Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen

dyskusje i rozmowy tyczące się dharmy buddyjskiej

Moderatorzy: kunzang, Har-Dao, iwanxxx

Awatar użytkownika
pawel
Posty: 1271
Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen

Nieprzeczytany post autor: pawel »

Witajcie!

Pragnę poruszyć ciekawy moim zdaniem temat klasyfikacji ścieżek do oświecenia. Klasyfikacja na 9 ścieżek obecna jest w tradycji Nyinmga i Yungdrung Bon i ogólnie mówiąc uważana za tożsamą (choć jest także drugi nurt w klasyfikacji w Bon). Inne (późniejsze) szkoły mają swoje odrębne klasyfikacje, a niższe niż Wadżrajana pojazdy generalnie nie zajmują się wyższymi ścieżkami w ogóle.

Temat uważam za bardzo ciekawy również ze względu na to że w Bon rozróżnia się pojazdy przyczyny i pojazdy owocu, czyli ścieżki szamańskie, jako nieprowadzące do oświecenia oraz ścieżki prowadzące do oświecenia.

Klasyfikacja na 9 pojazdów w Nyingmapie należy do poziomu Najwyższej Tantry, Anujogi i rozróżnia trzy pojazdy sutr, trzy pojazdy niższej tantry, dwa pojazdy najwyższej tantry oraz dzogczen.
W tekście rdzennej tantry dzogczen Dra Thalgyur natomiast, klasyfikacja na 9 pojazdów również obejmuje wszystkie wymienione ścieżki sutr i tantry oraz dzogczen, ale ścieżki sutr dzieli tylko na dwa i - co właśnie ciekawe - jako najniższy z 9 pojazdów uznaje 'światowy pojazd bogów i ludzi' czyli ogólnie ujmując wszystkie światowe religie i nauki szamańskie. (podaję za ustnymi wyjaśnieniami Czogjala Namkhai Norbu na ostatnim otwartym webcaście (dotyczył nauk Szitro)).
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
Awatar użytkownika
ethan
Senior User
Posty: 842
Rejestracja: sob maja 23, 2009 16:01
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Wspólnota Dzogczen
Lokalizacja: Czysta Kraina

Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen

Nieprzeczytany post autor: ethan »

Wszystko sie zgadza. Światowy pojazd ludzi i bogów obejmujący wszystkie niebuddyjskie typy wierzen religijnych wg starych tekstów Ningmapy uważany jest za pierwszy z dziewięciu pojazdów, jednakze dopiero pojazd od drugiego do dziewiatego prowadzi do oswiecenia. Z drugiej strony nie mozna mowic ze ow swiatowy pojazd nie ma zadnej wartosci, wszakze ludzie nim podazajacy takze szukaja szczescia poprzez wiare, modltwy i pewne praktyki religijne, zycie w zgodzie i pokoju, stosowanie pewnych zasad moralnych a to juz cos i zawsze lepeij niz ludzie niewierzacy lub nie majacy zadnej moralnosci.

Nowsze teksty ningmapy jednakze klasyfikuja juz 9 sciezek jak nastepuje: Śrawaki, Pratjekabuddhy, Bodhisattwy, Tantr Krija, Tantr Czarja, Tantr Jogi, Tantr Mahajogi, Tantr Anujogi i Tantr Atijogi.
http://www.jasnesny.wordpress.com
„Nie oce­niaj suk­ce­su człowieka po tym jak wy­soko się wspiął, lecz jak wy­soko od­bił się od dna.”
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
pawel pisze:Pragnę poruszyć ciekawy moim zdaniem temat klasyfikacji ścieżek do oświecenia. Klasyfikacja na 9 ścieżek obecna jest w tradycji Nyinmga i Yungdrung Bon i ogólnie mówiąc uważana za tożsamą (choć jest także drugi nurt w klasyfikacji w Bon). (...)
W yungdrung bon są trzy główne klasyfikacje ścieżek, które określa się jako południowe, północne, oraz centralne skarby.
Natomiast, co do podziału na dziewięć ścieżek, to można oczywiście uważać go za tożsamy z podziałem ningmapy /ze względu na liczbę ścieżek/, z tymże, ten bonowski zawiera cztery pojazdy przyczyny, których podział ningmapy nie zawiera /stary podział, zawierał jedną ścieżkę przyczyny, jak podał Ethan, a za podobny do niego (co nie znaczy tożsamy) można by uznać podział wg systemu centralnych skarbów/.

Pozdrawiam
:14:
.
dane :580:
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam

Dodam jeszcze do powyższego :89:
Wprawdzie, podziały ścieżek /u bonpów/ w ramach trzech skarbów, nie przekładają się bezpośrednio na ''stary'' podział w ningmapie - nawet zbliżony do niego bonowski podział skarbów centralnych, ponieważ pierwsze cztery ścieżki /a więc i pierwsza ścieżka ludzi i bogów polegających na sobie wzajem/ są pojazdami przyczyny, rozumianej tutaj jako nagromadzenie zasług, które są podstawą dla przebudzenia /można je osiągnąć nawet na pierwszej ścieżce/, tym niemniej istnieje podział nauk bonpów, który można uznać za tożsamy z ''nowym'', podziałem nauk w ningmapie, z tymże, jest to podział nauk czysto akademicki.
Na wskutek relacji z innymi szkołami i dysput prowadzonych z nimi /bonpo podobnie jak gelugpowie cenią sobie filozofię/, bonpo stworzyli akademicki podział nauk, który opiera się bezpośrednio na naukach wygłoszonych przez Tonpę Szenraba Miłoczie, a więc na naukach:
- sutra
- pradżniaparamita
- tantra
- kośa /dzogczen/.
Ten wprowadzony - w oparciu o powyższe - akademicki podział nauk, dzieli się na trzy zagadnienia:
- ścieżkę wyrzeczenia
- ścieżkę przekształcenia
- ścieżkę wyzwolenia
Te trzy, tworzą dziesięć /w porywach do jedenastu ;) / pojazdów. Te pojazdy to:
Śieżka Wyrzeczenia /sutry/
1. Mniejsza Ścieżka /hinayana/
2. Pośrednia Ścieżka
3. Większa Ścieżka /mahayana/
- Ścieżka Współczujących Bodhisattwów /yogacara/
- Ścieżka Bodhisattwów bez konceptualnych wytworów /madhyamaka/
Ścieżka przekształcenia /tantry/
1. Ścieżka Pierwotnego Bonu /kriya tantra/
2. Ścieżka Przejrzystego Poznania /czarya tantra/
3. Ścieżka Manifestacji Współczucia /mahayoga tantra/
4. Ścieżka Doskonałości /anuyoga tantra/
Ścieżka Wyzwolenia /dzogczen/
1. Serię Umysłu - cykl a-tri /semde/
2. Serię Przestrzeni - cykl dzogczen /longde/
3. Serię Tajemnych Wyjaśnień - cykl śang śung nijen dziu /mannagde/

Dodam /odnosząc się tu bezpośrednio do praktyki, a nie teoretycznych podziałów/, że u bonpów, każdy z trzech cykli Ścieżki Wyzwolenia /Dzogczen/ zawiera też elementy pozostałych dwóch cykli - w istocie, uważa się je za nierozerwalne i stosuje się w nauczaniu praktycznym metody zgodne z predyspozycjami ucznia, a więc bywa to ''mieszanką'' trzech cykli nauk Ścieżki Wyzwolenia.

Pozdrawiam
:14:
.
dane :580:
Awatar użytkownika
pawel
Posty: 1271
Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen

Nieprzeczytany post autor: pawel »

Dzięki Kunzang za wnikliwą odpowiedź;
Jest dokładnie tak jak piszesz, a szczególnie cieszy mnie to że wyróżniłeś podział na 9 wg skarbów, bo jakoś zdarza się że ten podział pozostaje często utożsamiany z podziałem z Nyingmapy - najpewniej dla uproszczenia.
Ethan zauważył ciekawą rzecz, natomiast ja nie do końca jasno wyraziłem się w swoim poście:
otóż z punktu widzenia klasyfikacji wg Dzogczen Tantry Dra Thalgyur jak to powiedział Rinpocze na ostatnim webcaście, wszystkie 9 ścieżek prowadzi do oświecenia, również z tą najniższą. I tu jest ta istotna różnica.
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
Awatar użytkownika
ethan
Senior User
Posty: 842
Rejestracja: sob maja 23, 2009 16:01
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Wspólnota Dzogczen
Lokalizacja: Czysta Kraina

Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen

Nieprzeczytany post autor: ethan »

Hmm, nie sluchalem ostatniego webcastu od deski do deski i musialem ominac ten moment, ale szczerze mowiac to bardzo powatpiewam zeby Rinpocze powiedzial ze rowniez światowy pojazd ludzi i bogów prowadzi do oswiecenia. Pamietasz moze w jaki dzien, tak na szybko by sie odsluchalo. Zreszta tez nigdy nie spotkalem sie w buddyzmie ze stwierdzeniem ze nie-buddyjskie sciezki moglyby prowadzic do oswiecenia. Teraz tez na szybko sprawdzilem w necie i rowniez jest mowione ze dopiero pojazdy od drugiego do dziewiatego prowadza do urzeczywistnienia. Na przyklad tutaj
http://books.google.pl/books?id=iZH29oi ... as&f=false
jest powiedziane "Pojazd ludzi i bogow znaczy swiatowa sciezka, w odroznieniu od ponad swiatowej sciezki ktora prowadzi do Nirvany." i tak dalej i tak dalej ze swiatowa sciezka prowadzi tylko do wzglednego szczescia, tymczasowego zaprzestania cierpienia i do odrodzenia w szeciu nizszych niebach Kama-loki. Czyli ciagle samsara. Rowniez Namkhai Norbu Rinpocze w innym miejscu mowi ze poprzez ta sciezke mozna uzyskac przejsciowe sczescie i wyzsze stany (ale ani slowa o nirwanie).

Kunzang, w naukach dzogczen rowniez stosuje sie generalny podzial na sutre, tanty i dzogczen i te dziesięć /w porywach do jedenastu ;)/ pojazdów to prawie to samo co dziewiec pojazdow wedlug nowej tradycji Ningmapy, tylko gdzies Joge Tantre jakby wcielo :) A mozesz jeszcze objasnic co znaczy posrednia sciezka? Z gory dzieki :)
kunzang pisze:Dodam /odnosząc się tu bezpośrednio do praktyki, a nie teoretycznych podziałów/, że u bonpów, każdy z trzech cykli Ścieżki Wyzwolenia /Dzogczen/ zawiera też elementy pozostałych dwóch cykli - w istocie, uważa się je za nierozerwalne i stosuje się w nauczaniu praktycznym metody zgodne z predyspozycjami ucznia, a więc bywa to ''mieszanką'' trzech cykli nauk Ścieżki Wyzwolenia.
U nas po prostu sie mowi ze praktykujacy dzogczen nie jest niczym ograniczony i jesli chce moze korzystac z dowolnych sciezek sutry i tantry, ba, Rinpocze nawet mowi ze jesli komus pomaga to moze korzystac nawet z nie-buddyjskich sciezek. Ale to Budda chyba tez powiedzial, przynajmniej cos mi tak swita ze "Wszystko co dobre jest Dharma."
http://www.jasnesny.wordpress.com
„Nie oce­niaj suk­ce­su człowieka po tym jak wy­soko się wspiął, lecz jak wy­soko od­bił się od dna.”
Awatar użytkownika
pawel
Posty: 1271
Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen

Nieprzeczytany post autor: pawel »

To chyba jest w pierwszym albo w drugim dniu po Inicjacji, albo w drugim dniu retritu. Niestety nie pamiętam dokładnie - ale mam zgrany retrit z replaya więc jak przesłucham jeszcze raz to znajdę i wkleję cytat.

Ale rzeczywiście jesteś raczej na tropie z tym byciem poza ograniczeniami -ponieważ to jest klasyfikacja, jak już powiedziałem, z tantry Dzogczen (Dra Thalgyur) tak więc spojrzenie na to czy pojazd prowadzi, czy nie prowadzi, do oświecenia, jest z perspektywy Dzogczen.

A tak przy okazji, miałeś już okazję grać w ułożoną (lub można powiedzieć, reaktywowaną lub odnowioną) przez Rinpocze grę 'Oświecenie'?
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
Awatar użytkownika
ethan
Senior User
Posty: 842
Rejestracja: sob maja 23, 2009 16:01
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Wspólnota Dzogczen
Lokalizacja: Czysta Kraina

Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen

Nieprzeczytany post autor: ethan »

Znaczy Game of Liberation, całkiem ciekawa :)
http://www.shangshungstore.org/index.ph ... tail&p=452
http://www.jasnesny.wordpress.com
„Nie oce­niaj suk­ce­su człowieka po tym jak wy­soko się wspiął, lecz jak wy­soko od­bił się od dna.”
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
ethan pisze:(...) Kunzang, w naukach dzogczen rowniez stosuje sie generalny podzial na sutre, tanty i dzogczen i te dziesięć /w porywach do jedenastu ;)/ pojazdów to prawie to samo co dziewiec pojazdow wedlug nowej tradycji Ningmapy, tylko gdzies Joge Tantre jakby wcielo :) A mozesz jeszcze objasnic co znaczy posrednia sciezka? Z gory dzieki :)
Tak, jestem świadom, że stosuje się podział na sutrę, tantrę i dzogczen w ningmapie /była taka przestrzeń, że praktykowałem w ramach tej tradycji i stąd też podałem, w tym przypadku, podział najbliższy podziałowi z ningmapy/. I tak jak we wszystkich pięciu szkołach buddyzmu tybetańskiego, tak i w bon rozpatruje się każdy pojazd ze względu na podstawę, ścieżkę i owoc.
W przypadku ''pośredniej ścieżki'' mamy to samo co w przypadku ''mniejszej ścieżki'', a więc: podstawa, to urzeczywistnienie śunjaty niezależnego ego i ugruntowanie się w tym; ścieżka, to potrójny trening moralności, medytacji i mądrości /w przypadku ścieżki pośredniej dochodzi tu praktyka metod odwracania systemu dwunastu ogniw współzależnego powstawania/; rezultat tych ścieżek /małej i pośredniej/, to status arahata.
Co do braku yoga tantry, to jest błąd z mej strony - powinno być:
- Ścieżka Manifestacji Współczucia /yoga tantra/
- Ścieżka Doskonałości /mahayoga tantra/
Nie ma w tym podziale anuyoga tantry, acz bywa ona zaliczana do ścieżki doskonałości - te dwie: manifestacji współczucia i doskonałości, są u bonpów klasyfikowane po prostu jako wyższe tantry.

Pozdrawiam
:14:
.
dane :580:
Awatar użytkownika
pawel
Posty: 1271
Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Klasyfikacja 9 Ścieżek w Wadżrajanie i Dzogczen

Nieprzeczytany post autor: pawel »

Dziś ponownie Rinpocze wyjaśniał podział na 9 pojazdów wg Dra Thalgyur i ponownie mówił - trzy pierwsze: światowy pojazd dewów iludzi, hinajana, mahajana.
Wrzucę te cytaty w dogodniejszej chwili.
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
ODPOWIEDZ

Wróć do „Dharma/Dhamma”