dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja

dyskusje i rozmowy tyczące się dharmy buddyjskiej

Moderatorzy: kunzang, Har-Dao, iwanxxx

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam

Pytanie mam - jak ze strony Waszych szkół jest prezentowana dharmakaja, sambhogakaja i nirmanakaja /jak są rozumiane/?

Pozdrawiam
kunzang
.
dane :580:
Awatar użytkownika
Har-Dao
Global Moderator
Posty: 3162
Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja

Nieprzeczytany post autor: Har-Dao »

Czołem

W Theravadzie - z tego co wiem - nie ma czegoś takiego, aczkolwiek jest Dhamma, która jest odkrywana przez kolejnych Buddhów.

metta&peace
p.
Awatar użytkownika
piotr
ex Global Moderator
Posty: 3569
Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak

Re: dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja

Nieprzeczytany post autor: piotr »

Czołem Kunznangu,

w Kanonie pālijskim tylko raz pojawia się sformułowanie 'ciało dhammy' [dhammakāya], jako jedno z kliku określeń dla Prawdziwie Odeszłego [tathāgata]:
  • "Vāseṭṭho, odbieżyliście z domów różnych narodowości, nazwisk, klanów i kast w bezdomnść. Spytani przez mnichów – 'Kim jesteście?' – przyznajcie — 'Jesteśmy mnichami, dziećmi Sakyów'. Ktokolwiek – mnich, brāhmaṇ, deva, māra, brahma lub ktokolwiek w świecie – o ustanowionym, zakorzenionym, solidnym i ustalonym zaufaniu do Prawdziwie Odeszłego, może tak prawidłowo mówić – 'Jesteśmy prawowitymi dziećmi Błogosławionego, narodzonymi z jego ust, nardzonymi z dhammy, stworzonymi z dhammy, spadkobiercami dhammy'. Z jakiego powodu? Vāseṭṭho, Prawdziwie Odeszły jest powodem, określeniem dla niego jest 'ciało dhammy' albo także 'ciało brahmy' lub 'zostawać dhammą' albo także 'zostawać brahmą'. – Aggañña Sutta <D.iii,84>
Cała ta wypowiedź Przebudzonego miała związek z przekonaniem brāhmaṇów, że tylko ludzie w ich kaście są "prawowitymi dziećmi brahmy, narodzonymi z jego ust, z brahmy, stworzonymi z brahmy, spadkobiercami brahmy". Ta wiara była dla nich bazą do dyskryminacji na tle religijnym (twierdzili, że tylko oni mogą być oczyszczeni) oraz społecznym (twierdzili, że ludzie z tej kasty nie powinni się zadawać z ludźmi z innych kast): "Kasta brāhmaṇów jest najwyższa [seṭṭha], inne kasty są gorsze [hīna]". Nie-brāhmaṇów obelżywie nazywali "narodzonymi ze stóp brahmy".

Przeciwnie do nich, Przebudzony pokazał, że człowiek z każdej kasty – mężczyzna czy kobieta – może praktykować dhammę, którą On ponownie odkrył. Po uzyskaniu solidnego zaufania do Przebudzonego dzięki praktyce, można nazwać siebie "dzieckiem Sakyów", zrodzonym z "ciała dhammy" czyli z Prawdziwie Odeszłego. Innymi słowy mówiąc, wykorzystując sformułowania brāhmaṇów (redefiniując je), Błogosławiony chciał znieść dyskryminację religijną i społeczną. Pokazał, że oczyszczenie zależy od własnych działań, a nie od rodziny, czy kasty w której się ktoś narodzi. :)

Pozdrawiam,
Skałosz
paolo
Senior User
Posty: 398
Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kamtsang
Lokalizacja: częstochowa
Kontakt:

Re: dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja

Nieprzeczytany post autor: paolo »

Poniżej przedstawiam ogólny pogląd na wspomniany temat z punktu widzenia nauk Karma Kagyu. Ścieżka tajemnej mantry stanowi ezoteryczną część nauk mahajany.
Zasadniczo w Mahajanie stan Buddy opisuje się jako jedność trzech Kaji: Dharmakaji, Sambhogakaji i Nirmanakaji.
Pierwsze z nich Dharmakaja – Kaja ostatecznej prawdy. Jest bezforemna, osiąga się ją dla własnego pożytku. Czyli urzeczywistnienie tej bezforemnej Kaji – Dharmakaji – jest osiągnięciem całkowitego wyzwolenia z cierpienia i jest urzeczywistnieniem wszystkich właściwości Dharmakaji.
Mówi się o trzydziestu dwóch aspektach Dharmakaji.
Będąc bezforemną Dharmakaja jest niemożliwa do zobaczenia, niemożliwa do pomyślenia, wymyka się jakiemukolwiek pojmowaniu. Tylko przez urzeczywistnienie tej absolutnej prawdy, można poznać Dharmakaję. Dla pożytku innych z Dharmakaji emanowane są dwie foremne Kaje: Sambhogakaja – Kaja wielkiej szczęśliwości. Sambhogakaja ma pięć pewności.
. Większość aspektów Buddy, które znamy z ikonografii, na które medytujemy są formami Sambhogakai na przykład: Khorlo Demczok, Tara, Czenrezik.
Drugą foremną Kają jest, Nirmanakaja - kaja emanacji – To odnosi się do Buddów, którzy prowadzą zwykłe czujące istoty. Chodzi tu o historyczne, fizyczne postacie, to są Nirmanakaje.
Wymienia się pięć właściwości Nirmanakaji:
Stan Buddy jest urzeczywistnieniem wszystkich trzech Kaji. Nie jest możliwe, że ktoś na przykład urzeczywistni Nirmanakaję, tylko nie urzeczywistnił Dharmakaji. Żeby być „foremną Kają” musi być urzeczywistniona Dharmakaja dopiero z niej emanowane są dwie foremne Kaje. Kiedy ktoś urzeczywistnił Dharmakaję to jej naturą, właściwością jest, że spontanicznie emanuje dwie foremne Kaje dla dobra istot. Nie jest możliwe urzeczywistnienie Dharmakaji bez tych aktywności połowicznie tylko dla siebie. Stan Buddy jest jednością wszystkich trzech Kaji. Z Dharmakaji nieustannie emanowane są różne aktywności Sambhogakaji, które przejawiają się w czystych krainach dla tych, którzy są na różnych stopniach Bodhisattwy. A dla zwykłych istot wciąż emanowane są różne formy Nirmanakaji, które pracują by prowadzić zwykłe istoty. W ten sposób Budda jest zawsze obecny w tych trzech Kajach.
W kontekście nauk o trzech Kajach często wspomina się o swabhawikakaji. Otóż, nierozdzielność tych trzech Kaji określa się przez czwartą Kaję zwaną, – Swabhawikakaja – która nie jest jakąś dodatkową Kają, którą trzeba jakoś, określić czy omówić.
Swabhawikakaja oznacza, nierozdzielność tych trzech Kaji. Mimo że te trzy Kaje omawia się osobno, to jednak w esencji są tym samym nie można ich od siebie oddzielić.
Niekiedy w pewnym kontekście wspomina się o pięciu Kajach. Kiedy mówi się o piątej Kaji wówczas używa się nieco inną terminologię, wtedy czwarta Kaja nazywa się – wadżrakaja – która oznacza nierozdzielność wszystkich trzech Kaji, a piąta Kaja – mahasukhakaja – kaja wielkiej szczęśliwości – oznacza: mimo, iż te trzy Kaje są tym samy w esencji, to jednak każda z nich przejawia się na swój własny specyficzny sposób. Najczęściej mówi się o trzech lub czterech Kajach.
No to tak w skrócie.
odczuwaj dobro
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

paolo pisze:a piąta Kaja – mahasukhakaja – kaja wielkiej szczęśliwości – oznacza: mimo, iż te trzy Kaje są tym samy w esencji, to jednak każda z nich przejawia się na swój własny specyficzny sposób.
Moglbys wyjasnic, co to znaczy, ze dharmakaja przejawia sie na swoj wlasny sposob? Bo nie za bardzo rozumiem, jak to jest mozliwe, skoro dharmakaja jest bezforemna i "niemożliwa do zobaczenia, niemożliwa do pomyślenia, wymyka się jakiemukolwiek pojmowaniu".

I kiedy konkretnie mowi sie o tej piatej kaji?

Irytuje mnie rowniez to, ze sambhogakaja to kaja wielkiej szczęśliwości i mahasukhakaja to kaja wielkiej szczęśliwości...
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja

Nieprzeczytany post autor: booker »

kunzang pisze:Pytanie mam - jak ze strony Waszych szkół jest prezentowana dharmakaja, sambhogakaja i nirmanakaja /jak są rozumiane/?
Nie znalazłem w zasadzie żandych opisów z nauczania Kwan Um, poza wspomnieniem, przez MZ Segung Sahna iż "Ciało Dharmy nie pojawia się i nie znika". Mówił to w kontekście jakby to nie ondosiło się tylko do Buddhów.

Z Chan, znalazłem w komentarzach Mistrza Sheng Yena do "Pieśni Umysłu Niu-t'ou Fa-jung'a"
Trzy ciala istniały od zawsze pisze:
Dharmakaya, lub Ciało Esencjalnej Natury, jest tym co uniwersalne i nieporuszające.
To ciało, czy aspekt Buddy nie istnieje w żadnym konkretnym miejscu, kształcie czy formie. Jest uniwersalnie obecne.

Sambhogakaya, która może być rozumiana jako Ciało Nagrody lub Ciało Radości, jest tym aspektem, lub ciałem, które istnieje w czystych krainach Buddhów po tym, kiedy osiągany jest Stan Buddhy. Nie jest postrzegana przez czujące istoty. Tylko Buddhowie zdają sobie sprawę z tego ciała. W czystych krainach mogą przebywać czujące istoty, ale to jak będą je postrzegać nie jest takim, jak postrzegają je Buddhowie. Tylko Bodhisattvowie powyżej pierszego bhumi są w stanie postrzegać Sambhogakaję danego Buddhy, ale nawet wówczas widzieć będą swoją percepcję, nie [tak jak] postrzega [ją] Buddha.

Możemy uważać, że jesteśmy tu sami w tym holu Ch'an [ed. gdzie dawany był wykład], leż po prawdzie, wszycy widzą co innego. Niektórzy sądzą iż są tu duchy. Możliwe, że to co widzicie jako duchy, ja widzę jako Buddhów, Bodhisattvów i Arahatów. Ponieważ nasze stany mentalne są różne, widzimy różne rzeczy; więc nawet ludzie przebywający w czystej krainie danego Buddhy, nie widzą tak jak widzi Buddha.

W sumie, to widzę duchy w tej Sali Ch'an, ale to nie są duchy o jakich sadzicie. Jeden z uczniów powiedział iż widział ducha zmarłej osoby. To co ja widzę to sa duchy was wszystkich. Spędziliście całe życie żyjąc z duchami. Zajmujecie się duchami waszych nawyków, opinii, utrapień, chciwości, gniewu, arogancji i zwątpienia. Wasze duchy są tu z wami, nawet słuchając tego wykładu, nawet wówczas gdy medytujecie.

Nirmanakaya, znana również jako Ciało Transformacji lub Ciało Inkarnacji Buddhy, jest tym aspektem Buddhy, który prowadzi wszystkie czujące istoty, pojawiając się w każdym czasie i miejscu. Nirmanakaya Buddhy może pojawić się w dwóch formach. Pierwszym (Ciele Inkarnacji) w którym pojawia się na świecie poprzez ludzkie urodzenie, jak w przypadku Buddhy Śakjamuniego. W drugim (Ciele Transformacji) może pojawić się jako forma Buddhy lecz w dowolnym kształcie lub przebraniu. Cokowliek co pomaga wam w praktycie i życiu powinno być rozpoznawane jako Nirmanakaya Buddhy.

Ktoś, nawet nieświadom czy to robi, może pomóc wam w praktyce. Ta osoba, w tym czasie i miejscu i w tym sensie, jest Nirmanakayą Buddhy. Pomoc, która popycha was w kierunku praktyki Dharmy, jest pomocą Nirmanakai Buddhy. Jako praktykujący, powinnismy uważać wszystkie czujące istoty jako Nirmanakaje niezliczonych Buddhów. Może to być wasz przyjaciel, osoba nieznajoma, przeciwnik; albo pająk, mucha lub szczur. Każdy i wszystko, jest Nirmanakają Buddhy.

http://www.chan1.org/ddp/chanmag/sum199 ... hreeBodies
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja

Nieprzeczytany post autor: booker »

Jeszcze przypomniałem sobie, iż Andrzej Piotrowski PSN opowiadał o Dharmakai, wymieniając ją obok Natury Buddy, Absolutu, Śunjaty, prawdziwej natury, uniwersalnej świadomości, uniwersalnej natury, Brahmana, Miłości Chrystusa, Otchłani Boga itd. w ramach opowiadania o "przed myśleniem". Dodając "ale tak naprawdę, to są tylko nazwy, które w łatwy sposób stają się częścią naszej 'studni'. "

http://video.google.com/videosearch?q=piotrowsk&emb=0#
(ok. szóstej minuty, ale potrzeba przesłuchać wcześniej :) )

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
paolo
Senior User
Posty: 398
Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kamtsang
Lokalizacja: częstochowa
Kontakt:

Re: dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja

Nieprzeczytany post autor: paolo »

atomuse pisze:Moglbys wyjasnic, co to znaczy, ze dharmakaja przejawia sie na swoj wlasny sposob? Bo nie za bardzo rozumiem, jak to jest mozliwe, skoro dharmakaja jest bezforemna i "niemożliwa do zobaczenia, niemożliwa do pomyślenia, wymyka się jakiemukolwiek pojmowaniu".



I kiedy konkretnie mowi sie o tej piatej kaji?

Irytuje mnie rowniez to, ze sambhogakaja to kaja wielkiej szczęśliwości i mahasukhakaja to kaja wielkiej szczęśliwości...
Odpowiedź zawarta jest w cytowanym przez ciebie fragmencie.
Kiedy mówimy o czwartej i piątej kaji to nie chodzi tutaj tak dosłownie o jeszcze jedną kolejną kategorię. Służą one jedynie do ukazania, że dharmakaja, sambhogakaja i nirmanakaja są aspektami jednej całości.
O piatej kaji mówimy, kiedy chcemy pokazać, że: mimo, iż te trzy Kaje są tym samy w esencji, to jednak każda z nich przejawia się na swój własny specyficzny sposób.

Dokładnie tłumacząc to sambhogakaja – kaja doskonałej błogości(radości), a mahasukhakaja – kaja wielkiej szczęśliwości.
Widocznie do poprzedniego tekstu wkradł mi sie chochlik drukarski
odczuwaj dobro
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

off na temat podejścia Nauczyciela został wydzielony TUTAJ
.
dane :580:
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

Szósty Patriarcha Hui Neng, Sutra wysokiego podium, zwój 7 pisze: Mnich Chih-t'ung pochodził z An-feng w prowincji Shou. Najpierw przeczytał Sutrę Lankawatarę ponad tysiąc razy, jednak nie rozumiał trzech ucieleśnień i czterech rodzajów wiedzy. Składając Mistrzowi wyrazy szacunku, zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie ich znaczenia.

Mistrz powiedział "Jeśli chodzi o trzy ucieleśnienia, to czyste ucieleśnienie rzeczywistości jest twoją pierwotną naturą; spełnione ucieleśnienie nagrody jest twoją wiedzą; tysiąc setek i setek milionów ucieleśnień przemiany są twoimi czynnościami. Jeśli mówisz o trzech ucieleśnieniach poza pierwotną naturą, nazywa się to ucieleśnieniem pozbawionym wiedzy; jeśli urzeczywistnisz fakt, że trzy ucieleśnienia nie posiadają niezależnej natury, rozjaśnisz oświecenie czterema rodzajami wiedzy. Posłuchaj mego wiersza:

Nasza własna natura zawiera trzy ucieleśnienia;
Kiedy zostają ujawnione, stają się czterema rodzajami wiedzy.
Nie oddzielając się od przedmiotów zmysłów,
Przekraczasz [je] aż do stanu buddy.
Wyjaśniłem ci to już.
Teraz zaufaj temu bez wahania, a już nigdy nie znajdziesz się w stanie zamętu.
Nie naśladuj tych, którzy gorączkowo poszukują,
Spędzając całe dnie na rozmowach o oświeceniu.
Ostatnie dwie linijki to chyba do nas:D
Tak uczył Szósty Patriarcha. Niżej wklejam Hui Haia, jako przykład późniejszego podejścia od strony Jednego Umysłu z Dharmakają jako Absolutem.
Hui Hai, Natychmiastowe przebudzenie pisze: Zapiski Mnicha Tsung Ching, 14

Czcigodny Chih, któwy zwykł wykładać Sutrę Awatamsakę zapytał "Dlaczego nie pozwolisz, aby ten świeży bambus był Dharmakają, a te cudowne pęki żółtych kwiatów niczym innym niż Pradżnią?".

Hui Hai: Dharmakaja jest niematerialna, jednak korzysta z wszędzie obecnych zielonych bambusów, by się ukazywać. Pradżnia nie jest rozróżniająca, ale korzysta z wszędzie obecnych żółtych kwiatów, aby się przejawiać. Te żółte kwiaty i bambusy same z siebie nie posiadają Pradźni ani Dharmakaji. Stąd w sutrze napisane jest: "Prawdziwa Dharmakaja Buddów podobna jest pustce; przejawia się w odpowiedzi na potrzeby żyjących istot jak odbity w wodzie ksieżyc." Jeśli żółte kwiaty byłyby Pradźnią, wtedy Pradźnia byłąby identyczna z nieożywionymi przedmiotami; jeśli zielone bambusy byłyby Dharmakają, wtedy byłyby zdolne do takiego jak Dharmakaja reagującego funkcjonowania. Czy to rozumiesz, Czycigodny Panie?

Pyt: Nie, nie rozumiem.

HH: Ten, kto postrzegł swoją prawdziwą naturę, będzie miał rację, mówiąc zarówno, że te rzeczy są Pradżnią i Dharmakają, jak iże nimi nie są, ponieważ będze on wykonywał jej funkcję w zależności od panujących okoliczności, a dualistyczne pojęcia dobra i zła nie staną mu na przeswzkodzie. Co do tego, który jeszcze swojej natury nie postrzegł, to kiedy mówi on o zielonych bambusach, tworzy sztywne pojęcie zielonych bambusów jako takich; a kiedy mówi o żółtych kwiatach, tworzy tego samego rodzaju sztywne pojęcie. Co więcej, kiedy mówi o Dharmakaji, staje się ona dla niego przeszkodą, a mówiąc o Pradźni nie ma pojęcia, czym ona tak na prawdę jest. Dlatego wszystko, co mówi, pozostaje na poziomie teoretycznej debaty.

Chich pokłonił się w podzięce i wyszedł.

Zapiski Mnicha Tsung Ching 29.
[...] W sutrze napisane jest, ze zwykłych ludzi, którzy kurczowo trzymają się form należy nauczać zgodnie z ich możliwościami. Stąd bezkształtność opisana jest jako subtelna Sambhogakaja. To, co niematerialne jest Rzeczywistością, której "substancja" jest pusta; dlatego nazywana jest ona Nieograniczonym, Podobnym Przestrzeni Ciałem. Jako że ozdobiona jest zasługami pochodzącymi z miriadów rodzajów zbawienia, nazywana jest Dharmakają Zasług, źródłem wszystkich cnotliwych działań. Bez względu na te wszystkie nazwy pochodzące z jej różnorakich funkcji, w rzeczywistości istnieje tylko czysta Dharmakaja.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Dharma/Dhamma”