booker pisze:Mam pytanie.
Czytam tak:
JŚ XVI Karmapa pisze:
Heads of the Kagyu School of the Tibetan Buddhism
1. Kunzig Shamar Rinpoche
JŚ Szamar Rinpoche pisze:
The top lamas were listed as follows:
1 Gyalwa Karmapa Black Hat
Czyli jakby raczej obaj Rinpoche w sensie równoważnym dzierżą linię?
To są dwa odrębne "rankingi" lamów. Szamarpa przytacza ranking ułożony w XVII wieku i jak widzisz bardzo klarownie przedstawia on pozycję (pierwszeństwo) Karmapy względem Szamarpy:
[quote=""Kagyu Gyalwa Yab Say"]
1 Gyalwa Karmapa Black Hat
2 Gyalwa Karmapa Red Hat (Shamarpa)
[/quote]
Natomiast XVI Karmapa pominął siebie w rankingu z roku 1967 ze względów oczywistych jak mniemam
Nie widzę tutaj miejsca na dwuznaczności, tym bardziej, że zarówno na stronach Karmapy, jak i Szamarpy mówi się o Szamarpie, jako o drugim po Karmapie lamie w hierarchii szkoły Kagju. Oczywiście obaj są równoprawnymi dzierżawcami linii, jednak formalnie to Karmapa, a nie Szamarpa jest tutaj ostateczną instancją rozstrzygającą wszelkie wątpliwości. Wynika to nie tylko z dokumentów, ale przede wszystkim z charakteru licznych praktyk wykonywanych w obrębie tej szkoły, w których to właśnie formy Karmapów, a nie Szamarpów są formami podstawowymi. Wystarczy spojrzeć na thanki przedstawiające Drzewo Schronienia szkoły Karma Kagju, aby zobaczyć, że Karmapowie odgrywają w niej centralną rolę.
Booker pisze:Załóżmy, jeżeli XVI Karmapa ustanawia Kunziga Szamara Rinpoche, to po jego śmierci Shamar Rinpocze jest Head of Karma Kagyu. Z kolei, jak mniemam po śmierci Shamara Rinpoche, Head of Kagyu będzie XVII Karmapa. Jeżeli żyli razem (JŚ Sharmapa i JŚ XVI Karmapa), to chyba wiec na czas obopólnej obecności razem byli Head of Karma Kagyu?
Nie do końca. Szamarpa pełni rolę regenta i jest zwierzchnikiem szkoły Karma Kagju w czasie od śmierci Karmapy, aż do ogłoszenia następnego tulku Karmapy zwierzchnikiem szkoły. Następuje wówczas "przekazanie pałeczki" w liderowaniu szkole. W przypadku XVII Karmapy Taje Dordże miało to miejsce 1 grudnia 2003 roku:
http://www.karma-kagyu.org/17-gk/press- ... vajra2.htm
Ta kwestia odnosi się niejako do sfery "duchowego zwierzchnictwa".
Jest jeszcze kwestia zwierzchnictwa administracyjnego. Tutaj ciałem pośrednim pomiędzy XVI a XVII Karmapą był Karmapa Charitable Trust, powiernictwo założone przez XVI Karmapę na uchodźstwie w Indiach. Chodziło tutaj o uzyskanie zgodnego z indyjskim prawem statusu władzy administracyjnej Karmapy nad szkołą Karma Kagju, ponieważ tradycyjny tybetański system
labrangu Karmapy nie był z indyjskim prawem kompatybilny. Kwestia przekazania XVII Karmapie Taje Dordże przez Karmapa Charitable Trust zwierzchnictwa administracyjnego została sfinalizowana 17 maja 2006 roku:
http://www.karma-kagyu.org/17-gk/press- ... /index.htm