Uwarunkowany umysł rozpoznaje...

dyskusje i rozmowy

Moderator: Har-Dao

Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: booker »

wyzwolenie pisze:W sutrze Lotosu jest opisane jak Budda widział innych Buddów i Arhatów przebywających w nirvanie od milionów lat już poza ciałami .
Ikar pisze do Ciebie z punktu Therawady, i z tego samego punktu było moje hmmm.

Mieszając w to Sutry Mahajany robi się bigos.
wyzwolenie pisze:To samsaryczna istota nie może odnalezc ale wyzwolona istota może odnalezc .
Samsaryczną istotę mozna odnalezc, wyzwolonego nie.
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
focuz
Posty: 59
Rejestracja: pt paź 16, 2009 10:12

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: focuz »

Jest powiedziane że oświecona istota wiecznie przebywa w nirvanie ( gdy opuści już ciało - umrze )
Więc gdy Arhat za życia przebywa w nirvanie 5 godzin , 2 dni , lub gdy Arhat już opuścił ciało i przebywa w nirvanie powiedzmy od 80000 kalp czy 80 milionów lat to czy świadomości które doświadczają nirvany dalej się rozpadają i powstają odrazu następne ?
mam wrażenie, że trochę opatrzna próba zrozumienia tego. "Jeszcze nie Arhat" przebywa w nirwanie od zawsze, ale do póki tego nie urzeczywistni nie można o nim powiedzieć oświecony. Po oświeceniu Arhat wie, że zawsze pochodził z nirvany. Po śmierci grubej formy arhata subtelna jego forma również się rozpłwa (chociaż pewnie to błąd co teraz napisałem, bo od momentu oświecenia nie powinno już być subtelnej formy) w wiecznej nirvanie, która nie ma początku ani końca. Subtelna forma się rozpłyneła więc już nie może się odrodzić żadna gruba forma świadomości. po urzeczywistnieniu znika karma, koło narodzin i śmierci już nie działa na Arhata, więc nie odrodzi się z pustki. Proces wstępowani i zstępowania zatrzymał się w nieskończonym bezdechu.

nie można powiedzieć, że przebywa w nirvanie od X lat, bo to będzie nieprawda, on nie przebywa w nirvanie tylko jest nirvaną. Nie ma nikogo kto przebywa gdzieś. Na kartce papieru możesz tak napisać jako zdarzenie historyczne, ale to nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości nirvany.

Jeśli źle wytłumaczyłem niech ktoś zrobi korektę.

W sutrze Lotosu jest opisane jak Budda widział innych Buddów i Arhatów przebywających w nirvanie od milionów lat już poza ciałami
BYć może miał coś innego na myśli, być może nie powiedział, że dosłownie ich tam widzi jako jakieś formy, może chodziło mu o to, że rozpoznał w nirvanie źródło do którego wracają wszyscy urzeczywistnieni, a więc nie może być inaczej, że nirvana zawiera "rozpuszczonych" w iweczności wszystkich, którzy do tej pory mieli wgląd w światło. Ale nie chcę tutaj mędrkować, poszukaj jakiegos tłumaczenia mistrza, być może ktoś już coś podobnego kiedyś opisał prostszym językiem.
Awatar użytkownika
trzydziescidwa
Posty: 55
Rejestracja: pt kwie 10, 2009 16:56
Tradycja: Tantrayana / Dzogczen
Lokalizacja: Warszawa

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: trzydziescidwa »

Witam (wracam z zaświatów :) )
booker pisze:Nibbana nie jest anihilacją, zgadza się? Nie moze być, bo to było by wpadnięcie w wymiar nicości. O ile to rozumiem.
hmhm
sasana.pl pisze: Poniższy tekst jest fragmentem rozmowy Czcigodnego Ajahna Chah, z grupą uczniów zachodnich mnichów. Rozmowę nagrano 14 sierpnia 1979 roku w Świątyni Gor Nork, w północnej Tajlandii.

Jakkolwiek stan oświecenia wyjaśniamy, to ciało, uczucie, postrzeganie, myśl i świadomość nie istnieją. Całkowicie znikają. Istnieją jedynie przez nadanie im konwencjonalnych nazw. Ciało, uczucie, postrzeganie, myśl i świadomość pojawiają się, a potem znikają. Nie ma nic! Wszystko zniknęło!

Czy znacie rozprawę, w której Czcigodny Sariputta przepytuje swego ucznia, Czcigodnego Yamaka, który zamierza wyruszyć na wędrówkę?

Czcigodny Sariputta pyta swego ucznia:
- Czcigodny Yamaka, załóżmy, że podczas twojej wędrówki ktoś zada Ci pytanie „Czcigodny Yamaka, gdzie Buddha pójdzie po śmierci?” Co mu odpowiesz?

- Odpowiem, że ciało, uczucie, postrzeganie, myśl i świadomość pojawiwszy się, zniknęły. Zniknęły kompletnie. Tylko tyle.

Czcigodny Sariputta krzyczy:
- Właśnie tak! Zdałeś test!
i
sasana.pl pisze: Ñāṇavīra Thera
Tytuł: Nibbana / Kamma

Mnichu, są trzy uczucia przeze mnie ogłoszone, bolesne-uczucie, ani-bolesne-ani-przyjemne-uczucie; te trzy uczucia zostały przeze mnie ogłoszone. Ale to zostało przeze mnie ogłoszone: Cokolwiek się czuje liczy się za cierpienie. Jednakże mnichu, to zostało przeze mnie powiedziane odnośnie nietrwałości determinacji.

Czcigodny Sariputta rzekł to: to wygaszenie, przyjaciele jest przyjemne. To wygaszenie jest przyjemne. Kiedy to zostało powiedziane, czcigodny Udayi rzekł do czcigodnego Sariputty: Ale co w tym przyjemnego, przyjacielu Sariputto, skoro w tym nic się nie czuje? Właśnie to jest przyjemne, że się nic w tym nie czuje, przyjacielu.
przepraszam, wiem że to temat "kto rozpoznaję umysł", ale wątek o anihilacji wydaję się interesujący dlatego jeśli jest możliwość rozmowy o tym to ja chętnie sobie poczytam.. :niepewny:
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: booker »

trzydziescidwa pisze:
sasana.pl pisze: Poniższy tekst jest fragmentem rozmowy Czcigodnego Ajahna Chah, z grupą uczniów zachodnich mnichów. Rozmowę nagrano 14 sierpnia 1979 roku w Świątyni Gor Nork, w północnej Tajlandii.

Jakkolwiek stan oświecenia wyjaśniamy, to ciało, uczucie, postrzeganie, myśl i świadomość nie istnieją. Całkowicie znikają. Istnieją jedynie przez nadanie im konwencjonalnych nazw. Ciało, uczucie, postrzeganie, myśl i świadomość pojawiają się, a potem znikają. Nie ma nic! Wszystko zniknęło!

Czy znacie rozprawę, w której Czcigodny Sariputta przepytuje swego ucznia, Czcigodnego Yamaka, który zamierza wyruszyć na wędrówkę?

Czcigodny Sariputta pyta swego ucznia:
- Czcigodny Yamaka, załóżmy, że podczas twojej wędrówki ktoś zada Ci pytanie „Czcigodny Yamaka, gdzie Buddha pójdzie po śmierci?” Co mu odpowiesz?

- Odpowiem, że ciało, uczucie, postrzeganie, myśl i świadomość pojawiwszy się, zniknęły. Zniknęły kompletnie. Tylko tyle.

Czcigodny Sariputta krzyczy:
- Właśnie tak! Zdałeś test!
To się wyjaśnia, jak czytałem właśnie w ten sposób, że nie można określić tego "gdzie pójdzie Buddha".
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: ikar »

oczywiście zamiast anihilacji należy myśleć o wstrzymani kręgu narodzin i śmierci, poprzez ustanie mohy (ignorancji). Zajrzyjcie do patticasamupada. Wraz z wstrzymaniem mohy następuje wstrzymanie sankhar, a wraz z nimi ustaje świadomość. Wraz z odejściem w parinibbane świadomości już więcej nie powstają. koniec cierpienia, stawanie sie zostało zakończone.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

Ten wątek mógłby pretendować do miana największego bigosu w historii forum.
Awatar użytkownika
GreenTea
ex Global Moderator
Posty: 4530
Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: GreenTea »

iwanxxx pisze:największego bigosu w historii forum.
Podobno na zewnątrz widzimy zawartość własnego umysłu, nie jesteś, Iwanxxx, przypadkiem głodny? :D
A może przenieść posty do wątku „Z kuchni Iwana - Wasze potrawy” :D :D

pozdrawiam, gt
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: booker »

iwanxxx pisze:Ten wątek mógłby pretendować do miana największego bigosu w historii forum.
W historii forum było bigośniej, ale w historii tego panelu jeszcze nie :D
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
wyzwolenie
konto zablokowane
Posty: 373
Rejestracja: sob mar 22, 2008 11:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: natura

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: wyzwolenie »

ikar :

ikar napisał(a):
w arahacie mogą powstać świadomości które mają za swój obiekt nibbanę. jednak one również się rozpadają. arahat doświadcza nibbany jedynie przez chwilę , a następnie powstają kolejne świadomości, które doświadczają czegoś bardziej "przyziemnego".


wyzwolenie napisał :
1 . Jest powiedziane że oświecona istota wiecznie przebywa w nirvanie ( gdy opuści już ciało - umrze )
Więc gdy Arhat za życia przebywa w nirvanie 5 godzin , 2 dni , lub gdy Arhat już opuścił ciało i przebywa w nirvanie powiedzmy od 80000 kalp czy 80 milionów lat to czy świadomości które doświadczają nirvany dalej się rozpadają i powstają odrazu następne , takie same świadomości doświadczające nirvany ?



ikar napisał przy innej okoliczności :

oczywiście zamiast anihilacji należy myśleć o wstrzymani kręgu narodzin i śmierci, poprzez ustanie mohy (ignorancji). Zajrzyjcie do patticasamupada. Wraz z wstrzymaniem mohy następuje wstrzymanie sankhar, a wraz z nimi ustaje świadomość. Wraz z odejściem w parinibbane świadomości już więcej nie powstają. koniec cierpienia, stawanie sie zostało zakończone.

wyzwolenie napisał :
czy to jest odpowiedz na moje pytanie ?
To w końcu w nirvanie powstają i rozpadają się świadomości doświadczające nirvany ,czy te świadomości już nie powstają ?
A może powstają gdy Arhat przebywa w ciele ale nie powstają gdy Arhat już opuścił ciało ?


2.co to są sankhary ?
wyzwolenie
konto zablokowane
Posty: 373
Rejestracja: sob mar 22, 2008 11:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: natura

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: wyzwolenie »

ikar

te nauki na któruch się opierałes gdy ostatnio pisałes w tym temacie a szczególnie to że : "uwarunkowana świadomośc doświadcza nibbany" to czyjego autorstwa są to nauki ?
Czy te nauki są autorstwa Buddy ?
Abidhammakośa i inne

Na moje ostatnie pytania narazie nie znasz odpowiedzi czy tej odpowiedzi nie ma w tych naukach ?
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: ikar »

wyzwolenie pisze:ikar

te nauki na któruch się opierałes gdy ostatnio pisałes w tym temacie a szczególnie to że : "uwarunkowana świadomośc doświadcza nibbany" to czyjego autorstwa są to nauki ?
Czy te nauki są autorstwa Buddy ?
słowa Buddhy.
czasem komentarze.
wyzwolenie pisze:wyzwolenie napisał :
1 . Jest powiedziane że oświecona istota wiecznie przebywa w nirvanie ( gdy opuści już ciało - umrze )
Więc gdy Arhat za życia przebywa w nirvanie 5 godzin , 2 dni , lub gdy Arhat już opuścił ciało i przebywa w nirvanie powiedzmy od 80000 kalp czy 80 milionów lat to czy świadomości które doświadczają nirvany dalej się rozpadają i powstają odrazu następne , takie same świadomości doświadczające nirvany ?
gdy istota oświecona umiera, to już koniec. Świadomości już dłużej nie powstają. Również te doświadczające nibbany,

Rozumiem twoją niepewność co do nibbany i żeby cię uspokoić mogę ci powiedzieć co kiedyś Goenka powiedział. Jest uważany za Ariya czyli już oświecony. Ktoś go zapytał po co ta nibbana skoro i tak umrzemy i nic nie będzie. Goenka odpowiedział że nibbana to nie kwestia stanu, a wiedzy. powiedział że warto praktykować by doświadczyć nibbany i że jak już ją raz doświadczysz to nic nie jest takie samo i potem jak już się ma wszystko rozpaść to niech się rozpada.
Coś takiego powiedział.

jeśli zależy ci na poszezrzeniu swojej wiedzy z zakresu theravady, to może powinnieneś przeczytać jakąś książkę? mogę Ci polecić Survey of paramattha dhammas - Acharn Sujin, lub Abhidhamma in daily life Nina van Gorkom. To są bardzo dobre książki. Niestety po angielsku.

Z drugiej strony po co ci taka wiedza??
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
wyzwolenie
konto zablokowane
Posty: 373
Rejestracja: sob mar 22, 2008 11:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: natura

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: wyzwolenie »

Ta wiedza mi potrzebna po to aby zbudowac pewny pogląd .
Również jak widzę coś dziwnego to pytam.
Czytałem 2 książki o Theravadzie po Polsku ale to za mało .

Więc teraz najważniejsze i może koniec jednego nurtu pytań :

pisałes że świadomości doświadczające nirvany powstają i rozpadają się co chwilę .
Teraz napisałes że po śmierci Arhata te świadomości już nie powstają .
1 . to drugie to skąd to wiesz ? : to że po śmierci świadomości już nie powstają ?
2. widzę tu różnicę . Widzisz ją też ? Dziwne jest to że za życia istoty oświeconej świadomości nirvany powstają i rozpadają się a po opuszczeniu ciała już nie powstają i nie rozpadają się .
Dlaczego tak jest ? Czyżby to ciało stwarzało świadomości ? Czyżby to materja stwarzała świadomości ?
3. więc czy po śmierci Arhata jest jakaś świadomośc ? Nobo nie powstaje to można pomyślec że niema . Ale też nie rozpada się więc może świadomośc trwa wiecznie ?
Wszystko zależy od tego czy w nirvanę wchodzi się ze świadomością czy bez.


Nie martw się , moje pytania mają koniec.
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: ikar »

wyzwolenie pisze:1 . to drugie to skąd to wiesz ? : to że po śmierci świadomości już nie powstają ?
patticasamupada. moha warunkuje sankhary, sankhary warunkują świadomości..itd
aż do stawania się i narodzin i cierpienia.
natomiast gdy moha ustaje, sankhary nie powstają, gdy sankhary nie powstają,świadomości również...itd...nie ma miejsce stawanie się, norodziny, cierpienie zostało wykorzenione.

Jest to zawarte w wielu suttach.
wyzwolenie pisze:2. widzę tu różnicę . Widzisz ją też ? Dziwne jest to że za życia istoty oświeconej świadomości nirvany powstają i rozpadają się a po opuszczeniu ciała już nie powstają i nie rozpadają się .
Dlaczego tak jest ? Czyżby to ciało stwarzało świadomości ? Czyżby to materja stwarzała świadomości ?
oczywiście ruupa może wpływać na świadomość(citta). np w zależności od spozytego pokarmu, który jest ahara ruupa, możesz się czuć lepiej lub gorzej. Tak więc ruupa(materia), wpływa na świadomości(citta). Ale to tylko na marginesie.
W przypadku istoty oświeconej(arahat, buddha) świadomości wciąż powstają(jak zauważyłeś), dlatego że choć ignorancja została zakończona to wciąż są warunki dla świadomości, nie ma natomiast już warunków dla stwarzania nowej kammy.
gdy osoba oświecona umiera, nie ma już dłużej warunków dla świadomości. Z tego co mi wiadomo.
wyzwolenie pisze:3. więc czy po śmierci Arhata jest jakaś świadomośc ? Nobo nie powstaje to można pomyślec że niema . Ale też nie rozpada się więc może świadomośc trwa wiecznie ?
tzn. nie ma w sencie, że nie ma. zanika, ustaje. Nie w sensie że trwa wiecznie.
wyzwolenie pisze:Ta wiedza mi potrzebna po to aby zbudowac pewny pogląd .
OK
wyzwolenie pisze:Również jak widzę coś dziwnego to pytam.
wszystko gra.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: ikar »

na zakończenie małe sprostowanie. citta, cetasika, ruupa i nibbana były nauczane przez Buddhę. Nie była to klasyfikacja Thera, jak wcześniej pisałem.
Jednak to Błogosławiony Buddha powodwany współczuciem nauczał o citta, cetasika, ruupa i nibbana.

cittacetasika dhamma - te dhammy które doświadczają i wspierają doświadczenie. to co rzeczywiste i posiada charakterystyke doświadczenia i co wspiera doświadczenie.

Miło było dyskutować.
pozdrawiam
łukasz
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
wyzwolenie
konto zablokowane
Posty: 373
Rejestracja: sob mar 22, 2008 11:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: natura

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: wyzwolenie »

To już jestes zmęczony dyskusją ?


Co to jest moha ? pragnienie ?
Sankhary to skandha myśli ?
ruupa to forma ?
Co to znaczy cetasika ?
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: ikar »

Co to jest moha ? pragnienie ?
moha jest to ignorancja. również jej synonimem jest avija - niewiedza. pragnienie to tanha bądż lobha i jeszcze kilka słów. czasami te różne słowa są synonimami, ale czasem się zdaża że niosą bardzo subtelne rozróżnienia.

zarówno moha, jak i lobha nie są jedynie ideą, są rzeczywiste, posiadają swoją charakterystykę która może być rozróżniona w każdej chwili.
moha i lobha są nama dhamma, paramattha dhamma.
moha i lobha również są hetudhamma, Tą dhamą która jest korzeniem. Jest 9 korzeni. 3 kusala, 3 akusala 3 avyakata.
moha hetu oraz lobha hetu są korzeniami(mula) który powstaje i warunkuje cittę. To one są sankhara khandha. To one warunkują kammę, nie my. Ten rodzaj warunków to hetupaccaya.

Tanha(pragnienie) jest przyczyną cierpienie, jest to druga szlachetna prawda - dukkhasamudayasacca. Jest tak powiedziane przy wyjaśnieniu 4 Szlachetnych Prawd.
Jednak w Patticasamupada to moha jest głównym warunkiem dla cierpienia.

To nie są ideolgiczne problemy. To bardzo subtelne rozróżnienie, które Buddha wielokrotnie robił by uwarunkować w ludziach właściwe rozumienie(samma-ditthi) tak by każdy z nich mógł doświadczyć tego co nieuwarunkowane i zakończyć cierpienie.

Sankhary to skandha myśli ?
można tak powiedzieć, sankhara khadha to to co inicjuje. Khandha znaczy grupa, bądź porcja. Również znaczy rata, bądź wielka ilość czegość(masa). tak jak khanda wody w morzu. czyli nieograniczona ilość wody.
Tak też sankhara khandha, to to co inicjuje(sankhara) i jest zbiorem który ma podobną cechę.(khandha)
Sankhara khandhy to reakcje. One reagują.

również mówimy sankhara bądż sankhata na to co uwarunkowane. I wtedy mamy na myśli citta, cetasika, ruupa.
Jednak w patticcasamupada sankhara zanczy sankhara khandha, grupa, badż jakość która inicjuje.
ruupa to forma ?
forma, materia. Ruupa khandha. Pierwsza Khandha, na którą składają się 28 ruup.
Jednak słowo ruupa odnosi się również do specyficznej ruupy, jaką jest widzialny obiekt. Możesz znależć to konkretne rozróżnienie gdy Buddha mówi o ayatana - bazach zmysłów. Zawsze zaczyna cakkhu i ruupa, sota i sadda....mana i dhamma, czyli oko i widzialny obiekt, ucho i dźwięk. Umysł i mentalny obiekt/ idee.

dźwięk wydaje się prosty do zrozumienia. Gdy słyszymy dzwiek zdaj sie że jest takie oczywiste. Jednak jedynie panna zna to co jest dzwiękiem, Dzwiek jest ruupa, która może być poznana poprzez wgląd. wtedy dżwiek jest widziany jako ruupa, nie to co uważamy za dźwięk.
Co to znaczy cetasika ?
cetasika znaczy to co wspiera w doświadczaniu. Lub to co wspiera umysł. To co wspiera świadomość.

citta, cetasika, ruupa i nibbana jest kolejną z klasyfikacji. Z 5 Khandha, ruupa khanda jest ruupa, vinnana khandha jest citta, a vedana, sanna i sankhara khandha są sklasyfikowane jako cetasika. Nibbana jest poza khandhą jest asankhata lub visankhara dhamma. nieuwarunkowana.
Nie ważne czy Błogosławiony nazywał rzeczywistość mówiąc o 5 Khandha czy o ayatna czy mówil o citta, cetasika czy ruupa. To ta sama rzeczywistość. Jedynie ujęta inaczej, by wspomóc właściwe rozumienie.

wciąż myślę że najlepsze dla ciebie będzie przeczytanie jakiejś książki. Najlepszą jest Survey of Paramattha Dhammas Achar Sujin. Tam jest poprostu wszystko ;>
Jednak gdy zamierzasz mnie przepytywać, to wiedz że moge ci dac tylko takie chaotyczne odpowiedz :) sorki ale tego się nie da tak prosto wyjaśnić.
Również miałem kilka cytatów dla ciebie ale sobie podarowałem. Za dużo przepisywania. sorki.
Podam gdzie mozesz je znaleźć. Lub ktoś kto ma te księgi.
Samohavinodhani, 1 stona jest o znaczeniu pancakhandha.
Vibhanga, Ayatanavibhanga, sekcja Sutty. Tam jest 12 ayatana. ruupa jako widzialny obiekt. ruupa viparinamadhamma.
Vibhanga, Khandhavibhango, sekcja o ruupie
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: ikar »

gdybyś mi przesłał na pm swój adress email, mógłbym ci wysłać pierwsze dwa rozdziały z książki Abhidhamma na codzień. (po polsku).
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: Uwarunkowany umysł rozpoznaje...

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

Uprzejmie uprasza się PT forumowiczów o aktywne używanie interpunkcji, ortografii i polskich znaków.
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Uwarunkowany umysł rozpoznaje...

Nieprzeczytany post autor: ikar »

eh....sorki za zagmatwanie :D

na spokojnie i w skrócie.
moha - ignorancja. tanha - pragnienie.

sankhara khandha - grupa inicjacji. to one mają aktywną siłę.

ruupa - materia, forma. Potocznie ruupa khandha. Jest wiele różnych klasyfikacji ruupy. Np. na 4 wielkie elementy(mahabhuta ruupa) i to co pochodzi z 4 wielkich elementów(upadayaruupa). Mówi się w sumie również o 28 ruupach.

jednak samo słowo ruupa oznacza również konkretną ruupę, nazywaną widzialnym obiektem. Ta ruupa wchodzi w kontakt z zmysłem oka(cakkhu) i jest obiektem dla świadomości widzenia(cakkhuvi~n~nana). Jest to ruupa która nie należy do 4 Wielkich Elementów, ale jest powstała z 4 Wielkich Elementów. 4 ruupy są 4 Wielkimi elementami, a 24 są powstałymi z 4 Wielkich elementów.

cetasika - jest to nama dhamma, która wspiera świadomość w doświadczeniu objektu.

Jak zwykle muszę zaznaczyć, to nie jest filozofia :D
Tzn jest dopóki się tego nie doceni :)
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: Uwarunkowany umysł rozpoznaje...

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

Ikar, zdanie w języku polskim rozpoczynamy Wielką Literą.
wyzwolenie
konto zablokowane
Posty: 373
Rejestracja: sob mar 22, 2008 11:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: natura

Re: Uwarunkowany umysł rozpoznaje...

Nieprzeczytany post autor: wyzwolenie »

ikar

Twoje odpowiedzi podobają mi się .

Co to znaczy nama , paramattha ?
Co to znaczy avyakata ?
Akusala znaczy wzniosły ?
Co to znaczy hetu ?
wyzwolenie
konto zablokowane
Posty: 373
Rejestracja: sob mar 22, 2008 11:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: natura

Re: kto rozpoznaje umysł ?

Nieprzeczytany post autor: wyzwolenie »

ikar pisze: patticasamupada. moha warunkuje sankhary, sankhary warunkują świadomości..itd
aż do stawania się i narodzin i cierpienia.
natomiast gdy moha ustaje, sankhary nie powstają, gdy sankhary nie powstają,świadomości również...itd...nie ma miejsce stawanie się, norodziny, cierpienie zostało wykorzenione.
Jest to zawarte w wielu suttach.
O ile dobrze pamiętam w książce : " jeszcze w tym życiu " o raz w sutrze Surangama pisze że po wygaśnięciu skandhy myśli wciąż jeszcze zostaje skandha świadomości i dopiero potem można zobaczyc jej pustkę i ona także może wygasnąc . Po pierwsze więc jak rozumiem na podstawie tych 2 dzieł świadomośc może istniec bez myśli a po drugie jak rozumiem według książki ; " jeszcze w tym życiu " , to już za życia można osiągnąc wygaśnięcie świadomości - nirvanę . Ot takie różnice w naukach . ( jeżeli WSZYSTKO dobrze pamiętam ) .
wyzwolenie pisze:2. widzę tu różnicę . Widzisz ją też ? Dziwne jest to że za życia istoty oświeconej świadomości nirvany powstają i rozpadają się a po opuszczeniu ciała już nie powstają i nie rozpadają się .
Dlaczego tak jest ? Czyżby to ciało stwarzało świadomości ? Czyżby to materja stwarzała świadomości ?
ikar pisze:oczywiście ruupa może wpływać na świadomość(citta). np w zależności od spozytego pokarmu, który jest ahara ruupa, możesz się czuć lepiej lub gorzej. Tak więc ruupa(materia), wpływa na świadomości(citta). Ale to tylko na marginesie.
W przypadku istoty oświeconej(arahat, buddha) świadomości wciąż powstają(jak zauważyłeś), dlatego że choć ignorancja została zakończona to wciąż są warunki dla świadomości, nie ma natomiast już warunków dla stwarzania nowej kammy.
gdy osoba oświecona umiera, nie ma już dłużej warunków dla świadomości. Z tego co mi wiadomo.
Ciekawe jest to że gdy jest materja to jest świadomośc a gdy nie ma materji to niema świadomości ( w przypadku istoty oświeconej )
Czyżby materja stwarzała świadomośc ?
A może w materji niemożliwa jest tak głęboka nirvana aby wygasła świadomośc ?
Awatar użytkownika
TeZeT
Posty: 846
Rejestracja: pn sty 08, 2007 21:20
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Brak

Re: Uwarunkowany umysł rozpoznaje...

Nieprzeczytany post autor: TeZeT »

Wyzwolenie - zadaj sobie pytanie co to jest materia i może zainteresuj się trochę pod tym kątem fizyką, kwantową w szczególności - na pewno znajdziesz kilka interesujących odpowiedzi wiążących się z tym o czym dyskutujesz.
Cały czas jest teraz.
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Uwarunkowany umysł rozpoznaje...

Nieprzeczytany post autor: ikar »

wyzwolenie pisze:Ciekawe jest to że gdy jest materja to jest świadomośc a gdy nie ma materji to niema świadomości ( w przypadku istoty oświeconej )
Czyżby materja stwarzała świadomośc ?
tzn. materia i świadomość wygasają dopiero po śmierci Arahata/ Buddhy (parinibbana).

Jednak ruupa i nama zależą jedna od drugiej. W pierwszym rozdziale Abhidhammy na codzień czytamy:

"Visuddhimagga" (XVIII, 34) wyjaśnia:

Ponadto, nama nie ma skutecznej mocy, nie może pojawiać się samodzielnie poprzez jej skuteczną moc … Nie może jeść, nie może pić, nie może mówić , nie przyjmuje żadnej postawy. I również rupa nie posiada skutecznej mocy; Nie może pojawiać się poprzez swoją skuteczna moc. Dla niej nie ma pragnienia by jeść, nie ma pragnienia by pić, nie ma pragnienia by mówić, nie ma chęci do przyjęcia jakiejkolwiek postawy<pozycji>.
Ale gdy wspierana przez ruupę, nama pojawia się; wtedy też wsierana przez namę, rupa pojawia się.
Gdy nama ma chęć do jedzenia, pragnienie picia, pragnienie aby mówić, dążenie do przyjęcia jakiejś postawy, to rupa je, pije, mówi i przyjmuje postawy ....

Ponadto (XVIII, 36) czytamy:

I podobnie jak ludzie zależą od
Łódki by przemierzyć morze,
Tak też mentalne ciało(nama) potrzebuje
materialnego ciała(ruupa) by pojawić się.
I podobnie jak łodzi zależy od
Człowieka przemierzającego morze,
Tak też fizyczne ciało potrzebuje
Ciała mentalnego by pojawić się.

Zależąc jedna od drugiej
Łódź i człowiek wychodzi w morze.
I tak też umysł i ciało razem
Zależą jedna od drugiej.


Jednak moim zdaniem zawsze należy pamiętać iż nama i ruupa są objektem dla właściwego rozumienia i mogą być zrozumiane. W tym samym rodziale czytamy:

Wszystkie zjawiska w nas i w okół nas są tylko namą i rupą, które pojawiają się i znikają, są nietrwałe. Nama i rupa to ostateczne rzeczywistości, w Pali: paramattha dhammy. Możemy doświadczyć ich charakterystyk, gdy się pojawią , bez względu na to jak je nazwiemy. Ci, którzy rozwinęli "wgląd" mogą doświadczyć ich takimi jakimi naprawdę są: nietrwałe, i nie nasze. Im lepiej znamy różne nama i rupa poprzez doświadczanie ich charakterystyk, tym bardziej jesteśmy w stanie zobaczyć, że "osobowość" to tylko koncept; To nie jest paramattha dhamma.

Nama i rupa to różne rodzaje rzeczywistości. Jeśli nie odróżniamy ich od siebie i nie uczymy się charakterystyki każdej z nich, będziemy w dalszym ciągu brać je za siebie. Na przykład, słyszenie to nama, nie ma formy ani kształtu. Słyszenie jest różne od zmysłu słuchu, ale zmysł słuchu jest niezbędny jako warunek. Nama, która słyszy doświadcza dźwięku. Zmysł słuchu i dźwięk to rupy, które niczego nie doświadczają; Są całkowicie inne od namy która słyszy. Jeśli nie nauczymy się że słyszenie, zmysł słuchu i dźwięk są rzeczywistościami, które są zupełnie różne od siebie, będziemy nadal myśleć, że istnieje „Ja” , które słyszy.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Uwarunkowany umysł rozpoznaje...

Nieprzeczytany post autor: ikar »

wyzwolenie pisze:Akusala znaczy wzniosły ?
wzniosły to raczej lokuttara.

akusala znaczy niewłaściwy, niedobry.
jest to przeciwieństwo tego co kusala, czyli dobre, właściwe, zdrowe.

to co jest kusala jest wskazane dobre i należy to rozwijać
akusala natomiast powinny zostać porzucone, ponieważ prowadzą do cierpienia.

np. moment ofiarowywania daru dla bezdomnego, jest kusala gdy nasze intencje są czyste. Gdy mamy w tym jakiś interes jest to akusala.
wyzwolenie pisze:Co to znaczy nama , paramattha ?
nama znaczy mentalność, mentalne, ruupa znaczy materialne. paramattha znaczy abhidhamma. to coś co jest ostateczne. w ostatecznym sensie.

paramattha dhamma wskazuje że te dhammy nie są ideami, tak jak czasem się mówi że dhamma idea, bo faktycznie tak to słowo czasem funckcjonuje(np. eko dhammo - ta jedna rzecz , ta jedna idea), również funkcjonuje jako obiekt mentalny. i moim zdaniem paramattha dhamma znaczy dhamma w ostatecznym sensie, ta która jest rzeczywistością, która może być zrozumiana. Starsi wskazali sens paramattha, byśmy nie pogrążali się w koncepcjach, a za to rozumieli iż to rzeczywistość która może być rozumiana.

nama paramatha dhamma i ruupa paramattha dhama. nibbana, cetasika i citta to nama paramattha dhamma, a ruupa to ruupa paramattha dhamma.
wyzwolenie pisze:Co to znaczy avyakata ?
avyakata/abyakata znaczy ani kusala, ani akusala. moim zdaniem bez karmicznej mocy.
wyzwolenie pisze:Co to znaczy hetu ?
hetu i mula znaczy korzeń. Pierwszy z warunków w Wielkiej Księdze(Patthana) jest hetupaccaya, warunek korzenia. Mówi on iż hetu - korzenie warunkują kammę. Nie my. są 3 kusala hetu, 3 akusala hetu i 3 avyakata hetu.
3 kusala hetu to alobha, adosa, amoha cetasiki i one w tej chwili stają się hetu który warunkuje kammę.
Celem nauki Abhidhammapiataki jest uczenie się pustości osoby tu i teraz. Jedynie różne dhatu(elementy) robią, nie my.
Taki sposób życia, pomaga zrozumieć cierpienie. i ostatecznie wykorzenić je.
pozdrawiam
łukasz
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
wyzwolenie
konto zablokowane
Posty: 373
Rejestracja: sob mar 22, 2008 11:02
Płeć: mężczyzna
Tradycja: natura

Re: Uwarunkowany umysł rozpoznaje...

Nieprzeczytany post autor: wyzwolenie »

Doszliśmy do tego że w nirvanie świadomośc wygasa ( prędzej czy pózniej
Tak jest w naukach hinajany , Theravady , nie wiem jak w madjamice i w mahajanie ale w Wadżrajanie jest trochę inaczej .
http://www.buddyzmwprost.com.pl/index.php?id=45
2. Pieśń Tilopy

Przemierzając ukrytą drogę Klejnotu Spełniającego Życzenia
która prowadzi do królestwa niebiańskiego drzewa - niezmienności
Rozwiąż język niemowy.
Powstrzymaj strumień Samsary, wiarę w Ego.
Poznaj swoją prawdziwą naturę tak, jak matka zna swoje dziecko.

OTO JEST TRANSCENDENTALNA ŚWIADOMOŚC ŚWIADOMA SIEBIE,
Poza słowami, przedmiot nie-myślenia.
Ja, Tilopa, nie man nic do wskazania.
Wiedząc, że jest to samo w sobie wskazaniem.

Nie wyobrażaj sobie, nie myśl, nie rozważaj,
Nie medytuj, nie działaj, lecz bądź w spokoju.
Nie bądź zaoferowany przedmiotem.
Duchowość, samoistna, promienna,
Bez pamięci, która mogłaby cię niepokoić
Nie może być nazwana rzeczą.


OTO JEST TRANSCENDENTALNA ŚWIADOMOŚC ŚWIADOMA SIEBIE - świadczy o jakiejś świadomości w oświeceniu lecz Maitripa to trochę wyjaśnia , różnicuje .

http://www.buddyzmwprost.com.pl/index.php?id=57

2. Pieśń
Cytaty mistrzów » Maitripa » 2. Pieśń

"O synu, jeśli korzeń ufności nie będzie mocny, korzeń niedualności nie będzie mocny. Jeśli nie rozwijasz bezstronnego współczucia, dwie rupakaje (nirmanakaja i sambhogakaja) nie zostaną osiągnięte.

Jeśli trzy pradżnie (wiedza światowa, widzenie zjawisk jako nietrwałych i pozbawionych "ego" oraz bezpośrednia znajomość, jakimi rzeczy są) nie będą praktykowane, nie pojawi się urzeczywistnienie.

Jeśli nie towarzyszysz Guru Dzietsynowi, dwa rodzaje siddhi nie zostaną osiągnięte.

JEŚLI NIE ODCIĄŁEŚ KORZENIA UMYSŁU , NIE PORZUCAJ NIEROZWAŻNIE ŚWIADOMOŚCI .

Jeśli nie potrafisz uderzyć zjawiska mudrą (odnosi się to do świadomości, która nagle kogoś sprowadza z powrotem do czystego widzenia, poglądu Wielkiej Pieczęci), nie powinieneś wycofywać się w wielka błogość.

Jeśli powstają myśli - pragnienia, powinieneś działać jak radosny słoń.

Jeśli czasami pojawią się splamienia, patrz w umysł i medytuj bez przerwy.

Jeśli umysł jest nieszczęśliwy z powodu niepomyślnych warunków, praktykuj nieustannie cztery inicjacje. Jeśli powstają w tobie splamienia, pamiętaj pouczenia guru.

Jeśli nie błagasz z całego serca, jak możesz spełnić zamierzenia świętych?

Jeśli nie medytujesz w jedności fazy budowania i fazy spełniającej medytacji, jak możesz zrozumieć nierozdzielność samsary i nirwany?

To jest Diamentowa Pieśń dwunastu pouczeń. Trzynastym jest pamiętanie o tym. Jeśli te jogi są praktykowane, przebywa się na trzynastym bhumi (w stanie Buddy)."

TSang Nyön Heruka "Życie Marpy"


JEŚLI NIE ODCIĄŁES KORZENIA UMYSŁU , NIE PORZUCAJ NIEROZWAŻNIE ŚWIADOMOŚCI . - znaczy to co mówiłem : świadomośc wygasa w oświeceniu . Ale Tilopa mówił i nauki Mahamudry i Dzogczen mówią że jednak jakaś świadomośc w oświeceniu , wieczna świadomośc istnieje .
Ciekawa jest ta różnica między hinajaną a mahajaną . Patrz mój podpis .
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Theravada”