Co to jest moha ? pragnienie ?
moha jest to ignorancja. również jej synonimem jest avija - niewiedza. pragnienie to tanha bądż lobha i jeszcze kilka słów. czasami te różne słowa są synonimami, ale czasem się zdaża że niosą bardzo subtelne rozróżnienia.
zarówno moha, jak i lobha nie są jedynie ideą, są rzeczywiste, posiadają swoją charakterystykę która może być rozróżniona w każdej chwili.
moha i lobha są nama dhamma, paramattha dhamma.
moha i lobha również są hetudhamma, Tą dhamą która jest korzeniem. Jest 9 korzeni. 3 kusala, 3 akusala 3 avyakata.
moha hetu oraz lobha hetu są korzeniami(mula) który powstaje i warunkuje cittę. To one są sankhara khandha. To one warunkują kammę, nie my. Ten rodzaj warunków to hetupaccaya.
Tanha(pragnienie) jest przyczyną cierpienie, jest to druga szlachetna prawda - dukkhasamudayasacca. Jest tak powiedziane przy wyjaśnieniu 4 Szlachetnych Prawd.
Jednak w Patticasamupada to moha jest głównym warunkiem dla cierpienia.
To nie są ideolgiczne problemy. To bardzo subtelne rozróżnienie, które Buddha wielokrotnie robił by uwarunkować w ludziach właściwe rozumienie(samma-ditthi) tak by każdy z nich mógł doświadczyć tego co nieuwarunkowane i zakończyć cierpienie.
Sankhary to skandha myśli ?
można tak powiedzieć, sankhara khadha to to co inicjuje. Khandha znaczy grupa, bądź porcja. Również znaczy rata, bądź wielka ilość czegość(masa). tak jak khanda wody w morzu. czyli nieograniczona ilość wody.
Tak też sankhara khandha, to to co inicjuje(sankhara) i jest zbiorem który ma podobną cechę.(khandha)
Sankhara khandhy to reakcje. One reagują.
również mówimy sankhara bądż sankhata na to co uwarunkowane. I wtedy mamy na myśli citta, cetasika, ruupa.
Jednak w patticcasamupada sankhara zanczy sankhara khandha, grupa, badż jakość która inicjuje.
ruupa to forma ?
forma, materia. Ruupa khandha. Pierwsza Khandha, na którą składają się 28 ruup.
Jednak słowo ruupa odnosi się również do specyficznej ruupy, jaką jest widzialny obiekt. Możesz znależć to konkretne rozróżnienie gdy Buddha mówi o ayatana - bazach zmysłów. Zawsze zaczyna cakkhu i ruupa, sota i sadda....mana i dhamma, czyli oko i widzialny obiekt, ucho i dźwięk. Umysł i mentalny obiekt/ idee.
dźwięk wydaje się prosty do zrozumienia. Gdy słyszymy dzwiek zdaj sie że jest takie oczywiste. Jednak jedynie panna zna to co jest dzwiękiem, Dzwiek jest ruupa, która może być poznana poprzez wgląd. wtedy dżwiek jest widziany jako ruupa, nie to co uważamy za dźwięk.
Co to znaczy cetasika ?
cetasika znaczy to co wspiera w doświadczaniu. Lub to co wspiera umysł. To co wspiera świadomość.
citta, cetasika, ruupa i nibbana jest kolejną z klasyfikacji. Z 5 Khandha, ruupa khanda jest ruupa, vinnana khandha jest citta, a vedana, sanna i sankhara khandha są sklasyfikowane jako cetasika. Nibbana jest poza khandhą jest asankhata lub visankhara dhamma. nieuwarunkowana.
Nie ważne czy Błogosławiony nazywał rzeczywistość mówiąc o 5 Khandha czy o ayatna czy mówil o citta, cetasika czy ruupa. To ta sama rzeczywistość. Jedynie ujęta inaczej, by wspomóc właściwe rozumienie.
wciąż myślę że najlepsze dla ciebie będzie przeczytanie jakiejś książki. Najlepszą jest Survey of Paramattha Dhammas Achar Sujin. Tam jest poprostu wszystko ;>
Jednak gdy zamierzasz mnie przepytywać, to wiedz że moge ci dac tylko takie chaotyczne odpowiedz
sorki ale tego się nie da tak prosto wyjaśnić.
Również miałem kilka cytatów dla ciebie ale sobie podarowałem. Za dużo przepisywania. sorki.
Podam gdzie mozesz je znaleźć. Lub ktoś kto ma te księgi.
Samohavinodhani, 1 stona jest o znaczeniu pancakhandha.
Vibhanga, Ayatanavibhanga, sekcja Sutty. Tam jest 12 ayatana. ruupa jako widzialny obiekt. ruupa viparinamadhamma.
Vibhanga, Khandhavibhango, sekcja o ruupie
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah