żeby zobaczyć gdzie jest miejsce czterech jhāna w ścieżce nauczanej przez Błogosławionego, przypomnijmy:kunzang pisze:Być może, są na tym forum wymienione wszystkie yhany, a najzwyczajniej je przeoczyłem. Jeżeli tak - proszę o wskazanie. Jeżeli nie - gorąco proszę o przedstawienie ich /w tym czy nowym wątku/ wraz z krótkimi opisami. Chodzi mi o przedstawienie ich po polsku na tym forum, a nie o linki... jeżeli oczywiście to możliwe
"Tak wiec mnisi, co to jest Ośmioaspektowa Ścieżka Szlachetnych?
[1] Właściwe rozumienie, [2] właściwa intencja, [3] właściwa mowa, [4] właściwe postępowanie, [5] właściwe życie, [6] właściwy wysiłek, [7] właściwa uważność, [8] właściwa koncentracja." — Vibhaṅga Sutta
Jak jest defioniowana właściwa koncentracja?
"Co to jest właściwa koncentracja?
[1] Jest to sytuacja, gdy mnich całkowicie wycofany ze zmysłowości, wycofany z niezręcznych właściwości mentalnych — wchodzi i pozostaje na pierwszym poziomie zatopienia medytacyjnego: rozkosz i błogość zrodzone z wycofania, którym towarzyszy ukierunkowana myśl i rozpoznanie. [2] Zatrzymując ukierunkowane myśli i rozpoznanie, wchodzi i pozostaje na drugim poziomie skupienia medytacyjnego: rozkosz i błogość zrodzone z koncentracji, zjednoczenie uważności wolnej od ukierunkowanej myśli i rozpoznania — wewnętrzna pewność. [3] Z zanikaniem rozkoszy pozostaje w równowadze, w pełni świadomy i uważny, fizycznie odczuwa błogość. Wchodzi i pozostaje na trzecim poziomie skupienia medytacyjnego, który szlachetni określają jako: 'Spokojny i w pełni świadomy w przyjemnych rejonach.' [4] Z porzuceniem błogości i bólu — jak i z wcześniejszym zaniknięciem uniesienia i stresu - wchodzi i pozostaje na czwartym poziomie skupienia medytacyjnego: nieskalana czystość spokojnej równowagi i pełnej świadomości, ani błogość, ani ból.
To, mnisi, jest nazywane właściwą koncentracją." — Vibhaṅga Sutta
Zatem, czynnikami pierwszej jhāna są:
[1] ukierunkowana myśl (vitakka)
[2] rozpoznanie/ocena (vicāra)
[3] rozkosz (pīti)
[4] błogość (sukha)
[5] pojedynczości pochłonięcia (ekagattāṛammana)
Czynnikami drugiej jhāna są:
[1] rozkosz (pīti)
[2] błogość (sukha)
[3] pojedynczości pochłonięcia (ekagattāṛammana)
Czynnikami trzeciej jhāna są:
[1] błogość (sukha)
[2] pojedynczości pochłonięcia (ekagattāṛammana)
Czynnikami czwartej jhāna są:
[1] ani-blogość-ani-ból
[2] pojedynczości pochłonięcia (ekagattāṛammana)
Zanim medytujący może wejść w te zatopienia medytacyjne, musi czasowo odsunąć na bok pięć przeszkód (nīvaraṇa): [1] pożądliwość zmysłowości [2] złą wolę [3] lenistwo i senność [4] niecierpliwość i niepokój oraz [5] niepewność:
"Ufundowany w moralności, w tej szlachetnej powściągliwości pięciu zmysłów, w tej szlachetnej uważności i przytomności, poszukuje odosobnionego miejsca, głuszy, cienia drzewa, góry, doliny, jaskini, kostnicy, gaju, otwartej przestrzeni, kupy słomy. Po posiłku, wracając z żebraniny, siada ze skrzyżowanymi nogami, ciałem prosto i ustanawia uważność w okół ust.
"Porzucając pożądliwość w odniesieniu do świata, przebywa w świadomości pustej pożądliwości. Oczyszcza swój umysł z pożądliwości. Porzucając złą wolę i złość przebywa w świadomości pozbawionej złej woli, współczujący, troskliwy o dobro wszystkich żyjących istot. Oczyszcza swój umsył ze złej woli i złości. Porzucając lenistwo i senność, przebywa ze świadomością pozbawioną lenistwa i senności, uważny, czujny, doznający lekkości. Oczyszcza swój umysł z lenistwa i senności. Porzucając niecierpliwość i niepokój , przebywa niezakłócony, z umysłem wewnętrznie nieruchomym. Oczyszcza swój umysł z niecierpliwości i niepokoju. Porzucając niepewność, przebywa — przekroczywszy niepewność — bez rozterek w odniesieniu do zręcznych właściwości mentalnych. Oczyszcza swój umysł z niepewności.
"Porzuciwszy te pięć przeszkód — niedoskonałości umysłu, które osłabiają wnikliwość — całkowicie wycofany ze zmysłowości, wycofany z niezręcznych właściwości mentalnych — wchodzi i pozostaje na pierwszym poziomie zatopienia medytacyjnego (...)" — Cūḷahatthipadopama Sutta
Cdn.
Pozdrawiam,
Piotr