Szymek pisze:Jakieś interpretacje by się przydały ...
Astadasa pisze:Pan: (...) Lecz w identyczności (samata) Dharmy nie ma intelektualnej multiplikacji, gdyż natura Dharmy jest bez myślowej wielości.
Subhuti: Co jest identycznością Dharmy w odniesieniu do zjawisk, które mają nieistnienie za własny byt?
Pan: Identyczność Dharmy ma miejsce, gdy nie ma istniejącego, nie ma nieistniejącego, nie ma własnego bytu i nie ma doktrynalnego twierdzenia. O identyczności Dharmy bowiem żadne doktrynalne twierdzenie nie jest możliwe. Ponieważ poza identycznością Dharmy nie da się uchwycić żadnego zjawiska, identyczność Dharmy przekracza wszystkie zjawiska. identyczność Dharmy nie jest dostępna dla nikogo, ani dla niewiedzących, ani dla świętych (mądrych) i leży poza ich zasięgiem.
Subhuti: Czy zatem identyczność Dharmy znajduje się także poza zasięgiem Tathagaty?
Pan: Znajduje się ona poza zasięgiem wszystkich świętych osób, włącznie z Tathagatami.
Subhuti: Czy zatem Tathagata nie ma zwierzchnictwa nad dziedziną wszystkich zjawisk (dharma)?
Pan: Tathagata miałby zwierzchnictwo nad dziedziną wszystkich zjawisk gdyby identyczność Dharmy była jedną rzeczą, a Tathagata drugą.
W moim odczuciu to owa myślowa wielość oraz wartościujące rozróżnianie tworzą takie problemy. Innymi słowy rozdźwięk między samsarą, a nirwaną.
Astadasa pisze:Pan: Lecz dharmiczna identyczność zwykłych ludzi, 'wkraczających w strumień' i Tathagatów jest dokładnie jedną pojedynczą tożsamością i w tej identyczności nie istnieje żadne zróżnicowanie. Ponieważ identyczność zwykłych ludzi i identyczność wszystkich świętych osób jest dokładnie jedną pojedynczą tożsamością, nie ma w niej dualizmu tak, żeby można było powiedzieć, że "to jest zwykła osoba" - itd. aż do - "to jest Tathagata". Wszystkie takie zjawiska nie są uchwytne w identyczności.
Subhuti: Jeśli w identyczności (samata) wszystkich zjawisk wszystkie takie zjawiska nie są uchwytne, tj. (nie jest uchwytne), że "to jest zwykła osoba", "to jest Tataghata, to nie byłoby różnicy pomiędzy zwykłymi ludźmi i tathagatami.
pan: Tak jest Subhuti, to tak jest. W identyczności (samata) wszystkich zjawisk nie ma różnicy pomiędzy różnymi rodzajami osób.
W ramach interpretacji: cytaty te pochodzą z sutry pradżniaparamity.