Wydaje mi się, ze praktykujący Dzogczen patrzą z góry na tych co praktykują buddyzm religijny, dewocyjny ,kultowy.
Wydaje mi się, ze praktykujący dzogczen bardziej wierzą w swoje argumenty intelektualne i koncepcje, myląc je z doświadczeniem medytacyjnym?
Sa przypadki w Tybecie gdzie prości pasterze bez wykształcenia mieli rezultaty praktyki dzięki wielkiej wierze i oddaniu.
http://dzogczen.budda.pl/garuda/Biulety ... pocze.html
Pod tym linkiem jest wywiad Tenzinem Wangyalem Rinpocze zacytuje fragment wypowiedzi:
„To prawda, że buddyzm nie wierzy w Boga Stwórcę, lecz w prawo karmy. Gdyby miał istnieć jeden Bóg Stwórca, dlaczego nie zmieniłby On całego zła tego świata w dobro? My wierzymy, że indywidualne uczynki oraz karma są tym, co tworzy świat, w którym żyjemy. Buddyzm, jako religia, wierzy również w trzy kaje: odwieczną czystość darmakaji, doskonałość sambogakaji, spontaniczną manifestację nirmanakaji. Są to stany oświecenia, które pragniemy ureczywistnić”.
„Jako buddyści, modlimy się i szukamy opieki u oświeconych istot, zwracamy się do nich po schronienie i błogosławieństwa. Poświęcamy nasze życie naszej praktyce – i już choćby z tego powodu Buddyzm może być uważany za religię”
„Zarówno wiara jak i rytuały są fundamentalnymi środkami do urzeczywistnienia mądrości”
Zacytuje tez wielkiego mistrza kagyu Kalu Rinpocze:
„Musimy medytować na Lamę, Jidama i Buddę, modlić się do nich i rozwijać w nich wiarę. Bez tego wysiłku nie potrafilibyśmy kroczyć drogą do wolności. Budda istnieje, Lama istnieje, Jidam istnieje. Ponieważ istnieją, jesteśmy w stanie otrzymać wszystkie formy błogosławieństwa i urzeczywistnienia, których oni użyczają”
Tu link do całości wykładu:
http://www.dharma.pl/pages/indeks-pozyc ... czenie.php
Zacytuje tez słowa Karmapy Ogjen Trinle:
„Podstawami Schronienia są wiara i współczucie, czyli z jednej strony wiara i zaufanie pokładane w Buddzie, Dharmie i Sandze, z drugiej płynące ze współczucia pragnienie uwolnienia od cierpienia wszystkich czujących istot.
Wiara w Trzy Klejnoty może być trojaka. Wiara inspiracji to pozytywne odczucia, jakich doświadczacie, kiedy na przykład zwiedzacie miejsca kultu, w których znajduje się wiele świętych obiektów, lub kiedy spotykacie wielkich mistrzów, albo bierzecie udział w inspirujących spotkaniach Sangi. Wiara aspiracji to ta, dzięki której pragniecie wydostać się z cierpienia i osiągnąć spokój wyższego stanu egzystencji; aby dojść do tego, postanawiacie wykonywać dobre czyny i porzucić negatywne. Wierzycie, że dotarcie do celu jest możliwe. I wreszcie wiara całkowitej pewności to uświadomienie sobie, że Trzy Klejnoty są jedynym i ostatecznym Schronieniem; to z głębi serca płynące zrozumienie oraz pełne zaufanie do Buddy, Dharmy i Sangi”
Tu link do całości:
http://www.benchen.org.pl/t_karsch.htm