Kwan Seum Bosal

dyskusje i rozmowy

Moderator: iwanxxx

Awatar użytkownika
Dorota
Posty: 427
Rejestracja: czw wrz 11, 2008 10:52
Płeć: kobieta
Tradycja: Seon (Szkoła Zen Kwan Um)
Lokalizacja: Łódź

Kwan Seum Bosal

Nieprzeczytany post autor: Dorota »

znalzalam tu : http://www.buddyzm.com.pl/?k=&e=&s=&app ... ll&pos=283
ze odpowiednikiem Białej Tary jest w Zen Kwan Seum Bosal, to prawda? jesli tak, to jak wyglada mantra Kwan Seum Bosal.
Lacho calad! Drego morn!
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: Kwan Seum Bosal

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

Dorota pisze:znalzalam tu : http://www.buddyzm.com.pl/?k=&e=&s=&app ... ll&pos=283
ze odpowiednikiem Białej Tary jest w Zen Kwan Seum Bosal, to prawda? jesli tak, to jak wyglada mantra Kwan Seum Bosal.
Hej,

To nie do końca tak. Kwan Seum Bosal, to bodhisattwa słyszący dźwięk świata, czyli Awalokiteśwara, znany w Tybecie jako Czenrezig. Prawdopodobne jest, że przedstawienie Kwan Seum Bosal jako kobiety zainspirowane zostało przedstawieniem Tary. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie przedstawienia KSB to kobiety: jest też np 1000 ręki 1000 głowy KSB, który jest mężczyzną.

Podstawową mantrą wschodnioazjatyckiego buddyzmu związaną z Awalokiteśwarą jest długa Wielka Dharani (Dharani Wielkiego Współczucia, Dharani Energii Pierwotnego Umysłu), w Chinach znana jako Da Bei Zhou (大悲咒) a w Korei jako Shin Myo Jang Gu Dae Darani. Na wikipedii jest o niej dobry artykuł:

http://en.wikipedia.org/wiki/N%C4%ABlak ... 1ran%C4%AB

Wydaje mi się, że ta sama mantra jest używana w praktyce niungne.

W Korei praktykowane jest też Om Mani Padme Hum (Om Mani Banme Hum).

Zen jest częścią buddyjskiej kultury krajów,w których funkcjonuje, więc nie można powiedzieć, że KSB jest "w Zen" odpowiednikiem czegoś. Kobiece przedstawienie Guan Yin wywodzi się z Chin, a popularne jest w Korei, Japonii, Wietnamie. Dla buddyzmu tych krajów bardzo charakterystyczne są praktyki 念佛 (ch. nianfo, kor. yombul, jap. nenbutsu), czyli praktyki recytowania (i śpiewania) imienia bodhisattwy połączonego z wizualiacją, mające swe źródło w 25 rozdziale Sutry Lotosu - tutaj efekt praktyki nie bierze się z sylab nasiennych, energii dźwięku itd, a z wiary, mocy i znaczenia imienia.

Pzdr
Piotr
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Kwan Seum Bosal

Nieprzeczytany post autor: booker »

iwanxxx pisze:Podstawową mantrą wschodnioazjatyckiego buddyzmu związaną z Awalokiteśwarą jest długa Wielka Dharani (Dharani Wielkiego Współczucia, Dharani Energii Pierwotnego Umysłu), w Chinach znana jako Da Bei Zhou (大悲咒) a w Korei jako Shin Myo Jang Gu Dae Darani.
A takie są śpiewy Wielka Dharani mp3

Jest też pieśn pt. Kwan Seum Bosal - mp3

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
Dorota
Posty: 427
Rejestracja: czw wrz 11, 2008 10:52
Płeć: kobieta
Tradycja: Seon (Szkoła Zen Kwan Um)
Lokalizacja: Łódź

Re: Kwan Seum Bosal

Nieprzeczytany post autor: Dorota »

oo dzieki za taka wyczerpujaca odpowiedz iwanxxx i za spiewy w mp3 booker :) :padam: i w ogole jak posluchalam to ja je spiewałam bedac w sandze :zawstydzony: :D
Lacho calad! Drego morn!
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Kwan Seum Bosal

Nieprzeczytany post autor: booker »

Dorota pisze:w ogole jak posluchalam to ja je spiewałam bedac w sandze
Tak :) bo to są tkw.śpiewy codzienne. Pieśń "Kwan Seum Bosal" jest również w ramach Kido.

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: Kwan Seum Bosal

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

Jeszcze dodam, że praktyka yombul w kontekście konkretnie koreańskiego zen została wyjaśniona przez wielkiego nauczyciela Seosana w tym fragmencie Zwierciadła Zen. Mówi on co prawda o yombul "Namu Amita Bul", ale wystarczy pod znaczenie "Namu Amita Bul" podstawić "Kwan Seum Bosal", szczczególnie po zapoznaniu się z XXV rozdziałem Sutry Lotosu i ma się pewną jasność o co w tym wszystkim chodzi.

Pzdr
Piotr
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Kwan Seum Bosal

Nieprzeczytany post autor: booker »

iwanxxx pisze:Jeszcze dodam, że praktyka yombul w kontekście konkretnie koreańskiego zen została wyjaśniona przez wielkiego nauczyciela Seosana w tym fragmencie Zwierciadła Zen. Mówi on co prawda o yombul "Namu Amita Bul", ale wystarczy pod znaczenie "Namu Amita Bul" podstawić "Kwan Seum Bosal", szczczególnie po zapoznaniu się z XXV rozdziałem Sutry Lotosu i ma się pewną jasność o co w tym wszystkim chodzi.
Chyba można zacytować pewną rzecz, która dość ładnie rozjaśnia yombul w kontekście Seon.
Biografia Taego Bou [fragment] pisze: In addition to consolidating Seon and Doctrinal schools, he also brought Pure Land and other philosophies to an agreement with Seon theory as well. For instance, he taught that recollecting Amitabha Buddha is not for rebirth in the Western Paradise by the power of the mantra, but for reminding us of the nature of Amitabha’s characteristics. When the name of Amitabha Buddha is chanted for a whole day, the mind and the chanting become one. Our True Nature, then, can be found through this practice. This chanting or the recollecting of the Buddha is not the same as that of Pure Land Buddhism, but it is similar to the investigation of the gongan. This shows that different practices are fused in Seon practice rather than being considered to be in opposition to each other.

W celu dalszego umocnienia szkoły Seon i szkół Doktrynalnych, [Taego Bou] przyniósł również połączenie Czystej Krainy oraz innych filozofii z teoriami Seon. Dla przykładu, nauczał iż przywoływanie Buddy Amitabhy nie służy odrodzeniu w Zachodnim Raju poprzez moc tej mantry, lecz by przypominać nam naturę charakterystyk Amithaby. Kiedy imię Buddhy Amitabhy śpiewane jest przez cały dzień, umysł i śpiew stają się jedynm. Nasza Prawdziwa Natura może więc zostać odnaleziona poprzez tą praktykę. Śpiewanie czy przywoływanie Buddhy [w ten sposób] nie jest takie samo jak w buddyzmie Czytej Krainy, lecz jest podobne do podejmowania konganu. Pokazuje to iż różne praktyki są zjednoczone w praktyce Seon, raczej niż miały by być uważane za stojące w opozycji [do Seon].

http://www.koreanbuddhism.net/master/pr ... =18&page=1
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
Dorota
Posty: 427
Rejestracja: czw wrz 11, 2008 10:52
Płeć: kobieta
Tradycja: Seon (Szkoła Zen Kwan Um)
Lokalizacja: Łódź

Re: Kwan Seum Bosal

Nieprzeczytany post autor: Dorota »

jeszcze raz dziekuję za wszystkie wyjasnienia, od razu wszystko lepiej rozumiem :super: :padam:
Lacho calad! Drego morn!
Igo
Posty: 962
Rejestracja: czw kwie 26, 2007 17:37
Tradycja: Bon i buddyzm tybetański

Re: Kwan Seum Bosal

Nieprzeczytany post autor: Igo »

Tutaj: http://davidicke.pl/forum/praktyka-tren ... t5380.html natrafilem na ciekawe uwagi "techniczne" odnosnie intensywnej praktyki z Kwan Seum Bosal.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Zen”