Sypanie mandali
Sypanie mandali
Czy ktos moglby opisac mi rytual sypania mandali i zawarta w nim symbolike?
Znam to tylko ze zdjec i nie mam zadnych informacji jak i na jakich zasadach to sie odbywa.
Znam to tylko ze zdjec i nie mam zadnych informacji jak i na jakich zasadach to sie odbywa.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Sypanie mandali
Witam
Pozdrawiam
kunzang
O symbolikę której /sypanej/ mandali pytasz?atomuse pisze:Czy ktos moglby opisac mi rytual sypania mandali i zawarta w nim symbolike? (...)
Pozdrawiam
kunzang
Re: Sypanie mandali
Nie mialam zadnej konkretnej mandali na mysli. Chodzilo mi raczej o symbolike (znaczenie) poszczegolnych etapow takiego rytualu.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Sypanie mandali
Witam
Etapy i ich symbolika bywają różne w zależności od tego jaka to mandala. Tworzenie i zniszczenie takiej mandali, może np odzwierciedlać: podczas sypania - fazę budowania danej tantry; a czas gdy funkcjonuje i ulega zniszczeni - fazę spełniającą danej tantry.
Pozdrawiam
kunzang
Cały proces odzwierciedla nietrwałość - nawet najbardziej wzniosłej wizji, nietrwałość.atomuse pisze:Nie mialam zadnej konkretnej mandali na mysli. Chodzilo mi raczej o symbolike (znaczenie) poszczegolnych etapow takiego rytualu.
Etapy i ich symbolika bywają różne w zależności od tego jaka to mandala. Tworzenie i zniszczenie takiej mandali, może np odzwierciedlać: podczas sypania - fazę budowania danej tantry; a czas gdy funkcjonuje i ulega zniszczeni - fazę spełniającą danej tantry.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Sypanie mandali
Mozesz podac przyklady, jak to rozroznic?kunzang pisze:Etapy i ich symbolika bywają różne w zależności od tego jaka to mandala.
A czas funkcjonowania to co znaczy? Ma on jakis zwiazek z tym, ze dana mandala nalezy do konkretnej klasy tantr, tzn. jezeli do Tantry Matki, to faza budujaca jest dluga, a czas funkcjonowania tej mandali i jej zniszczenie jest krotkie? Albo jezeli sa to niedualne tantry, to faza budujaca jest tak samo dluga jak faza spelniajaca?
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Sypanie mandali
Rytuał sypania mandali może być albo samodzielną praktyką , wykonywaną w ramach Nyndro, albo też elementem większego rytuału, w rozmaitych tantrach. Jest to ofiarowanie symbolicznego wszechświata Trzem Klejnotom . Bardzo porularna pudża Zielonej Tary nazywa się inaczej "Rytuał Czterech Mandal", bo właśnie Tarze i Trzem Klejnotom ofiarowuje się cztery razy mandalę w jej trakcie.
W wersji Nyndro wykonujesz wersję pełną ( ofiarowanie 38 elementów symbolizujących dokosnały wszechświat) oraz uproszczoną ( wszechświat 7 elementowy- Góra Meru, cztery kontynenty, Słońce. Księżyc). Mandala może być tworzona według wersji Abhidarmy oraz według wersji z tantry Kalaczakry. Różnica - w galopującym skrócie- polega na tym, że w tym pierwszym opisie żywioły, z których wyłania się świat idą w następującej kolejności:
ziemia, woda, ogień, wiatr, przestrzeń, zaś w Kalaczakrze jest to odwrotnie - na przesztreni spoczywa wiatr, na wietrze ogień, na ogniu woda i na wodzie ziemia.
Zamieszczam link do strony, gdzie Edward Hennings zrobił piękne filmy przedstawiające mandalę Kalaczakry.
Jonang Mandala
W wersji Nyndro wykonujesz wersję pełną ( ofiarowanie 38 elementów symbolizujących dokosnały wszechświat) oraz uproszczoną ( wszechświat 7 elementowy- Góra Meru, cztery kontynenty, Słońce. Księżyc). Mandala może być tworzona według wersji Abhidarmy oraz według wersji z tantry Kalaczakry. Różnica - w galopującym skrócie- polega na tym, że w tym pierwszym opisie żywioły, z których wyłania się świat idą w następującej kolejności:
ziemia, woda, ogień, wiatr, przestrzeń, zaś w Kalaczakrze jest to odwrotnie - na przesztreni spoczywa wiatr, na wietrze ogień, na ogniu woda i na wodzie ziemia.
Zamieszczam link do strony, gdzie Edward Hennings zrobił piękne filmy przedstawiające mandalę Kalaczakry.
Jonang Mandala
Re: Sypanie mandali
Uprzedzam, mam same pytania
I dlaczego rozroznia sie w Nyndro dwie wersje : pelna i uproszczona? To znaczy, kto i kiedy wykonuje ktora z nich?
I jak wyglada w rytuale taka kolejnosc wylaniania sie swiata - jest to jakas okreslona kolejnosc w sypaniu piasku? - np. najpierw srodek mandali, potem ten kierunek, ktory odpowiada nastepnemu zywiolowi itd., czy razcej tylko tak symbolicznie?
Czy ma to bezposredni zwiazek z trzecia czescia Nyndro "Ofiarowanie mandali"?miluszka pisze:Rytuał sypania mandali może być albo samodzielną praktyką , wykonywaną w ramach Nyndro...
I dlaczego rozroznia sie w Nyndro dwie wersje : pelna i uproszczona? To znaczy, kto i kiedy wykonuje ktora z nich?
Czyli te mandale sypane przez kilka dni (jak na zdjeciach tutaj) sa czescia takich rytualow?miluszka pisze:...albo też elementem większego rytuału, w rozmaitych tantrach.
Czy podczas niszczenia mandali swiat rozpuszcza sie w odwrotnej kolejnosci jak sie wylanial? Jesli tak, to co sie dzieje z ostatnim zywiolem (ziemią w wersji Abhidharmy wzgl. przestrzenią w wersji Kalaczakry)?miluszka pisze:Mandala może być tworzona według wersji Abhidarmy oraz według wersji z tantry Kalaczakry. (...) żywioły, z których wyłania się świat idą w następującej kolejności:
ziemia, woda, ogień, wiatr, przestrzeń, zaś w Kalaczakrze jest to odwrotnie - na przesztreni spoczywa wiatr, na wietrze ogień, na ogniu woda i na wodzie ziemia.
I jak wyglada w rytuale taka kolejnosc wylaniania sie swiata - jest to jakas okreslona kolejnosc w sypaniu piasku? - np. najpierw srodek mandali, potem ten kierunek, ktory odpowiada nastepnemu zywiolowi itd., czy razcej tylko tak symbolicznie?
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Sypanie mandali
Po kolei, pytań jest dużo i nie na wszystkie umiem odpowiedzieć.
ja napisałam :
Rytuał sypania mandali może być albo samodzielną praktyką , wykonywaną w ramach Nyndro...
Ty pytasz:
Czy ma to bezposredni zwiazek z trzecia czescia Nyndro "Ofiarowanie mandali"?
Tak, oczywiście, samodzielna praktyka Mandali w ramach Nyndro to inaczej III część Nyndro.
Mandala do Nyndro nie jest tą bardzo szczegółową i przepiękną mapą czystej krainy, których wiele jest na stronie Benczen, tylko symbolicznym przedstawieniem świata ludzkiego. Jednak jest tu miejsce na Górę Meru, ponad którą wznoszą się boskie światy. W Nyndro sypie się - w wersji długiej 38 kopczyków z ryżu, które symbolizują pewne charakterystyczne punkty tego świata , a w wersji krótkiej - siedem. Na początki i na końcu, oraz co jakiś czas robi się długą wersję, natomiast podstawowa jest ta krótka, którą się liczy i wykonuje 100 000 razy.
Natomiast te mandale do których podajesz link, to płaskie przedstawienia czystych krain i sypie się je na ogół podczas inicjacji czy praktyk związanych z danym bóstwem medytacyjnym. Jak przebiega ich sypanie - czy jest jakaś określona kolejność - niestety nie wiem. Potem niszczy się mandalę "przekreślając" mandalę napierw w czerech głównych kierunkach, ale jaka do tego jest teoria - nie wiem.
Natomiast powstawanie i niszczenie mandal - wszechświatów, ( oczywiście cykliczne) jest różne w różnych kosmologiach buddyjskich. Nie jestem specjalnie biegła w tej dziedzinie, i nie potrafię odpowiedzieć co dzieje się z poszczególnymi elementami . Wiem tylko, że w takim przejściowym okresie pozostają pewne zalążki, których przy rozpoczęciu kolejnego cyklu powstaje znów nowy wszechświat - nowa mandala. W tekstach napisane też jest, że ci, co osiągnęli IV stopień medytacyjnej stabilizacji przebywają w sferze, ktora nie ulega zniszczeniu.
ja napisałam :
Rytuał sypania mandali może być albo samodzielną praktyką , wykonywaną w ramach Nyndro...
Ty pytasz:
Czy ma to bezposredni zwiazek z trzecia czescia Nyndro "Ofiarowanie mandali"?
Tak, oczywiście, samodzielna praktyka Mandali w ramach Nyndro to inaczej III część Nyndro.
Mandala do Nyndro nie jest tą bardzo szczegółową i przepiękną mapą czystej krainy, których wiele jest na stronie Benczen, tylko symbolicznym przedstawieniem świata ludzkiego. Jednak jest tu miejsce na Górę Meru, ponad którą wznoszą się boskie światy. W Nyndro sypie się - w wersji długiej 38 kopczyków z ryżu, które symbolizują pewne charakterystyczne punkty tego świata , a w wersji krótkiej - siedem. Na początki i na końcu, oraz co jakiś czas robi się długą wersję, natomiast podstawowa jest ta krótka, którą się liczy i wykonuje 100 000 razy.
Natomiast te mandale do których podajesz link, to płaskie przedstawienia czystych krain i sypie się je na ogół podczas inicjacji czy praktyk związanych z danym bóstwem medytacyjnym. Jak przebiega ich sypanie - czy jest jakaś określona kolejność - niestety nie wiem. Potem niszczy się mandalę "przekreślając" mandalę napierw w czerech głównych kierunkach, ale jaka do tego jest teoria - nie wiem.
Natomiast powstawanie i niszczenie mandal - wszechświatów, ( oczywiście cykliczne) jest różne w różnych kosmologiach buddyjskich. Nie jestem specjalnie biegła w tej dziedzinie, i nie potrafię odpowiedzieć co dzieje się z poszczególnymi elementami . Wiem tylko, że w takim przejściowym okresie pozostają pewne zalążki, których przy rozpoczęciu kolejnego cyklu powstaje znów nowy wszechświat - nowa mandala. W tekstach napisane też jest, że ci, co osiągnęli IV stopień medytacyjnej stabilizacji przebywają w sferze, ktora nie ulega zniszczeniu.
Re: Sypanie mandali
Dziekuje, Miluszka, za odpowiedz.
Dla mnie ta kolejnosc zywiolow pojawiania sie swiata w wersji Abhidharmy skojarzyla sie z rozpuszczaniem zywiolow w momencie smierci - ziemia rozpuszcza sie w wodzie, woda w ogniu, ogien w wietrze, a wiatr w przestrzeni. Ale skoro i przestrzen jest zywiolem, to w czym rozpuszcza sie ten "ostatni" zywiol? W podstawie, kunszi?
A kolejnosc powstawania i zanikania zywiolow w wersji Kalaczakry odpowiada wlasnie takiemu cyklowi narodzin i smierci... narodziny (tworzenie mandali) od zywiolu przestrezni po zywiol ziemi i smierc (niszczenie mandali) od zywiolu ziemi po zywiol przestrzeni.
W wersji Abhidharmy kolejnosc ta jest jakby do gory nogami...
I jeszcze nie do konca rozumiem z tymi zalazkami, z ktorych powstaja nowe mandale... Czy takie zalazki pozostaja przy tworzeniu i niszczeniu kazdej mandali, czy tylko mandali Kalaczakry?
Dla mnie ta kolejnosc zywiolow pojawiania sie swiata w wersji Abhidharmy skojarzyla sie z rozpuszczaniem zywiolow w momencie smierci - ziemia rozpuszcza sie w wodzie, woda w ogniu, ogien w wietrze, a wiatr w przestrzeni. Ale skoro i przestrzen jest zywiolem, to w czym rozpuszcza sie ten "ostatni" zywiol? W podstawie, kunszi?
A kolejnosc powstawania i zanikania zywiolow w wersji Kalaczakry odpowiada wlasnie takiemu cyklowi narodzin i smierci... narodziny (tworzenie mandali) od zywiolu przestrezni po zywiol ziemi i smierc (niszczenie mandali) od zywiolu ziemi po zywiol przestrzeni.
W wersji Abhidharmy kolejnosc ta jest jakby do gory nogami...
I jeszcze nie do konca rozumiem z tymi zalazkami, z ktorych powstaja nowe mandale... Czy takie zalazki pozostaja przy tworzeniu i niszczeniu kazdej mandali, czy tylko mandali Kalaczakry?
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Sypanie mandali
Atomuse napisała:
Dla mnie ta kolejnosc zywiolow pojawiania sie swiata w wersji Abhidharmy skojarzyla sie z rozpuszczaniem zywiolow w momencie smierci - ziemia rozpuszcza sie w wodzie, woda w ogniu, ogien w wietrze, a wiatr w przestrzeni. Ale skoro i przestrzen jest zywiolem, to w czym rozpuszcza sie ten "ostatni" zywiol? W podstawie, kunszi?
?? Na pewno kolejność żywiołow dotycząca makro i mikrokosmosu nie jest przypadkowa, a wskazująca na jedność tego " co na zewnątrz" z tym, " co wewnątrz".
Ten ostatni żywiol to może być swiadomość . Np w stupie, gdzie jest identyczna kolejność żywiołow, ostatni element ją zwieńczajacy to kropla świadomości. Jakim treminem tę świadomosc się opisuje - w tej chwili nie wiem. Kynszi oznacza podstawę, może być kynszi namszie ( i jest to alaja widżniana, bazowa świadomość , w której tkwia nasze nawykowe sklonności) alno kynszi jeszie i wtedy jest to podstawa madrości, nasza prawdziwa natura.
Te zalążki , z których powstają nowe wszechświaty, istnieją zarówno w wersji Kalaczkary jak i Abidharmy. Jeśłi jesteś angielskojęzyczna polecam "Myriad Worlds" Dziamgona Kongtrula:
Myriad Worlds
Dla mnie ta kolejnosc zywiolow pojawiania sie swiata w wersji Abhidharmy skojarzyla sie z rozpuszczaniem zywiolow w momencie smierci - ziemia rozpuszcza sie w wodzie, woda w ogniu, ogien w wietrze, a wiatr w przestrzeni. Ale skoro i przestrzen jest zywiolem, to w czym rozpuszcza sie ten "ostatni" zywiol? W podstawie, kunszi?
?? Na pewno kolejność żywiołow dotycząca makro i mikrokosmosu nie jest przypadkowa, a wskazująca na jedność tego " co na zewnątrz" z tym, " co wewnątrz".
Ten ostatni żywiol to może być swiadomość . Np w stupie, gdzie jest identyczna kolejność żywiołow, ostatni element ją zwieńczajacy to kropla świadomości. Jakim treminem tę świadomosc się opisuje - w tej chwili nie wiem. Kynszi oznacza podstawę, może być kynszi namszie ( i jest to alaja widżniana, bazowa świadomość , w której tkwia nasze nawykowe sklonności) alno kynszi jeszie i wtedy jest to podstawa madrości, nasza prawdziwa natura.
Te zalążki , z których powstają nowe wszechświaty, istnieją zarówno w wersji Kalaczkary jak i Abidharmy. Jeśłi jesteś angielskojęzyczna polecam "Myriad Worlds" Dziamgona Kongtrula:
Myriad Worlds
Re: Sypanie mandali
Jeśli chodzi o żywioły to pojawił się ciekawy symbol , logo w umyśle XVII Karmapy, w czasie rytuału mynlam, który pozytywnie wpływa na żywiły w pewnym sensie był inspirowany wizja flagi XVI Karmapy.
Logo mynlam
Flaga XVI Karmapy
Logo mynlam
Flaga XVI Karmapy
Re: Sypanie mandali
Flaga 16 karmapy jest przwdstawieniem przenikających się kultur -zachodu i wschodu.Po jej utytułowaniu pojawiło się w szkole Kagiu sporo problemów.Chyba przez nie szkoła Karma Kagiu odstąpiła od niej na poczet "lisa w wirówce"
Buddowie ,o których coś słyszałem ,nie istnieją poza Lamą.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Sypanie mandali
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Spoko, spoko... Ty masz jako avatar znak powodzenia made in bonpo i pewnie nie jesteś tego nawet świadom.gafcio pisze:Chyba przez nie szkoła Karma Kagiu odstąpiła od niej na poczet "lisa w wirówce"
Pozdrawiam
kunzang
Re: Sypanie mandali
Czuję z nim silny związek i cięszę się ,że jest przy mnie
Buddowie ,o których coś słyszałem ,nie istnieją poza Lamą.
- nataliablanka
- Posty: 404
- Rejestracja: ndz kwie 17, 2022 16:50
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Bon
Re: Sypanie mandali
Drobne rozróżnienie, acz istotne, bo myli się czasami, zwłaszcza po tych malowanych przez zachodnich.Natomiast te mandale do których podajesz link, to płaskie przedstawienia czystych krain i sypie się je na ogół podczas inicjacji czy praktyk związanych z danym bóstwem medytacyjnym.