Dakinie - pytanie
-
- Posty: 105
- Rejestracja: pn lip 12, 2004 23:14
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kagyu
- Lokalizacja: Białystok
Dakinie - pytanie
Chciałbym spytać wszystkich Wiedzących :) o pewne szczególne dwie formy medytacyjne.
Zastanowiło mnie podobieństwo Jeszie Khandro i Dordże Phagmo. Obie są czerwone i trzymają podobne atrybuty, obie stoją w podobnych pozycjach, na lewej nodze, z prawą uniesioną.
I obydwie związane są z najwyższą mądrością / przestrzenią.
Czym sie właściwie różnią, że tak to niezręcznie ujmę? Czy zachodnie określenie "Czerwona Dakini" odnosi się do obydwu form? Co je wyróżnia w przedstawieniach ikonograficznych?
I co oznacza ich szczególna pozycja z podkurczoną prawą nogą i uniesiona prawa ręką? Czy pochodzi z hinduskiej ikonografii?
Z góry dziękuję za odpowiedź
Zastanowiło mnie podobieństwo Jeszie Khandro i Dordże Phagmo. Obie są czerwone i trzymają podobne atrybuty, obie stoją w podobnych pozycjach, na lewej nodze, z prawą uniesioną.
I obydwie związane są z najwyższą mądrością / przestrzenią.
Czym sie właściwie różnią, że tak to niezręcznie ujmę? Czy zachodnie określenie "Czerwona Dakini" odnosi się do obydwu form? Co je wyróżnia w przedstawieniach ikonograficznych?
I co oznacza ich szczególna pozycja z podkurczoną prawą nogą i uniesiona prawa ręką? Czy pochodzi z hinduskiej ikonografii?
Z góry dziękuję za odpowiedź
Om Mani Peme Hung
- jw
- Senior User
- Posty: 2151
- Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Dordże Phamo (a w sanskrycie: Wadżrawarahi) znaczy po tybetańsku "Diamentowa Maciora". Jak się przyjrzysz formie przedstawianej na malowidłach to zobaczysz, że czasami ma głowę świni we włosach.
Wobec tej energii używa się również nazwy Dordże Naldziorma (w sanskrycie: Wadżrajogini), czyli Diamentowa Jogini. W ośrodkach Diamentowej Drogi na Zachodzie zwykło używać się nazwy: Czerwona Dakini Mądrości albo Czerwona Mądrość.
Więcej na Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vajrayogini
O symbolice "maciory" tu:
http://www.khandro.net/animal_swine.htm
Tak się przedstawia:
http://innerrave.org/images/photos/vajrayogini.jpg
http://bodhithangka.com/IMG/jpg/svajrayogini.jpg
Jeszie Khandro (po polsku: Dakini Najwyższej Mądrości) to łagodna forma Dordże Phamo, przedstawiana bez ozdób z kości itp... posiada tylko czarkę z czaszki + nóż. I ta właśnie forma jest używana w praktyce "nocnej" XV Karmapy zwaną "Guru-joga XV Karmapy" albo "Medytacją Przejrzystego Światła" (nie mylić z jogą Przejrzystego Światła z cyklu sześciu jog Naropy).
Wobec tej energii używa się również nazwy Dordże Naldziorma (w sanskrycie: Wadżrajogini), czyli Diamentowa Jogini. W ośrodkach Diamentowej Drogi na Zachodzie zwykło używać się nazwy: Czerwona Dakini Mądrości albo Czerwona Mądrość.
Więcej na Wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vajrayogini
O symbolice "maciory" tu:
http://www.khandro.net/animal_swine.htm
Tak się przedstawia:
http://innerrave.org/images/photos/vajrayogini.jpg
http://bodhithangka.com/IMG/jpg/svajrayogini.jpg
Jeszie Khandro (po polsku: Dakini Najwyższej Mądrości) to łagodna forma Dordże Phamo, przedstawiana bez ozdób z kości itp... posiada tylko czarkę z czaszki + nóż. I ta właśnie forma jest używana w praktyce "nocnej" XV Karmapy zwaną "Guru-joga XV Karmapy" albo "Medytacją Przejrzystego Światła" (nie mylić z jogą Przejrzystego Światła z cyklu sześciu jog Naropy).
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Re: Dakinie - pytanie
Dakini tańczy dlatego ma podniesioną nogę. Watek indyjski na wikipedia.DakiniExt pisze:I co oznacza ich szczególna pozycja z podkurczoną prawą nogą i uniesiona prawa ręką? Czy pochodzi z hinduskiej ikonografii?
Z góry dziękuję za odpowiedź
Re: Dakinie - pytanie
O, nie wiedzialam, ze przy tej medytacji chodzi o lagodna forme... W ogole jest mi nowe, ze Dordze Phamo ma i lagodna formejw pisze:Jeszie Khandro (po polsku: Dakini Najwyższej Mądrości) to łagodna forma Dordże Phamo, przedstawiana bez ozdób z kości itp... posiada tylko czarkę z czaszki + nóż. I ta właśnie forma jest używana w praktyce "nocnej" XV Karmapy zwaną "Guru-joga XV Karmapy" albo "Medytacją Przejrzystego Światła"
Czyli ta forma to Jeszie Khandro?
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Dźniana dakini czy Dordże Phagmo jest to ta sama forma, która w zależności od praktyki rożni się nieco wyglądem. Ogólnie, Dordże Phagmo ma kilkadziesiąt imion, które wyrażają różne właściwości, jakie Ona symbolizuje. Czasem jest tak, że jeśli Dordże Phagmo nie jest głównym obiektem medytacji, wówczas stosuje się uproszczoną wizualizację. Lub żeby podkreślić pewne właściwości itp., Dordże Phagmo może nieco inaczej wyglądać. Czerwona mądrość, czy czerwona dakini jest, co najmniej dziwną nazwą. Choćby, dlatego, że istnieje wiele form dakini koloru czerwonego. Tak na marginesie Każda nazwa(imię) danego aspektu buddy zawiera w sobie pewne symboliczne znaczenie i nie powinno ich tłumaczyć ich "jak nam sie podoba". między innymi z tego powodu w buddyzmie tybetańskim do dziś używa się sanskryckie nazwy różnych aspektów buddy.
odczuwaj dobro
- jw
- Senior User
- Posty: 2151
- Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
To jest forma Dordże Phamo czyli, jak to się mówi buddyjską nowomową: "półgniewna". Wersja łagodna nie ma tych wszystkich ozdób z kości oraz włóczni. Nawiasem mówiąc na książeczce do praktyki Przejrzystego Światła XV Karmapy jest wydrukowana forma Dordże Phamo, a nie Jeszie Khandro.atomuse pisze: Czyli ta forma to Jeszie Khandro?
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
-
- Posty: 105
- Rejestracja: pn lip 12, 2004 23:14
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kagyu
- Lokalizacja: Białystok
Re: Dakinie - pytanie
Dzięki za odpowiedzi.
a jak wobec tego wygląda wersja "gniewna"?
a jak wobec tego wygląda wersja "gniewna"?
Om Mani Peme Hung
Re: Dakinie - pytanie
A trzecie oko ma?jw pisze:To jest forma Dordże Phamo czyli, jak to się mówi buddyjską nowomową: "półgniewna". Wersja łagodna nie ma tych wszystkich ozdób z kości oraz włóczni.
Czy te ksiazeczke mozna dostac w osrodkach DD?jw pisze:Nawiasem mówiąc na książeczce do praktyki Przejrzystego Światła XV Karmapy jest wydrukowana forma Dordże Phamo, a nie Jeszie Khandro.
Mysle, ze jedna z wlasciwosci jest to, ze gniewna forma jest zawsze otoczona plomieniami, ale nie jestem pewna. No i ma wichure na glowieExt pisze:a jak wobec tego wygląda wersja "gniewna"?
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Witaj Ext
Gniewny aspekt Dordże Phagmo sanskr. Wadżrawarahi nazywa się tyb. Troma Nagmo sanskr. Kriszna Krodhini lub Krodha Kali Poniżej podaje krótki opis tej formy wadżrawarahi:
Bhagawani (Krodha Kali) ma ciemno niebieski kolor, jedną twarz, troje przekrwionych oczu, otwarte usta. Z boku jej głowy wystaje głowa świni koloru brązowego. W prawej ręce trzyma drigug, a w lewej kapalę wypełniona krwią. W zgięciu lewej reki trzyma khatwangę. Nosi skórę słonia, ludzką skórę, biodra owinięte ma skórą tygrysa. Ponadto nosi ozdoby z węży i kości. Nosi koronę z pięciu suchych ludzkich czaszek oraz naszyjnik z pięćdziesięciu świeżo odciętych ludzkich głów. Krodha kali stoi w tanecznej postawie lewą nogę ma wyprostowaną, prawą ma uniesioną do góry. krodha kali stoi w tanecznej pozycji na zwłokach, dysku słońca i kwiecie lotosu. Otoczona jest płomieniami.
Ogólnie mówiąc wszystkie żeńskie formy można nazwać dźniana dakini, ponieważ symbolizują one mądrość. Na przykład jogini Niguma nazywana jest dźniana dakini.
Nie mniej istnieje aspekt Buddy, który nosi nazwę dźniana dakini jest on przedstawiany jako żeńska forma koloru niebieskiego, ma sześć rąk itd.
Na przykład w nyndro, guru jodze VIII karmapy w phoła czy w medytacji przejrzystego światła używamy formę Dordże Phagmo. W każdej z tych praktyk rożni się ona nieco wyglądem ale nadal jest to Dordże Phagmo. Ponieważ nieco inny cel jest użycia tej formy w wymienionych praktykach.
Atomuse,
każdy aspekt Dordże Phagmo ma troje oczu.
Gniewny aspekt Dordże Phagmo sanskr. Wadżrawarahi nazywa się tyb. Troma Nagmo sanskr. Kriszna Krodhini lub Krodha Kali Poniżej podaje krótki opis tej formy wadżrawarahi:
Bhagawani (Krodha Kali) ma ciemno niebieski kolor, jedną twarz, troje przekrwionych oczu, otwarte usta. Z boku jej głowy wystaje głowa świni koloru brązowego. W prawej ręce trzyma drigug, a w lewej kapalę wypełniona krwią. W zgięciu lewej reki trzyma khatwangę. Nosi skórę słonia, ludzką skórę, biodra owinięte ma skórą tygrysa. Ponadto nosi ozdoby z węży i kości. Nosi koronę z pięciu suchych ludzkich czaszek oraz naszyjnik z pięćdziesięciu świeżo odciętych ludzkich głów. Krodha kali stoi w tanecznej postawie lewą nogę ma wyprostowaną, prawą ma uniesioną do góry. krodha kali stoi w tanecznej pozycji na zwłokach, dysku słońca i kwiecie lotosu. Otoczona jest płomieniami.
Ogólnie mówiąc wszystkie żeńskie formy można nazwać dźniana dakini, ponieważ symbolizują one mądrość. Na przykład jogini Niguma nazywana jest dźniana dakini.
Nie mniej istnieje aspekt Buddy, który nosi nazwę dźniana dakini jest on przedstawiany jako żeńska forma koloru niebieskiego, ma sześć rąk itd.
Na przykład w nyndro, guru jodze VIII karmapy w phoła czy w medytacji przejrzystego światła używamy formę Dordże Phagmo. W każdej z tych praktyk rożni się ona nieco wyglądem ale nadal jest to Dordże Phagmo. Ponieważ nieco inny cel jest użycia tej formy w wymienionych praktykach.
Atomuse,
każdy aspekt Dordże Phagmo ma troje oczu.
odczuwaj dobro
- LordD
- Posty: 2542
- Rejestracja: czw sie 31, 2006 09:12
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: Olsztyn
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Ostatnio sporo dakiń zaczyna się pojawiać na ulicach naszego pięknego kraju, także na plażach i innych ciekawych miejscach. Są trochę bardziej współcześnie ubrane niż te, które opisujecie, ale równie inspirujące. Chyba są nawet jakieś legendy o wcielonych w ludzie formy dakiniach, które nauczają, inspirują i dodają sił?
- pakol
- Posty: 90
- Rejestracja: pt mar 09, 2007 13:07
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: diamentowa droga
- Lokalizacja: S-c/Będzin
Re: Dakinie - pytanie
Jak nie ma trzeciego oka to uważaj - to może być DEMON !Ostatnio sporo dakiń zaczyna się pojawiać na ulicach naszego pięknego kraju, także na plażach i innych ciekawych miejscach
pawcio vel pakol
... Żadna religia nie jest ważniejsza niż ludzkie szczęście ...
... Żadna religia nie jest ważniejsza niż ludzkie szczęście ...
- jw
- Senior User
- Posty: 2151
- Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Maatomuse pisze:A trzecie oko ma?jw pisze:To jest forma Dordże Phamo czyli, jak to się mówi buddyjską nowomową: "półgniewna". Wersja łagodna nie ma tych wszystkich ozdób z kości oraz włóczni.
Już chyba nie. Pozostaje tylko przekaz ustny tej praktyki.atomuse pisze:Czy te ksiazeczke mozna dostac w osrodkach DD?jw pisze:Nawiasem mówiąc na książeczce do praktyki Przejrzystego Światła XV Karmapy jest wydrukowana forma Dordże Phamo, a nie Jeszie Khandro.
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Atomuse,
Tekst praktyki dostaniesz w sklepie internetowym Karmapa Foundation http://kfshop.pl/
ładnie wydana książeczka cena 10zł.
Przy okazji dobrze zrobisz jeśli postarasz się o ustny przekaz do tej praktyki u lamy Ole. Oczywiście do tego czasu jeśli chcesz możesz ją praktykować. Oe pozwala wykonywać praktyki oferowane przez jego ośrodki "oczekując na lung czy inicjację". W ten sposób nie tracimy cennego czasu.
Tekst praktyki dostaniesz w sklepie internetowym Karmapa Foundation http://kfshop.pl/
ładnie wydana książeczka cena 10zł.
Przy okazji dobrze zrobisz jeśli postarasz się o ustny przekaz do tej praktyki u lamy Ole. Oczywiście do tego czasu jeśli chcesz możesz ją praktykować. Oe pozwala wykonywać praktyki oferowane przez jego ośrodki "oczekując na lung czy inicjację". W ten sposób nie tracimy cennego czasu.
odczuwaj dobro
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Dakinie - pytanie
Joasia Grela. która napisała ciekawą pracę o strażnikach, zwraca uwagę,ze wielu światowych strażników rownież przedstawiwanych jest z "trzecim okiem". Fakt występowania na wizerunku trzeciego oka nie jest równoznaczny z tym,ze dana forma jest oswiecona.
więcej na ten temat:Tu
więcej na ten temat:Tu
- jw
- Senior User
- Posty: 2151
- Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Tekstów do praktyk nie ma w publicznej ofercie KFShopu. Można je dostać tylko w ośrodkach, o ile są.paolo pisze:Tekst praktyki dostaniesz w sklepie internetowym Karmapa Foundation http://kfshop.pl/
ładnie wydana książeczka cena 10zł.
Zdaje się, że akurat tej praktyki to nie dotyczy Dotyczy to tylko takich praktyk, jak: guru-joga XVI Karmapy, Budda Medycyny i tzw. "Krótkie" Schronienie. W przypadku krajów, do których Ole zagląda rzadko, albo gdzie duże odległości uniemożliwiają z nim częsty kontakt bezpośredni (np. Rosja) może to również dotyczyć praktyk Nyndro.paolo pisze: Przy okazji dobrze zrobisz jeśli postarasz się o ustny przekaz do tej praktyki u lamy Ole. Oczywiście do tego czasu jeśli chcesz możesz ją praktykować. Oe pozwala wykonywać praktyki oferowane przez jego ośrodki "oczekując na lung czy inicjację". W ten sposób nie tracimy cennego czasu.
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Jeszcze w czwartek, kiedy zamawiałem nowy numer Diamentowej Drogi. W sklepie internetowym było sporo nowości między innymi posążki mahakali, zielonej tary itd., oraz teksty wszystkich ogólnie dostępnych praktyk w ośrodkach Olego za wyjątkiem przywołania Czarnego Płaszcza i medytacji VIII Karmapy. Nie wiem, dlaczego posążki i teksty medytacji zostały wycofane z listy sprzedaży.
Info dla Atomuse. Jeśli zależy ci na tekście medytacji przejrzystego światła mam tekst w wersji elektronicznej lub w jednym z starych numerów Diamentowej Drogi znajdziesz szczegółowy opis wspomnianej medytacji.
Info dla Atomuse. Jeśli zależy ci na tekście medytacji przejrzystego światła mam tekst w wersji elektronicznej lub w jednym z starych numerów Diamentowej Drogi znajdziesz szczegółowy opis wspomnianej medytacji.
odczuwaj dobro
Re: Dakinie - pytanie
Cały tekst do medytacji przejrzystego światła jest dostępny dla wszystkich za darmo w internetowej diamentowej drodze.jw pisze: Tekstów do praktyk nie ma w publicznej ofercie KFShopu. Można je dostać tylko w ośrodkach, o ile są.
Całość tekstu
---
EDIT
tekst usunięty przez kunzanga /do wyjaśnienia/
---
W Diamentowej drodze czytamy o krytyce linii Gelugpa za ujawnianie tajnych tekstów linii Szangpa.Wydaje się jednak, iż zmory starego Tybetu odżyły na nowo: Kalu Rinpocze miał podobno łzy w oczach, kiedy dowiedział się, że najbardziej tajemne nauki Szangpa Kagyu zostały wydane drukiem przez Gelugpów w Dharamsali, a następnie dopuszczone do publicznej sprzedaży. Skuteczność najgłębszych metod Diamentowej Drogi opiera się w dużym stopniu na utrzymywaniu ich w tajemnicy.
Myślę, ze jakby 16 Karmapa zobaczył tekst do medytacji przejrzystego światła dostępny dla wszystkich to by zapłakał.
Re: Dakinie - pytanie
Kilka lata temu bylam na swoim pierwszym kursie lamy Ole i on prowadzil wtedy Medytacje Przejrzystego Swiatla. Staralam sie zapisac ja pozniej, ale nie udalo mi sie wszystkiego zapamietac. Zanotowalam m.in., ze jest to medytacja z 15. Karmapa i ze mozna ja wykonywac na noc. Ale to co piszecie irytuje mnie, poniewaz u mnie pisze, ze to byla tanczaca Czerwona Madrosc, a jw z kolei pisze, ze to o lagodna forme chodzi. No chyba, ze lagodna forma trzyma rowniez noz i czarke...
Edit: Tak, to jest ta medytacja, ktora zacytowal Milarepa.
Moje pytanie jeszcze: jak to jest z lagodnymi formami? Czy nie sa one biale? Czy istnieja czerwone lagodne formy dakin?
Edit: Tak, to jest ta medytacja, ktora zacytowal Milarepa.
Moje pytanie jeszcze: jak to jest z lagodnymi formami? Czy nie sa one biale? Czy istnieja czerwone lagodne formy dakin?
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Dakinie - pytanie
Kolor nie stanowi o tym, czy forma jest łagodna czy gniewna, aczkolwiek wiele groźnych form jest czarnych lub ciemnogranatowych, brunatnych itd.
Czerwony jest np Budda Amithaba, czy Budda Tsepame, formy jak najbardziej łagodne, zas biały jest np Gynkar, sześcioręki Biały Mahakala.
Mozna latwo poznać natomiast , czy forma jest gniewna, czy nie po jej wyrazie twarzy Łagodne mają oczywiście łagodny uśmiech, półgniewne pokazują kły i już nie tak słodko wyglądają, formy gniewne otoczone są morzem płomieni, ozdobione są czaszkami i ozdobami z kości, mają też inne proporcje ciała - są bardziej korplulente, przysadziste.
Czerwony jest np Budda Amithaba, czy Budda Tsepame, formy jak najbardziej łagodne, zas biały jest np Gynkar, sześcioręki Biały Mahakala.
Mozna latwo poznać natomiast , czy forma jest gniewna, czy nie po jej wyrazie twarzy Łagodne mają oczywiście łagodny uśmiech, półgniewne pokazują kły i już nie tak słodko wyglądają, formy gniewne otoczone są morzem płomieni, ozdobione są czaszkami i ozdobami z kości, mają też inne proporcje ciała - są bardziej korplulente, przysadziste.
Re: Dakinie - pytanie
Jakiego koloru sa Buddowie, to juz chyba nieco inna hierarchia i symbolika...
No tak, ale czy Gynkar nie jest lagodna forma Mahakali?miluszka pisze:zas biały jest np Gynkar, sześcioręki Biały Mahakala.
Nie sadze. W koncu to nie tresc tekstu medytacyjnego swiadczy o "skuteczności najgłębszych metod Diamentowej Drogi"Milarepa pisze:Myślę, ze jakby 16 Karmapa zobaczył tekst do medytacji przejrzystego światła dostępny dla wszystkich to by zapłakał.
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Biały Mahakala jest gniewną formą, emanacją ciała sześcioramiennego Czadrupy.
Tenga Rimpocze powiedział:
"Sześcioramienny Mahakala może mieć formę ciemnoniebieską lub białą, zależnie od rodzaju aktywności. Forma ciemnoniebieska przejawia się dla aktywności gniewnej, a biała dla aktywności łagodnej, przy czym sama istota obu tych aspektów jest taka sama".
Przykładem łagodnej czerwonej dakini jest Czerwona Tara.
drigug, kapala są to często spotykane atrybuty gniewnych form dlatego trudno aspekt buddy, który posiada tego typu elementy nazwać łagodnym. Jak już wspominałem w kilku poprzednich postach w praktyce przejrzystego światła mamy do czynienia z aspektem Dordże Phagmo. To, że jest ona w tej praktyce naga i poza girlandą czerwonych kwiatów nie posiada żadnych ozdób ma tutaj pewne symboliczne znaczenie. i nie chodzi tutaj o łagodną formę buddy.
Tenga Rimpocze powiedział:
"Sześcioramienny Mahakala może mieć formę ciemnoniebieską lub białą, zależnie od rodzaju aktywności. Forma ciemnoniebieska przejawia się dla aktywności gniewnej, a biała dla aktywności łagodnej, przy czym sama istota obu tych aspektów jest taka sama".
Przykładem łagodnej czerwonej dakini jest Czerwona Tara.
drigug, kapala są to często spotykane atrybuty gniewnych form dlatego trudno aspekt buddy, który posiada tego typu elementy nazwać łagodnym. Jak już wspominałem w kilku poprzednich postach w praktyce przejrzystego światła mamy do czynienia z aspektem Dordże Phagmo. To, że jest ona w tej praktyce naga i poza girlandą czerwonych kwiatów nie posiada żadnych ozdób ma tutaj pewne symboliczne znaczenie. i nie chodzi tutaj o łagodną formę buddy.
odczuwaj dobro
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Milarepo masz rację praktyka przejrzystego światła nie należy do ogólnie dostępnych praktyk.
Zresztą kiedyś Ole prosił żeby nazwijmy to początkujący raczej nie mieli do niej dostępu.
Niestety na Zachodzie w wielu przypadkach panuje "wolna amerykanka" jeśli chodzi o udostępnianie tekstów praktyk komentarzy itd.
Zresztą kiedyś Ole prosił żeby nazwijmy to początkujący raczej nie mieli do niej dostępu.
Niestety na Zachodzie w wielu przypadkach panuje "wolna amerykanka" jeśli chodzi o udostępnianie tekstów praktyk komentarzy itd.
odczuwaj dobro
Re: Dakinie - pytanie
Czytalam, ze Bialy Mahakala jest emanacja serca szescioramiennego Mahakali, wiec nie wiem, jak to jest z tym jego gniewem... tym bardziej, ze Gynkar nosi ozdoby z klejnotow spelniajacych zyczenia...paolo pisze:Biały Mahakala jest gniewną formą, emanacją ciała sześcioramiennego Czadrupy.
Tenga Rimpocze powiedział:
"Sześcioramienny Mahakala może mieć formę ciemnoniebieską lub białą, zależnie od rodzaju aktywności. Forma ciemnoniebieska przejawia się dla aktywności gniewnej, a biała dla aktywności łagodnej, przy czym sama istota obu tych aspektów jest taka sama".
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Biały Mahakala oprócz klejnotowych ozdób nosi takie atrybuty jak skóra słonia, skóra tygrysa, naszyjnik z 50 świeżo obciętych ludzkich głów, koronę z pięciu suchych ludzkich czaszek ozdobionych klejnotami. Atrybuty jakie trzyma w rekach to drigug, damaru, klejnot cintamani, kapalę wypełnioną nektarem wewnątrz stoi waza pełna klejnotów, trójząb i żelazny hak. Poza klejnotem cintamani raczej trudno atrybuty te nazwać łagodnymi. Czasem żeby podkreślić aspekt szczodrości i bogactwa Biały Mahakala przedstawiany jest tylko w jedwabnych i klejnotowych ozdobach. Natomiast teksty praktyk i komentarze dokładnie opisuja białego mahakale. To że napisano, ze Gynkar jest emanacją serca.. ma pokazać, że Biały Mahakala jest w swej esencji tożsamy z główną formą Czadrupy. Chyba, że tacy nauczyciele jak Tenga Rimpocze się mylą.
Dodam jeszcze , że Gynkar ma gniewny wyraz twarzy, wyrażający gniewny aspekt, troje oczu. włosy na jego głowie są nastroszone jakby uczynione z płomieni, szeroko otwarte usta w których widać cztery kły i zrolowany język. Między brwiami ma cynobrową kropkę.
Dodam jeszcze , że Gynkar ma gniewny wyraz twarzy, wyrażający gniewny aspekt, troje oczu. włosy na jego głowie są nastroszone jakby uczynione z płomieni, szeroko otwarte usta w których widać cztery kły i zrolowany język. Między brwiami ma cynobrową kropkę.
odczuwaj dobro
Re: Dakinie - pytanie
OK, w esencji tozsamy z Czadrupa. A Czadrupa jest emanacja Awalokiteszwary, czy kogo?paolo pisze:To że napisano, ze Gynkar jest emanacją serca.. ma pokazać, że Biały Mahakala jest w swej esencji tożsamy z główną formą Czadrupy. Chyba, że tacy nauczyciele jak Tenga Rimpocze się mylą.
Re: Dakinie - pytanie
Zgadza się, Mahakala to gniewna postać łagodnego Czenrezika. Jest piękna legenda o tym jak to się stało, ze Czenrezik, czyli bodhisattwa współczucia Awalokiteśwara ma gniewna postać Czadrupy.atomuse pisze:OK, w esencji tozsamy z Czadrupa. A Czadrupa jest emanacja Awalokiteszwary, czy kogo?
- jw
- Senior User
- Posty: 2151
- Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Wydanie nr 27 "Diamentowej Drogi", z którego zacytowałeś tekst praktyki pochodzi z roku 2000. W tym czasie wytyczne dotyczące tej praktyki zmieniły się, a tekst w Internecie pozostał. Dzięki zatem za czujność. Właśnie wysłałem maila z zapytaniem do kompetentnych osób, czy ten tekst powinien być dostępny na stronach "DD".Milarepa pisze:Cały tekst do medytacji przejrzystego światła jest dostępny dla wszystkich za darmo w internetowej diamentowej drodze.jw pisze: Tekstów do praktyk nie ma w publicznej ofercie KFShopu. Można je dostać tylko w ośrodkach, o ile są.
W międzyczasie, czyli do wyjaśnienia tych wątpliwości, proszę moderatorów forum o usunięcie tekstu tej praktyki z twojego postu. Jeżeli okaże się, że moje informacje na temat jego nierozprzestrzeniania są nieaktualne, będzie można go przywrócić.
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
- jw
- Senior User
- Posty: 2151
- Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
W tej praktyce należy utrzymywać DOKŁADNIE taką wizualizację, jaka została podana przez nauczyciela. Jeżeli przyjrzysz się obrazkom z formami Dordże Phamo, które zlinkowałem, zobaczysz, że nie jest to DOKŁADNIE ta sama forma, która pojawia się praktyce XV Karmapy.atomuse pisze:Ale to co piszecie irytuje mnie, poniewaz u mnie pisze, ze to byla tanczaca Czerwona Madrosc, a jw z kolei pisze, ze to o lagodna forme chodzi. No chyba, ze lagodna forma trzyma rowniez noz i czarke...
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Sześcioramienny Mahakala Czadrupa jest emanacją umysłu Awalokiteśwary. Czadrupa posiada trzynaście emanacji w tym pięć głównych białą, czerwoną, niebieską, żółtą i zieloną znane są one jako Pięciu Mahakalów. Przy czym najczęściej praktykuje się główną ciemnoniebieska formę mahakali i białego mahakalę. Przy czym należy pamiętać, ze awalokiteśwara i sześcioramienny mahakala są od siebie nieoddzielni. dlatego w wielu tekstach praktyki do sześcioramiennego mahakali zwracamy się wprost Awalokiteśwaro...
odczuwaj dobro
Re: Dakinie - pytanie
A umysl Awalokiteswary posiada wlasciwosci gniewne czy lagodne? Czy moze jest to umysl oswiecony i nie mozna powiedziec, czy sa to cechy gniewne czy lagodne?paolo pisze:Sześcioramienny Mahakala Czadrupa jest emanacją umysłu Awalokiteśwary.
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
z książki Lamy Ole "Budda i miłość" strona 243 czytamy:
Czerwona Mądrość(tybet. Dordże Pamo, sanskr. wadżrawarahi) - żeński budda ostatecznej, najwyższej mądrości...
JW linki jakie podałeś przedstawiają formy Dordże Phagmo używane w innych praktykach i nikt tutaj nawet nie sugerował by używać je w medytacji przejrzystego światła. We wspomnianej praktyce używamy formę Dordże Phagmo nazwijmy to w uproszczonej formie bez ozdób za wyjątkiem girlandy czerwonych kwiatów. W tej praktyce ma to niezwykle symboliczne znaczenie(jej naga forma w dynamicznej tanecznej pozycji plus kapala pełna nektaru tyb. dytsi sanskr. amrta i zakrzywiony nóż tyb. drigug sanskr. kartrika) Również swobodnie rozpuszczone włosy Dordże Phagmo inaczej niż w innych jej przedstawieniach, mają tutaj symboliczne znaczenie.
Czerwona Mądrość(tybet. Dordże Pamo, sanskr. wadżrawarahi) - żeński budda ostatecznej, najwyższej mądrości...
JW linki jakie podałeś przedstawiają formy Dordże Phagmo używane w innych praktykach i nikt tutaj nawet nie sugerował by używać je w medytacji przejrzystego światła. We wspomnianej praktyce używamy formę Dordże Phagmo nazwijmy to w uproszczonej formie bez ozdób za wyjątkiem girlandy czerwonych kwiatów. W tej praktyce ma to niezwykle symboliczne znaczenie(jej naga forma w dynamicznej tanecznej pozycji plus kapala pełna nektaru tyb. dytsi sanskr. amrta i zakrzywiony nóż tyb. drigug sanskr. kartrika) Również swobodnie rozpuszczone włosy Dordże Phagmo inaczej niż w innych jej przedstawieniach, mają tutaj symboliczne znaczenie.
odczuwaj dobro
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Sześcioramienny Mahakala i inne aspekty Mahakali są emanacją wielkiego współczucia wszystkich Buddów. w drugiej części twojego pytania sama udzieliłaś sobie odpowiedzi. Wszystkie aspekty buddy gniewne czy łagodne są w esencji tym samym, różnią się jedynie przejawem, manifestacją. Jak powiedział Guru Rinpocze twierdzenie, że jakieś aspekty buddy posiadają odrębne właściwości niż pozostałe aspekty, jest wyrazem pomieszania i niewiedzy. Dlatego praktykując jedną formę urzeczywistniamy wszystkie.
odczuwaj dobro
- jw
- Senior User
- Posty: 2151
- Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Przeciez nie twierdzę, że ktoś to sugerował Natomiast forma wydrukowana na książeczce do tej praktyki nie odpowiada formie, którą powinno się wizualizować.paolo pisze: JW linki jakie podałeś przedstawiają formy Dordże Phagmo używane w innych praktykach i nikt tutaj nawet nie sugerował by używać je w medytacji przejrzystego światła.
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Re: Dakinie - pytanie
Czyli urzeczywistniajac pustke jednej formy urzeczywistniamy pustke wszystkich form?paolo pisze:Sześcioramienny Mahakala i inne aspekty Mahakali są emanacją wielkiego współczucia wszystkich Buddów. (...) Dlatego praktykując jedną formę urzeczywistniamy wszystkie.
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Dakinie - pytanie
Awalokiteśwara, choć mówi się o nim jako o bodhisattwie mahasattwie jest w pełni oswieconym buddą ( czy ktoś wie, dlczego sie o nim mowi jako o bodhisattwie, a nie o buddzie?) i dlatego jego właściwości są niezliczone. Pojawia sie i działa spontanicznie w takiej formie i w taki sposob, jak to konieczne. Może wiec być łagodny i groźny -jak trzeba w danej chwili.
- jw
- Senior User
- Posty: 2151
- Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Przecież sama sobie odpowiedziałaś na to pytanie:miluszka pisze:czy ktoś wie, dlczego sie o nim mowi jako o bodhisattwie, a nie o buddzie?
miluszka pisze:jego właściwości są niezliczone. Pojawia sie i działa spontanicznie w takiej formie i w taki sposob, jak to konieczne.
Niedługo, nakładem wydawnictwo HUNG, ukaże się książka Dilgo Czientse Rinpocze "Skarb serca buddów", w której znajdują się liczne wskazówki przydatne dla praktykujących medytację na Czenrezika (ale nie tylko na tę formę, wiele porad Dilgo Czientse można odnieść również do innych praktyk).
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Dakinie - pytanie
Właściwości to cecha buddy. Ciagle więc nie wiem, dlaczego akurat Mandziuśrego i Czenrezi, czy tez Czianno Dordże to bodhisattwowie ani po prostu buddowie.
Re: Dakinie - pytanie
Moze dlatego, ze Bodhisattwowie sa spontaniczna aktywnoscia wszystkich Buddow?
O Buddzie (jako naturze Umyslu) chyba nie da sie powiedziec, czy jest aktywny czy nie.
Poza tym Budda wszedl w Parinirwane, a Bodhisattwowie dzialaja w samsarze. I z tego co wiem, to Budda nie skladal zadnych obietnic, ze nie opusci samsary...
To tak po mojemu rozumiane...
O Buddzie (jako naturze Umyslu) chyba nie da sie powiedziec, czy jest aktywny czy nie.
Poza tym Budda wszedl w Parinirwane, a Bodhisattwowie dzialaja w samsarze. I z tego co wiem, to Budda nie skladal zadnych obietnic, ze nie opusci samsary...
To tak po mojemu rozumiane...
- jw
- Senior User
- Posty: 2151
- Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Czenrezi to Współczucie Oświecenia, a nie "ktoś". Z nauk Dilgo Czientse wynika, że można je odkryć we wszystkich istotach. I to wg mnie rozwiązuje problem tego, czy mamy do czynienia z buddą czy z bodhisattwą Wszystko zależy od tego, kto ile tego Współczucia Oświecenia w sobie odkrył, bądź inaczej mówiąc: ile go "rozwinął".miluszka pisze:Właściwości to cecha buddy. Ciagle więc nie wiem, dlaczego akurat Mandziuśrego i Czenrezi, czy tez Czianno Dordże to bodhisattwowie ani po prostu buddowie.
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Dakinie - pytanie
Dziękuję za odpowiedź jw, ale nie o to mi chodziło. Raczej atomuse trafiła z odpowiedzią w mój problem. Podrąże jeszcze ten temat i go rozpoznam - napiszę.
-
- Senior User
- Posty: 398
- Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kamtsang
- Lokalizacja: częstochowa
- Kontakt:
Re: Dakinie - pytanie
Dokładnie takatomuse pisze:Czyli urzeczywistniajac pustke jednej formy urzeczywistniamy pustke wszystkich form?
odczuwaj dobro
-
- Posty: 105
- Rejestracja: pn lip 12, 2004 23:14
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Karma Kagyu
- Lokalizacja: Białystok
Re: Dakinie - pytanie
Ja się spotkałem z takimi wyjaśnieniami:"Aspekty takie jak Czenrezig, Tara i Mandziuśri mogą manifestować się jako Jidamy, Bodhisattwowie lub Buddowie, w zależności od naszej potrzeby."
oraz:
"Istnieje wiele nauk dotyczących Buddów i Bodhisattwów, ich odpowiednich mocy i poziomów urzeczywistnienia. Jednak, aby uniknąć pomieszania, najłatwiej będzie, jeśli widzimy ich jako Buddów, kiedy pokazują nam cel i jako Bodhisattwów, gdy pomagają nam na ścieżce. Tak odróżniamy ich w zależności od funkcji. Trzej główni Bodhisattwowie (...) są Buddami jak również Jidamami, zaś ich ochronne emanacje to Mahakala w jego dwu- cztero- i sześcioramiennej formie."
Wyjaśnienia pochodzą z dawniejszego opracowania nt Nyndro autorstwa lamy Olego - niestety w starych kserówkach nie znalazłem właściwego tytułu.
oraz:
"Istnieje wiele nauk dotyczących Buddów i Bodhisattwów, ich odpowiednich mocy i poziomów urzeczywistnienia. Jednak, aby uniknąć pomieszania, najłatwiej będzie, jeśli widzimy ich jako Buddów, kiedy pokazują nam cel i jako Bodhisattwów, gdy pomagają nam na ścieżce. Tak odróżniamy ich w zależności od funkcji. Trzej główni Bodhisattwowie (...) są Buddami jak również Jidamami, zaś ich ochronne emanacje to Mahakala w jego dwu- cztero- i sześcioramiennej formie."
Wyjaśnienia pochodzą z dawniejszego opracowania nt Nyndro autorstwa lamy Olego - niestety w starych kserówkach nie znalazłem właściwego tytułu.
Om Mani Peme Hung
Re: Dakinie - pytanie
W jakim sensie rozwiazuje to ten problem? Momentami wydaje mi sie, ze rozumiem, o co Ci chodzi, ale w nastepnym momencie znowu nie...jw pisze:Czenrezi to Współczucie Oświecenia, a nie "ktoś". Z nauk Dilgo Czientse wynika, że można je odkryć we wszystkich istotach. I to wg mnie rozwiązuje problem tego, czy mamy do czynienia z buddą czy z bodhisattwą
I co to znaczy "odkrywanie wspolczucia we wszystkich istotach"? - Czy jak Budda(?) mowi, ze wszystkie istoty sa juz wyzwolone, to wspolczucie jest juz we wszystkich istotach odkryte? Czy takie odkrywanie polega raczej na tym, zeby w kazdej istocie odkryc cos dobrego?
- miluszka
- ex Global Moderator
- Posty: 1515
- Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
- Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
- Lokalizacja: Kraków
Re: Dakinie - pytanie
omentarz do Uttaratantry:
Ext - dzięki za cytat. To o to mi chodziło.
Sugatagarbha ( inaczej zalązek Sugaty, natura Buddy) znajduje się w umysłach istot, ale niestety, nie manifestuje się aż do czasu usunięcia splamień, a dokładnie mówiąc nie manifestują się właściwości: współczucie, mądrośćitp itd. Wszystko to jest, tylko ukryte....Tak też cenny skarb sugatagarbhy znajduje się w umysłach wszystkich istot. Ten prawdziwy stan (umysłu) z natury jest wolny od splamień. Nie trzeba do niego dołączać czegokolwiek, co poprzednio nie było obecne. Nie trzeba usuwać z niego żadnych splamień, (ponieważ splamienia) , które należy odrzucić w rzeczywistości nie istnieją . Jednakże czujące istoty nie zdają sobie sprawy z obecności tego prawdziwego stanu. Dlatego, choć możliwość manifestacji jego właściwości jest tuż przy nich, muszą doświadczać nędzy wielorakich cierpień sansary
Ext - dzięki za cytat. To o to mi chodziło.