Prośba o pomoc w interpretacja Tanki

dyskusje i rozmowy
Lo'tsa'wa
Posty: 1979
Rejestracja: sob gru 06, 2008 04:30
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Manchester

Prośba o pomoc w interpretacja Tanki

Nieprzeczytany post autor: Lo'tsa'wa »

Witam

Czy mógłby ktoś wskazać mi "kto jest kim" na tej tance: http://www.himalayanart.org/image.cfm/15545.html ?
Zgaduje, że na samej górze jest Vajradhara, rozpoznaje też Karmapę. Nie rozpoznaje Tilopy, Naropy i Maitripy i reszty postaci.

:padam:
Awatar użytkownika
tomo
Posty: 262
Rejestracja: wt wrz 19, 2006 21:35
Lokalizacja: Tarnów

Re: Prośba o pomoc w interpretacja Tanki

Nieprzeczytany post autor: tomo »

Lo'tsa'wa pisze:Witam

Czy mógłby ktoś wskazać mi "kto jest kim" na tej tance: http://www.himalayanart.org/image.cfm/15545.html ?
Zgaduje, że na samej górze jest Vajradhara, rozpoznaje też Karmapę. Nie rozpoznaje Tilopy, Naropy i Maitripy i reszty postaci.

:padam:
Na samym środku jest Marpa. Ucho nadstawia Milarepa, a obok niego jest Gampopa. Na dole jest Karmapa i Szamarpa. Na samej górze jest Dordże Czang. Po jego prawej stronie (patrząc od nas) jest Naropa, a po lewej Tilopa. Poniżej Tilopy jest (???) Atiśa, a poniżej Naropy (???) Khyungpo Naljor.

Ale nie jestem pewien. Ktoś mądrzejszy musi się wypowiedzieć, by porządnie to opisać.
Wyślij list lub kartkę choremu dziecku:
http://marzycielskapoczta.pl
Awatar użytkownika
jw
Senior User
Posty: 2151
Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
Kontakt:

Re: Prośba o pomoc w interpretacja Tanki

Nieprzeczytany post autor: jw »

Lo'tsa'wa pisze: Czy mógłby ktoś wskazać mi "kto jest kim" na tej tance: http://www.himalayanart.org/image.cfm/15545.html ?
W ten sposób lepiej widać:
http://imageserver.himalayanart.org:808 ... 1&hei=2400
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Lo'tsa'wa
Posty: 1979
Rejestracja: sob gru 06, 2008 04:30
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Manchester

Re: Prośba o pomoc w interpretacja Tanki

Nieprzeczytany post autor: Lo'tsa'wa »

Dziękuje Tomo, bardzo mi się to przydało :) Po jakimś czasie dopiero zauważyłem, że na tych latających dywanach są litery, niestety zamazane i tak czy siak nie potrafię ich wszystkich rozczytać.
Wszystko co mówiłeś się zgadza z jednym wyjątkiem(chyba). Nie jestem pewien czy poniżej Tilopy jest Atiśa czy Maitripa. Z innych tanek postać bardziej przypomina Atiśę ale pod spodem jest napis Mi Dri Pa więc to chyba jednak Maitripa. Khyungpo Naljor pisze Khyung Po wiec to napewno on.
Jeszcze raz dzieki serdeczne, przy Gampopie np. pisze Mnyam Med Drags Po - "Nieporownywalnie silny" wiec bym napewno nie skojarzyl ze to Gampopa.
paolo
Senior User
Posty: 398
Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kamtsang
Lokalizacja: częstochowa
Kontakt:

Re: Prośba o pomoc w interpretacja Tanki

Nieprzeczytany post autor: paolo »

Lo'tsa'wa pisze:Witam

Czy mógłby ktoś wskazać mi "kto jest kim" na tej tance: http://www.himalayanart.org/image.cfm/15545.html ?
Zgaduje, że na samej górze jest Vajradhara, rozpoznaje też Karmapę. Nie rozpoznaje Tilopy, Naropy i Maitripy i reszty postaci.

:padam:
Witaj,
Postanowiłem ruszyć swoje cztery litery i napisać, co nieco na temat tej tanki. Może będzie z tego trochę pożytku.
WADŻRADHARA
Na szczycie znajduje się Wadżradhara „dzierżawca wadżry” w formie sambhogakai siedzi w pozycji wadżry. Ramiona ma skrzyżowane w formie wadżrahumkara mudra, natomiast dłonie trzymające wadżrę i dzwonek ułożone są w formie tardżani mudra.
TILOPA
Po lewej stronie(patrząc od nas) znajduje się Tilopa. Siedzi on w pozycji sanskr. ardhaparyaṅkāsana, inna nazwa lalitāsana. W lewej dłoni trzyma rybę.
NAROPA
Po prawej stronie w podobnej pozycji siedzi Naropa w prawej dłoni trzyma kapalę wypełnioną amrtą. Lewą dłoń trzyma w geście khaṭakamudra.
MAITRIPA
Na dole po lewej znajduje się Maitripa, ubrany w szaty mnicha. Na głowie ma czapkę pandity. Dokładnie mówiąc jest to tzw. czapka Nagardżuny, co symbolizuje dogłębność nauk. Na podstawie tanki trudno ustalić, jaki jest to rodzaj czapki Nagardżuny. W lewej dłoni trzyma kapalę wypełnioną amrtą. Prawą dłoń trzyma w geście abhaya mudra. Z tyłu znajduje się kosz nauk( sutr, winaji i abhidharmy)jest to symbol duchowego pożywienia Tripitaki. Podobno podczas soborów buddyjskich teksty buddyjskie gromadzono w tego typu koszach.
KHJUNGPO NALDZIOR
Po prawej podobnie ubrany siedzi Khyngo Naldzior. Na głowie ma czapkę Pandity(uczonego). Na lotosie znajduje się tekst dharmy, na nim stoi miecz mądrości. Są to symbole rozległej wiedzy i urzeczywistnienia Naldziora. Prawą dłoń trzyma w geście bhumisparsia mudra(dotykania ziemi)
MILAREPA
Na dole w pozycji maharajalilasana siedzi Milarepa. Patrzy w nieograniczoną przestrzeń. Kciukiem prawej dłoni lekko uciska pewien punkt energetyczny pozwalający kontrolować pewne wiatry energii i uzyskać stan spokoju, oraz głębsze doświadczenie pustki. Z tyłu za Milarepą, po jego lewej stronie znajduje się tzw. kosz nauk.
GAMPOPA(?)
Po prawej stronie ubrany w szaty mnicha w wadżrasanie na głowie ma czapke Gampopy. W dłoniach ułożonych w geście dhyani mudra trzyma klejnot cintamani.
Poniżej znajduje się dwóch najważniejszych(spośród czterech głównych uczniów) uczniów Gampopy: I Karmapa i Phagmodrukpa.
I KARMAPA
Poniżej znajduje się Dysum Czienpa I Karmapa. Siedzi on w wadżrasana, dłonie ma ułożone w geście nauczania dharmy dharmacakrapravartana mudra. Na głowie ma wadżra koronę.
PHAGMODRUKPA
Ubrany w szaty mnicha, siedzi w pozycji wadżry. Lewa dłoń ułożona w geście Dhyana mudra, trzyma klejnot cintamani. Prawa dłoni ułożona w geście bhumisparśa mudra.
Gampopy nie jestem pewien na sto procent. Nauczyciele często znani są pod różnymi imionami. Czasem przysparza to trudności w ich rozpoznaniu. Szczególnie lamów z odległej przeszłości.
MARPA
W centrum znajduje się Marpa siedzi w pozycji sanskr. sukhāsana. Dłonie ma ułożone na kolanach wnętrzem skierowane do ziemi. Jest to typowa pozycja medytacyjna w szkole Karma Kagyu. Marpa ma otwarte oczy. W tradycji karma kagyu podczas medytacji zaleca się mieć oczy otwarte. Szczególnie podczas praktyki mahamudry mamy oczy otwarte a wzrok skierowany na wprost przed siebie.

Poniżej na stole ustawione są ofiary ganaczakry. W centrum znajduje się torma ofiarna. W kapalach znajdują się substancje metod i mądrości. W kapali na trójnogu z małych czaszek znajduje się nektar mądrości. Ponadto biała rzepa, rybie mięso itd.
Poniżej znajdują się tradycyjne ofiary, czerwony koral, kły słonia, klejnoty cintamani, oraz inne symbole pomyślności oraz symbole czakrawartina. Widzę tam symbol cennego generała, cennej królowej…Na przykład w komentarzach do praktyki ofiarowania mandali znajdziesz szczegółowy opis ostatnich wspomnianych przeze mnie ofiar.
odczuwaj dobro
Lo'tsa'wa
Posty: 1979
Rejestracja: sob gru 06, 2008 04:30
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Manchester

Re: Prośba o pomoc w interpretacja Tanki

Nieprzeczytany post autor: Lo'tsa'wa »

Paolo, brak mi słów:) Dzięki.
paolo
Senior User
Posty: 398
Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kamtsang
Lokalizacja: częstochowa
Kontakt:

Re: Prośba o pomoc w interpretacja Tanki

Nieprzeczytany post autor: paolo »

Lo'tsa'wa pisze: Jeszcze raz dzieki serdeczne, przy Gampopie np. pisze Mnyam Med Drags Po - "Nieporownywalnie silny" wiec bym napewno nie skojarzyl ze to Gampopa.
Powiększyłem tekst na tyle na ile było to możliwe. Według mnie tam jest napisane:
Mnyam Med Dags Po" co można po łebkach przełożyć jako "Nieporównywalny Dagpo". A jak wiemy Dagpo jest innym imieniem Gampopy, który znany był jako "lekarz z Dagpo".
Tak więc na 99,9 jest to Gampopa.
odczuwaj dobro
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Tybetański”