Notatki na temat Dzogczen

dyskusje i rozmowy
Igo
Posty: 962
Rejestracja: czw kwie 26, 2007 17:37
Tradycja: Bon i buddyzm tybetański

Notatki na temat Dzogczen

Nieprzeczytany post autor: Igo »

Ponizej wybrane fragmenty z "Notatki na temat Dzogczen zgodnie z cyklem Najsekretniejszej Esencji (transliteracja Wyliego. sNying thig)":

http://yeshekhorlo.mahajana.net/categor ... w-skrocie/

Praktyką w dzogczen jest dogłębne “przedarcie się” (Wyl. Khregs chod) przez umysł (Wyl. Sems), w celu odsłonięcia poglądu pierwotnej czystości (Wyl. Ka-dak), spoczywanie w tym poglądzie bez rozproszeń oraz „przekroczenie go” (Wyl. Thod rgal) w celu spontanicznego urzeczywistnienia (Wyl. Lhun-Grub).
(..)
Terminologia w dzogczen różni się od terminologii stosowanej w doktrynie czittamatry, ponieważ pierwotna czystość (Wyl. Ka-dak) podstawy (Wyl. Gzhi) oraz spontaniczne urzeczywistnienie (Wyl. Lhun-Grub) zjawisk podstawy (Wyl. Gzhi-sNang) przekraczają umysł (Wyl. Sems) wraz z jego mentalnymi konstrukcjami, takimi jak dualizm, czyli doświadczanie zjawisk w oddzieleniu od doświadczającego. Umysł (Wyl. Sems) zgodnie z czittamatrą dzieli się na osiem typów świadomości takich jak świadomość wszechpodstawy (sanskryt. Alaja Widżniana), świadomość bezpośrednia i sześć świadomości zmysłowych (dotyku, węchu, wzroku, słuchu, zapachu i myślenia). Tymczasem w terminologii dzogczen umysł ten (Wyl. Sems) manifestuje się jedynie podczas ostatniego, trzeciego braku wyzwolenia (Wyl. Ma-Rig-pa), co ma miejsce tylko w wypadku nie osiągnięcia spontanicznego urzeczywistnienia (Wyl. Lhun-Grub) zjawisk podstawy - z powodu drugiego braku wyzwolenia (marigpy) i tylko po nie rozpoznaniu pierwotnej czystości (Wyl. Ka-dak), co spowodowane jest pierwszą marigpą.
(..)
Terminologia dzogczen różni się od terminologii stosowanej w doktrynie madhjamaki ze względu na to, że w praktyce dzogczen rozpoznaje się pierwotną czystość (Wyl. Ka-dak) zjawisk podstawy (Wyl. Gzhi) i doskonali się spontaniczne urzeczywistnienie (Wyl. Lhun-Grub) zjawisk podstawy (Wyl. Gzhi-sNang) bezpośrednio i doświadczalnie, poza konceptualnie, w stanie wolności od wszelkich zaciemnień, rozproszeń i wypaczeń, oraz jakichkolwiek mentalnych skrajności, jak eternalizm czy nihilizm.
(..)
W porównaniu z tantrami jogi najwyższej (ang. the highest yoga tantra) dzogczen jest wyjątkowy, posługuje się bowiem praktyką tögal (Wyl. Thod rgal ), która zawiera metody czterech lamp (Wyl. Sgron ma bzhi): tu pracuje się z ciałem za pomocą kanałów światła, kropli światła i naturalnie przejawiającej się, pierwotnej mądrości. Metody te służą urzeczywistnieniu tzw. czterech wizji (Wyl. Snang ba bzhi), które przynoszą doświadczenie podobne do tego, jakie napotyka się w stanie bardo dharmaty (Wyl. Chos-nyid Bar-do); chodzi o świetlisty stan przejściowy pomiędzy śmiercią a następnym odrodzeniem.

Wyróżnia się następujące cztery lampy (Wyl. Sgron ma bzhi):

1) Dalekosiężna lampa wody (Wyl. Rgyang zhags chu yi sgron ma). Jest niczym brama, dzięki której ujawnia się powstawanie (pozostałych trzech lamp) przy pomocy oczu. Oczy współpracują z kanałami światła (Wyl. ‘Od rtsa).

2) Lampa podstawowej przestrzeni wszechobecnej świadomości [wszechobecności] (Wyl. Rig-pa dbyings kyi sgron ma), na bazie której powstają zewnętrzne zjawiska (przestrzeń projekcji, w której ujawniają się dwie poniższe lampy).

3) Lampa pustych sfer życiowych esencji [thigle, bindu] (Wyl. Thig le stong pa’i sgron ma), która działa wspierająco wobec powstawania zjawisk. Są to krople kolorowego światła: thigle, które łączą się lub formują grupy. Ta lampa działa wewnątrz drugiej lampy.

4) Lampa naturalnie przejawiającej się mądrości (Wyl. Shes rab rang byung gi sgron ma), która sama w sobie nie ma działania “oświetlającego”, lecz jest naturalnie przejawiającą się pierwotną mądrością.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Tybetański”