Praktyki uzdrawiające - przegląd

dyskusje i rozmowy
Awatar użytkownika
yungdrung
Posty: 27
Rejestracja: sob wrz 05, 2009 10:53
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Rime
Lokalizacja: Łódź

Praktyki uzdrawiające - przegląd

Nieprzeczytany post autor: yungdrung »

Chciałbym otworzyć wątek z prezentacją bóstw medytacyjnych oraz praktyk, które pomagają kroczącym ścieżką dharmy w uzdrawianiu, w uleczaniu chorób własnych lub innych istot.

W związku z tym, że w jednej z dyskusji wspomniałem o bóstwie Parnaszawari, rozpocznę ten wątek od bardziej pogłębionego opisu tego bóstwa.

PARNASZAWARI (LOMAGJONA lub LOMA GJUNMA)

Imię Parnaszawari oznacza "bogini przyodziana liśćmi". Jej pochodzenie jest związane z mistycznym plemieniem Szawari ze starożytnych Indii. Jest przykładem bóstwa, które weszło do panteonu bóstw buddyjskich (tantrycznych) z niebuddyjskich wierzeń indyjskich. W obrębie buddyzmu jest postrzegana jako emanacja Tary, Mądrość Amoghasiddhi i emanacja współczucia wszystkich Buddów.

Na wizerunkach jest przedstawiana:
1. jako złocista postać z trzema twarzami i sześcioma rękoma;
2. jako gniewna ciemno-niebieska wiedźma z dwoma rękoma, stojąca w postawie zwanej alidha;
3. jako urocza postać ujeżdżająca pawia;
4. jako pulchna postać z sześcioma rękoma;
5. jako klęcząca zielona postać odziana warstwami pokrytych zielenią liści, wymachująca podobnie zielonym wachlarzem (jest to najprawdopodobniej najbardziej pierwotne przedstawienie);
6. jako zielona postać z dwoma ramionami (forma praktykowana w Karma Kagju);
7. jako postać ujeżdżająca dzika lub wieprza (forma praktykowana w jednej z term linii Njingma).

Parnaszawari jest kojarzona z plemionami leśnymi i praktyką uzdrawiania, w szczególności zakaźnych i wszelkich tzw. nieuleczalnych chorób. Jej praktyka leczy: epidemie, choroby zakaźne, choroby spowodowane zatruciami, choroby związane z rakiem i inne "nieuleczalne" choroby. Jedna z inwokacji do tej bogini mówi, że "zapobiega ona wszystkim epidemiom, które zadają męki... istotom".

Inne opisy Parnaszawari

Thomas E. Donaldson w "Iconography of the Buddhist Sculpture in Orissa" pisze, że Dharmakosha-Samgraha opisuje postać przyodzianej w liście Tary z sześcioma ramionami i 3 twarzami: żółtą, czerwoną i zieloną. W swoich trzech prawych rękach trzyma ona podwójne dordże, maczugę i strzałę. W swoich trzech, lewych rękach trzyma lasso, lotos i łuk. Niemniej jednak ten sam dokument opisuje jakoby trzymała pętlę (lasso) i dzierżyła topór (parashu).

Sadhana-mala* numer 149 opisuje ją jako postać koloru zielonego, z Amoghasiddhi w koronie, z niebieską prawą twarzą i białą lewą twarzą. Wizerunek ukazuje jej "gniewny śmiech". Sadhana-mala numer 150 opisuje ją jako postać z dwoma rękoma.

*Sadhana-mala (Girlanda Realizacji) - tekst skomponowany najprawdopodobniej między V i XI wiekiem; zawiera ok. 300 sandhan; jest jednym z najbogatszych źródeł wiedzy na temat wizualizacji buddyjskich bóstw tantrycznych; B.Bhattacharyya dokonał edycji SM w 1925 (I tom) i 1928 roku (II tom); szacuje się, że do dzisiejszych czasów przetrwało ok. 40 manuskryptów SM

Inny opis portretuje ją jako ogrzycę (pisachi) z wydętym brzuchem, emanującą młodością, przyodzianą w tygrysią skórę i strój z liści. Tak przedstawiana depcze choroby i epidemie. Ekalavira-Chanda-Maharosana Tantra sugeruje, jako ogrzyca żywiąca się surowym mięsem powinna otrzymywać ofiary takie jak pieczone ryby.

Mantra Parnaszawari

OM PISHACHI PARNASHAVARI SARVAJORA PRASHAMANAYEH SOHA
[wym. om piszaczi parnaszawari sarwadziora praszamanaje soha]

PARNASHAVARI można też czytać Parnaszałari
SARVAJORA można też czytać Sarładziora

* link z mantrą w wykonaniu Khenpo Pema Choepel Rinpoche, ucznia J.Ś. Penor Rinpocze: http://www.youtube.com/watch?v=8ajOEwyHhag

Zdjęcia wizerunków Parnaszawari

Zamieszczę w osobnych postach, nie chciało mi się tu dodać :/


Źródło wiedzy:
1. http://www.khandro.net/Tara_Leaf-clad.htm
2. http://www.thangkar.com/art/show/p005-en.htm
3. http://www.himalayanart.org/search/set.cfm?setid=516
4. http://www.vedamsbooks.com/no27763.htm
Awatar użytkownika
yungdrung
Posty: 27
Rejestracja: sob wrz 05, 2009 10:53
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Rime
Lokalizacja: Łódź

Re: Praktyki uzdrawiające - przegląd

Nieprzeczytany post autor: yungdrung »

PARNASZAWARI

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Mnóstwo innych zdjęć na stronie HIMALAYAN ART:
http://www.himalayanart.org/pages/parna ... index.html (FORMS, NYINGMA i TYPES)
Awatar użytkownika
Intraneus
ex Moderator
Posty: 3671
Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
Tradycja: Youngdrung Bon
Lokalizacja: Pless/Silesia

Re: Praktyki uzdrawiające - przegląd

Nieprzeczytany post autor: Intraneus »

Radical Polish Buddhism
Awatar użytkownika
lobzang
Posty: 94
Rejestracja: śr lut 25, 2009 12:14
Tradycja: Karma Kamtzang
Lokalizacja: rzeszów

Re: Praktyki uzdrawiające - przegląd

Nieprzeczytany post autor: lobzang »

Skoro mowa o praktykach uzdrawiających to warto chyba na początku wspomnieć o głównym tybetańskim "uzdrowicielu" jakim z pewnościa jest Budda Medycyny.
Nie umiem wklejac obrazków, wiec zapodam linka z wizerunkiem Buddy.
http://www.karmapa.za.pl/MedicineBuddhaAbbey.jpg
Z tradycji Buddy Medycyny wywodzi sie cała medycyna tybetańska, oparta o bodajże 2 lub 3 tantry medycyny. My tj. zwykli praktykujący w polsce mamy do dyspozycji praktyki Buddy Medycyny pochodzące z term Mindziura Dordze z cyklu Namcie. Ta praktyka jest głównie u nas przekazywana. Jest jeszcze forma Padmasambhawy w formie Buddy Medycyny, której praktyka pochodzi także z Ningmapy z tradycji Dzangter /Północnych Skarbów/, którą w polsce przekazywał J. Sw Czime Rigzin Rinpocze. Praktyka ta pochodzi z wizji jaka miał bodajże Nuden Dordze podcxzas wykonywania sadhany Dordze Drolo zobaczył Padme jako Budde Medycyny. Po tym napisał tekst praktyki. Oczywiscie Budda Medycyny wyst epuje nie tylko w wadzrajanie ale także w tradycji sutr. Sutra Buddy Medycyny jest juz dawno przetłumaczona i łatwo w necie ja znaleść.
Imię Buddy Medycyny jest tak potężne, mówił Karmapa, że ma moc oczyszczania cierpienia istot, zwłaszcza w tym zdegenerowanym wieku. W Sutrze Buddy Medycyny jest powiedziane, że w czasach, gdy pojawią się nowe śmiertelne choroby, trudne do wyleczenia, moc Buddy Medycyny stanie się jeszcze silniejsza. Ta praktyka może nawet przywrócić do życia ludzi, którzy umarli. W zdegenerowanych czasach inne mantry mogą tracić swoją moc, tylko mantra Buddy Medycyny staje się coraz potężniejsza, dlatego jest tak ważne, by powtarzać ją właśnie teraz.
Awatar użytkownika
GreenTea
ex Global Moderator
Posty: 4530
Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana

Re: Praktyki uzdrawiające - przegląd

Nieprzeczytany post autor: GreenTea »

lobzang pisze:Nie umiem wklejac obrazków, wiec zapodam linka z wizerunkiem Buddy.
Kliknij sobie w Img (znajduje się u góry, obok URL) i w środek pomiędzy prostokącikami wstaw adres. Ale jeśli obrazek jest bardzo duży, to lepiej dać tylko linka. W podglądzie możesz sobie sprawdzić, czy obrazek zmieścił Ci się w poście. Twój się mieści, już sprawdziłam. :)

pzdr, gt
Awatar użytkownika
lobzang
Posty: 94
Rejestracja: śr lut 25, 2009 12:14
Tradycja: Karma Kamtzang
Lokalizacja: rzeszów

Re: Praktyki uzdrawiające - przegląd

Nieprzeczytany post autor: lobzang »

Obrazek

Dzieki Ci o Czcigodna Zielona Cherbato :padam:
Awatar użytkownika
GreenTea
ex Global Moderator
Posty: 4530
Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana

Re: Praktyki uzdrawiające - przegląd

Nieprzeczytany post autor: GreenTea »

lobzang pisze:Dzieki Ci o Czcigodna Zielona Cherbato :padam:
:king: :hello:
Awatar użytkownika
pawel
Posty: 1271
Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Praktyki uzdrawiające - przegląd

Nieprzeczytany post autor: pawel »

herbato
:)
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
Awatar użytkownika
lobzang
Posty: 94
Rejestracja: śr lut 25, 2009 12:14
Tradycja: Karma Kamtzang
Lokalizacja: rzeszów

Re: Praktyki uzdrawiające - przegląd

Nieprzeczytany post autor: lobzang »

fakt Herbato. jestem glupi . ajmsory :th:
Awatar użytkownika
GreenTea
ex Global Moderator
Posty: 4530
Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana

Re: Praktyki uzdrawiające - przegląd

Nieprzeczytany post autor: GreenTea »

pawel pisze:herbato
:)
Czemu mu to zrobiłeś, było tak pięknie :oczami: i nawet poczułam się nieco lepiej (grypka) :laugh:

pzdr, gt
Awatar użytkownika
lobzang
Posty: 94
Rejestracja: śr lut 25, 2009 12:14
Tradycja: Karma Kamtzang
Lokalizacja: rzeszów

Re: Praktyki uzdrawiające - przegląd

Nieprzeczytany post autor: lobzang »

oj Cherbato. wytknał mi cos co kazdy zatwardziały uzytkownik kompa ma tzn wtórny analfabetyzm. obiecuje, bede cie nazywał przez Cherbatko a nie poprawnie Herbatko. A kiedys jak sie spotkamy w Dewaczenie to powiem wszem i wobec zem byl glupi. ok?
Puki co mamy temat o praktukach uzdrawiających i tak piszmy Cherbato.
Awatar użytkownika
GreenTea
ex Global Moderator
Posty: 4530
Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana

Re: Praktyki uzdrawiające - przegląd

Nieprzeczytany post autor: GreenTea »

lobzang pisze: ok?
Ok :)
A Ty kompem się nie tłumacz, w ramach treningu uważności warto sprawdzać pisownię, to się przydaje w buddyjskiej praktyce, ja nieraz kilka razy przyglądam się temu, co napisałam. ;)
Dzięki za Sandzie Menla, ma piękne kolory. Przypomina bonowskiego, ale jest chyba skromniej ubrany. Ciekawe z czego to wynika.

pzdr, gt
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Tybetański”