Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

dyskusje i rozmowy tyczące się dharmy buddyjskiej

Moderatorzy: kunzang, Har-Dao, iwanxxx

Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: booker »

temat wydzielony przez kunzanga z tematu ''Reinkarnacja,zupełnie nie widzę w tym żadnego sensu.''
atomuse pisze:W mahajanie jest mowa o tym, ze sciezki prowadzace do wyzwolenia tylko siebie samego sa niewystarczajace, a nie, ze mozna je zlekcewazyc.
Że są niewystarczające ....do czego?

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

booker pisze:Że są niewystarczające ....do czego?
Do pelnego oswiecenia.
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: booker »

atomuse pisze:
booker pisze:Że są niewystarczające ....do czego?
Do pelnego oswiecenia.
Tak też twierdzi się w Therawadzie. Coś jeszcze? :)

Again:
atomuse pisze: Szczerze mowiac nie wiem, skad to wziales, ze w mahajanie dwie inne sciezki sa lekcewazone, albo "w poszanowaniu" (cokolwiek to znaczy)
Czy spotkałaś się z pejoratywnym określeniem hinajana w stosunku do ścieżek Sravaków i Praytekabuddów? :)

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

booker pisze:
atomuse pisze:
booker pisze:Że są niewystarczające ....do czego?
Do pelnego oswiecenia.
Tak też twierdzi się w Therawadzie. Coś jeszcze? :)
Nie rozumiem Twego pytania. Chcesz jeszcze wiedziec, czym sie rozni sciezka bodhisattwy w therawadzie od sciezki bodhisattwy w mahajanie?
booker pisze:Czy spotkałaś się z pejoratywnym określeniem hinajana w stosunku do ścieżek Sravaków i Praytekabuddów? :)
Tak, ale nie jestem pewna, czy byly to pejoratywne okreslenia, czy mi sie tylko tak wydawalo.
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: booker »

atomuse pisze:
booker pisze:
atomuse pisze:
booker pisze:Że są niewystarczające ....do czego?
Do pelnego oswiecenia.
Tak też twierdzi się w Therawadzie. Coś jeszcze? :)
Nie rozumiem Twego pytania. Chcesz jeszcze wiedziec, czym sie rozni sciezka bodhisattwy w therawadzie od sciezki bodhisattwy w mahajanie?
booker pisze:Czy spotkałaś się z pejoratywnym określeniem hinajana w stosunku do ścieżek Sravaków i Praytekabuddów? :)
Tak, ale nie jestem pewna, czy byly to pejoratywne okreslenia, czy mi sie tylko tak wydawalo.
"Coś jeszcze" chodziło mi o to określenie własnie :)

Btw. robimy offa. :)

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: ikar »

I chyba jedynym bodhisattwa, jakiego sie w uznaje w therawadzie jest Maitreya. A ten to chyba ma wiecej wspolnego z miloscia/milujaca dobrocia, niz ze wspolczuciem.
Oczywiscie moge sie mylic, bo nie siedze w klimatach therawady.
hej atomuse,
współczucie to nie jest idea, a rzeczywistość. powstaje na krótki moment a potem się rozpada.
tak samo jest z mettą. w zależności od warunków może powstać masa takich momentów.

Nie można wybrać sobie tego czy tego. Jak dla mnie to te chwile się uzupełniają.

Bodhisatta w theravadzie to jest istota która przez nieskończoną ilość czasu rozwija te cechy. Z nieskończonym współczuciem, nieskończoną radością, nieskończoną miłością do wszystkich istot, z nastawieniem by uwolnić wszelkie istoty z cierpienia.
Ścieżka Bodhisatty kończy się gdy ten osiąga oświecenie. I staje się Buddhą bądź Arahatem.

Jedynie Bodhisattvowie mogą zakończyć swoje cierpienia i stać się Arahant.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: booker »

ikar pisze:Jedynie Bodhisattvowie mogą zakończyć swoje cierpienia i stać się Arahant.
Skąd ten wniosek? :)

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: ikar »

Skąd ten wniosek?
booker
ponieważ niesamowite nagromadzenia kusala są potrzebne by stać się Arahant.
a te nagromadzenia to nie są jedynie metta czy karuna , a metta i panja , karuna i panja, zawsze z panja. To są nagromadzenia bodhisatty i tylko te nagromadzenia prowadzą do pełnego wyzwolenia.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: booker »

ikar pisze:
Skąd ten wniosek?
booker
ponieważ niesamowite nagromadzenia kusala są potrzebne by stać się Arahant.
a te nagromadzenia to nie są jedynie metta czy karuna , a metta i panja , karuna i panja, zawsze z panja. To są nagromadzenia bodhisatty i tylko te nagromadzenia prowadzą do pełnego wyzwolenia.
To się niezupełnie zgadza - w Theravadzie na ścieżce Śravaki osiągasz wyzwolenie. (pełne oświecenie to insza inszość). Zdaje się też, iż osiągnięcie Paccekabudy jest nieco wyższe od Arahanta (a niższe od Tataghaty). Zdaje się obie te scieżki (Sravaki i Paccekabuddhy) nie są scieżkami Bodhisatty (są rozróżnianie) :)

/edit/ Chyba, ze pełne wyzwolenie miałeś na mysli osiągnięcie Araham Samma-SamBuddha, takie jak miał np. Budda Śakjamuni.
W dalszym ciągu jednak nie zmienia, że nie trzeba być Bodhisattą aby osiągnąć Arahanta.

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: ikar »

To się niezupełnie zgadza - w Theravadzie na ścieżce Śravaki osiągasz wyzwolenie. (pełne oświecenie to insza inszość). Zdaje się też, iż osiągnięcie Paccekabudy jest nieco wyższe od Arahanta (a niższe od Tataghaty). Zdaje się obie te scieżki (Sravaki i Paccekabuddhy) nie są scieżkami Bodhisatty (są rozróżnianie) :)
booker.
W theravadzie nie ma innej ścieżki, jest jedynie ścieżka bodhisatty.
Arahant niczym się nie różni od Paccekabuddhy czy Sammasambuddhy.
Te same 4 szlachetne prawdy.

booker
gdy wchodzisz w Dhammę(sotapanna) to już osobowość nie powstaje bo nie ma jak(ponoć :) ). Jednak nadal są zanieczyszczenia. Gdy realizujesz stan Arahata to już jest koniec, nie ma już nic do zrobienie. Czy naprawdę myślisz ,że Sammasambuddha to jest ktoś inny od Arahata?
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: ikar »

booker,
Nie da się osiągnąć pełnego przebudzenia(Arahant) bez kultywacji metty i współczucia, tak samo jak nie da się zrzucić kamienia z balkonu ,tak żeby ten poleciał do góry. Taka jest natura ,że kamień musi spaść. Dlatego też mówię o ścieżce bodhisatty, która jest niezbędna do pełnego oświecenia i zakończenia cierpienia.

pozdrawiam
ikar
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

ikar pisze:współczucie to nie jest idea, a rzeczywistość. powstaje na krótki moment a potem się rozpada.
tak samo jest z mettą. w zależności od warunków może powstać masa takich momentów.

(...) Z nieskończonym współczuciem, nieskończoną radością, nieskończoną miłością do wszystkich istot (...) .
Co to znaczy w therawadzie "nieskonczone wspolczucie", "nieskonczona radosc", "nieskonczona milosc"? Czy jest to "nieskonczona masa takich momentow" jak wspolczucie, radosc, milosc, ktore sie pojawiaja na (nieskonczenie?) krotki moment, a potem sie rozpadaja?
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: booker »

ikar pisze:W theravadzie nie ma innej ścieżki, jest jedynie ścieżka bodhisatty.
Zatem dlaczego w Theravadzie samodzielnej decyzji każdego pozostawia się to, czy iść scieżką Śravaki czy Bodhisatty?
ikar pisze:Dlatego też mówię o ścieżce bodhisatty, która jest niezbędna do pełnego oświecenia i zakończenia cierpienia.
Dobrze, ale zakończenie cierpienia i pełne oświecenie to nie są te same rzeczy. Można osiągnąć Nibbane bez osiągania Pełnego Oświecenia (czyli stania się Buddhą).

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: ikar »

Co to znaczy w therawadzie "nieskonczone wspolczucie", "nieskonczona radosc", "nieskonczona milosc"?
nieskończone współczucie , nieskończona radość.. ponoć tak sobie czuje np. brama czy bodhisatta. To jest raczej bardzo głęboki poziom odczuwania.
Czy jest to "nieskonczona masa takich momentow" jak wspolczucie, radosc, milosc, ktore sie pojawiaja na (nieskonczenie?) krotki moment, a potem sie rozpadaja?
tak. Nic nie trwa, wszystko się rozpada.
jednak używając stwierdzenia "nieskończona radość" patrz wyżej :)
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

Nic nie trwa, wszystko się rozpada.
jednak używając stwierdzenia "nieskończona radość" patrz wyżej :)
A z jakim wspolczuciem/miloscia/radoscia praktykuje therawadin - z tym nieskonczonym, czy z tym rozpadajacym sie?
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: ikar »

Zatem dlaczego w Theravadzie samodzielnej decyzji każdego pozostawia się to, czy iść scieżką Śravaki czy Bodhisatty?
Nigdy o tym nie słyszałem. Kiedy podejmuje się taką decyzję?. I jak możliwe jest podjęcie takiej decyzji?
Dobrze, ale zakończenie cierpienia i pełne oświecenie to nie są te same rzeczy. Można osiągnąć Nibbane bez osiągania Pełnego Oświecenia (czyli stania się Buddhą).
Sammasambuddha miał lepsze akumulacje, wiec ma kilka swoich cech dodatkowych ale niczym się nie różni rozumienie Arahata od Buddhy.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

Czy to prawda, ze w therawadzie bodhisatta moze zostac tylko mezczyzna?
Czy znane sa przypadki zenskich arahatow?
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: ikar »

A z jakim wspolczuciem/miloscia/radoscia praktykuje therawadin - z tym nieskonczonym, czy z tym rozpadajacym sie?
z takim jakie jest (w tej chwili).
Wiesz to nieskończone współczucie to jest tylko taka nalepka, żeby coś oddać, w gruncie rzeczy wszystko się rozpada.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: ikar »

Czy to prawda, ze w therawadzie bodhisatta moze zostac tylko mezczyzna?
Czy znane sa przypadki zenskich arahatow?
jasne :)

masa żeńskich Arahantów oraz bodhisattów :)

p.s
Imion tak nie pamiętam, musiałbym zajrzeć do Tipitaka.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: booker »

ikar pisze:
Zatem dlaczego w Theravadzie samodzielnej decyzji każdego pozostawia się to, czy iść scieżką Śravaki czy Bodhisatty?
Nigdy o tym nie słyszałem.
Czytałeś może http://www.buddhanet.net/budsas/ebud/ebdha126.htm ?
fragment pisze: Although the Theravada holds that anybody can be a Bodhisattva, it does not stipulate or insist that all must be Bodhisattva which is considered not practical. The decision is left to the individual whether to take the Path of the Sravaka or of the Pratyekabuddha or of the Samyaksambuddha.But it is always clearly explained that the state of a Samyaksambuddha is superior and that the other two are inferior. Yet they are not disregarded.
ikar pisze: Kiedy podejmuje się taką decyzję?. I jak możliwe jest podjęcie takiej decyzji?
Nie wiem.
ikar pisze:
Dobrze, ale zakończenie cierpienia i pełne oświecenie to nie są te same rzeczy. Można osiągnąć Nibbane bez osiągania Pełnego Oświecenia (czyli stania się Buddhą).
Sammasambuddha miał lepsze akumulacje, wiec ma kilka swoich cech dodatkowych ale niczym się nie różni rozumienie Arahata od Buddhy.
Ale to w ogóle nie oto mi chodziło. :)
Poza tym, zdaje się Arahant nie różni się od Buddhy jeżeli chodzi o osiągnięcie Nibbany, ale jeżeli chodzi o rozumienie, to Buddha ma o wiele większe osiągnięcie. Zatem jak każdy Buddha jest Arahantem, nie każdy Arahant jest odrazu Buddhą, right? :)

Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

booker pisze:Czy spotkałaś się z pejoratywnym określeniem hinajana w stosunku do ścieżek Sravaków i Praytekabuddów? :)
Natrafilam akurat na ten tekst:
mahajana.net/glosariusz/A.html pisze:Oczywiste różnice pomiędzy bodhisattwą a arhatem są liczne w tekstach mahajany, ale dla żywego wrażenia powinno się tylko patrzeć na malowidła i rzeźby buddyjskie stworzone w Indiach i Chinach, a obecnie zachowane w świątyniach i muzeach na całym świecie. Bodhisattwa jest zazwyczaj opisywany jako młody piękny mężczyzna (lub kobieta) siedzący na delikatnym kwiecie lotosu. Ma figurę pełną wdzięku, długie wspaniałe loki i wiele wspaniałych ozdób. Z kolei arhat jest zazwyczaj starym człowiekiem z łysą głową i krzaczastymi brwiami. Odziany w zniszczona szatę mnisią, pochyla się nad zawiłościami świata. Nie ma dla niego siedzenia z lotosu zazwyczaj stoi na solidnej skale, lub czasami, dla odmiany, unosi się nad oceanem. Bodhisattwa przedstawia ideał w całej swojej perfekcji i czystości, abstrakcyjny ideał nie splamiony ani nie dotknięty przez cokolwiek na świecie, ale wzniesionego ponad to. Arhat, dla odmiany, przedstawia realizację ideału w warunkach i ograniczeniach przestrzeni, czasu i nacisku historii. Nic dziwnego, że arhat ma wygląd źle traktowanego i znoszonego.
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: ikar »

Although the Theravada holds that anybody can be a Bodhisattva, it does not stipulate or insist that all must be Bodhisattva which is considered not practical. The decision is left to the individual whether to take the Path of the Sravaka or of the Pratyekabuddha or of the Samyaksambuddha.
To jest głupota.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

ikar pisze:masa żeńskich Arahantów oraz bodhisattów :)

p.s
Imion tak nie pamiętam, musiałbym zajrzeć do Tipitaka.
To prosze, zajrzyj i podaj kilka z nich :)
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: booker »

ikar pisze:
Although the Theravada holds that anybody can be a Bodhisattva, it does not stipulate or insist that all must be Bodhisattva which is considered not practical. The decision is left to the individual whether to take the Path of the Sravaka or of the Pratyekabuddha or of the Samyaksambuddha.
To jest głupota.
Pretensje proszę zgłaszać do Wielebnego Dr. W. Rahuli.

Ciekawy jest też fragment na Wiki
In the Majjhima Nikāya of the Pāli Canon (Theravāda Buddhist scriptures) it says that offerings to Pratyekabuddhas are superior to offerings to Arhats and also that offerings to Tathāgatas are superior to offerings to Pratyekabuddhas. This may imply that Pratyekabuddhas are superior to arhats but inferior to Tathāgatas in realization.

W Majjhima Nikāi z Kanonu Pāli (buddyjskich tekstów Theravādy) mowa jest o tym, iż ofiarowania dla Pratyekabuddhów są wyższe od ofiarowań dla Arahantów a także iż ofiarowania dla Tathāgatów są wyższe od ofiarowań do Pratyekabuddhów. To może implikować iż Pratyekabuddhas są bardziej urzeczywistnieni niż Arahantowie lecz mniej niż Tathagatowie.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pratyekabuddha
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: ikar »

To prosze, zajrzyj i podaj kilka z nich
Kisagotami była Arahant.

w jednej Suttcie jest mowa o 500 kobietach które były aryia(nie pamiętam akurat czy mowa tu o Arahant)

zajrzyj sobie do Therigathy, w niej na pewno znajdziesz więcej żeńskich Arahatów.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
ikar
Posty: 1083
Rejestracja: pn lis 21, 2005 14:20
Tradycja: Theravada

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: ikar »

W Majjhima Nikāi z Kanonu Pāli (buddyjskich tekstów Theravādy) mowa jest o tym, iż ofiarowania dla Pratyekabuddhów są wyższe od ofiarowań dla Arahantów a także iż ofiarowania dla Tathāgatów są wyższe od ofiarowań do Pratyekabuddhów. To może implikować iż Pratyekabuddhas są bardziej urzeczywistnieni niż Arahantowie lecz mniej niż Tathagatowie.
Nie są bardziej urzeczywistnieni.
By być Pratyekabuddhą trzeba mieć więcej nagromadzeń.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: booker »

ikar pisze:
Zatem dlaczego w Theravadzie samodzielnej decyzji każdego pozostawia się to, czy iść scieżką Śravaki czy Bodhisatty?
Nigdy o tym nie słyszałem. Kiedy podejmuje się taką decyzję?. I jak możliwe jest podjęcie takiej decyzji?
Znalazłem jak to było z Śakjamunim:
fragment pisze: The Theravadan understanding is that the Bodhisatta vow is only considered binding when it's made before a fully enlightened buddha. The Buddha made his supreme Bodhisatta vow before Dipamkara Buddha many eons ago, and Dipamkara said, "Yes, indeed, you shall attain." So, this was the seal, this was the esoteric transmission that goes back beyond the origins of this earth. That's one meaning of bhagava, but the more mundane level of meaning is simply as a title of respect for a Holy One.

W rozumieniu Theravadyjskim, ślubowanie Bodhisatty jest uznawane za wiążące tylko wówczas kiedy składane jest przed w pełni oświeconym buddhą. Buddha [Śakjamuni] złożył swoje najwyższe ślubowanie Bodhisatty przed Buddhą Dipamkarą wiele eonów temu, a Dipamkara powiedział "Tak, w rzeczy samej, osiągniesz." Więc, to była pięczęć, ezoteryczna transmisja która biegnie wstecz przed powstaniem tej ziemi. To jest jedno ze znaczeń bhagava, ale na bardziej światowym poziomie znaczenia jest to po prostu tytuł z szacunku dla Błogosławionego.

http://www.abhayagiri.org/index.php/mai ... print/468/
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
miglance
Posty: 387
Rejestracja: wt sie 08, 2006 00:46
Tradycja: brak

Re: Śravaka, Paccekabudda, Arahant, Bodhisattva, Tathagata

Nieprzeczytany post autor: miglance »

@Booker ale to jest mowa o slubowaniu zostania Sammasambuddha. Sammasambuddha zostaje arahatem bez poznania wczesniej Dhammy Buddhy, dokonuje tego samodzielnie. To wymaga wiekszego talentu, ale nie daje w efekcie jakiegos wyzszego oswicenia.

Osoba zyjaca na tym swiecie, na ktorym Sasana Buddhy jest zachowana moze zostac Savaka Buddha jesli ja zapozna lub Pacceka Buddha jelsi jej nie zna. Przy czymt ylko Savaka Buddha ma wglad i umijetnosci pozwalajace dalej nauczac. Sam Gotama "namascil" niektorych swoich uczniow mowiac ze ich oswiecenie dorównuje Sammasambuddhdzie i ze moga oni nauczac a ich slowa sa swloami Buddhy.

Pacceka Buddha to termin okreslajacy indywidualnych putelnikow, ktorzy pozstaja anonimowi.

Bodhisatta to nieoswiecony ktory podaza droga ku przebudzeniu. Bodhisatta dotyczy tak Sammasambuddha jak i Savaka Buddha.

Zas kobiety, ktore osiagnely Przebudzenie to m. in. Mahapajapati Gotami, Khema, Uppalavanna - ktore osiagnely najwyzsze oswiecenie i kilkaset kobiet ktore osiagnely nizsze stopnie za zycia Gotamy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Dharma/Dhamma”