Forum e-Budda PL

''Przyswoiwszy sobie nie słowa, lecz znaczenie nauk, zapomniałem o bezużytecznej paplaninie.'' - Milarepa
Dzisiaj jest śr paź 17, 2018 04:52

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany post: śr mar 06, 2013 11:35 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: czw sty 05, 2012 09:17
Posty: 132
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Zen Rinzai
Kod:
O nas

Jesteśmy grupą osób praktykujących buddyzm Zen w tradycji Rinzaji pod kierunkiem Mistrza Zen Roshiego Shodo Harada opata Świątyni Sogenji w Okajamie w Japonii. Organizacja, na której czele stoi Roshi Shodo Harada, nazywana One Drop Zendo, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza Zendo jednej kropli wody.  Słowo "Zendo" oznacza miejsce gdzie spotykamy się aby praktykować. Roshi opiekuje się naszą grupą od 1998 roku. Zgodnie z tradycją, grupę osób praktykujących buddyzm określa się jako Sangha. Szkoła One Drop Zendo posiada uczniów w wielu krajach świata. W Polsce najwięcej osób praktykujących pod kierunkiem Roshiego mieszka w Szczecinie i tutaj też znajduje się nasze oficjalne Zendo.

Nauczyciel

Praktykujemy buddyzm, zatem pierwotnym nauczycielem naszej epoki jest Budda Siakjamuni (hist. Siddhartha Gautama) - człowiek, który widząc otaczające cierpienie, poszukiwał drogi wyzwalającej innych i siebie z tego cierpienia. Budda ostatecznie znalazł "rozwiązanie" tego nurtującego go problemu, czyli odnalazł sieżkę uwalniającą od cierpienia oraz prowadzącą do szczęścia i ostatecznie urzeczywistnił tę ścieżkę. Naukę, jak żyć by uwolnić się od otaczającego bólu i cierpienia Budda przekazywał wszystkim, którzy mieli sposobność i chęć aby go słuchać. Ci którzy zapragnęli stosować przekazywane im nauki w swym życiu, stali się uczniami Buddy. Dalej, ci którzy urzeczywistnili nauki, stawali się nauczycielami kolejnych pokoleń. Zawsze jednak fakt urzeczywistnienia musiał potwierdzić nauczyciel, który wcześniej sam takie potwierdzenie otrzymał (tutaj odnajdziesz linię nauczycieli naszej szkoły). Naszym nauczycielem jest Shodo Harada Roshi uczeń Yamada Mumon Roshiego, nauczyciela który żył w latach 1900 - 1988.

Praktyka

Co do zasady każdy swoją praktykę powinien otrzymać od kwalifikowanego nauczyciela. Swoją praktykę wykonujemy w milczeniu podczas siedzenia, ten rodzaj praktyki nazywamy Zazen. Siedzenie odbywa się na matach i poduszkach w pozycji w dużym uproszczeniu pisząc "ze skrzyżowanymi nogami". Dokładniejsze wskazówki o tym jak układamy ciało do siedzenia, co robimy podczas siedzenia, osoby zainteresowane otrzymają od osób prowadzących zazen.
Z uwagi na fakt, iż utarło się przekonanie, że w zazen siedzimy w pozycji lotosu, co może niektórych przerażać, uspokajamy, że jeżeli ktoś ma problem aby siedzieć na poduszce ze skrzyżowanymi nogami, może swoją praktykę wykonywać na krześle.
W każdy poniedziałek o 06:00 w szkole Jogi Jurka Jaguckiego w Szczecinie przy ulicy Bogusława 3 (deptak, III piętro) sala do jogi zamienia się w Zendo i tu odbywa się regularna 2-godzinna praktyka zazen. Jurek Jagucki (buddyjskie imię Genyu) i Wojtek Sliwa (buddyjskie imię Genshin) - prowadzą tę praktykę i udzielą niezbędnych instrukcji. Dobrze jest wcześniej potwierdzić telefonicznie czy praktyka w konkretny poniedziałek odbędzie się. W końcu to poniedziałek 06:00.
Raz w miesiącu odbywają się w tym samym miejscu dłuższe, dwudniowe, zazen tzw. mini Sesshin.

Harada Shodo jest mistrzem w Sogendzi, świątyni Zen w Okajamie w Japonii. Jest spadkobiercą Dharmy Rosiego Mumona Yamady z linii Inzan tradycji Rindzai Buddyzmu Zen. Zanim został opatem Sogendzi praktykował z Rosim Mumonem przez dwadzieścia lat w klasztorze Shofukudzi w Kobe.

Rosi Yamada Mumon (1900-1988) był jednym z wielkich mistrzów Rindzai dwudziestego wieku. Był znany ze swojej otwartości oraz z poważnego i rzetelnego nauczania zarówno ludzi świeckich jak i wyświęconych mnichów. Jego nauki skierowane były do wszystkich: mnichów, ludzi świeckich, mężczyzn i kobiet różnych narodowości jako prosty i bezpośredni przekaz Buddyzmu Mahajany. Nauczał, że wszystkie istoty od samego początku obdarzone są czystą, nieskalaną naturą, a jego posłanie brzmiało: zapomnij o swoim małym ego, wejrzyj bezpośrednio w swoją prawdziwą naturę i z tą czystością i mądrością oddaj wszystko dla wyzwolenia innych istot.

Rosi Harada kontynuował to dzieło z tą samą otwartością i energią, a Sogendzi jest bardzo wyrazistym tego owocem. Jest to klasztor, gdzie ludzie wyświęceni i świeccy, kobiety i mężczyźni różnych narodowości praktykują Zen Rindzai. Rosi Harada naucza w sposób szeroki i praktyczny, podkreślając rolę twórczej i kreatywnej obecności w każdej chwili na prawdziwej drodze, pobudzonej poprzez głębokie oddychanie (sussokan) i współczujący umysł, który pozwala nam na niej trwać.

We wrześniu 1893 roku Siaku Soen dał pierwszy oficjalny wykład Zen na Zachodzie w Światowym Parlamencie Religii w Chicago. Jako mnich Siaku Soen praktykował w Sogendzi i w tym samym klasztorze Rosi Harada kontynuuje zaczęte przez niego dzieło. Każdego roku Rosi Harada jeździ do Stanów Zjednoczonych, aby poprowadzić sesshin w Cloud Mountain Retreat Center w stanie Waszyngton i udzielać nauk na północnym zachodzie. Aby kontynuować praktykę powstało pod jego opieką wiele grup ludzi regularnie praktykujących zazen. Wiele osób odwiedziło Sogendzi, aby w klasztornym otoczeniu poznać istotę jego nauk. Rosi Harada w każdej minucie swojego życia i we wszystkim czym się zajmuje daje nam możliwość odnalezienia naszej prawdziwej natury, którą wszyscy posiadamy. To właśnie ofiarowuje wszystkim gdziekolwiek są.



Roshi Harada odwiedza również Europę oraz Azję, każdego roku prowadząc odosobnienia, wzmacniając swoje więzi z uczniami. W ostatnich latach prowdził sesshin w Niemczech, Danii, Szwajcarii, Włoszech, Węgrzech , Łotwie, Rosji, oraz Polsce.
Link do polskiej strony: http://onedropzen.org/community/poland/szczecin


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz mar 10, 2013 08:41 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: czw sty 05, 2012 09:17
Posty: 132
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Zen Rinzai
Obrazek
Taigen Shodo Harada Roshi
Oto kilka tekstów z naukami Roshiego:
1. Czym jest zazen?
2. Umysł jak krople porannej rosy.
3. Komentarz do "Zarysu praktyki" Bodhidharmy.
4. Świeży śnieg w nowej, srebrnej misie.


Wywiad przeprowadzony z Roshim przez Hozana Alana Senauke:
Nuclear reactor of Zen
oraz reportaż telewizyjny z ostatniej wizyty Roshiego w Polsce, styczeń 2013:
Droga pisma



Wykłady audio z sesshin, które odbyło się w 2003 roku, teisha zwierają szczegółowe instrukcje do praktyki Zazen, oraz komentarz do koanu Mu:

Teisho 01.mp3
Teisho 02.mp3
Teisho 03.mp3
Teisho 04.mp3
Teisho 05.mp3



Materiał video, instrukcje do praktyki zazen wraz z sussokan -metoda pogłębionego oddychania - prowadzone przez Roshiego, napisy w języku polskim:

Zen - Introduction to zen practice

Film dokumentalny poświęcony Roshiemu:

ZEN, Rinzai zen, Shodo Harada Roshi in America

Miłego dnia.
:)

Można także zadać pytanie Roshiemu, odpowiedzi pojawiają się na stronie: tu

Jeśli masz potrzebę zadaj pytanie Roshiemu klikając w link na stronie - "Ask Harada Roshi a question"


Na górę
Nieprzeczytany post: sob mar 30, 2013 09:42 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: czw sty 05, 2012 09:17
Posty: 132
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Zen Rinzai
"Budda nauczał, że nawet jeśli nie masz pieniędzy lub rzeczy materialnych, nadal możesz dawać ze swego czystego, jasnego umysłu. Wymienił siedem rzeczy, które mogą być w ten sposób ofiarowane. Pierwszą z nich są życzliwe oczy. Często się mówi, że oczy mówią więcej niż usta. Jeśli odczuwamy jakieś trudności, nasze spojrzenie staje się ostre i skupione na konkretnym punkcie. Jeśli mamy czysty umysł, nasze spojrzenie jest życzliwe i swobodne, zarówno jeśli patrzymy na innych, jak i gdy inni nas obserwują. Życzliwe spojrzenie nic nie kosztuje, i tylko od twojej inwencji i twórczego wysiłku zależy znalezienie sposobów, by dawać właśnie w ten sposób.

Drugą rzeczą, która może być ofiarowana bez pieniędzy i dóbr materialnych jest życzliwa, uśmiechnięta twarz. Nie potrzeba pieniędzy czy dóbr materialnych, by ją komuś ofiarować. Kolejną rzeczą są miłe, życzliwe słowa — nie powinno się mówić do kogoś tak, jakby się wyrzucało z siebie słowa czy rzucało je gdzieś obok, ale należy kierować ku innym życzliwe słowa, słowa wsparcia i miłości. To również zależy tylko od twojej własnej pomysłowości, inwencji i także nic nie kosztuje. Czwartą rzeczą jest przyjazny, współczujący umysł. Kiedy mamy taki umysł, który potrafi dostrzec, w jakim stanie ktoś naprawdę się znajduje, wtedy wszystkie te pozostałe rzeczy przychodzą naturalnie wraz z nim. Ale potrzebna jest tu zdolność porzucania naszego małego, skoncentrowanego na sobie „ja” i jasnego dostrzegania zmartwień innych ludzi. I właśnie ten współczujący umysł, ujawniający się w słowach czy innych formach, jest najważniejszy.

Ostatnie dwa sposoby być może wydają się dziś anachroniczne, związane są w sposób szczególny z kontekstem czasów, w których żył Budda. Ustąpić komuś miejsca i ugościć go w domu. Oto, co możemy uczynić, szczególnie w naszych czasach, ponieważ dając wszystko, co tylko można, czynimy życzliwość zasadą kontaktowania się z ludźmi. Siódmym sposobem jest takie wykorzystanie swojego ciała, by pomóc innym, poprzez na przykład pracę w wolontariacie, czyli wspomaganie swoją ciężką pracą, wysiłkiem fizycznym, działań mających na celu zapewnienie komuś pomocy.

Oczywiście te wszystkie sposoby dzielenia się z innymi nie mogą być traktowane rozłącznie. Twoje oczy, twoja twarz, słowa, umysł, twoje ciało — wszystkie te sposoby okazywania uprzejmości, życzliwości współdziałają, a swoją życzliwość wyrażasz poprzez połączenie ich wszystkich. Ale wszystko to, co bardzo ważne, nie pozostawia ci uczucia: „jak dobrą rzecz zrobiłem” lub jak wiele dobrego zrobiłeś dla innych; nie zostawia też nawet odrobiny samozadowolenia z ofiarowania tych rzeczy.

To bardzo ważne, by osoba, która dzieli się z innymi pielęgnowała poczucie wdzięczności zamiast zadowolenia z tego, że coś daje. Trzeba być wdzięcznym za szansę działania na rzecz innych, za to, że mamy możliwość dawania — być wdzięcznym za fakt, że możemy działać i dawać, cokolwiek mamy do zaoferowania. Jeśli pomyślimy o takich okresach w życiu ludzi, w których potrzebują opieki, kiedy mogą tylko brać i brać bez możliwości dania czegokolwiek, wtedy widzimy, jak wielkie mamy szczęście, że możemy coś dać. Najważniejsze to móc coś ofiarować, nie zastanawiając się nad tym, co i w jaki sposób dajemy."

- Shodo Harada Roshi


Na górę
Nieprzeczytany post: pn kwie 01, 2013 14:52 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: czw sty 05, 2012 09:17
Posty: 132
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Zen Rinzai
Teishia wygłoszone przez Shodo Harada Roshiego w styczniu 2013, oraz pytania i odpowiedzi z otwartego spotkania", tłumaczone z japońskiego - angielski - polski:


1. Szczecin 2013 Kosesshin teisho day1
2. Szczecin 2013 Kosesshin teisho day2
2. Pytania i odpowiedzi


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl