Forum e-Budda PL

"Dla praktykującego Dharmę nie ma większego błędu niż praktykować ją w niewłaściwy sposób." - Duddziom Rinpocze
Dzisiaj jest sob wrz 21, 2019 20:22

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany post: wt gru 14, 2010 13:33 
Offline

Rejestracja: czw kwie 26, 2007 17:37
Posty: 963
Tradycja: Bon i buddyzm tybetański
http://www.buddhistchannel.tv/index.php ... 77,0,0,1,0
Cytuj:
The Buddhist logician agues, that there are only two ways in which we can obtain our knowledge, through our senses and our understanding, i.e. one non-intelligible and the other an intelligible source. Just as there are two source of knowledge, the external world is also double it is either the Particular or the General.

The Particular is the object corresponding to our senses cognition and the General is the object corresponding to our understanding or our reason. Example; ‘This is a cat’. ‘This’, would represents the ‘Particular’ perceived by the senses, ‘Cat’, would be the ‘General’ after our intellect has process the information and arrive at the conclusion of what ‘This’ is. Thus we have a double world, one from our senses and the other, a thought constructed one, the intelligible.
Wg buddyzmu mamy 2 sposoby poznawania: zmysly i rozum. Stad mamy dwa swiaty: obiektow zmyslowych (konkret) i nazw ogolnych. Na przyklad w zdaniu "to jest kot": "to" reprezentuje konkret a "kot" nazwe ogolna. Jeden swiat to swiat doznan zmyslowych a drugi jest skonstruowany mentalnie.


Na górę
Nieprzeczytany post: wt gru 14, 2010 23:23 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Posty: 4543
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana (Szkoła Kagyu)
Cytuj:
Na przyklad w zdaniu "to jest kot": "to" reprezentuje konkret a "kot" nazwe ogolna. Jeden swiat to swiat doznan zmyslowych a drugi jest skonstruowany mentalnie.
Cześć, Igo, pozwól, że się uśmiechnę :)
Muszę zatem stanowczo zmienić podejście do gramatyki, zaimki dotąd były dla mnie najmniej konkretne ze słów, reprezentowały największy poziom ogólności, bo bez kontekstu sytuacyjnego nic nie wnosiły (coś w rodzaju takiego iksa, pod który trzeba podstawić rzecz/osobę, na którą wskazuje palec lub inne słowa). Tu chyba trochę inaczej jest rozumiane słowo "reprezentacja", bo klasyczna 'reprezentacja świata w umyśle' poprzez język, to raczej nie jest wskazanie palcem konkretnego przedmiotu. Ale ciekawe, ciekawe... :)

Pozdrawiam, gt


Na górę
Nieprzeczytany post: śr gru 15, 2010 09:28 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Posty: 3301
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha
Cytuj:
klasyczna 'reprezentacja świata w umyśle' poprzez język
Jaką klasykę masz na myśli?

_________________
"Fałszywy obraz, słowa zmylone, odmienią umysł, przestrzeń i stronę — bądźcie tu i tam. "


Na górę
Nieprzeczytany post: śr gru 15, 2010 11:16 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Posty: 4543
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana (Szkoła Kagyu)
Cytuj:
Cytuj:
klasyczna 'reprezentacja świata w umyśle' poprzez język
Jaką klasykę masz na myśli?
http://lccn.loc.gov/88167282

Pozdrawiam, gt


Na górę
Nieprzeczytany post: śr gru 15, 2010 11:36 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Posty: 3301
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha
Cytuj:
bo klasyczna 'reprezentacja świata w umyśle' poprzez język, to raczej nie jest wskazanie palcem konkretnego przedmiotu.
Może palcem nie ale linkiem już tak ;) Da się "jednym zdaniem" tę klasykę przedstawić? :)

_________________
"Fałszywy obraz, słowa zmylone, odmienią umysł, przestrzeń i stronę — bądźcie tu i tam. "


Na górę
Nieprzeczytany post: śr gru 15, 2010 17:55 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Posty: 4543
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana (Szkoła Kagyu)
Cytuj:
Da się "jednym zdaniem" tę klasykę przedstawić? :)
Amogh, później, jestem na sankach, zjeżdżam sobie z górek ;)

Pozdrawiam, gt


Na górę
Nieprzeczytany post: czw gru 16, 2010 02:53 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Posty: 4543
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana (Szkoła Kagyu)
Cytuj:
Da się "jednym zdaniem" tę klasykę przedstawić? :)
Nie miałam nic wielkiego na myśli. Jeśli przyjąć, że język jest systemem znaków odniesionych do pojęć, to automatycznie trzeba też przyjąć, że istnieje coś takiego jak ‘reprezentacja’ poprzez język, bo istotą znaku jest to, że wskazuje, zastępuje, czyli inaczej: oznacza, symbolizuje, reprezentuje przedmiot, zjawisko, stan rzeczy - konkretny lub abstrakcyjny. Chyba raczej nie o taką sugestię chodziło w cytacie, gdy mowa jest o tym, że słowo ‘to’ reprezentuje konkret, a słowo ‘kot’ – abstrakcję. Oba słowa funkcjonują przecież w ramach pewnego sądu, czyli w ramach powiązanej ze sobą całości znaczeniowej o wyższym stopniu organizacji (zdanie). I w ‘klasycznym’ sensie funkcja reprezentatywna słowa ‘to’ uzyskałaby tutaj co najwyżej wymiar techniczny, którego zadaniem byłoby wskazać bezpośrednio na klasę znaczeniową ‘kot’, do której należy doświadczane zjawisko, a nie na samo zjawisko.

Ale ja chyba zbyt statycznie podeszłam do sprawy (Instantaneous Being) ;)
Wyobrażam sobie na przykład sytuację komunikacyjną, w której małe dziecko, widząc kota, mówi: ‘to (jest)’ – i od razu łatwiej mi przyjąć, że ‘to’ staje się reprezentantem konkretu w sensie świata doznań, przynajmniej na tę krótką chwilę, nim dorosły nie dorzuci swojego mądrego, wypełnionego wiedzą o świecie: 'kot'. Wyobrażam sobie również, że z trudem identyfikuję jakiś obiekt i kilka razy powtarzam: 'to jest... to jest..' nim wyłoni mi się jakiś pomysł na nazwę. No, wtedy to jestem już w ewidentnym procesie...

Pozdrawiam, gt


Na górę
Nieprzeczytany post: czw gru 16, 2010 19:21 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Posty: 3301
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha
Cytuj:
Jeśli przyjąć, że język jest systemem znaków odniesionych do pojęć, to automatycznie trzeba też przyjąć, że istnieje coś takiego jak ‘reprezentacja’ poprzez język, bo istotą znaku jest to, że wskazuje, zastępuje, czyli inaczej: oznacza, symbolizuje, reprezentuje przedmiot, zjawisko, stan rzeczy - konkretny lub abstrakcyjny.
No a jak się przyjmie, że w istocie nie ma takiego świata, do którego język odnosząc się go przedstawia, to cała reprezentacyjna funkcja języka, jakkolwiek klasyczna by nie była siada. A, co najgorsze, kotu i tak 'to' nic nie robi ;)

_________________
"Fałszywy obraz, słowa zmylone, odmienią umysł, przestrzeń i stronę — bądźcie tu i tam. "


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl