Forum e-Budda PL

"Dla praktykującego Dharmę nie ma większego błędu niż praktykować ją w niewłaściwy sposób." - Duddziom Rinpocze
Dzisiaj jest pt gru 06, 2019 16:23

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 434 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 610 Następna
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany post: pt lut 11, 2011 14:59 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Potencjał i natura to dwie różne koncepcje.

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt lut 11, 2011 16:55 
Offline

Rejestracja: czw kwie 26, 2007 17:37
Posty: 963
Tradycja: Bon i buddyzm tybetański
Cytuj:
A mi tu chodzi po prostu o słowa nauczania, że cały buddyzm opiera owo nauczanie o ową Naturę Buddy no Theravada mówi, że to bajka i w konsekwencji cała reszta buddyzmu jest jakaś lewa i nie ma nic wspólnego z prawdziwą nauką Buddy, jest jedynie jakąś niedualną filozofią jakich wiele. Więc to troszkę merda w głowie, bo się pojawiają jaka jest prawda w tej kwestii i czego tak naprawdę Budda nauczał.
Lord, mam wlasciwie tak samo, ze lektura tekstow Theravady "miesza" mi w glowie i zaczynam sie zastanawiac czego tak naprawde Budda Siakjamuni nauczal :) Na razie nie mam pomyslu jak wyjsc z tego impasu.


Ostatnio zmieniony pt lut 11, 2011 17:04 przez Igo, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Nieprzeczytany post: pt lut 11, 2011 18:14 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Cytuj:
Lord, mam wlasciwie tak samo, ze lektura tekstow Theravady "miesza" mi w glowie i zaczynam sie zastanawiac czego tak naprawde Budda Siakjamuni nauczal :) Na razie nie mam pomyslu jak wyjsc z tego impasu.

No jak to Panowie, przecież Budda nauczał o cierpieniu i o końcu cierpienia.

Pozdrawiam +omek


Na górę
Nieprzeczytany post: pt lut 11, 2011 20:59 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Posty: 3328
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha
A czy możliwym jest aby z punktu widzenia Theravady powstał tekst pt. "Wolność od Nibbany"?

_________________
"Fałszywy obraz, słowa zmylone, odmienią umysł, przestrzeń i stronę — bądźcie tu i tam. "


Na górę
Nieprzeczytany post: sob lut 12, 2011 01:28 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12675
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
Witam
Cytuj:
A czy możliwym jest aby z punktu widzenia Theravady powstał tekst pt. "Wolność od Nibbany"?
Proponowałbym polski tytuł: ''Wolność od Spokoju'' :oczami:

Pozdrawiam
:14:

_________________
.
i'm only joking


Na górę
Nieprzeczytany post: sob lut 12, 2011 13:10 
Offline

Rejestracja: sob gru 06, 2008 04:30
Posty: 1986
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Manchester
Cytuj:
A czy możliwym jest aby z punktu widzenia Theravady powstał tekst pt. "Wolność od Nibbany"?
Nie wiem. Pisz amogh. Chociaż według mnie wolnością od Nibbany byłaby Nibbana :) Coś czuje, że swoim zwyczajem "odwracasz kota ogonem" i próbujesz wskazać, że także w Therevadzie istnieją koncepcje absolutystyczne, złożone, sztuczne; czy tak? :) Z definicji mi to trochę nie pasuje...
Jak dla mnie, Nibbanę się "osiąga". Natury Buddhy nie musisz osiągać bo już jest wrodzona, każdy ją ma, każdy jest świetlisty, Bardzo Super i Zasłużył-na-ciasteczko. Naturę Buddhy można chyba najwyżej odkrywać...? :89: A jeżeli ktoś odkrywa odkrywa i ciągle nic nie znajduje, to czy coś jest z Nim nie tak? ;)

Pozdrawiam :)


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lut 13, 2011 08:49 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę książki Shravasti Dhammiki Dobre pytania — dobre odpowiedzi (pdf)

Obrazek


"Dobre pytania — dobre odpowiedzi" to drugie wydanie, poprawione i rozszerzone popularnej książki Shravasti Dhammiki wyjaśniającej podstawy buddyzmu w prosty i przystępny sposób. Pozycja polecana zwłaszcza tym, którzy dopiero zaczynają poznawać nauki Buddhy, jak też tym osobom, które są ciekawe poglądów i opinii współczesnych buddystów.

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lut 13, 2011 19:54 
Offline

Rejestracja: wt sie 04, 2009 09:04
Posty: 435
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Wspólnota Dzogczen
Lokalizacja: Toruń
Autor artykułu o wolności od Natury Buddy pisze o tej naturze jakby to było coś do osiągnięcia, więc odnoszę wrażenie, że nie do końca zaznajomił się z terminem Natura Buddy.

Jedyne co mnie faktycznie niepokoi to
Cytuj:
Dlaczego coś, co samo w sobie jest przebudzone, mogłoby się splamić? Jeżeli twoja prawdziwa natura Buddy ulega złudzeniu, to co ma ją chronić przed uleganiem złudzeniom, kiedy się ponownie przebudzi?
Bo sam się nad tym od długiego czasu zastanawiam :)

EDIT:
Choć jak właśnie sprawdziłem w wikipedii, to chyba ja źle rozumiałem termin Natury Buddy, więc już sam nie wiem :)


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lut 13, 2011 20:46 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Posty: 3328
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha
Cytuj:
Coś czuje, że swoim zwyczajem "odwracasz kota ogonem" i próbujesz wskazać, że także w Therevadzie istnieją koncepcje absolutystyczne, złożone, sztuczne; czy tak? :)
W zasadzie to wszystkie koncepcje są złożone i sztuczne, a język naturalny ograniczony w swoich możliwościach "odzwierciedlania" rzeczywistości. Dlatego uważam, że w Nibbanie czy Naturze Buddy tyle jest prawdy ile rozwoju i postępu na ścieżce. Poza tym...
Cytuj:
Nie ma pojęcia, którym można by określić
stan "jak jest".
... więc widzisz jak to jest. :)

_________________
"Fałszywy obraz, słowa zmylone, odmienią umysł, przestrzeń i stronę — bądźcie tu i tam. "


Na górę
Nieprzeczytany post: śr lut 16, 2011 13:23 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Thanissaro Bhikkhu pod tytułem Rozplątywanie Teraźniejszości. Rola Właściwej Uwagi

Obrazek

Właściwa uwaga dostarcza nam wiedzy o tym, które z kosmyków w plątaninie cierpienia należy usunąć i w jaki sposób, a które zostawić w spokoju. A gdy rozwikłamy problem cierpienia, wszystko inne również się rozplącze.

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: sob lut 19, 2011 04:05 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia hasła Słownika Palijskich Nazw Własnych - Māra

Obrazek

Utożsamiany ze Śmiercią, Panem Ciemności, Kusicielem, buddyjski odpowiednik Diabła, Władcy Zniszczenia; niemniej legendy o Mārze jakie pojawiają się w pismach są niejasne, ich sens jest niejednoznaczny.

(z podziękowaniami dla Pawła Ł. : ))

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: sob lut 19, 2011 19:25 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3525
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Czołem,
Cytuj:
Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Ajahn Brahma pod tytułem: Jhany
Dzisiaj wpadłem na wpis na blogu Yuttadhammo dotyczący tej broszury.


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lut 21, 2011 04:51 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Thanissaro Bhikkhu pod tytułem Zwyczaje Szlachetnych

Obrazek

Niedługo po osiągnięciu Przebudzenia, Budda powrócił do rodzinnego miasta, by przekazać nauczanie Dhammy swojej rodzinie, którą zostawił sześć lat wcześniej. Spędziwszy noc w lesie, o brzasku poranka udał się na żebranie do miasta. Dowiedział się o tym jego ojciec i natychmiast postanowił znaleźć go i skarcić. "Co za wstyd" - powiedział król. "W całej historii naszej rodziny nikt nigdy nie został żebrakiem. To nie jest w zwyczaju naszej rodziny".
"Wasza Wysokość" - odpowiedział Budda - "Nie należę już do rodu moje rodziny, lecz do rodu szlachetnych. To według ich zwyczajów teraz podążam".


metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lut 21, 2011 07:49 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Cytuj:
Historia tradycji Kammatthany zadaje kłam powierzchownym wyobrażeniom o tym, że buddyzm przetrwał tylko dzięki adaptowaniu się do kultury gospodarza. (...) Oczywiście, ludzie zawsze byli wolni, by angażować się w buddyjskie tradycje w jakikolwiek sposób tylko chcieli, lecz ci, którzy najwięcej zyskali w wyniku tego zaangażowania, byli tymi, którzy zamiast przekształcać buddyzm, by pasował do ich preferencji, przekształcali siebie, by dopasować się do zwyczajów i tradycji szlachetnych.

Z całym poważaniem dla Thanissaro Bhikkhu, ale jeśli wziąć pod uwagę to o czym S. Dhammika pisze choćby w rozdziale „Hypocrisy”, to pewne przejawy owego dopasowywania się do „zwyczajów tradycji szlachetnych” mogą przybierać kształty dość karykaturalne ... ;)


Pozdrawiam +


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lut 21, 2011 08:15 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem Tomek

Nie przynudzając zbytnio, może zresztą kiedyś napiszę coś więcej o tym, ale chodzi o to, że mnisi "chcą się stać" szlachetnymi. Bhante Dhammika pokazuje problem, mówi pierwszą (nie)szlachetną prawdę o mnichach ale za mało tam diagnozy dlaczego tak się dzieje. Nie twierdzę, że do końca zbadałem diagnozy, natomiast problem imho dotyczy stawania się. Niektórzy z mnichów bardzo chcą być kimś kim nie są. To groźne. Buddha gdzieś w AN mówił, że jego nauczanie nie jest stawaniem się (bhava) bo jest to taka sama przyczyna cierpienia jak inne.

Zamiast być kimś innym (np: mnichem) należy po prostu odpuszczać, albo więcej "nie-działać" - rozpuszczając iluzje. Wtedy Vinaya i spokojne, szlachetne zachowania przyjdą same. Jeśli się chce odpuszczać, to to kolejna sankhara, kolejna koncepcja, kolejne stawanie się. Bardzo lubię to porównanie Brahma do filiżanki wody:

http://www.youtube.com/watch?v=GoKJelFW-Iw

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lut 21, 2011 09:21 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Cytuj:
Nie twierdzę, że do końca zbadałem diagnozy, natomiast problem imho dotyczy stawania się. (...)

Zamiast być kimś innym (np: mnichem) należy po prostu odpuszczać, albo więcej "nie-działać" - rozpuszczając iluzje.
Cóż Piotrze, problemem w moim odczuciu, jest nie tyle stawanie się per se, lecz to jakie kształty ono przybiera. Niewielu stać pewnie na dyskrecję w praktykowaniu niedziałania jaką prezentował Ajaan Mun ...

Pozdrawiam +


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lut 21, 2011 16:21 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Posty: 1521
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków
to już temat na off top ( może trzeba przenieść te dyskusję na temat natury buddy?)
ale
Cytuj:
Dlaczego coś, co samo w sobie jest przebudzone, mogłoby się splamić? Jeżeli twoja prawdziwa natura Buddy ulega złudzeniu, to co ma ją chronić przed uleganiem złudzeniom, kiedy się ponownie przebudzi?
Prawdziwa natura nie ulega złudzeniu, to tylko ty wybierasz podleganie ułudzie i robisz to w każdej chwili na nowa ( ja zresztą też!). Tak nam wyjaśniała problem Khandro Rinpocze.
Jeszcze do Lorda - gdybyś poczytał teksty Gelukpów na temat natury buddy miałbyś podobne problemy, co z tekstami Therawady, też by Ci mieszały w głowie, aczkolwiek z innego powodu. jest dużo buddyzmów, buddyzm to lekarstwo a nie jeden w 100% spójny system. Gdzieś zresztą na tym forum już o tym dyskutowaliśmy. wyszło nam,ze wspólny mianownik to 4 szlachetne prawdy i współzależne powstawanie.

_________________
nauki Khenpo Rinpocze


Na górę
Nieprzeczytany post: wt lut 22, 2011 16:48 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Posty: 3328
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha
Cytuj:
jest dużo buddyzmów, buddyzm to lekarstwo a nie jeden w 100% spólny system. Gdzieś zresztą na tym forum już o tym dyskutowaliśmy. wyszło nam,ze wspólny mianownik to 4 szlachetne prawdy i współzależne powstawanie.
A czy coś takiego jak "jeden smak" można w tym wszystkim odnaleźć?

_________________
"Fałszywy obraz, słowa zmylone, odmienią umysł, przestrzeń i stronę — bądźcie tu i tam. "


Na górę
Nieprzeczytany post: wt lut 22, 2011 17:22 
Offline

Rejestracja: sob gru 06, 2008 04:30
Posty: 1986
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Manchester
Cytuj:
A czy coś takiego jak "jeden smak" można w tym wszystkim odnaleźć?
Tak. Pan Tomasz już to napisał i ma rację w tym.
Cytuj:
No jak to Panowie, przecież Budda nauczał o cierpieniu i o końcu cierpienia.
Pozdrawiam


Na górę
Nieprzeczytany post: śr lut 23, 2011 11:33 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę książki Ashin Tejaniya "Sama świadomość nie wystarczy"

PDF

Na stronie

Sama świadomość nie wystarczy - cz. 1
Sama świadomość nie wystarczy - cz. 2

Obrazek

Ta książka to druga część z serii książek o medytacji vipassany. Forma pytań i odpowiedzi oddaje w pełni styl w jakim naucza Ashin Tejaniya. Zamiast narzekać, że coś jest nie tak, albo że czegoś nie ma – powinieneś docenić to, że jesteś świadomy – bez względu na to, co jest obiektem twej uważności – a następnie powinieneś wyciągnąć z tego mądre wnioski. Sama świadomość nie wystarczy! Znacznie ważniejsze jest chcieć zrozumieć co się dokładnie dzieje, niż próbować być świadomym. Praktykujemy medytację uważności ponieważ chcemy zrozumieć.

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt lut 25, 2011 15:00 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Bhikkhu Bodhi pod tytułem: Wizja i rutyna

Obrazek

Jeśli jesteśmy zmuszeni do powtarzającego się cyklu pracy, który pozbawia nas naszej wolności do poszukiwania i zrozumienia, prędko ugrzęźniemy, okaleczeni przez łańcuchy rutyny. Jeśli poganiają nas do działania wzniosłe ideały, ale brakuje nam dyscypliny by wprowadzić je w życie, ostatecznie stwierdzimy, że pogrążyliśmy się w marzeniach lub wyczerpujemy nasze siły w urojonym pościgu.

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lut 28, 2011 08:56 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Henapola Gunaratany pod tytułem: Pāḷi jako język przekazu autentycznej tradycji religijnej

Obrazek

Trudno uwierzyć w to, że Oświecony chciałby by ludzie z różnych krajów i regionów uczyli się jego słów, jego nauczania w języku jakim on się posługiwał. Błogosławiony nie miał specjalnych preferencji, żadnego przywiązania czy poczucia wyższości lub dumy względem jakiegokolwiek języka. Zakazał przekładu swych nauk na język Ved ponieważ, jak wyjaśnił to w momencie tworzenia tej reguły, nie byłoby to korzystne dla ogółu ludzi. Co więcej, jego słowa i nauczanie stałoby się, tak jak Vedy, zarezerwowane dla garstki uprzywilejowanej klasy arystokratów i byłyby niedostępne szerokim masom ludzi.

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: czw mar 03, 2011 03:40 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Thanissaro Bhikkhu pod tytułem Jhāna nie według schematów

Obrazek

Jako nauczyciel, Ajaan Fuang próbował wpajać swoim uczniom niezależność, pomysłowość i chęć podejmowania ryzyka oraz wypróbowywania rzeczy samemu. Robił to nie tylko mówiąc o tym, lecz zmuszał również uczniów do wchodzenia w sytuacje, w których musieli te cechy rozwijać. Jeżeli zawsze byłby tam tylko po to, aby potwierdzać, że „Tak, osiągnąłeś trzecią jhānę”, lub „Nie, to dopiero druga jhāna”, to kłóciłoby się to z cechami, które próbował wpajać swoim uczniom. Wtedy to on - a nie twoja własna zdolność do obserwowania - byłby autorytetem w kwestii tego, co dzieje się w twojej własnej głowie; a wtedy byłbyś zwolniony z jakiejkolwiek odpowiedzialności za prawidłową ocenę tego, czego doświadczyłeś. W tym samym czasie karmiłby twoje infantylne pragnienie zabiegania o jego względy, czy wywierania na nim wrażenia i tym samym, podkopywałby twoje zdolności do radzenia sobie z tym, z czym miałeś sobie radzić samodzielnie, czyli rozwijać swoje własne siły, aby zadać kres cierpieniu i stresowi.

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt mar 04, 2011 16:14 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Ajahn Viradhammo pod tytułem: Próbując znaleźć tą słodką

Obrazek

Nazwij to pięcioma skandhami procesem psychofizycznym, doświadczeniem ciała-umysłu lub życiem. Jeśli się porusza nie chwytaj go. Uwalniaj i odpowiadaj życiu bardziej z empatią i hojnością niż z chciwością, lgnięciem i całym, związanym z tym stresem.

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn mar 07, 2011 08:20 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Andrew Olendzki pod tytułem: Zaniechanie pogoni za szczęściem

Obrazek

I to przywodzi nas do dwóch strategii osiągania szczęścia: jedną z nich jest zmienianie zewnętrznego środowiska, tak aby sprostać potrzebom (lub wymaganiom) organizmu; druga to zmiana wewnętrznego stanu organizmu umożliwiająca mu zaadaptowanie się w środowisku. Możemy albo zmieniać świat, by sycić nasze pragnienia lub zmieniać nasze potrzeby, by przystosowywać się do świata. Obydwie strategie mają na celu usunięcie wzbudzonych pragnień, z tym, że jedna dokonuje tego poprzez ich zaspokojenie, druga zaś, poprzez ich porzucenie.


metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: śr mar 09, 2011 08:54 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Ajahn Viradhammo pod tytułem: Dhamma i życie rodzinne

Obrazek


Bycie czujnym wobec naszego wewnętrznego świata, jego pasji i energii jest częścią bycia na prawdę żywym. Jeśli nie potrafimy być w pełni przebudzeni to życie jednostki i życie rodziny staje się jedynie bezcelowym ciągiem następujących po sobie akcji i reakcji. Tracimy tę radosną możliwość życia rodzinnego jako okazji do duchowej przemiany.

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt mar 11, 2011 10:03 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Ajahn Viradhammo pod tytułem: Koniec reinkarnacji

Obrazek


Posiadasz ciało obdarzone zmysłami;
Żyjesz w świecie, z którym się kontaktujesz;
ten kontakt powoduje przyjemne,
nieprzyjemne i obojętne odczucia.


Ważne jest żeby zauważyć ten moment, w którym umysł przechodzi do następnego interesującego tematu dlatego, że wtedy właśnie mamy wybór. Jeśli potrafię dostrzec pragnienie ucieczki od nudy i nie chwytać się już błyskotliwych i na pozór ważnych idei umysł wchodzi w ciszę, i koło „narodzin” zostaje porzucone. Jeśli jednak chwytam te przyjemne idee uciekając od nudy, umysł zawsze będzie zajęty swoimi małymi cyklami „narodzin” i „śmierci”.

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn mar 14, 2011 04:46 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Ajahn Viradhammo pod tytułem: Akceptacja i odpowiedzialność

Obrazek

Naszemu poczuciu akceptacji i przestrzeganiu właściwej etyki zawsze towarzyszy serce pełne współczucia.

Czasem buddyjski nacisk na praktykę i uważność może wyglądać na ciągłe myślenie o sobie - mało inspirujący styl życia. Nic nie mogę dać, w niczym pomóc, nikogo nie można kochać, nikim się opiekować, w życiu nie ma równowagi. Druga skrajność oczywiście to ciągłe bycie na zewnątrz – bycie tak zaangażowanym, kochającym, że kończy się to załamaniem nerwowym i szpitalem. Należy znaleźć równowagę między miłością wobec samego siebie i miłością do innych. Być może wobec tego najwyższy standard do jakiego może zachęcać buddyjska społeczność, to po prostu kochajcie się nawzajem. Nasza zdolność akceptacji i przyjęcia właściwej etyki zawsze pochodzi z serca pełnego kochającej uprzejmości.

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt kwie 08, 2011 13:50 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Andrew Olendzki pod tytułem: W mgnieniu oka

Obrazek

Tak oto mają się sprawy: cierpienie się wydarza. Jakie więc narzędzia mamy do naszej dyspozycji, by dać sobie radę w tej sytuacji? Jako ssaki jesteśmy wyposażeni we wrodzony impuls ku szczodrości, życzliwości, współczuciu i kooperacji, który pomaga nam przeciwstawiać się i czasami lekceważyć bardziej prymitywne, samolubne instynkty.

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: wt kwie 12, 2011 19:42 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Andrew Olendzkiego pod tytułem: Przeciąganie liny

Obrazek

Jeżeli sześć zmysłów ludzkiego umysłu i ciała ciągnąć będzie ku przedmiotom przyjemnym, a nieprzyjemne traktować będzie jako odpychające, to zawsze zmysły podlegać będą wewnętrznym ograniczeniom, o wiele bardziej zniewalającym niż jakakolwiek lina czy kołek. Z perspektywy Buddy, wolność w podążaniu za tym przymusem, jest złudnym poczuciem wolności, wymyślonym przez ograniczony i będący pod wpływem głębokiej niewiedzy umysł. Przypomina to mówienie osobie uzależnionej, że jeśli tylko chce, to jest wolna aby nie korzystać z narkotyków, lub mówienie więźniowi, że posiada prawo by pójść dokądkolwiek w swojej celi.

(z podziękowaniami dla +omka : ))

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: wt kwie 12, 2011 20:51 
Offline

Rejestracja: sob gru 06, 2008 04:30
Posty: 1986
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Manchester
Z czyjego rozkazu wysyłasz linki do bloga Pana Tomasza ?!


Na górę
Nieprzeczytany post: śr kwie 13, 2011 05:58 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Cytuj:
Z czyjego rozkazu wysyłasz linki do bloga Pana Tomasza ?!
Jakiś problem? Link jest do sasany.

V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: śr kwie 13, 2011 06:44 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3525
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Cytuj:
Z czyjego rozkazu wysyłasz linki do bloga Pana Tomasza ?!

:zdziwko:


Na górę
Nieprzeczytany post: śr kwie 13, 2011 10:13 
Offline

Rejestracja: sob gru 06, 2008 04:30
Posty: 1986
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Manchester
Cytuj:
Cytuj:
Z czyjego rozkazu wysyłasz linki do bloga Pana Tomasza ?!
Jakiś problem? Link jest do sasany.

V.
Rzeczywiście. Przepraszam. :)


Na górę
Nieprzeczytany post: pt kwie 15, 2011 12:04 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Bhante Shravasti Dhammiki pod tytułem: Jeść mięso czy nie jeść?

Obrazek

Na rzecz wegetarianizmu używa się wielu argumentów – argument zdrowotny (mięso powoduje wiele chorób), argument biologiczny (ludzie nie są mięsożerni z natury), argument ekonomiczny (hodowla zwierząt jest niewydajną formą produkcji żywności) i argument humanitarny (jedzenie mięsa wymaga zabijania zwierząt, a to jest okrutne). Niektóre z tych argumentów są raczej słabe, inne mocniejsze. Ale z punktu widzenia etyki buddyjskiej, jedynym z tych argumentów, który należy wziąć pod uwagę jest ostatni. Czy kanon palijski, najwcześniejszy zapis nauk Buddy, zawiera cokolwiek, co sugerowałoby, że buddyści powinni być wegetarianami?

Z podziękowaniami dla Piotra z portalu http://jogasutry.pl

metta&peace
V.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: wt maja 31, 2011 11:54 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Andrew Olendzkiego pod tytułem: Gdzie należy działać

Obrazek


Istnieją dwa aspekty doświadczenia każdej chwili. Jednym z nich jest zawartość – czyli to, czego jesteście świadomi; drugim jest intencja – czyli to, jaka jest wasza emocjonalna reakcja wobec tego przedmiotu świadomości. Z buddyjskiego punktu widzenia, pierwszy z nich jest w znacznym stopniu nieistotny, podczas gdy drugi, niezmiernie ważny.

(z podziękowaniami dla +omka : ))

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn cze 27, 2011 07:58 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę pełnego tłumaczenia artykułu Bhante Shravasti Dhammiki pod tytułem: Jeść mięso czy nie jeść?

Obrazek

Jako buddysta chcę, aby metta i karuna dominowały w moim życiu i dlatego podjąłem decyzję, aby powstrzymać się od jedzenia mięsa.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt wrz 09, 2011 14:27 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Bhikkhu Buddhadasy pod tytułem: Nibbana dla każdego

Obrazek

Starsi mnisi mówią, że w dzisiejszych czasach Nibbana nie może zostać już osiągnięta oraz że nie jest możliwym by Arahanci mogli zaistnieć we współczesnym świecie. Ostatecznie Nibbana stała się sekretem, o który nikt nie dba. Została zamieniona w coś jałowego i bezgłośnego, pogrzebanego w pismach, czemu czasami należy okazać rytualny szacunek, podczas gdy nikt tak naprawdę nie wie co to jest.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: czw wrz 15, 2011 10:40 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
kwestia mistycznego zadęcia powędrowała do ateneum


Na górę
Nieprzeczytany post: pn wrz 19, 2011 15:36 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob kwie 05, 2008 23:04
Posty: 1965
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Zgierz
Cześć
Cytuj:
Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Bhikkhu Buddhadasy pod tytułem: Nibbana dla każdego

Obrazek

Starsi mnisi mówią, że w dzisiejszych czasach Nibbana nie może zostać już osiągnięta oraz że nie jest możliwym by Arahanci mogli zaistnieć we współczesnym świecie. Ostatecznie Nibbana stała się sekretem, o który nikt nie dba. Została zamieniona w coś jałowego i bezgłośnego, pogrzebanego w pismach, czemu czasami należy okazać rytualny szacunek, podczas gdy nikt tak naprawdę nie wie co to jest.
Ciekawy artykul. Nie wszystko mi do końca zgrzytalo, ale podoba mi się to przysunięcie nibbany bliżej czlowieka. Myślę, że to m.in. wplywa na sukces mahajany na zachodzie. A traktowanie nibbany jako coś odleglego, nieistotnego i zarezerwowanego dla mnichów i ,,moherowych beretów" (albo w ogóle dla nikogo w naszych czasach) wplywa na oddalenie się buddystów w krajach buddyjskich od praktyki i skupieniu się na pustym rytualizmie. Nibbana jest tu i teraz, więc jest po co gnieść się na poduszce i jak najbardziej zbliżać się do Dhammy.

Sadhu! Sadhu! Sadhu!

pozdrawiam,
Tomek

Ps. Mam nadzieję, że temat wydzielony dotyczy czegoś innego niż tego artykulu. :P

_________________
Jestem właścicielem mojej kammy, spadkobiercą mojej kammy, zrodzony z mojej kammy, związany z moją kammą, istnieję wspierany przez moją kammę. Jakąkolwiek kammę stworzę, czy dobrą czy złą, będę jej spadkobiercą.
Obrazek


Na górę
Nieprzeczytany post: pn wrz 19, 2011 18:02 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Posty: 4555
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana (Szkoła Kagyu)
Cytuj:
Ps. Mam nadzieję, że temat wydzielony dotyczy czegoś innego niż tego artykulu. :P
No ten mój kawałek niżej akurat dotyczył artykułu, wklejam go więc raz jeszcze:

A wracając do artykułu o Nibbanie dla każdego, to muszę uczciwie przyznać, że w swojej własnej praktyce znacznie więcej czasu poświęcam "inwentaryzacji" splamień, niż dostrzeganiu ich braku. O tym, że zawdzięczam "brakowi" życie to już w ogóle nie myślę. A przecież to takie budujące: żyję, czyli nie było tak źle ;)

pozdrawiam, gt


Na górę
Nieprzeczytany post: pn wrz 19, 2011 22:02 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob kwie 05, 2008 23:04
Posty: 1965
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravāda
Lokalizacja: Zgierz
Cześć

Wlaśnie nawiązalaś do tego fragmentu, którego nie rozumiem
Cytuj:
Co więcej, splamienia są wytworzonymi rzeczami (sankharadhamma), które powstają i przemijają. Jak jest powiedziane w języku Pali: „Yankinci samudayadhammam sabbantam nirodhadhammam” (jakakolwiek rzecz powstaje, musi zaniknąć). Wszelkie reakcyjne emocje, które powstają, zanikają, gdy ich przyczyny i warunki są zakończone. Choć może to być tymczasowe wygaszenie, a więc jedynie tymczasowe ochłonięcie, wciąż oznacza to Nibbanę, nawet jeżeli jedynie tymczasową. Zatem istnieje tymczasowa Nibbana dla tych, którzy wciąż nie mogą poradzić sobie z pozostałymi splamieniami. To właśnie Nibbana podtrzymuje życie istot, które trwają przy swoich splamieniach. Każdy może dostrzec, że życie nie jest możliwe, gdy egoistyczne emocje istnieją bezustannie, w dzień i w nocy, bez żadnej przerwy. Jeżeli ktoś taki nie umrze, musi stracić zdrowe zmysły, a wtedy i tak w końcu umrze. Powinniście się ostrożnie zastanowić nad tym, że życie może jedynie trwać z powodu okresów czasu, gdy nie palą je splamienia. W rzeczywistości te okresy znacznie przeważają nad chwilami, gdy splamienia są rozniecone.
Czy to znaczy, że przez większość czasu nie posiadam niewiedzy, gniewu i chciwości? I do tego to mialoby być jakimś warunkiem tego, że w ogóle żyję?

Faktycznie część splamień nie zawsze nas ,,pali" i to różnie wygląda w różnych chwilach, ale z tego fragmentu wynika dla mnie, że zdaniem bhikkhu większość czasu jesteśmy oświeceni, a jakbyśmy nie byli to byśmy umarli, albo oszaleli.
Cytuj:
muszę uczciwie przyznać, że w swojej własnej praktyce znacznie więcej czasu poświęcam "inwentaryzacji" splamień, niż dostrzeganiu ich braku
Tak, mam to samo. To ponoć tendencja wielu ludzi:
Cytuj:
Na samym początku kiedy zostałem mnichem myślałem, że mnisi muszą być idealni. Uważałem, że nie powinni popełniać błędów, że medytując powinni zawsze siedzieć w pozycji wyprostowanej. Lecz ci z was, którzy uczestniczyli w porannej medytacji o godzinie 4:30, zwłaszcza jeśli ciężko pracowali poprzedniego dnia wiedzą, że można być kompletnie zmęczonym, bezwładnym lub nawet przysypiać. Wszystko w porządku. W porządku jest popełniać błędy. Czy czujesz ten spokój, kiedy całe napięcie i stres znikają jak tylko dasz sobie przyzwolenie na popełnianie błędów?

Problem w tym, że mamy tendencję do rozdmuchiwania błędów i zapominania o sukcesach, co tworzy ciężar poczucia winy i przygnębienia. Zamiast tego możemy odnieść się do naszych sukcesów, dobrych uczynków popełnionych w życiu, możemy nazwać to naszą wewnętrzną naturą Buddhy. Jeśli zwrócimy się ku dobrym uczynkom, będą one rosły, jeśli natomiast poświęcimy uwagę błędom, to one urosną. Jeśli rozwodzisz się nad jakąkolwiek myślą lub ciągiem myśli w swojej głowie, będą rosły i rosły, nieprawdaż? Zawróćmy więc nasze serca i zacznijmy rozmyślać o naszych pozytywnych cechach, o czystości, dobroci, o źródle tej bezwarunkowej miłości – tej która chce pomagać, poświęcając nawet własną wygodę dla innej istoty. To jest sposób, w jaki możemy traktować naszą wewnętrzną naturę, nasze serce. Wybaczając wady, rozwodząc się nad szlachetnością tegoż serca, jego czystością i dobrocią. To samo możemy robić z innymi ludźmi, możemy rozpamiętywać ich dobroć i przyglądać się jak wzrasta.
http://sasana.wikidot.com/o-popelnianiu-bledow
pozdrawiam,
Tomek

_________________
Jestem właścicielem mojej kammy, spadkobiercą mojej kammy, zrodzony z mojej kammy, związany z moją kammą, istnieję wspierany przez moją kammę. Jakąkolwiek kammę stworzę, czy dobrą czy złą, będę jej spadkobiercą.
Obrazek


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz wrz 25, 2011 14:19 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
CZołem

Polecam lekturę tłumaczenia mowy Ajahn Brahma pod tytułem: Czy życie jest do bani?

Obrazek

Często cierpimy bo oczekujemy od życia czegoś innego. Kilka lat temu ktoś w Singapurze spytał mnie: „Spieszę się na spotkanie, czy możesz mi szybko powiedzieć na czym polega życie” Odpowiedziałem: “Życie to cierpienie” a on spytał: “Dlaczego? Ale pospiesz się, o co chodzi z tym cierpieniem?” W dzisiejszych czasach ludzie nie mają czasu na wielogodzinne rozmowy (...) Lubię wyzwania, bo mając mało czasu muszę sięgnąć naprawdę głęboko aby uzyskać dobrą odpowiedź. Odpowiedziałem tej osobie: „Cierpienie to wymaganie od życia tego, czego nie może nam nigdy dać”

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: sob gru 03, 2011 14:45 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Bhikkhu Buddhadasy pod tytułem: Anattā i odrodzenie

Obrazek

Gdy wreszcie pojawił się Buddha, zaczął rozumować w całkiem odmienny sposób. Zdał sobie sprawę, że nauczenie na temat attā i „ja” nie jest prawdziwe. Po pierwsze, rzeczy, o których mówiły ówczesne nauki w rzeczywistości nie istniały. Po drugie, wiara w attā, czy też nauka, że attā istnieje było jedynie źródłem cierpienia i niczym więcej. Błogosławiony wskazał, że to co nazywamy „ja” jest podstawą dla wszelkiej dukkhi (cierpienia). Dlatego też Buddha nauczał anattā z tych dwóch powodów: attā jest błędną koncepcją i jest ona przyczyną powstawania dukkhi. W ten sposób pojawiło się nauczanie o anattā.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 434 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 5 610 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl