Forum e-Budda PL

"Dla praktykującego Dharmę nie ma większego błędu niż praktykować ją w niewłaściwy sposób." - Duddziom Rinpocze
Dzisiaj jest sob lip 20, 2019 12:31

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 434 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 13 4 5 6 710 Następna
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany post: pn sty 09, 2012 10:41 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu S.N. Goenki pod tytułem: Joga w świetle praktyki Vipassany

Obrazek

Podobieństwa i różnice pomiędzy ośmiostopniową ścieżką jogi zdefiniowaną przez Patanjalego ok II w.n.e w yoga sutrach i ośmiostopniową szlachetną ścieżką opisaną w VI w. p.n.e przez Siddhartha Gautamę znanego jako Budda. Co łączy te dwie nauki? Jaki wpływ miały nauki Buddy, na powstałe osiem wieków później yoga sutry? Czy poza zbieżnością nazw ścieżki te są podobne? Nauczyciel medytacji vipassana S.N Goenka przedstawia analityczne porównanie dwóch nauk.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sty 10, 2012 18:26 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3500
Płeć: mężczyzna
Tradycja: kammavāda
Cześć Har-dao,

Jeszcze całości nie przeczytałem, ale podsyłam link do bloga, w którym opisane są omawiane przez Goenkę zbieżności między dwoma systemami:

http://theravadin.wordpress.com/2010/08 ... editation/


Na górę
Nieprzeczytany post: pt sty 13, 2012 10:40 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia rozdziału książki Andrew Olendzkiego pod tytułem: Karma

Obrazek

Buddyjska tradycja może być dla nas niezwykle pomocna w procesie podejmowania prób ewolucji na następny poziom rozwoju ludzkości. Budda może być postrzegany jako ten, który demonstruje, jak mógłby wyglądać nowy gatunek, „homo sophiens” (mądry człowiek). Przez 45 lat, pomiędzy przebudzeniem swojego umysłu i odejściem ciała, Budda żył z ciałem i umysłem oczyszczonym ze wszystkich stanów zakorzenionych w chciwości, nienawiści i złudzeniu. Te trzy ognie „wypaliły się”, zostały „wygaszone”, lub zostały „pozbawione swojego paliwa”, i to jest to, do czego odnosi się słowo nirwana. Opisuje ono nie transcendentną sferę, ale przeobrażoną – moglibyśmy nawet powiedzieć, wyewoluowaną – ludzką istotę.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz sty 15, 2012 15:38 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz kwie 18, 2010 23:50
Posty: 349
Tradycja: amerykańskie soto zen
Lokalizacja: Kraków
Cytuj:
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia rozdziału książki Andrew Olendzkiego pod tytułem: Karma

Obrazek

Buddyjska tradycja może być dla nas niezwykle pomocna w procesie podejmowania prób ewolucji na następny poziom rozwoju ludzkości. Budda może być postrzegany jako ten, który demonstruje, jak mógłby wyglądać nowy gatunek, „homo sophiens” (mądry człowiek). Przez 45 lat, pomiędzy przebudzeniem swojego umysłu i odejściem ciała, Budda żył z ciałem i umysłem oczyszczonym ze wszystkich stanów zakorzenionych w chciwości, nienawiści i złudzeniu. Te trzy ognie „wypaliły się”, zostały „wygaszone”, lub zostały „pozbawione swojego paliwa”, i to jest to, do czego odnosi się słowo nirwana. Opisuje ono nie transcendentną sferę, ale przeobrażoną – moglibyśmy nawet powiedzieć, wyewoluowaną – ludzką istotę.

metta&peace
H-D
Cóż, biorąc pod uwagę biologiczny rozwój sanghi wokół Buddy, byłoby to wspaniałe jednopokoleniowe społeczeństwo, "magnificient ruin" so to say... ;)

Ale rozdział z chęcią przeczytam

A.


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sty 17, 2012 11:20 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Thanissaro Bhikkhu pod tytułem: Uważność zdefiniowana

Obrazek

Czym jest uważność oddechu? Otóż to coś bardzo prostego: jest to pamiętanie o oddechu. Należy starać się pamiętać o oddechu w każdej chwili, kiedy się wdycha i kiedy się wydycha.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt sty 20, 2012 17:50 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Bhikkhu Buddhadasy pod tytułem: Paṭiccasamuppāda - część 1

Obrazek

Gdyby przyjrzeć się obiektywnie dziełu Visuddhimagga, można by stwierdzić, że Buddhaghosa dodał jedynie analogie, notatki i komentarze do istniejącej w tamtych czasach Vimuttimaggi, w ten sposób komponując swoje opus magnum. To stwierdzenie pogorszyłoby tylko sytuację, wywołując niepotrzebne kontrowersje. Na ten moment jedyne co chciałbym zrobić, to wzbudzić zainteresowanie u osób, które darzą szacunkiem Błogosławionego, by jeszcze raz przestudiowały jego naukę odnośnie współzależnego powstawania. Jest to kwestia poświęcenia się oraz wysiłku, by dokonać odkrycia nauczania, dla którego Buddha poświecił całe swoje życie, chcąc wyzwolenia dla wszystkich czujących istot. Choć jest to bardzo trudne, wciąż musimy dołożyć wszelkich starań, aby doktryna Buddhy mogła przynosić pożytek czującym istotom, zamiast jak teraz być jedynie pożywką dla bezużytecznych kłótni.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sty 31, 2012 12:54 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę tłumaczenia rozdziału książki Andrew Olendzkiego pod tytułem: Konstruowanie rzeczywistości

Obrazek

We wczesnych pismach, Budda zdaje się traktować umysł i mózg, jako sfery z gruntu wzajemnie ze sobą połączone, z których każda w doświadczeniu pozostaje uwarunkowana na równi przez drugą. Opisuje to w kategoriach obiektywnych, jako układ składający się z nieosobowych, wzajemnie powstających podstaw, zespołów i elementów, z których żaden - z powodu nietrwałości – nie trwa sam z dnia na dzień, tym bardziej z życia na życie. Dodatkowo, opisuje niezrównaną wartość angażowania się, badania i rozumienia przeżywanego doświadczenia świadomości z chwili na chwilę, od wewnątrz, i wszystkich nas prowadzi w tym przedsięwzięciu ku doświadczeniu nieopisywalnego transcendentnego sensu. Te dwie perspektywy nie muszą się wykluczać.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lut 12, 2012 11:15 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę tłumaczenia wstępu do książki Andrew Olendzkiego pod tytułem: Buddyzm i psychologia

Obrazek

Ile z powszechnie występujących psychiatrycznych dolegliwości ma swoje korzenie w lęku przed zmianą? Nie ulega wątpliwości, że zaburzenia lękowe, ale być może również trudności z przystosowywaniem się, unikanie, poczucie zależności i wyobcowania. A ile przypadłości ma swoje korzenie w próbach trzymania się czegoś bezpiecznego i znajomego, na przekór naporowi zmiany? Na myśl przychodzą tutaj zaburzenia obsesyjno-kompulsywne, jak również cała gama uzależnień. W naszej kulturze, ludzie tak często utwierdzani są w tym, aby myśleć, że zmiana jest jak ogromny i groźny ocean, którego fale zmiotą ich, jeżeli nie będą trzymali się wiernie jakiegoś firmamentu. Jednak w rzeczywistości, uporczywie trzymając się skał, jest się tylko obijanym przez fale; krzywda dzieje się nie wskutek samej zmiany, ale przez opór wobec niej. Dzięki określeniu nietrwałości jako fundamentalnej charakterystyki samego istnienia, a nie jako problemu, który ma być rozwiązany, buddyści zachęcają nas do zaniechania naszego trzymania się iluzorycznej trwałości i do uczenia się swobodnego pływania w morzu zmiany. Zamiast opłakiwać to, co zostało stracone w trakcie dokonujących się zmian, możemy otworzyć się na możliwości, jakie przynosi ze sobą każda nowa chwila.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt lut 17, 2012 12:04 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Skromnie polecam lekturę artykułu mojego autorstwa: Uważność oddechu w tekstach palijskich

Obrazek

Wiele osób boi się medytacji. Na samo słowo co poniektórym przychodzą na myśl dość przerażające skojarzenia, związane z manipulacją, szkodzeniem sobie, możliwością aktywowania choroby psychicznej czy wręcz opętania. Zwykle zatem radzi się by ktoś zainteresowany medytacją, przełamując strach przed tymi złowróżbnymi skojarzeniami społecznymi, poszukał nauczyciela, kogoś doświadczonego, guru. Zwykle jest to dobra rada, zwłaszcza dla tych, którzy nie czują się na siłach sprostać wyzwaniu samodzielnego wglądu w zwykłą rzeczywistość jaką jest oddychanie. Zatem dla wszystkich tych, którzy boją się oddychać polecana jest ewentualna wizyta u nauczyciela. Dla pozostałych, nieco odważniejszych i ciekawych jak wygląda rzeczywistość wystarczyć powinny zwykłe i proste instrukcje.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lut 19, 2012 15:36 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3500
Płeć: mężczyzna
Tradycja: kammavāda
Cześć,
Cytuj:
Skromnie polecam lekturę artykułu mojego autorstwa: Uważność oddechu w tekstach palijskich[/b


Ciekawy tekst napisałeś, chociaż nie dotarłem jeszcze do jego końca. :wstyd: Po raz pierwszy przeczytałem np. o kabbadi.

W jednym z przypisów piszesz , że „interpretacja jakoby sutta była skierowana także do świeckich prawdopodobnie ma swoje źródła w birmańskich komentarzach, starających się przyciągnąć więcej osób świeckich do ośrodków medytacyjnych.” Okazuje się jednak, że źródło tej interpretacji można znaleźć już w komentarzu sporządzonym przez Buddhaghosę, który pisze:

  • bhikkhaveti dhammapaṭiggāhakapuggalālapanametaṃ.

    „Mnisi” to termin na określenie osób, które akceptują Dhammę.
[/size]

I dalej podaje kilka kanonicznych powodów na to dlaczego, tak uważa. Zobacz więcej tutaj.


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lut 19, 2012 16:06 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Cytuj:
Okazuje się jednak, że źródło tej interpretacji można znaleźć już w komentarzu sporządzonym przez Buddhaghosę, który pisze:

  • bhikkhaveti dhammapaṭiggāhakapuggalālapanametaṃ.

    „Mnisi” to termin na określenie osób, które akceptują Dhammę.
[/size]

I dalej podaje kilka kanonicznych powodów na to dlaczego, tak uważa.
Czołem piotr

Ano, prawda. Z jednej strony nazywanie "bhikkhu" ludzi świeckich, którzy kroczą zgodnie z Dhammą jest wg mnie jak najbardziej słuszne. Z drugiej spotkałem się z licznymi opiniami, że być tak nie może (tutaj dość twarde argumenty odnośnie Vinayi i nieprzestrzegania jej przez świeckich, nie bycia "wyświęconymi" cokolwiek to znaczy). Jak tam pisałem - są wymieniane w sutcie przybory mnisie, do których "prawa" nie mają świeccy, ale można to zastąpić przyborami świeckimi i nie będzie to niezgodne z duchem przekazu. Słowo bhikkhu jest już tak obciążone i obrosłe instytucjonalnie, że nie byłbym tak skłonny nazywać tak Ciebie czy siebie ani innych (chyba, że ktoś zechce :) ).

Ogólnie kiedyś był o to bodaj wielki spór w Birmie i dlatego tylko o tym wspomniałem. Wszystkie, a na pewno większość sutt w Tipitace jest skierowanych do mnichów, to znaczy Buddha mówił do nich. Co nie znaczy, że tylko oni byli jedynymi, którzy mięliby korzystać z Dhammy.

Przy okazji - ciekawostka - pytałem ostatnio jednego mnicha, bardziej obeznanego ode mnie w kanonie czy w suttach lub komentarzach była wzmianka o mnichu, który zdjął szaty, ale nadal był dobrym upāsaka i konsekwentnie po jakimś czasie osiągnął to co należy osiągnąć. Znajomy mnich przyznał, że nie pamięta by napotkał się na coś takiego. Powód prozaiczny - sutty zapamiętywane były przez mnichów i nikt nie chciał, by mnisi mięli argument na zdejmowanie szat, bo i tak będzie można zrobić pracę jako świecki. Buddhaghosa w swoich komentarzach (a także w Milindapanha) są liczne przestrogi dla tych, którzy wychodzą z zakonu jako tych, którzy nie podołali zadaniu, nie uchwycili umiejętnie Dhammy i muszą czekać na kolejną reinkarnację, etc. Cóż... :whistle:

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lut 19, 2012 17:19 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3500
Płeć: mężczyzna
Tradycja: kammavāda
Cześć,
Cytuj:
Ano, prawda. Z jednej strony nazywanie "bhikkhu" ludzi świeckich, którzy kroczą zgodnie z Dhammą jest wg mnie jak najbardziej słuszne. Z drugiej spotkałem się z licznymi opiniami, że być tak nie może (tutaj dość twarde argumenty odnośnie Vinayi i nieprzestrzegania jej przez świeckich, nie bycia "wyświęconymi" cokolwiek to znaczy). Jak tam pisałem - są wymieniane w sutcie przybory mnisie, do których "prawa" nie mają świeccy, ale można to zastąpić przyborami świeckimi i nie będzie to niezgodne z duchem przekazu. Słowo bhikkhu jest już tak obciążone i obrosłe instytucjonalnie, że nie byłbym tak skłonny nazywać tak Ciebie czy siebie ani innych (chyba, że ktoś zechce :) ).
Abstrahując już trochę od Satipaṭṭhāna-sutty, wydaje mi się, że słowo „bhikkhu”, podobnie jak „saṅgha”, jest homonimem, którego znaczenie zależne jest od kontekstu, w którym występuje. I tak jak piszesz, nazywanie szczerze praktykującego „bhikkhiem” obecnie może dziwnie brzmieć, bo aktualnie tego słowa używa się właściwie wyłącznie w jednym znaczeniu – kogoś kto „przeszedł dalej” (pabbajja). Zwykle taka dwuznaczność wykorzystywana jest w tekstach do tego, by trochę wyśmiać tych, którzy formalnie są bhikkhami, czy braminami, a – mówiąc dyplomatycznie – nie przystają zachowaniem do standardów i wartości, których nauczał Przebudzony.

Natomiast o Buddhaghosie napisałem, bo z tekstu wynika, że źródło takiej egzegezy można znaleźć dopiero w birmańskich komentarzach. A jak się okazuje, pochodzi ona co najmniej z V w. n.e.


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lut 19, 2012 17:55 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Cytuj:

Zwykle taka dwuznaczność wykorzystywana jest w tekstach do tego, by trochę wyśmiać tych, którzy formalnie są bhikkhami, czy braminami, a – mówiąc dyplomatycznie – nie przystają zachowaniem do standardów i wartości, których nauczał Przebudzony.
Oj, ja więcej nie powiem, ale dzisiejszy bhikkhu i ówczesny bramin jako kasta kleru - dla mnie sporo podobieństw. Nie chcę się rozwodzić nad tym z wiadomych względów.
Cytuj:

Natomiast o Buddhaghosie napisałem, bo z tekstu wynika, że źródło takiej egzegezy można znaleźć dopiero w birmańskich komentarzach. A jak się okazuje, pochodzi ona co najmniej z V w. n.e.
Za Twoim pozwoleniem mogę rozszerzyć ten przypis, bo faktycznie jest tak jak mówisz. Mogę też wskazać Ciebie (w nawiasie) jako tego, który doprecyzował. Mogę?

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lut 19, 2012 20:16 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3500
Płeć: mężczyzna
Tradycja: kammavāda
Cześć,
Cytuj:
Za Twoim pozwoleniem mogę rozszerzyć ten przypis, bo faktycznie jest tak jak mówisz. Mogę też wskazać Ciebie (w nawiasie) jako tego, który doprecyzował. Mogę?
Jasne, dopisuj. Może być bez podawania personaliów, bez przesady. ;)


Na górę
Nieprzeczytany post: pt lut 24, 2012 13:51 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę tłumaczenia rozdziału książki Andrew Olendzkiego pod tytułem: Wyłanianie się uważności

Obrazek

Według Abhidhammy, świadomość powstaje i znika w każdej chwili, jako ciąg epizodów w trwającym procesie. Nie jest rzeczą, która istnieje, lecz zdarzeniem, które się wydarza – raz po raz - i powoduje subiektywne doświadczenie strumienia świadomości. Świadomość sama w sobie, jest raczej prosta i surowa, polega zaledwie na rozpoznawaniu przedmiotu zmysłowego przez zmysłowy organ. Zdarzenie to służy jako rodzaj nasienia, wokół którego krystalizują się inne mentalne czynniki, by pomóc świadomości tworzyć sens z bodźców pojawiających się nagle i bezustannie u bram zmysłów.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt mar 02, 2012 13:33 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Bhikkhu Buddhadasy pod tytułem: Paṭiccasamuppāda - część 2

Obrazek

Na samym początku należy zdać sobie sprawę, że współzależne powstawanie przejawia się wewnątrz każdego z nas, niemal przez cały czas, choć nie mamy o tym pojęcia. Musimy przyjąć winę na siebie; to nasz błąd, a nie defekt Dhammy. Nie staramy się dowiedzieć o tym co jest w nas, prawie cały czas, ponieważ nie jesteśmy tym zainteresowani.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: czw mar 15, 2012 14:26 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem


Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Bhikkhu Bodhi pod tytułem: Uwaga o otwartości

Obrazek

O ile szkoła otwartości oferuje nam porzucenie naszych rozróżnień, osądów i pohamowań w celu zanurzenia się w dynamicznym przepływie natychmiastowego doświadczenia, o tyle Budda zaleca postawę wobec doświadczenia, które wyrasta z ostrożnie powziętych osądów, wykorzystuje precyzyjne rozróżnienia i prowadzi do oddzielenia i pohamowania. Taka postawa, klasyczne buddyjskie odcięcie się od nowoczesnego programu otwartości, może być podsumowane jednym słowem, występującym wszędzie w starożytnych tekstach. To słowo to rozwaga (appamāda).

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn kwie 23, 2012 13:10 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia rozdziału książki Andrew Olendzkiego pod tytułem: "Szersza perspektywa"

Obrazek

Dhamma powinna być wprowadzona w życie. Posiada ona dokładny plan przedstawiający sposób, w jaki można rozpoznać, jak zreorganizować funkcje ciała i umysłu w obecnej chwili. Jeżeli ten plan zostanie zastosowany w praktyce, wtedy znaczenie tegoż będzie odkryte. Najlepszą odpowiedzią na pytanie: „czego nauczał Buddha?”, można znaleźć więc nie w tekstach, ale w doświadczeniu. Ważną rzeczą jest tu szczególny sposób, w jaki należy ukierunkować własną uwagę na własne doświadczenie, a instrukcje jak to zrobić można odnaleźć w pismach. Jednak faktyczne znaczenie nauk Buddhy, które ostatecznie może być odnalezione we wglądzie wypływającym z właściwego poglądu, zamanifestuje się jedynie, gdy powstająca w procesie mądrość jest wprowadzona w życie lokalnie, jako transformacja człowieka.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: śr kwie 25, 2012 17:33 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Ajahn Sumedho pod tytułem: "Ku pustce"

Obrazek

Jak dużo energii zabiera zatrzymanie procesu myślenia? Czy to kiedyś zauważyliście? „Po prostu nie potrafię przestać myśleć - umysł jest wciąż rozbiegany. Nie potrafię go zatrzymać …” . Znam ten problem, ponieważ zawsze miałem kłopoty z umysłem, który w nieskończoność był zaangażowany w myślenie o czymś. A pragnienie by zatrzymać myślenie i wysiłek by się go pozbyć tworzy warunki dla wzmożenia myślenia!

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: wt maja 08, 2012 17:09 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Ajahn Brahmavamso pod tytułem: O radzeniu sobie z trudnymi ludźmi

Obrazek

Jak tylko zrozumiesz, kim jesteś, kiedy zaakceptujesz siebie z pewną dozą życzliwości, spłynie na ciebie spokój. Właściwie najpotężniejszym wglądem, który można uzyskać, jest ten brzmiący „Jestem w porządku”. Kiedy zdasz sobie sprawę, że właściwie nic ci nie dolega. Jesteś doskonały taki, jaki jesteś. Nie wierzycie w to, dlatego ciągle usiłujecie zmieniać samych siebie.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt maja 25, 2012 08:26 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Bhikkhu Bodhi pod tytułem: Przebywając pośród mądrych

Obrazek

Wybór odpowiednich towarzyszy na drodze jest znaczący dla postępów na duchowej ścieżce, jako że umysł niezwykle łatwo poddaje się wpływom ludzi, z którymi przebywamy. Buddha stale podkreślał wartość dobrych przyjaciół (kalyāṇamitta) w życiu duchowym. Co więcej, mówił on, iż nic nie jest bardziej odpowiedzialne za powstawanie niewłaściwych jakości w umyśle niż nieodpowiednie towarzystwo, natomiast nic bardziej nie pomaga w rozwoju pozytywnych czynników niż dobrzy przyjaciele.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: czw maja 31, 2012 08:46 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę urywka tłumaczenia książki Ajahn Chaha pod tytułem: Troszczenie się o bambusowy gaj

Obrazek

Słuchanie nauk, aby naprawdę zrozumieć ścieżkę Buddhy, jest trudne. Dhamma staje się czymś trudnym do zrozumienia, ponieważ ludzie praktykują, przestrzegają wskazań, siedzą w medytacji i dają tylko po to, aby dostać coś w zamian. Chcemy zasług, chcemy czegoś. Skoro można coś dostać, to kto to dostanie? My. Kiedy to się zgubi, czyja rzecz się zgubi? Ktoś, kto niczego nie posiada, nie może nic stracić. A gdy to zginie, kto będzie z tego powodu cierpiał?

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: czw maja 31, 2012 10:38 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz lip 09, 2006 15:26
Posty: 1229
Płeć: mężczyzna
Tradycja: #
Cytuj:
Przebywając pośród mądrych
Cytuj:
Wbrew psychologicznym teoriom umysł ani nie jest hermetycznie zamknięty na wpływy z zewnątrz, ani „osobowość” nie jest niezmienną strukturą, niewrażliwą na otoczenie, lecz przez całe życie funkcjonuje jako wysoce plastyczny twór dopasowujący się do otoczenia.
:oczami: ("ciekawe" którym)


Na górę
Nieprzeczytany post: pt cze 29, 2012 07:49 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę przetłumaczonych haseł z "Przewodnika po buddyzmie od A do Z" autorstwa Shravasti Dhammiki zaczynających się na literę N

Obrazek

Nieuchronność Nirvāṇy oznacza pogląd sugerujący, że wszyscy prędzej czy później osiągną ostateczny cel. Ogólnie rzecz biorąc istnieją dwie wersje tego pomysłu. (1) Za każdym razem gdy umieramy, rodzimy się ponownie na coraz to wyższych poziomach, aż w końcu osiągamy oświecenie, wyzwolenie lub duchowe zjednoczenie z absolutem. (2) Wersja bardziej popularna w New Age oraz kręgach Teozoficznych mówi, że „jesteśmy tu po to, by się uczyć”, więc za każdym razem gdy się odradzamy mamy szansę nauczyć się czegoś o życiu i prawdzie, tym co dobre i złe. W trakcie gdy nasza „dusza” jest oczyszczana, odradzamy się w coraz to lepszych życiach, aż osiągamy ostateczny cel. Pierwsze z tych twierdzeń zakłada, że wyzwolenie lub urzeczywistnienie jest już czymś z góry ustalonym i przesądzonym. Drugie podejście natomiast bazuje na założeniu, że istnieje jakiś wrodzony sens i przeznaczenie w procesie narodzin i śmierci. W nauczaniu Buddhy nie ma żadnej wzmianki o tego typu rozwiązaniach.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lip 01, 2012 18:15 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Wszelkie dotychczasowe artykuły i wiele innych - wszystko jako strona Sasany w wersji off-line, do pobrania jako archiwum rar - (wersja z dnia 1 lipca 2012) - plik stoi na gdrive (nie wymaga logowania, plik waży 58,9 MB) TUTAJ

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sie 21, 2012 08:51 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr cze 27, 2012 17:24
Posty: 377
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogchen
Lokalizacja: Kraków
Bardzo przydatny temat, dużo ciekawych rzeczy tutaj znajduję. Dzięki :namaste:


Na górę
Nieprzeczytany post: sob sie 25, 2012 10:06 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn maja 23, 2011 21:13
Posty: 1110
Płeć: kobieta
Tradycja: buddyzm
Lokalizacja: Wonderland
Zgadzam się z Rasem, bardzo przydatny i ciekawy temat. Dzięki!

Właśnie czytam
Cytuj:
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu S.N. Goenki pod tytułem: Joga w świetle praktyki Vipassany
I mam pytanie, czy "rt" to "ryta", "ṛta"? Taki zapis jest chyba rzadko spotykany i chciałam się upewnić czy dobrze rozumiem artykuł.

Pozdrawiam :serce:

_________________
Gdy ten świat nieustannie płonie, jakże się śmiać, jakże szukać uciech? Spowity przez ciemność, czemu nie poszukujesz światła?


Na górę
Nieprzeczytany post: sob sie 25, 2012 10:07 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Ajahn Brahmavamso pod tytułem: Budowanie domu spokoju

Obrazek

A co się dzieje, gdy naprawdę się odprężycie? Te blokady się uwalniają, jeśli tylko przestaniecie przeszkadzać ciało wie, co ma robić i wie to dużo lepiej niż wy. To właśnie poprzez doskonałą relaksację ciała i umysłu energia zaczyna krążyć tam, gdzie jest niezbędna. I kiedy ta energia wyłania się i rozprzestrzenia, to wtedy czujecie się naprawdę dobrze. Oto dobrodziejstwo dla zdrowia tego, kto praktykuje medytację. Ale nie możecie robić niczego na siłę. Musicie puścić, zrelaksować się i pozwolić, by rzeczy się działy. Wiele osób napotyka problemy w osiągnięciu stanu głębokiej medytacji, ponieważ chce za bardzo się kontrolować. A w medytacji – żadnej kontroli.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn sie 27, 2012 14:30 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Ajahn Brahmavamso pod tytułem: O radzeniu sobie z emocjami

Obrazek

Jeśli jesteś w stanie wychwycić negatywne emocje w ich zalążku poprzez swoją spostrzegawczość, świadomość i trening umysłu, łatwiej jest brać górę nad emocjami takimi jak złość, strach czy smutek. Możemy się wytrenować, jeśli tylko będziemy chcieli. Nie chodzi o trening woli, a raczej o trening mądrości, by dostrzec, skąd biorą się te emocje i złapać je w zalążku.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: sob wrz 01, 2012 14:35 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Bhikkhu Buddhadāsy pod tytułem: Paṭiccasamuppāda - część 3

(tekst wymaga jeszcze redakcji polskiej)

Obrazek

Współzależne powstawanie jest związane z Czterema Szlachetnymi Prawdami i nie ma potrzeby by przerywać w jakimkolwiek miejscu jego jedenastu ogniw. Jest to kwestia dostrzegania Czterech Szlachetnych Prawd w codziennym życiu. Jeśli współzależne powstawanie oznaczałoby trzy kolejne wcielenia, nie miałoby to dla nas większego użytku, ponieważ nie byłoby dostępne tu i teraz, dla każdego, nie przynosiłoby natychmiastowych rezultatów.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt wrz 07, 2012 11:04 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Ajahn Brahmavamso pod tytułem: Postawa buddyjska a ból

Obrazek

Jeden ze sposobów zarządzania problemami polega na użyciu choćby podstaw medytacji: świadomości teraźniejszego momentu. Kiedy stawiacie czoło bólowi, widzicie problem i wkrótce uzmysławiacie sobie, jak przestraszony umysł dotyka przyszłości: „Nie mogę tak pozostać dłużej”. Jesteście tu, teraz, w chwili obecnej, ale to, co sprawia, że ból jest nie do zniesienia, to myśl, że będzie trwał z minuty na minutę, z godziny na godzinę, z dnia na dzień. To poruszenie umysłu w kierunku przyszłości sprawia, że ból staje się nieznośny.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: śr wrz 12, 2012 08:22 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Patricka Kearney'a pod tytułem: Tydzień 1: Siedząc w bezruchu

Obrazek

Co jest niezbędne do zachowania nieprzerwanej świadomości oddychania? Bardzo szybko odkrywamy jak trudno jest utrzymać świadomość na czymś tak prostym jak oddech. Co jest tego przyczyną? Co powoduje, że utrzymanie ciągłej uwagi jest tak trudne? Szukanie odpowiedzi na to pytanie jest podstawową naturą rozwijającej się praktyki medytacyjnej. Rozpoczynając medytację, natychmiast napotykamy na przeszkody. Nasz umysł nie chce pozostać w bezruchu. Nie robi tego co mu nakazujemy. Nie mając innego wyboru musimy z tymi przeszkodami pracować – zrozumienie ich zasad działania jest bardzo ważne dla naszej praktyki. Przyglądając się przeszkodom zauważamy, że składają się z dwóch czynników: moment, w którym tracimy kontakt z obiektem medytacji oraz moment, w którym dostrzegamy swoje rozproszenie.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt wrz 14, 2012 07:57 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Patricka Kearney'a pod tytułem: Tydzień 2: Medytacje nad ruchem

Obrazek

Co to jest rozproszenie? Rozproszenie to niezauważony akt przeniesienia uwagi z jednego obiektu na inny. Pomimo że jestem całkowicie skupiony na obserwacji mojego wdechu czuję ból nogi. Nagle, uświadamiam sobie, że moja uwaga skupia się na bólu, a nie na oddechu, który został przesunięty na dalszy plan czy też może całkowicie zapomniany. O tym, że moja uwaga przesunęła się z jednego obiektu na drugi zorientowałem się dopiero po fakcie – nie w jego trakcie. Mamy tendencję do “budzenia” się w środku roztargnienia. Nie dostrzegamy jego początku – tej chwili, w której uwaga przenosi się z jednego obiektu na następny. Co byśmy mogli zobaczyć mogąc zauważyć i obserwować ten właśnie ruch?

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: śr wrz 19, 2012 08:06 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Thanissaro Bhikkhu pod tytułem: Znaczenie Przebudzenia Buddhy

Obrazek

Buddha osiągnął wyzwalającą wiedzę dzięki cechom, które wszyscy możemy rozwinąć: uważność, żarliwość, zdecydowanie. Jeśli jesteśmy w stanie stawić czoła wszelkim trudnościom, możemy zdać sobie sprawę, że Przebudzenie Buddhy jest wyzwaniem dla naszego całego systemu wartości. Fakt, że Nieuwarunkowane może zostać osiągnięte, zmusza nas do ponownej oceny wszelkich innych celów, które możemy sobie postawić w naszym życiu, niezależnie od tego, jaki kształt chcemy mu nadać. Na oczywistym poziomie Przebudzenie ukazuje nam duchowe ubóstwo życia poświęconego bogactwu, statusowi, czy pogoni za zmysłowymi doznaniami. Skłania nas także do spojrzenia wgłąb innych „wartościowych” celów, jakie nasza kultura i funkcjonujące w jej zakresie subkultury mają w zwyczaju wywyższać, takie jak społeczna akceptacja, znaczące związki, zarządzanie zasobami planety, itd.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz wrz 23, 2012 19:36 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Thanissaro Bhikkhu pod tytułem: Przekraczanie Granic

Obrazek

Co wyróżnia Buddhę to to, że nigdy nie zaniżył swoich oczekiwań. Wyobraził sobie najwyższe szczęście - takie, które jest tak wolne od ograniczeń i niedostatku, że nie pozostawia miejsca na żadne dalsze pragnienia - i cenił je jako najwyższy priorytet. Przywołał wszystkie inne pragnienia do dialogu z tym jednym ostatecznym i sprawdzał różnorodne strategie, aż ostatecznie odnalazł tę drogę, dzięki której osiągnął swój najwyższy cel.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: sob paź 06, 2012 15:13 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia i komentarza sutty Wyciszanie Myśli (MN.020)

Obrazek

W mowie podjęty jest temat radzenia sobie z natrętnymi myślami w trakcie medytacji (…) Zanim jednak omówimy metody, przyjrzyjmy się dokładniej kilku terminom, które wymagają wyjaśnienia.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: wt paź 09, 2012 09:48 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Thanissaro Bhikkhu pod tytułem: Życie to nie tylko cierpienie

Obrazek

Pogłoska o pesymizmie buddyzmu nadal jest w obiegu. Zastanawiam się, dlaczego. Jedynym możliwym wytłumaczeniem jest to, że kiedy przechodzimy na buddyzm, podświadomie oczekujemy, iż będzie on korespondował do problemów, które mają długą historię w obrębie naszej własnej kultury. Rozpoczynając od cierpienia, jako pierwszej Prawdzie, wydaje nam się, że Buddha zajmuje jakieś stanowisko wobec pytania, które posiada długą historię na Zachodzie: czy świat w swej naturze jest zły czy dobry?

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: sob paź 13, 2012 12:36 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Thanissaro Bhikkhu pod tytułem: Strzały myślenia: Papañca i ścieżka ku kresowi cierpienia

Obrazek

Twój psychologiczny świat jest skonfigurowany wokół tego, co spełnia twoje pragnienie, a także tego, co staje ci na drodze do tego spełnienia. Wszystko inne jest albo pasywnie ignorowane lub aktywnie blokowane. Twoje odpowiadające temu poczucie siebie jest określane przez zdolność lub niezdolność "ja" do pokonania przeszkód i spełnienia twojego sprecyzowanego pragnienia w tym świecie takim, jakim go definiujesz. Oto dlaczego możemy żyć w tym samym fizycznym świecie, a jednak w zupełnie innych psychologicznych światach. Oto także dlaczego możemy zmienić nasze wewnętrzne poczucie tego kim jesteśmy i gdzie jesteśmy z chwili na chwilę.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt paź 19, 2012 09:52 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę fragmentu książki Ajahn Brahma: "Otwierając wrota Twojego serca: Opowieści buddyjskie dla dużych i małych"

książka papierowa dostępna jest na stronie wydawcy TUTAJ

Obrazek

Najtrudniejszym do pokonania etapem podróży, zmierzającej do uwolnienia od winy, jest przekonanie siebie, że zasługujemy na przebaczenie. Historie, które dotychczas przedstawiłem, są po to, by pomóc nam, ale ten ostateczny krok poza bramy więzienia należy wykonać samemu. Mój przyjaciel, jako chłopiec, bawił się ze swoim najlepszym kolegą na molo. Dla żartu, zepchnął go do wody. Kolega utonął. Przez wiele lat ten młody człowiek żył przytłoczony miażdżącym poczuciem winy. Rodzice chłopca, który utonął, mieszkali po sąsiedzku. Dorastał, wiedząc, że odebrał im syna. Wówczas pewnego ranka, wiem z jego relacji, zdał sobie sprawę z tego, że już nie musi czuć się winny. Wyszedł ze swojego więzienia, rozkoszując się ciepłym powiewem wolności.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn paź 22, 2012 06:39 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia rozdziału książki Andrew Olendzkiego "Brak istoty"

Obrazek

W buddyjskiej tradycji można znaleźć dwa wyraźnie sprzeczne ze sobą modele ludzkiej natury. Pierwszy opisuje ludzi, jako istoty niedoskonałe i przepełnione nieczystościami, a podążanie ścieżką Dhammy jako heroiczną walkę w celu wzniesienia się ponad szkodliwymi psychologicznymi korzeniami, które zatruwają nasze umysły od niezliczonych eonów. Przebudzenie jest zatem niezmiernie ciężkim zadaniem wymagającym niestrudzonego wysiłku i, cytując Buddhę, „płynięcia pod prąd” naszych naturalnych skłonności. Drugi model zakłada, że ludzie są już w swej naturze przebudzeni i szlachetni. Z tego punktu widzenia trening buddyjski jest tylko metodą odkrycia naszej pierwotnej czystości. Nie jest to wtedy ciężki wysiłek, a tylko stopniowe puszczanie i otwieranie się na naszą wrodzoną dobroć.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt paź 26, 2012 12:52 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Johna Bullita: "Dni Uposatha"

Obrazek

Dni Uposatha to czas, w którym umacnia się własną praktykę Dhammy. W tradycji Theravādy dni te obserwowane są zarówno przez świeckich wyznawców, jak też mnichów i mniszki na całym świecie.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lis 19, 2012 10:32 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Thanissaro Bhikkhu pod tytułem: Kształcące współczucie

Obrazek

Buddha często określał siebie jako lekarza, a Dhammę jako lekarstwo na cierpienia świata. Z jego punktu widzenia, wszyscy jesteśmy na subtelnym poziomie chorzy i umierający, więc nieustannie zasługujemy na współczucie. Ale jakiej rady udzielił nam ten lekarz stając twarzą w twarz z naturą cierpienia choroby i śmierci? Jak postępował wobec chorych umierających?

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: czw lis 22, 2012 09:40 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę nowego tłumaczenia artykułu Bhikkhu Bodhi pod tytułem: "Argument za studiowaniem"

Obrazek

Postawa ukierunkowana na medytację oraz chęć odkrycia spokoju i wolności płynącej z praktykowania Dhammy - tego w ostatnim czasie poszukują ludzie zainteresowani buddyzmem zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. Jakkolwiek szczere są intencje praktykowania, gorliwość takiego podejścia skutkuje czasem bezowocnymi poglądami, ponieważ wnioski z nich płynące są takie, że systematyczne studia Nauk Buddhy są niepotrzebne, oraz że wartość tychże dociekań jest znikoma.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt gru 07, 2012 14:04 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3053
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Pierwsza część z serii czternastu krótkich wykładów Ajahn Jayasaro na temat medytacji buddyjskiej "Medytacja buddyjska"

Obrazek

Buddha uznawał, że nie potrafimy doświadczać prawdziwego szczęścia w naszym życiu. Zaczynamy zdawać sobie sprawę, że nawet gdy warunki materialne stają się bardziej komfortowe lub ogólnie osiągamy jakiś sukces w naszym życiu, to tak naprawdę nie o to w tym chodzi, coś jest nie tak, odczuwamy jakiś brak.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 434 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 13 4 5 6 710 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl