Forum e-Budda PL

"Dla praktykującego Dharmę nie ma większego błędu niż praktykować ją w niewłaściwy sposób." - Duddziom Rinpocze
Dzisiaj jest pt maja 24, 2019 21:04

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 434 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 15 6 7 8 9 10 Następna
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany post: śr lip 03, 2013 11:32 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob sie 11, 2012 16:03
Posty: 629
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravada, Vipassana
Cytuj:
Super! Cieszę się z tego Batchelora
ja też go bardzo lubię czytać! :ok:

_________________
Obrazek


Na górę
Nieprzeczytany post: czw lip 04, 2013 08:11 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę rozdziału książki Stephena Batchelora, "Buddyzm bez wierzeń. Współczesne wprowadzenie do Przebudzenia." pt "Stawanie się"

Obrazek

Tak więc, przystępuję do absurdalnego przedsięwzięcia przeorganizowania świata by dopasował się on do moich planów. Próbuję stworzyć sytuację doskonałą - taką, w której mam wszystko, czego chcę i nic, czego nie chcę. Marzę o życiu, z którego wszystkie niedoskonałości są usunięte. Robiąc to, odkrywam, że jestem na bakier z tym, że rzeczy, po prostu, są. Konfrontuję się z oporem materii, zmiennością nastrojów, nieostrością percepcji, samowolą myśli i nawyków. Kiedy próbuję je kontrolować rozdzielam rzeczywistość na dwie części: na tę która jest moja i tę, która nie jest moja. Moje ciało stanowi opozycję nie tylko wobec twojego ciała, lecz wobec wszelkiej innej materii. Moje uczucia są jedynymi, które się naprawdę liczą. Moja wersja wydarzeń jest zawsze właściwa. Imperatyw mojego pragnienia przeciwstawiony jest imperatywowi twojego pragnienia.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt lip 05, 2013 15:41 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Ajahn Chah'a: "Nasz prawdziwy dom"

Obrazek

Słowo sankhara odnosi się do tego ciała i umysłu. Sankhary są nietrwałe i niestabilne. Po dojściu do istnienia, znikają, powstawszy, przemijają, a jednak wszyscy chcą by były one trwałe. To głupota. Spójrz na oddech. Wdech i wydech są naprzemienne, muszą się zmieniać. Warunki istnieją w oparciu o zmianę, nie możesz temu zapobiec. Kiedy odszedł, znów się pojawia, to naturalne, czyż nie? Czy mogłabyś tylko wdychać? Pragniemy, by rzeczy były trwałe, ale one nie mogą być takimi, to niemożliwe. Po wdechu, musi nastąpić wydech. Po wydechu przychodzi czas znów na wdech, to naturalne, czyż nie? Po urodzeniu, starzejemy się i umieramy, i to jest całkowicie naturalne i normalne.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lip 15, 2013 10:41 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę rozdziału książki Stephena Batchelora, "Wyznania buddyjskiego ateisty" pt "Obejmij cierpienie"

Obrazek

Cztery Szlachetne Prawdy są, jak ujmuje to Nanavira, „najważniejszymi zadaniami, jakie stoją przed człowiekiem”. Nanavira zilustrował to przy pomocy epizodu z Alicji z Krainy Czarów. Po tym jak Alicja wpada do króliczej nory, wchodzi do pokoju, gdzie znajduje butelkę z etykietą: „Wypij mnie”. Zamiast opisywać, co butelka zawiera, etykieta instruuje Alicję, co z tą butelką zrobić. W ten sam sposób, Cztery Prawdy są raczej zaleceniami, aby coś zrobić, niż twierdzeniami, w które należy wierzyć lub nie wierzyć.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: czw lip 18, 2013 13:35 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia mowy Dhammy Bhante Sujato: "Jak przestać medytować"

Obrazek

Tak samo sprawa wygląda z medytacją - nigdy nie będziesz cicho w trakcie medytacji jeśli będziesz mówił swojemu umysłowi by się zamknął, blokując rzeczy z twojego umysłu, wypychając je, koncentrując się, zmuszając się do zwrócenia na coś uwagi, pracując z obiektem medytacji. Jeśli chcesz być spokojny jedynym sposobem znalezienia ciszy i spokoju w medytacji jest wtedy, gdy wszystkie części tego kim jesteś czują się akceptowane, gdy czują się zrozumiane, gdy czują się kochane.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt sie 09, 2013 18:19 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Wersja offline do pobrania jako archiwum zip - POBIERZ Sasana.pl (wersja z dnia 9 sierpnia 2013) - plik stoi na gdrive (nie wymaga logowania, plik waży 69,2 MB)

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt sie 09, 2013 21:21 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12630
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
Witaj Bracie

Ten cytat...
Cytuj:
Cytuj:
Tak samo sprawa wygląda z medytacją - nigdy nie będziesz cicho w trakcie medytacji jeśli będziesz mówił swojemu umysłowi by się zamknął, blokując rzeczy z twojego umysłu, wypychając je, koncentrując się, zmuszając się do zwrócenia na coś uwagi, pracując z obiektem medytacji. Jeśli chcesz być spokojny jedynym sposobem znalezienia ciszy i spokoju w medytacji jest wtedy, gdy wszystkie części tego kim jesteś czują się akceptowane, gdy czują się zrozumiane, gdy czują się kochane.
...wypisz wymaluj - dzogczen :]
Dla mnie bomba :ok:

Pozdrawiam
:14:

_________________
bullets


Na górę
Nieprzeczytany post: czw sie 22, 2013 11:59 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Stephena Batchelora "Empatia dla diabła"

Obrazek

Jak tylko wymazujesz Mārę, tracisz równocześnie z widoku Buddhę. Dzieje się tak dlatego, ponieważ nie widzisz tej części Buddhy, z którą możesz się identyfikować. Możesz dostrzec siebie o wiele łatwiej w postaci Māry, niż Buddhy. Jednak, kiedy z powrotem połączysz obie z tych oddzielonych o siebie części w jedno wyobrażenie, Buddha staje się uczłowieczony, a Māra, paradoksalnie zostaje 'ubuddowiony'. Patrząc z takiego punktu widzenia, Māra nie jest tylko problemem, Māra jest konieczny po to, aby doszło do oświecenia. Māra jest tym problemem, bez którego nie byłoby rozwiązania.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn sie 26, 2013 13:38 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Tłumaczenie hasła ze Słownika Palijskich Nazw Własnych: Sāvatthi

Obrazek

Miasto nazywało się Sāvatthi ponieważ mieszkał tam mędrzec Savattha. Inne podanie mówi, że stała tam przydrożna gospoda, w której podróżnych pytano czego sobie życzą “Kiṃ bhandaṃ atthi?” “Sabbaṃ atthi“ ("wszystkiego" brzmiała odpowiedź) — tym sposobem nazwa miasta bazowała na tych zawołaniach (SNA.i.300; PSA. 367).

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz wrz 01, 2013 15:28 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Tłumaczenie hasła ze Słownika Palijskich Nazw Własnych: Jetavana

Obrazek

Po przyjęciu przez Buddhę zaproszenia do Sāvatthi, Anāthapiṇḍika zaczął rozglądać się za odpowiednim miejscem, w którym Buddha mógłby się zatrzymać i w ten sposób natrafił na park należący do Jetakumāry (wg MA.i.471 park położony był na południe od Sāvatthi). Seṭṭhi przedłożył swoją chęć kupna, na co Jeta powiedział, że nie sprzeda parku "choćby [kupiec] miał całą jego powierzchnię pokryć złotem". Anāthapiṇḍika przystał na tę cenę, na co usłyszał, że Jeta wcale nie zamierzał sprzedać parku. Ostatecznie sprawa trafiła przed Sąd Najwyższy, za którego decyzją Anāthapiṇḍika posiadł prawo kupna majątku za wymienioną cenę. Tedy Anāthapiṇḍika sprowadził wozy pełne złota i okrył nim całą Jetavanę.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: wt wrz 03, 2013 13:38 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Tłumaczenie hasła ze Słownika Palijskich Nazw Własnych: Anāthapiṇḍika

Obrazek

Jego prawdziwe imię brzmiało Sudatta, jednak zawsze wołano nań Anāthapiṇḍika (AA.i.208; MA.i.50) („żywiciel najuboższych”), co wynikało z jego hojności. Rad był niemniej, gdy Buddha zwrócił się do niego po imieniu (Vin.ii.156). Wydał osiemnaście koti (1 koti = 10 000 000) na zakup Jetavany, zbliżoną kwotę przy budowie vihāry, a kolejne tyle w trakcie „festiwalu poświęcenia”. Żywiło się u niego codziennie stu mnichów, a także inni goście, mieszkańcy wioski, niepełnosprawni, etc. W jego domu było zawsze przygotowanych pięćset krzeseł czekających na każdego, kto mógł się zjawić.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz wrz 08, 2013 15:46 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Bhikkhu Bodhi "Świadectwo sumienia"

Obrazek

Nie powinno podlegać dyskusji, że światowy wzrost terroryzmu rozprzestrzenia się z powodu złożonych przyczyn politycznych, ekonomicznych i spraw natury socjologicznej, które muszą być potraktowane przez adekwatne rozwiązanie dla danego problemu. Jednocześnie, powinniśmy stwierdzić, że terroryzm ma także głębszy, podskórny wymiar, który zignorowany, doprowadzić może do naszej zguby. Jeśli zagłębimy się pod palące problemy politycznych ideologii i etnicznych pretensji, dookoła których zbierają się terrorystyczne siły, odkryjemy w ich epicentrum te same zgubne popędy, które w mniej jadowitej formie zwykle motywują przeciętne ludzkie zachowania.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: śr wrz 11, 2013 22:49 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Dokończone tłumaczenie sesji pytań i odpowiedzi z wykładu Bhante Sujato "Jak przestać medytować"

Obrazek

Więc w tym kontekście sukha lub przyjemność jest niemal identyczna, jest niemal synonimem praktyki czterech jhān. Gdy chodzi o ten poziom i kiedy dostrzegasz, jak znaczenie słowa przyjemność odnosi się do wartości duchowych, znacznie lepiej określać je w kategoriach braku rzeczy, braku warunków powodujących cierpienie. Buddha używał tego typu porównań. Mówił na przykład, że doświadczenie szczęścia w medytacji jest jak doświadczenie szczęścia człowieka, który opuścił więzienie. To dość interesujące, ponieważ szczęście kogoś kogo wypuszczono z więzienia nie jest dokładnie uczuciem, racja? Różne osoby, które są poza murami więzienia mają inne odczucia i ich doświadczenia przyjemności czy szczęścia mogą przejawiać się w różny sposób, ponieważ jest to coś bardziej złożonego, ale jest coś wspólnego, mianowicie ten rodzaj uwolnienia w porównaniu z poczuciem uwięzienia.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt wrz 13, 2013 13:43 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 01, 2011 22:04
Posty: 678
Płeć: kobieta
Tradycja: Theravada
Cytuj:
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Bhikkhu Bodhi "Świadectwo sumienia"
dzięki :)
tylko tekst pochodzi chyba z 1988 roku, zdjęcie okładki z Time'a ( na którym, zdaje się, jest Wirathu) wprowadza w błąd, że zostało to napisane niedawno i dotyczy aktualnych wydarzeń w Birmie

_________________
niepokój jest mrocznym bliźniakiem ego


Na górę
Nieprzeczytany post: pt wrz 13, 2013 15:43 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Cytuj:

dzięki :)
tylko tekst pochodzi chyba z 1988 roku, zdjęcie okładki z Time'a ( na którym, zdaje się, jest Wirathu) wprowadza w błąd, że zostało to napisane niedawno i dotyczy aktualnych wydarzeń w Birmie
Czołem Flandra

Nie było zamiarem wprowadzić nikogo w błąd. W tekście wyraźnie stoi, że chodzi o sytuację na Sri Lance, natomiast jest to tekst na tyle uniwersalny, że pasuje do jakichkolwiek wydarzeń związanych z terroryzmem (gdybym dał okładkę z dwóch wież WTC to także wprowadzałbym w błąd?). Z drugiej tłumaczenie jest pewną odpowiedzią na to co się dzieje w Birmie i jak buddyści powinni lub mogliby na to patrzeć. Dociekliwi - tak jak ty, wiedzą, że Bodhi nie napisał tego niedawno. Bo chyba nie chcesz, żebym wytłuszczył jakoś, że tekst jest z konkretnego roku, ani nie chcesz, żebym zmienił okładkę? To pierwsze niewiele zmieni w odbiorze, w obecnych czasach i w trakcie obecnego kryzysu w Birmie, to drugie byłoby unikaniem konfrontacji z rzeczywistością - imho. Bo chyba nie chodzi o to, by Sasana zupełnie nie publikowała nic co ma cokolwiek wspólnego z problemami światowymi?

W każdym razie, dzięki za wskazanie tego faktu.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: sob wrz 14, 2013 13:51 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 01, 2011 22:04
Posty: 678
Płeć: kobieta
Tradycja: Theravada
Czołem Har-Dao :)
Cytuj:
W tekście wyraźnie stoi, że chodzi o sytuację na Sri Lance, natomiast jest to tekst na tyle uniwersalny, że pasuje do jakichkolwiek wydarzeń związanych z terroryzmem (gdybym dał okładkę z dwóch wież WTC to także wprowadzałbym w błąd?).
Klikając w link był przekonana, że chodzi o aktualną sytuację w Birmie, i gdy zobaczyłam w tekście nazwę "Sri Lanka" trochę nie wiedziałam o co chodzi, ale założyłam, że Birma i Sri Lanka to bliskie sobie kraje, i co dzieje się w Birmie boli bardziej mnichów na Sri Lance, niż mnichów powiedzmy w Nowym Jorku. W końcu świadkami tego co się dzieje, jest cały świat.

Zdziwiło mnie to, że Bhikku Bodhi nie wspomniał nawet słowem o tym, że to buddyjscy mnisi stali się terrorystami. Mnisi nie są już "świadkami fali terroryzmu", ale jej prowodyrami.
Poza tym, do tej pory światowy terroryzm (przynajmniej dla mnie) oznaczał mniej więcej to, że ludzie, którzy nie mają innych możliwości - stanowią mniejszość, są ubodzy itp - próbują zwrócić uwagę na swój problem, dogryźć większemu i znienawidzonemu mocarstwu albo po prostu zarobić.
Natomiast, to co się dzieje w Birmie, nie jest tego rodzaju terroryzmem. Bardziej przypomina to traktowanie Żydów w nazistowskich Niemczech - ludzie, którzy mają jakąś tam władzę wymyślili sobie wroga i próbują go wytępić tak, jak tępi się karaluchy.
No więc czytając tekst Bhikku Bodhi byłam trochę zdziwiona. Ignorowanie, nie mówienie o problemie mnichów, jest swego rodzaju reakcją na to co dzieje. Innymi słowy, można wyciągnąć wniosek, że Bhikku Bodhi sugeruje, że, co prawda w Birmie być może dojdzie do czystek etnicznych, i to prowokowanych przez buddyjskich mnichów, ale najważniejsze, żeby ludzie na świecie byli dla siebie mili i tyle ...

Mówiąc wprost: tekst Bhikku Bodhi jest o terroryzmie, a w Birmie mamy raczej do czynienia z terrorem. To inna bajka i zupełnie inny kontekst. Moim skromnym zdaniem tekst Bhikku Bodhi w tym drugim kontekście wprowadza w błąd.

pozdrawiam :)

_________________
niepokój jest mrocznym bliźniakiem ego


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz wrz 15, 2013 21:29 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem Flandra

Czy gdyby na samym początku napisać notkę w stylu: "tekst opublikowany przez Buddhist Publication Society w 1988" to w jakiś sposób rozwiązywałoby problem i nie wprowadzałoby w błąd?

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz wrz 15, 2013 21:57 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 01, 2011 22:04
Posty: 678
Płeć: kobieta
Tradycja: Theravada
Cytuj:
Czy gdyby na samym początku napisać notkę w stylu: "tekst opublikowany przez Buddhist Publication Society w 1988" to w jakiś sposób rozwiązywałoby problem i nie wprowadzałoby w błąd?
hej :)

moje zastrzeżenia dotyczą właściwie tylko tego zdjęcia z the Time, z wizerunkiem Wirathu i tytułem "buddhist terror", który wskazuje tutaj drogę do artykułu. To zdjęcie, moim zdaniem, sugeruje, że tekst dotyczy obecnej sytuacji w Birmie i postawy buddyjskich mnichów.
Na Sasanie tego zdjęcia nie ma (przynajmniej ja nie widzę), więc bardzo możliwe, że ktoś, kto trafił na ten artykuł inaczej, nie ma wrażenia, że czyta o dzisiejszej Birmie i reakcji na nią.

pozdrawiam :)

_________________
niepokój jest mrocznym bliźniakiem ego


Na górę
Nieprzeczytany post: pn wrz 16, 2013 10:25 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia mowy Dhammy Noah Levine "Mowa o płonięciu"

Obrazek

Część z tego co Buddha sobie uświadomił oraz część z jego najważniejszych nauk było podstawowym zrozumieniem tego, jak jesteśmy sprzężeni, jak nasze ciało jest sprzężone z instynktem przetrwania; tak wiele z tego co doświadczają nasze oczy, nasze uszy, nosy, ciało i umysł jest doświadczaniem pragnienia, ciągłego pragnienia – nazwał to, i tak powiedział do czcicieli ognia – jako płonięcie, płonięcie z pragnienia.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: śr paź 02, 2013 08:48 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Stephena Batchelora "Istnienie, oświecenie i samobójstwo"

Obrazek

Wartość życia Ñāṇavīry Thery nie leży tylko w odpowiedziach jakich udziela, lecz w pytaniach jakie prowokuje. Pytaniach, które dotyczą tego, co dla Europejczyka znaczy być praktykującym buddystą. Jego pisma oczyszczają ścieżkę z wielu mglistych idei o Nauczaniu Buddhy (przynajmniej takich, jakie znajdują się w kanonie palijskim) i zmuszają, aby odnieść się wobec często ignorowanych, niewygodnych pytań.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: śr paź 02, 2013 15:28 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sie 25, 2010 09:20
Posty: 815
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Hahayana
Lokalizacja: Poznań
Witam Har-Dao,

Szczerze mówiąc nie rozumiem tej fascynacji Nanavirą - której przyglądam się z boku od jakiegoś czasu. Być może wynika to, tak jak sugeruje Batchelor - ze stereotypu... Dla mnie jednak postać nie ugruntowana w czterech brahmaviharach nie jest godną naśladowania. Czy mógłbyś mi pokrótce wyjaśnić, co jest tak atrakcyjnego w jego pracach, że skupiają na nim uwagę zachodni badacze? Na czym polega ich przełomowość? Ucieleśnieniem buddyjskich ideałów są dla mnie postacie takie jak Ajahn Chah - Nanavira jest po drugiej stronie skali.

_________________
Natychmiast porzuć chwytający umysł,
a wszystko stanie się po prostu sobą.
W istocie nic nie ginie ani nie trwa. - Hsin Hsin Ming


Na górę
Nieprzeczytany post: śr paź 02, 2013 19:26 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem Asti

Napisałem właśnie długą odpowiedź i mnie wylogowało, więc wszystko co skrobałem poszło z dymem... w skrócie więc:

- tak, zgadzam się z tym, że brak metty u Ñāṇavīry to pewna rysa, zwłaszcza, że to podstawa Ścieżki - Właściwa Myśl/Intencja. Ciekawe jakby się jego życie jako bhikkhu ułożyło, gdyby zaczął praktykować więcej brahmavihar.

- Ñāṇavīra na pewno przybliżył Wschód z Zachodem, cytując filozofów, ale też pokazując, że Buddha dawał znacznie lepsze Nauki niż wszyscy na Zachodzie razem wzięci - bo dawał metodę jak wyjść z napięcia egzystencjalnego (czego brakuje na Zachodzie - imho).

- włożył kij w mrowisko, krytykując tradycję, czego przed nim wiele razy nie uświadczono (Abhidhamma i komentarze... )

- warto zauważyć ilu po nim było białych mnichów jak Bhikkhu Bodhi, Thanissaro Bhikkhu i pozostali.

- ciekawa postać buntownika, który z jednej strony szedł środkową ścieżką odmitologizowania i racjonalnego myślenia, z drugiej, wiary, że lepiej umrzeć jako bhikkhu niż ściągnąć szaty. Niby paradoks, bo zwykle wiarę z racjonalizmem antagonizujemy, ale jak przyjrzeć się temu co mówił Buddha to było to poprawne podejście, bo mniej więcej tak przedstawiany jest sam Buddha, który idzie środkiem i pokazuje metodę jak wyjść poza nazwę i formę, przeciwstawiając się establishmentowi, jeśli ten chce tylko wygody i karmienia swojego głodu. Więc człowiek Zachodu, obcykany w filozofii może wiele brać od Ñāṇavīry i za to ludzie go cenią.

Reszty dywagacji z wcześniejszego listu nie pamiętam - niech wróżki internetowe mają uciechę, że tylko one mogą to poczytać... :)

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: czw paź 03, 2013 10:35 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3533
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Cześć,
Cytuj:
Dla mnie jednak postać nie ugruntowana w czterech brahmaviharach nie jest godną naśladowania.
Ludzie, którzy mieli z nim osobisty kontakt, mówili coś kompletnie przeciwnego – pełen miłości i współczucia bhikkhu.


Na górę
Nieprzeczytany post: czw paź 03, 2013 14:56 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: śr sie 25, 2010 09:20
Posty: 815
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Hahayana
Lokalizacja: Poznań
Cytuj:
Cześć,
Cytuj:
Dla mnie jednak postać nie ugruntowana w czterech brahmaviharach nie jest godną naśladowania.
Ludzie, którzy mieli z nim osobisty kontakt, mówili coś kompletnie przeciwnego – pełen miłości i współczucia bhikkhu.
Z artykułu wynika dla mnie coś zupełnie odwrotnego.
Ale nie spieram się, nie miałem styczności z człowiekiem.

Dzięki Har-Dao za konkretną odpowiedź.

_________________
Natychmiast porzuć chwytający umysł,
a wszystko stanie się po prostu sobą.
W istocie nic nie ginie ani nie trwa. - Hsin Hsin Ming


Na górę
Nieprzeczytany post: czw paź 03, 2013 22:56 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3533
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Cytuj:
Z artykułu wynika dla mnie coś zupełnie odwrotnego.
Ale nie spieram się, nie miałem styczności z człowiekiem.
Batchelor też nie miał. ;)


Na górę
Nieprzeczytany post: pn paź 07, 2013 20:48 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam tłumaczenie hasła Słownika Palijskich Nazw Własnych: Gotama

Obrazek

Ostatni z dwudziestu pięciu Buddhów. Jak dotąd nie udało się odtworzyć pełnej relacji z jego [Gotamy] życia. Podstawowym źródłem informacji dla tego artykułu była bogata literatura Theravādy, w szczególności komentarze pālijskie (a wśród nich głównie Nidānakathā z Jātakaṭṭhakathi oraz komentarz do Buddhavaṃsy). Są to treści cieszące się powszechną akceptacją ze strony ortodoksyjnych theravādinów.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn paź 07, 2013 22:14 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 01, 2011 22:04
Posty: 678
Płeć: kobieta
Tradycja: Theravada
Cytuj:
Są to treści cieszące się powszechną akceptacją ze strony ortodoksyjnych theravādinów.[/b]
zastanawiam się właśnie jaka jest definicja "ortodoksyjnego theravaina" ?

swoją drogą, jest tu, na tym forum, wśród theravadinów, ktoś, kto wierzy we wszystko, co zostało w tym tekście napisane?

Ja nie jestem w stanie uwierzyć we wszystkie "magiczności", co więcej spotkałam się z teorią, że Budda wcale nie był księciem, tylko dla celów "marketingowych" (:D) wymyślono historię o bogactwie jego rodziny itp - takie spojrzenie na życie Gotamy wydaje mi się bardziej realistyczne i bardziej mi odpowiada (jest bardziej pomocne).


pozdrawiam :)

_________________
niepokój jest mrocznym bliźniakiem ego


Na górę
Nieprzeczytany post: sob paź 12, 2013 23:42 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Nowe wcielenie Czytelni Sasany - wszelkie uwagi mile widziane: http://sasana.wikidot.com/czytelnia

Obrazek

Serio - dajcie znać czy taka forma bardziej wam odpowiada. Rozwijane menu mogą być na stałe rozwinięte, zostaną tabelki. Ale wtedy czytelnia robi się strasznie długa :)

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz paź 13, 2013 17:25 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lip 01, 2011 22:04
Posty: 678
Płeć: kobieta
Tradycja: Theravada
można by zrobić przyciski "rozwiń wszystko"/"zwiń wszystko"
wtedy, nawet jeśli ktoś z jakiegoś powodu chciałby mieć wszystkie tytuły tekstów, mógłby to uzyskać jednym kliknięciem

_________________
niepokój jest mrocznym bliźniakiem ego


Na górę
Nieprzeczytany post: pn paź 14, 2013 09:50 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem Flandra

Na tę chwilę nie dałbym rady tego zrobić z moimi niewielkimi umiejętnościami w kodowaniu, ale popatrzę w wiki-syntax - może jest na to sposób. Dzięki za feedback!

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lis 24, 2013 10:52 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam tłumaczenie artykułu Thanissaro Bhikkhu "Uczciwość pustki"

Obrazek

Może to dziwić, gdyż większość z nas nie myśli o buddyjskiej mądrości jako zdroworozsądkowej i prostolinijnej. Zamiast tego, zwrot „mądrość buddyjska“ przywodzi na myśl nauki bardziej abstrakcyjne i paradoksalne, sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem - pustka jest najlepszym tego przykładem. Pustka, jak nam powiedziano, oznacza, że nic nie ma samoistnej natury. Innymi słowy, na absolutnym poziomie „rzeczy“ nie są tym, za co potocznie je uważamy. Są to procesy, które w żaden sposób nie są oddzielone od wszystkich innych procesów, od których zależą. Jest to wyrafinowana filozoficzna koncepcja, fascynujące jest rozważanie jej, ale nie jest zbyt pomocna, gdy musisz wstać w chłodny ranek na medytacje, ani też w przekonywaniu siebie do porzucenia niszczących nałogów.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: śr gru 04, 2013 13:01 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam tłumaczenie debaty Stephen Batchelor/Robert Thurman "Reinkarnacja: debata"

Obrazek

Z pewnością nie twierdzę, że po śmierci nie ma nic. Jednak jedyną szczerą odpowiedzią jaką znajduję, jest to, że „właściwie nie wiem”. Być może istnieją inne scenariusze tego, co dzieje się po śmierci, takie, których nasze obecne powiązanie ciało/umysł nie może sobie wyobrazić. Być może jest nawet tak, że teorie o odradzaniu mogą przyczyniać się do zawężenia tajemnicy, i w rezultacie, potencjalnie niezwykłe i niewyobrażalne możliwości dotyczące tego, co dzieje się po śmierci, sprowadzane są do ram logicznych wyobrażeń, które posiada nasz ograniczony ludzki organizm. Dla mnie śmierć nie sprowadza się tylko do pytania o to, czy coś istnieje, czy nie. Z powodu ograniczeń logiki typu albo/albo, ciągłość i nicość, są dwiema opcjami, które ludzki mózg może sobie wyobrazić. Tak więc, jedyną pozycją jaką mogę przyjąć jest „Naprawdę nie wiem”. Nie „nie wiem” w sceptyczny, powierzchowny sposób a la „nie przejmuje się”. W żadnym wypadku.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: wt gru 10, 2013 22:22 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam tłumaczenie artykułu Bhikkhu Bodhi "Istotne ogniwo"

Obrazek

Należy podkreślić, że nasze współczesne dylematy wykraczają daleko poza upadek standardów moralnych, i dlatego też nie mogą być rozwiązane przez wygłaszanie świątobliwych kazań i moralizatorstwo. Jeżeli wśród dzisiejszej młodzieży powszechne jest zachowanie, które straciło kontakt z Dhammą, to stało się tak dlatego, że buddyjska wizja przestała być dla młodych istotna. Jest tak nie dlatego, że Dhamma straciła na aktualności, tylko dlatego, że przestała być prezentowana w sposób, który podkreśla jej ponadczasowość i ciągle współczesne znaczenie.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt gru 20, 2013 15:48 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam tłumaczenie czternastu krótkich wykładów Ajahn Jayasaro "Medytacja buddyjska"

Obrazek

W początkowych etapach medytacji stosujemy pewne techniki, na przykład patrzymy na oddech, utrzymując, pozostając z uwagą na oddechu, aby umysł przekroczył swoje nawyki i obsesje. Kiedy umysł jest spokojny, czysty, jasny, szczęśliwy, wtedy ma odpowiednie cechy, by móc spojrzeć bezpośrednio na nietrwałość, na brak istoty i na podstawowe elementy egzystencji, które są zwykle zakryte przez masę myśli, emocji, pragnień, obaw, i tak dalej, które są podstawą życia dla większości ludzi. Więc jest to droga transformacji, ścieżka wyzwolenia, ścieżka puszczania. Słowa te mogą brzmieć jako bardzo wysublimowane i inspirujące, ale droga do nich nie jest tak wspaniała, ponieważ jest to zwykle ciężka praca i podtrzymywanie chęci bycia z poszczególnym oddechem w konkretnej chwili.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: sob gru 21, 2013 18:47 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Bodhicittā Bhikkhuṇī "Czy święcenia bhikkhuṇī są niezgodne z nauką Buddhy?"

Obrazek

Redaktorka zapytała mnie: „Czy obecne święcenia bhikkhuṇī są prawomocne? Co o tym myślisz?” Pytano mnie o zdanie mnichów na ten temat itp. W sprawie święceń odpowiedziałam w ten sposób: „Wyobraź sobie, że posiadasz drzewo guawa (gruszla jabłkowa), które rośnie w Indiach. Wyobraź sobie sporą guawę rosnącą w Indiach, z której zdołaliśmy otrzymać nasiona i posadzić jedno z nich na Sri Lance. Następnie ktoś inny chciał mieć podobne guawy i tak też ludzie z Chin złożyli prośbę: „Czy możemy otrzymać nasiono?” – ok, nasiono zostało wysłane. Ci ludzie także zasadzili guawę, lecz na nieszczęście w Chinach nazywają to drzewo papaja. Co możemy z tym zrobić? To drzewo wyrosło z nasiona guawy. Dla nas, Lankijczyków, jest to guawa, lecz oni nazywają je papaja”.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt gru 27, 2013 14:54 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę artykułu Marcina Fabjańskiego "Ścieżka do Nibbany"

Obrazek

Każdy, kto twierdzi, że wynalazł i opatentował przyspieszony kurs prowadzący do oświecenia, zwodzi naiwnych. Przebudzenie, jakiego nauczał Budda, jest rewolucyjną i nieodwracalną transformacją świadomości; po drodze do niej trzeba rozwinąć uwagę zdolną do obserwacji pojedynczych, mikroskopijnych poruszeń umysłu. Trzeba także przełamać wiele nawyków myślenia i działania, które – jak nam się wydaje – są sercem naszej tożsamości.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn gru 30, 2013 15:06 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam tłumaczenie mowy Dhammy Ajahna Brahma "Buddyjska postawa wobec zmysłowości"

Obrazek

Pamiętam również swój pierwszy od siedmiu lat lot samolotem – z Bangkoku do Londynu. Leciałem filipińskimi liniami w klasie ekonomicznej. Działo się to 25 lat temu. Nie mogłem uwierzyć, jak bardzo luksusowa i pobudzająca zmysły jest klasa ekonomiczna w tych liniach lotniczych. Moje zmysły oszalały. Do tej pory przebywałem w bardzo skromnym leśnym klasztorze. Zrozumiałem, że zmysłowość jest również względna. Dla moich współpasażerów stłoczonych w klasie ekonomicznej to była droga przez mękę. Ale ja siedziałem w fotelu po raz pierwszy od siedmiu lat, jadłem ciepły posiłek i dojrzałe owoce. Podali nawet lody. Pamiętam te lody do dziś. Podane były osobno, a nie tak jak do tego przywykłem – roztopione na ryżu z curry.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz sty 05, 2014 23:54 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Thanissaro Bhikkhu "Pytania na temat umiejętności"

Obrazek

Skoro celem nauki o braku istoty nie jest więc udzielanie odpowiedzi na pytania, na jakie pytania ona odpowiada? Podstawowe: „Co jest umiejętne?” Tak naprawdę wszystkie nauki Buddhy stanowią bezpośrednią lub niebezpośrednią odpowiedź na to pytanie. Jego wielkim odkryciem było to, że cała nasza wiedza i niewiedza, cała odczuwana przez nas przyjemność i ból, pochodzą z naszych działań, naszej kammy. Tak więc poszukiwanie prawdziwej wiedzy i prawdziwej szczęśliwości sprowadza się do kwestii umiejętności.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn sty 27, 2014 13:28 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam artykuł Piotra Marcinówa "Coś się zaczyna, coś się kończy"

Obrazek

Istnieją też inne kwestie, choć niezwykle ciekawe, roztrząsanie ich nie przynosi ani spokoju, ani wyzwolenia. Buddha niezmienne odmawiał wypowiadania się na metafizyczne tematy takie jak czy świat jest wieczny, czy skończony? Czy ciało i dusza są tożsame, czy różne? Czy wyzwolony istnieje po śmierci, czy nie istnieje? Takie pytania możemy bez problemu mnożyć a potencjalnych odpowiedzi dostarczyć jeszcze więcej. Niezależnie od tego czy przyjmiemy, że świat jest wieczny, czy uznamy, że świat jest skończony, to niewiele to zmienia dla naszego rozwoju. W dalszym ciągu czekają nas narodziny, choroby, starość i ostatecznie śmierć. Nic nie ma złego w samych tych pytaniach, jednak jeśli jesteśmy zainteresowani samorozwojem, to po prostu nie mamy z nich korzyści.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sty 29, 2014 11:53 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Bhikkhu Bodhi'ego Lekarstwo na rozpacz

Obrazek

Kiedy szukamy po omacku czegoś, co pomogłoby nam uniknąć wpadnięcia w przepaść zniechęcenia, możemy znaleźć oparcie w często powtarzanej przez Buddhę nauce: Istoty są właścicielami własnej kammy, spadkobiercami własnej kammy, zrodzone z własnej kammy, związane z własną kammą, istnieją wspierane przez własną kammę. Jakąkolwiek kammę stworzą, czy dobrą czy złą, będą jej spadkobiercami.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lut 03, 2014 13:40 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę artykułu Marcina Fabjańskiego "Nibbāna - kod dostępu"

Obrazek

Nibbānę – rewolucyjny ideał duchowy Buddhy niełatwo było pojąć nawet współczesnym mu mieszkańcom Indii. O ileż większym wyzwaniem jest dla dzisiejszego człowieka Zachodu. Nie jest ani wieczną błogością, jak mówią guru New Age’u, ani połączeniem świadomości jednostkowej z kosmiczną jak sądzą Hindusi, ani też zjednoczeniem duszy z Bogiem jakby chcieli ci, co bez Stwórcy nie wyobrażają sobie duchowości.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: czw lut 06, 2014 10:17 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Poszukujemy redaktora języka polskiego, któremu zapłacimy za korektę dwóch pozycji książkowych jakie planujemy wydać na Sasanie. Osoby chcące podjąć się wyzwania dostaną stronę testową oraz instrukcję - prosimy wysyłać swoje zgłoszenia, najlepiej z CV lub dokumentacją swojego doświadczenia jako korekta/redaktor języka polskiego, na maila: theravada.pl@gmail.com

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: czw lut 06, 2014 11:26 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Bhikkhu Bodhi'ego "Gaszenie płomieni"

Obrazek

W Mowie o Płonięciu Buddha mówi, że sposobem na uwolnienie się od ognia pożerającego nasz świat, jest wygaszenie go w miejscu w którym powstaje. Oznacza to, wygaszenie go w umyśle poprzez dyscyplinę uważności, jasnego zrozumienia i wglądu medytacyjnego. Jednakże ze względu na globalny zasięg chciwości, nienawiści i iluzji, a także ich rozmiary i ucieleśnienie systemowe, zadanie ugaszenia płomieni wymaga podejścia szerszego od tego, wyrażonego w tekstach przeznaczonych dla społeczności mnichów, którzy wyrzekli się świata.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: pt lut 14, 2014 09:58 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3288
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Polecam lekturę tłumaczenia artykułu Bhikkhu Bodhi'ego Jak ćmy krążące wokół płomienia

Obrazek

Jako buddyści możemy postrzegać działanie na rzecz zachowania światowego systemu żywnościowego, jako zadanie wynikające z naszego zobowiązania do czynienia dwojakiego rodzaju dobra: osiągnięcia własnego dobra z pragmatycznej troski o nasz własny długoterminowy interes, oraz dążenia do dobra ze współczującej troski o tych, na których nasze działania wywrą wpływ, niezależnie od tego czy będą to istoty nam współczesne, czy też jeszcze nie narodzone przyszłe pokolenia. Możemy to również traktować jako integralną część naszych wysiłków w celu wyeliminowania chciwości, nienawiści i niewiedzy - korzeni cierpienia.

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 434 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 15 6 7 8 9 10 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl