Forum e-Budda PL

''Początkiem ścieżki wyzwolenia jest przekonanie o bezsensowności samsary i szczera determinacja uwolnienia się od niej.'' - Patrul Rinpocze
Dzisiaj jest ndz cze 24, 2018 13:32

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany post: pt gru 19, 2008 14:55 
Offline
Senior User
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3284
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Czołem

Być może znów namieszam kijem w mrowisku - jednak w ramach przebudowy portalu budda.pl warto byłoby kilka spraw doprecyzować. Może warto byłoby stworzyć alternatywę. Chodzi mi o artykuł tyczący się Hinajany:
http://www.e-budda.pl/budda/historia_bu ... --y-w--z-/

Nie wspomnę słowem o nazwie Hinajana (Mały Wóz) bo było to przerabiane, a jednak nie ma tam żadnego wyjaśnienia na ten temat (a przynajmniej nie dostrzegłem). Rozumiem, że autor nazwę Hinajana używa dla wczesnego buddyzmu.

Jeśli chodzi o merytoryczność artykułu:
Cytuj:
W mniej więcej tym samym czasie (200 -150 r. p.n.e.) od Sarwastiwadinów oddzielili się Wibhadźjawadinowie (dosłownie -"obrońcy tego, co należy odróżnić") uważający się za ortodoksyjnych Sthawirów, z których następnie wyewoluowała jedyna, istniejąca do dziś szkoła hinajany - Therawada
To do czego nie mam pewności to czy właśnie od Sarvastivadinów wywodzi się Vibhajjavada.
Cytuj:
Od Sthawirów wywodzą się również Sarwastawadinowie (od "sarwam asti" - "wszystko istnieje" (13) ), szkoła twierdząca że wszystko - teraźniejsze, przeszłe i przyszłe istnieje równocześnie.

Jak sam autor opisuje:
Cytuj:
Synod zwołany przez Moggaliputtę za panowania cesarza Asioki wykluczył z sanghi mnichów sprzeciwiających się głoszonym przez niego poglądom i dał podstawy szkole Therawada. Co do czwartego soboru panuje opinia, że nie był on soborem ogólnym, ale jednej tylko szkoły - Sarwastiwadinów. Odbył się za czasów panowania króla Kaniszki i dał nową wykładnię części Abhidharmy - kompendium buddyjskiej filozofii i psychologii. Główną postacią na nim miał być Wasumitra kierujący spisaniem komentarza do Abhidharmy. Być może do uznania go za sobór ogólny doprowadził wielki wzrost w późniejszym czasie znaczenia szkoły Sarwastiwada. Jak już była mowa, pierwszy podział w czasie trzeciego soboru doprowadził do powstania dwóch szkół - Sthawira i Mahasanghika.
Co trochę jest sprzeczne z wcześniejszym stwierdzeniem
Cytuj:
Drugi sobór zwołany został około 386 roku p.n.e. Jego powodem był brak jednolitości w dyscyplinie mnisiej, a ściślej - przyjmowanie przez mnichów z Waiśali, wbrew regułom Winaji złota i srebra od świeckich wyznawców. Jaśa - uczeń Anandy, zarzucił im prócz tego spożywanie jedzenia o niewłaściwej porze, upodobanie do napojów alkoholowych i oddzielne obchodzenie w jednej z gmin odbywającej się w dni kwadry księżyca uroczystości upasatha, podczas której świeccy wyznawcy udawali się do klasztorów biorąc udział w naukach i składając ślubowania zachowania reguł właściwego postępowania (silą). W efekcie soboru, z powodu postawionych przez siebie zarzutów, Jaśa został wykluczony z gminy. Ponieważ jednak szukał poparcia u wpływowych mnichów, ostatecznie zwołano sobór złożony z 700 arhatów. Komisja złożona z czterech reprezentantów obszarów zachodnich i tyluż obszarów wschodnich uznała mnichów z Waiśali winnymi. Cejlońska szkoła Therawady twierdzi, że spory powstałe wokół tego soboru doprowadziły do schizmy miedzy Sthawirą("zwolennikami
najstarszych") a Mahasanghitą ("wielką sanghą") mającą być reprezentowaną przez mnichów z Waiśali.
Innymi słowy pierwsza sprzeczność to kiedy nastąpił rozłam w Sandze - podczas I, II bądź III Soboru.
Po drugie - czy Vibhajjavada (Doktryna Analizy) powstała podczas trzeciego Soboru za panowania Aśoki - a jeśli tak, to czy faktycznie byli to Sarvastivadinowie, jak stoi w pierwszym cytacie.

Ogólnie artykuł pokazuje wczesne szkoły w dość chaotycznym świetle, a sprawa jest dosyć prosta. Według dzisiejszej wiedzy według różnych opracowań podział wygląda tak jak przedstawia to bogini wiki:
http://en.wikipedia.org/wiki/Early_Budd ... _Divisions

W żadnym z opracowań Sarvastivada nie jest tą z której wywodzi się Vibhajjavada. Być może to kwestia niefortunnej składni pierwszego akapitu, albo pomyłki zwykłej. Rozumiem też, że nie można być ekspertem we wszystkim, ale portal powinien być rzetelnym źródłem informacji o buddyzmie.

EDIT: Bynajmniej nie chodzi mi o cenzurę tego artykułu - jest jaki jest - ale może niechby był on połączony w jedną część, a informacje o Theravadzie wyjaśnić w osobnym artykule? Możnaby na przykład rozwinąć artykuł Anatty na ten temat?
http://www.buddyzm.edu.pl/cybersangha/page.php?id=218
Dodając kilka ciekawych, świeżych faktów jakie zostały odkryte w ciągu ostatnich kilku lat?

metta&peace
p.

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: wt cze 29, 2010 00:20 
Offline
użytkownik zbanowany
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt cze 25, 2010 02:05
Posty: 104
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Mag Św.Zakonu Ra-Hoor-Khuit'a
Lokalizacja: Lębork
W mojej ocenie złożoność i zróżnicowanie buddyzmu jako światopoglądów, nauk jest wystarczające nawet i bez Hinajany.
( Hinajana już nie istnieje, choć wartości historyczne dla zainteresowanych mogą być przecież praktyczne).

A to z wiki:

Nieprzerwany przekaz nauk dawnych szkół hinajany istnieje nadal m.in. w buddyzmie tybetańskim, który jest "buddyzmem Trzech Pojazdów": hinajany, mahajany i wadżrajany", gdzie przekazy hinajany istnieją obok przekazów mahajany w trzech zbiorach kanonu Sutr, Vinaji, Abhidarmy zawartych w Kandziurze. Przekaz hinajany stanowi tam podstawę i rdzeń nauk buddyjskich oraz odniesienie dla nauk mahajany. Czyli związku z Theravadą nie widać.

Łaska i pokój.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 2 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl