czy 'negatywną' karmą jest sama śmierć kogoś bliskiego, czy uczucia, które temu zdarzeniu towarzyszą?
Gdy widzisz bliską Ci osobę która cierpi, wtedy jest to akusala vipaka, rezultat starej kammy. Zawsze gdy powstaje vipaka, również obecne jest uczucie. Jednak uczucie które towarzyszy vipace jest ani przyjemne, ani nieprzyjemne(asukkhaadukkha vedana).
Gdy widzisz, słyszysz, doswiadczasz smaku, doświadczas zapachu, doświadczasz dotyku w ciele wtedy jest to vipaka.
każda z tych pięciu vipak może powstać jako kusala vipaka, badz akusala vipaka. Więc to daje nam 10 vipak. 10 różnych swiadomości. które są rezultatem starej kammy. Jestem pewien że znasz vipake, bo jak bys mógł widzieć, słyszeć, czy odczuwać ból w ciele? Jedynie vipaka to potrafi, kamma nie widzi nie słyszy... <Zobacz (Kamma Sutta, SN XXXV.145.- Sutta o karmie)>
Widzenie jest vipaką, która powstaje na moment, a nastepnie ropada się. Ta vipaka powstaje z ani przyjemnym, ani nieprzyjenym uczuciem.(asukkhaadukkha vedana).
Tak samo jest ze słyszeniem, smakowaniem, wąchaniem. Jednak dotyk poprzez ciało( który jest vipaką), powstaje zawsze albo z przyjemnym(sukkha vedana) albo nieprzyjemnym(dukkha vedana) uczuciem.
Np. gdy cierpiąca osoba doświadcza slinego bólu wtedy jest to akusala vipaka powstała z dukkha vedana(nieprzyjemnym cielesnym uczuciem). Jest to rezultat starej kammy.
Jednak nie ważne jak wielki ból cielesny umierając osoba by czuła, to jedynie akusala vipaka.(Nic nie wie, nic nie mysli, jedynie doświadcza nieprzyjemnego cielesnego odczucia). I w tej właśnie chwili nie ma cierpienia. A jedynie nieprzyjemne uczucie jest doswiadczane poprzez ciało. Jednak chwilę poźniej powstaje regagowanie. powstaje niechęć do tego uczucia i umysł zaczyna myslec. Wtedy jest to kamma. kamma powstaje już z domanassa vedana(nieprzyjemnym mentalnym odczuciem) badź somanassa vedana(przyjemnym mentalnym uczuciem). To jest właśnie punkt gdzie zaczyna się żal, cierpienie. ( Zobacz <Sallatha Sutta,SN XXXVI.6.- Sutta o Strzale>).
Gdy doświadczasz nieprzyjemnego cielesnego doznania wtedy jest to akusala vipaka, a nastepnie powstaje kamma, która reaguje niechęcią i ta wlaśnie kamma stworzy warunki dla kolejnych nieprzyjemnych vipak w przyszłości. To jest cały ten beznadzieny krag narodzin i śmierci , nazywa się Samasara. Mówimy na niego samasra-vatta. gdzie kilesa warunkuje kammę, a ta vipakę.
Samsara jest naprawdę beznadziejna, bo nie ma z niej wyjścia. Nie takiego jakiego byśmy chcieli.
Gdy powstaje mądrość i uważność, wtedy kamma może być widziana taką jaką jest, vipaka może być widziana taką jaka jest. Bez myslenia.
gdy Arahaci doświadczają bólu fizycznego, jest to akusala vipaka. jednak chwile poźniej nie powstaje już w nich kamma.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah