3. Szlachetna Prawda
Moderator: forum e-budda team
3. Szlachetna Prawda
Ustanie cierpienia to porzucenie pragnień. Budda po oświeceniu postanowil nauczac innych.Jak mógł to zrobić nie mając pragnienia "chcę nauczać"?
Jak mozna zyc bez pragnien? przeciez zeby zrobić cokolwiek najpierw musze miec pragnienie zrobienia tego (świadome lub nieświadome).
Myślalem że problemem są jedynie obsesyjne pragnienia, ale przeciez i te slabsze w razie nie spelniania powoduja cierpienie, tylko mniejsze.
Przy pomocy emocji poznajemy świat, podejmujemy decyzje.
Więc albo stajemy się spokojni, ale obojętni, umieramy z głodu bo nie mamy pragnienia zeby zjeść, albo mamy pragnienie zjedzenia i cierpimy gdy się to nie udaje.
Jak mozna zyc bez pragnien? przeciez zeby zrobić cokolwiek najpierw musze miec pragnienie zrobienia tego (świadome lub nieświadome).
Myślalem że problemem są jedynie obsesyjne pragnienia, ale przeciez i te slabsze w razie nie spelniania powoduja cierpienie, tylko mniejsze.
Przy pomocy emocji poznajemy świat, podejmujemy decyzje.
Więc albo stajemy się spokojni, ale obojętni, umieramy z głodu bo nie mamy pragnienia zeby zjeść, albo mamy pragnienie zjedzenia i cierpimy gdy się to nie udaje.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: 3. Szlachetna Prawda
Witamy na forum Tymek
Powodowany ciekawością kota, pytanie do Ciebie mam - od kiedy podążasz ścieżką dharmy w ramach theravady?
Pozdrawiam
Powodowany ciekawością kota, pytanie do Ciebie mam - od kiedy podążasz ścieżką dharmy w ramach theravady?
Pozdrawiam
Re: 3. Szlachetna Prawda
przypuszczam ze to pytanie zawiera odpowiedz. wiec tylko potwierdze ze od niedawna. theravada zainteresowala mnie póki co najbardziej
przyczytalem troche tekstow o 4 szlachetnych prawdach, odpowiedzi nie znalazłem, wiec pytam tu
a, no i czesc wszystkim bo pisze tu pierszy raz
przyczytalem troche tekstow o 4 szlachetnych prawdach, odpowiedzi nie znalazłem, wiec pytam tu
a, no i czesc wszystkim bo pisze tu pierszy raz
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: 3. Szlachetna Prawda
Witaj
Pozdrawiam
ps
połączyłem Twe dwa posty - pamiętaj proszę, że zawsze masz godzinę czasu na edycję swej wypowiedzi... nie ma co ich mnożyć niepotrzebnie
Dziękuję za wyjaśnienie I rzeczywiście, Twe pytanie wskazuje na początki i do początków je przenoszę, znaczy, do działu ''Wasze pierwsze pytania''.Tymek pisze:przypuszczam ze to pytanie zawiera odpowiedz. wiec tylko potwierdze ze od niedawna. theravada zainteresowala mnie póki co najbardziej
Pozdrawiam
ps
połączyłem Twe dwa posty - pamiętaj proszę, że zawsze masz godzinę czasu na edycję swej wypowiedzi... nie ma co ich mnożyć niepotrzebnie
Re: 3. Szlachetna Prawda
ok, a moglbys tez odpowiedziec na pytanie?
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: 3. Szlachetna Prawda
Witaj
Ale możliwym jest, że odpowiedzą Tobie choćby przedstawiciele Theravady tu na form... cierpliwości
Pozdrawiam i powodzenia
Przepraszam, ale nie... ze swej strony tu tylko sprzątam /to absorbuje głównie mą bytność na forum obecnie/, wiesz, taki admin z miotłą jestem, któremu czasami się zdarza coś rzecTymek pisze:ok, a moglbys tez odpowiedziec na pytanie?
Ale możliwym jest, że odpowiedzą Tobie choćby przedstawiciele Theravady tu na form... cierpliwości
Pozdrawiam i powodzenia
Re: 3. Szlachetna Prawda
Witaj Tymek,
Lobha, czyli pragnienie jedynie 'lubi', ono nie jest w stanie wykonać żadnej funkcji innej niż pożądanie i przywiązanie. Natomiast chanda, 'życzenie by coś zrobić'. Tak.
Zauważ że czasem jak coś czytasz, robisz to z zainteresowaniem wtedy chanda dominuje. Czasem gdy jestes zmeczony, nie ma już zainteresowania, a jedynie wysiłek. Wtedy wysiłek przeważa.
Tak jak powiedziałem to może być zrobione z pragnieniem lub bez. Z gniewem lub bez. Z ignorancją lub bez. To nie ma znaczenia.
Pozdrawiam
ikar
to co jest pragnieniem, tak naprawde jedynie "lubi", nie jest w stanie nic zrobić. Tak jak lubisz czytać, to jest pragnienie, które lubi. To co natomiast chce czytać, to chanda, czyli wola lub podjecie decyzji, czy zainteresowanie. To taka mentalna rzeczywistość, która może powstać z pragnieniem badź bez pragnienia. Wtedy czytasz z pragnieniem lub bez. Również inne rzeczywistości powstają choćby wysiłek, viriya aby czytać. On również może powstać z pragnieniem bądź bez.Tymek pisze:Ustanie cierpienia to porzucenie pragnień. Budda po oświeceniu postanowil nauczac innych.Jak mógł to zrobić nie mając pragnienia "chcę nauczać"?
Jak mozna zyc bez pragnien? przeciez zeby zrobić cokolwiek najpierw musze miec pragnienie zrobienia tego (świadome lub nieświadome).
Lobha, czyli pragnienie jedynie 'lubi', ono nie jest w stanie wykonać żadnej funkcji innej niż pożądanie i przywiązanie. Natomiast chanda, 'życzenie by coś zrobić'. Tak.
Zauważ że czasem jak coś czytasz, robisz to z zainteresowaniem wtedy chanda dominuje. Czasem gdy jestes zmeczony, nie ma już zainteresowania, a jedynie wysiłek. Wtedy wysiłek przeważa.
Tak jak powiedziałem to może być zrobione z pragnieniem lub bez. Z gniewem lub bez. Z ignorancją lub bez. To nie ma znaczenia.
Pozdrawiam
ikar
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: 3. Szlachetna Prawda
Czołem Tymek
Nadal nie mam netu, więc na szybko, ale odwlekałem już tyle, że muszę odpowiedzieć, choćby skrótowo za co przepraszam.
Ogólnie była już na forum podobna rozmowa (bodaj Piotr o tym wspominał), o przykładzie jaki dawał Ananda z dojściem do parku. Ogólnie rzec można istnieją zdrowe, umiejętne, właściwe (samma) i niezdrowe, nieumiejętne, niewłaściwe (miccha) cechy. Szalchetna Ośmioraka Ścieżka składa się jedynie z tych samma.
Zauważ, że kilka sutt mówi o tym by porzucić wszelki pogląd. Też można zadać pytanie - skoro mam porzucić wszelkie poglądy to znaczy że ten związany z buddyzmem i całą ścieżką także... oczywiście komentarze natychmiast mówią, ze chodzi o niewłaściwy pogląd, który powinien być porzucony.
Moim zdaniem pytanie brzmi - czy istnieją właściwe pragnienia? Słowo "pragnienie" tutaj nie pasuje, co też potwierdza palijski, nie ma czegos takiego jak samma-kama, albo samma-tanha, etc. Istnieją natomiast właściwe aspiracje, ale też energia do działania oraz inne (zobacz bojjhanga).
Innymi słowy - dojście do Nibbany nie oznacza imitowania jej przez nieoświeconych. Próbując imitować Nieuwiązanie jest się skazanym na porażkę, bo będzie to tylko pragnienie "bycia" oświeconym - i to logiczne. Ale czymś zgoła innym jest faktyczne "osiągnięcie" Nibbany dzięki czynnikom oświecenia. Nibbana jest nieuwarunkowana, i czynniki nie są warunkami stąd też nie ma co pożądać czy mieć ogromną chęć posiadania tych czynników (bo to kolejny dołek). Ale czynniki oświecenia są tak nazwane, bo w pewien sposób przybliżają nas ku Nibbanie. Nic więc złego mieć w sobie te pozytywne cechy, choćby na przykład dobrą chęć pomagania innym istotom, albo zdrową chęć zrozumienia Dhammy.
metta&peace
H-D
Nadal nie mam netu, więc na szybko, ale odwlekałem już tyle, że muszę odpowiedzieć, choćby skrótowo za co przepraszam.
Ogólnie była już na forum podobna rozmowa (bodaj Piotr o tym wspominał), o przykładzie jaki dawał Ananda z dojściem do parku. Ogólnie rzec można istnieją zdrowe, umiejętne, właściwe (samma) i niezdrowe, nieumiejętne, niewłaściwe (miccha) cechy. Szalchetna Ośmioraka Ścieżka składa się jedynie z tych samma.
Zauważ, że kilka sutt mówi o tym by porzucić wszelki pogląd. Też można zadać pytanie - skoro mam porzucić wszelkie poglądy to znaczy że ten związany z buddyzmem i całą ścieżką także... oczywiście komentarze natychmiast mówią, ze chodzi o niewłaściwy pogląd, który powinien być porzucony.
Moim zdaniem pytanie brzmi - czy istnieją właściwe pragnienia? Słowo "pragnienie" tutaj nie pasuje, co też potwierdza palijski, nie ma czegos takiego jak samma-kama, albo samma-tanha, etc. Istnieją natomiast właściwe aspiracje, ale też energia do działania oraz inne (zobacz bojjhanga).
Innymi słowy - dojście do Nibbany nie oznacza imitowania jej przez nieoświeconych. Próbując imitować Nieuwiązanie jest się skazanym na porażkę, bo będzie to tylko pragnienie "bycia" oświeconym - i to logiczne. Ale czymś zgoła innym jest faktyczne "osiągnięcie" Nibbany dzięki czynnikom oświecenia. Nibbana jest nieuwarunkowana, i czynniki nie są warunkami stąd też nie ma co pożądać czy mieć ogromną chęć posiadania tych czynników (bo to kolejny dołek). Ale czynniki oświecenia są tak nazwane, bo w pewien sposób przybliżają nas ku Nibbanie. Nic więc złego mieć w sobie te pozytywne cechy, choćby na przykład dobrą chęć pomagania innym istotom, albo zdrową chęć zrozumienia Dhammy.
metta&peace
H-D
Re: 3. Szlachetna Prawda
gdy widzisz kogoś topiącego się, od razu ruszasz i rzucasz się za nim. W tym momencie nie ma przywiązania, wszystko wygląda strasznie. A jednak rzucasz się z pomocą. To jest chanda.
Tak samo Buddha, pozbawiony jakichkolwiek, pragnień, awersji czy ułudy z myślą pełną współczucia i z chęcią pomocy innym, naucza Ścieżki. Pozbawiony jakichkolwiek pragnień.
pozdrawiam
ikar
Tak samo Buddha, pozbawiony jakichkolwiek, pragnień, awersji czy ułudy z myślą pełną współczucia i z chęcią pomocy innym, naucza Ścieżki. Pozbawiony jakichkolwiek pragnień.
pozdrawiam
ikar
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah