Nagardżuna - Filozofia pustki i współzależnego wyłaniania

książki i opublikowane wykłady nauczyciel oraz periodyki
Awatar użytkownika
jw
Senior User
Posty: 2151
Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
Kontakt:

Nagardżuna - Filozofia pustki i współzależnego wyłaniania

Nieprzeczytany post autor: jw »

Nagardżuna - Filozofia pustki i współzależnego wyłaniania

Przełożył z tybetańskiego, opracował i przedmową opatrzył dr Artur Przybysławski.


Nagardżuna (ok. II w. n.e.) - jeden z najwiekszych filozofów buddyjskich działających w Indiach. Ojciec mahajanistycznej filozofii środkowej drogi. Jego główne dzieło Mulamadhyamakakarika stało się pomnikowym traktatem filozofii buddyjskiej zawierającym podstawowy wykład współzaleznego wyłaniania i pustki, który stał się fundamentem późniejszych tradycji buddyjskich.

Niniejszy tom zawiera pierwsze polskie przekłady tekstów Nagardżuny, które zachowały się tylko w języku tybetańskim. Przedstawiają one podstawy filozofii mahajany, spisane pierwotnie w sanskrycie, które stanowią dobro wspólne późniejszych szkół buddyjskich. Zebrane razem stanowią one wprowadzenie do sformułowanej przez Nagardżunę filozofii pustki i współzależnego wyłaniania, ukazując ją w równie wielu aspektach, jak czyni to jego główne dzieło Mulamadhyamakakarika. To właśnie w tych tekstach Nagardżuna pozwolił sobie na dokładniejsze dyskutowanie i rozwijanie kwestii zarysowanych dość skrótowo w swym najsłynniejszym traktacie.

Dwa z za­mieszczonych tu tekstów dają ponadto okazję do głębszego spotkania z Nagardżuną, który prócz skrótowego wykładu zrębów swej filozofii, jak zwykł to czynić w Mulamadhyamakakarika, opatruje swoje strofy autokomentarzem ukazującym zaplecze jego myśli i pozwalającym na zgłębianie jego filozofii pod kierunkiem samego jej twórcy. W szczególności tekst Pustka (70 strof) stanowi pod tym względem dzieło wyjątkowe, posiadając niejako podwójne dno. Jest bowiem z jednej strony objaśnieniem problemów filozoficznych z Mulamadhyamakakarika, które prowokowały szereg zarzutów, z drugiej zaś opatrzone jest autokomentarzem dodatkowo pogłębiającym zrozumienie dyskutowanych kwestii. Na dodatek do owych fundamentalnych kwestii powraca Nagardżuna niemal w każdym z sześciu zamieszonych tu tekstów, co poz­wa­la na uzyskanie możliwie najpełniejszego, kontekstowego obrazu filozofii środkowej drogi w jej mahajanistycznych źródłach.

Dr Artur Przybysławski - wykładowca języka tybetańskiego i filozofii buddyjskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, tłumacz nagrodzony wyróżnieniem Stowarzyszenia Tłumaczy Polskich. Autor, redaktor i tłumacz literatury buddyjskiej (m.in. "Forma i pustka. Od buddyzmu do nauki i z powrotem", "Buddyjska filozofia pustki", "Pustka jest radością, czyli filozofia buddyjska z przymrużeniem (trzeciego) oka", "Pochodnia madhjamiki szentong").

Zapraszamy do księgarni:
http://www.rogaty-budda.pl/nagardzuna-f ... ustki.html
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Publikacje”