Forum e-Budda PL

"Dla praktykującego Dharmę nie ma większego błędu niż praktykować ją w niewłaściwy sposób." - Duddziom Rinpocze
Dzisiaj jest śr paź 16, 2019 16:21

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 119 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 Następna
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany post: wt sie 08, 2006 21:01 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

zachęcam do dodawania w tym wątku, różnej długości cytatów z mów, książek i innych źródeł, które was inspirują do poznawania i praktykowania Dhammy.

http://www.spokojnie.net
"Czcigodny Ācariya Mun nauczał, że wszystkie serca znają ten sam język. Nie ważne jakim osoba posługuje się językiem lub jakiej jest narodowości, serce nie posiada nic oprócz prostej świadomości, dlatego powiedział, że wszystkie serca mają ten sam język. Gdy powstaje myśl, rozumiemy ją, jednak gdy wyrażamy ją słowami staje się tym lub tamtym językiem, dlatego nie rozumiemy jeden drugiego. Uczucia wewnątrz serca są identyczne dla wszystkich. Oto dlaczego Dhamma pasuje idealnie do serca, ponieważ Dhamma nie jest żadnym konkretnym językiem. Dhamma jest językiem serca. Dhamma mieszka w sercu." - Phra Ajaan Maha Boowa Ñanasampanno, "Straight From The Heart"

Pozdrawiam,
pk


Ostatnio zmieniony czw sie 17, 2006 14:39 przez piotr, łącznie zmieniany 7 razy.

Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 09, 2006 00:24 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
Posty: 1901
Tradycja: Brak
Lokalizacja: Toruń
trzy pytanka:

1. piszesz:
Cytuj:
które was inspirują do poznawania i praktykowania Dhammy.
ponieważ ten temat znajduje się w panelu THERAVADA a nie dharma free zastanawiam się *czyje to mają być cytaty?
*Czy mogą być cytaty mistrzów Zen lub jakieś historyjki?
*Czy mogą tu się pojawić cytaty przedstawicieli innych religii lub nurtów (w tym "niebuddyjskich" ;D) które inspierują nas do praktykowania Dhammy?

2.
Cytuj:
różnej długości cytatów z mów, książek i innych źródeł,
Czy istnieje jakia górna granica długości tekstu oprócz zdrowego rozsądku?

3. Czy jeżeli będziemy uznamy że najbardziej do naszej praktyki motywują nas nasze przemyślenia to czy możemy je tutaj umieścić?

_________________
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 09, 2006 09:23 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lut 14, 2006 23:10
Posty: 1120
Lokalizacja: Szczecin
Skoro w panelu THERAVADA to chodzi o cytaty nauczycieli Theravada - Thera :) Widzisz w końcu znaleźliśmy swoje miejsce ( my - theravadini i osoby theravadą, względnie Kanonem Pali zainteresowane).

[edycja z powodu: Braku szacunku dla poglądów, czy wybranej przez kogoś ścieżki lub nauczyciela. - piotr]

Ad2 - nie - zdrowy rozsądek tak...
Ad3 - temat postu "cytaty nauczycieli" :)

_________________
братство и јединство!


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 09, 2006 10:11 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

co do pytań Lepsze, to pozostaje mi się podpisać pod odpowiedzią Siristru.

[center]Obrazek[/center]
"Drugie schronienie jest w Dhammie, absolutnej prawdzie lub rzeczywistości. Dhamma jest bezosobowa, nie próbujemy jej w jakikolwiek sposób personifikować, tak by stała się jakiegoś rodzaju bóstwem.

Gdy śpiewamy w Pāli wersy opisujące Dhammę, mówimy że jest 'sanditthiko akāliko ehipassiko opanayiko paccattaṃ veditabbo vinnūhi'. Jako, że Dhamma nie posiada żadnych osobowych przymiotów, nie możemy nawet powiedzieć, że jest dobra lub zła, lub posiadająca jakąkolwiek najwyższą albo możliwą do porównania właściwość, jest poza dualistycznymi koncepcjami umysłu. Więc gdy opisujemy Dhammę lub staramy się ją wyrazić, robimy to poprzez takie słowa jak 'sanditthiko', które oznacza immanentny, tu-i-teraz. Sprowadza nas to do teraźniejszości, mamy poczucie bliskości i bezpośredniości tego teraz. Możemy myśleć, że Dhamma jest czymś co jest poza, czymś co musimy znaleźć gdzieś indziej, jednak sanditthiko dhamma oznacza, że jest właśnie tu-i-teraz."
- Ajaan Sumedho, "NOW IS THE KNOWING"

[center]Obrazek[/center]

Pozdrawiam,
pk


Ostatnio zmieniony śr sie 09, 2006 17:51 przez piotr, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 09, 2006 10:30 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
Posty: 1901
Tradycja: Brak
Lokalizacja: Toruń
Dziękuje za złote zdjęcie. :mrgreen:
Pozdrawiam
Łukasz

_________________
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 09, 2006 10:32 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witaj Łukasz,

proszę bardzo. :)

Pozdrawiam,
pk


Na górę
Nieprzeczytany post: czw sie 10, 2006 10:08 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

kilka krótkich cytatów z jednej z moich ulubionych książek Ajaana Lee.

[center]Obrazek[/center]
§ Pewnego razu ktoś przyszedł z problemem do Ajaana Lee. Jeden z jego przyjaciół powiedział mu: "Skoro ciało nie jest tobą [anattā], dlaczego nie możemy cię uderzyć?" Ajaan Lee stwierdził by na to odpowiedzieć, "Słuchaj, nie jest moje. Pożyczyłem je, więc muszę dobrze o nie zadbać. Nie mogę pozwolić by ktoś inny się nad nim znęcał."

§ Ludzie którzy nie wierzą w dobro, rzadko je czynią. Jednak ludzie którzy nie wierzą w zło, czynią je cały czas.

§ Starzenie, choroba i śmierć są skarbami dla tych którzy je rozumieją. Są Szlachetnymi Prawdami, Szlachetnymi Skarbami. Gdyby były ludźmi, codziennie kłaniałbym im się do stóp. Ponieważ z powodu choroby byłem w stanie tak długo być mnichem.

§ Ciało to "śmierć". Umysł to "narodziny". Jeśli potrafimy je od siebie oddzielić, osiągniemy wyzwolenie od narodzin i śmierci.

§ Dwie nogi, dwoje ramion, dwie dłonie, dwoje oczu, jedne usta. To są twoje doskonałości. Użyj ich.
- Ajaan Lee, "The Skill Of Release"

[center]Obrazek[/center]

Pozdrawiam,
pk


Na górę
Nieprzeczytany post: pt sie 11, 2006 09:26 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

fragment mów Ajaana Thanissaro, spisanych i zgromadzonych w pozycji "MEDITATIONS".

[center]Obrazek[/center]
Nie pozwólcie by frustrujące i zniechęcające myśli przejęły kontrolę nad umysłem. Dalajlama kiedyś powiedział, że najbardziej zaskakującą rzeczą dotyczącą ludzi Zachadu, którą odkrył, było ich samoznienawidzenie. W Tybecie - mówił - tylko głupcy z wioski czują do siebie nienawiść. Oczywiście mówił to uśmiechając się, jednak jest to dosyć ostry osąd. Jest też jednak prawdziwy, co zauważyłem, w odniesieniu do Tajlandii. Możliwe, że już nie tak bardzo: Od kiedy zadomowiła się tam nowoczesna kultura, naprawdę uczy ona ludzi jak siebie nienawidzieć, jak czuć się źle myśląc o sobie. Utrzymuje różnego rodzaju wyobrażenia o fizycznych i finansowych ideałach z którymi nikt nie potrafi zgodnie żyć. Jednak w tradycyjnej kulturze, jedną z podstawowych umiejętności bycia ludzką istotą było to jak czuć się dobrze w odniesieniu do siebie, jak kochać siebie, jak życzyć sobie dobrze i jak inteligentnie działać z tym życzeniem. Tylko naprawdę głupi ludzie siebie nienawidzili, a przecież ten rodzaj głupoty tak bardzo się szerzy w nowoczesnym świecie. Uważajcie byście w nią nie wpadli. - Ṭhañissaro Bhikkhu, "In the Mood"

[center]Obrazek[/center]

Pozdrawiam,
pk


Na górę
Nieprzeczytany post: sob sie 12, 2006 09:31 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

[center]Obrazek[/center]
Latem 1981, Ajahn Chah, dał bardzo wymowne nauczanie Ajahnowi Sumedho na temat wyzwalającej właściwości niestałości. Ajahn Sumedho przebywał już kilka lat w Anglii, gdy przyszedł list z Tajlandii. Chociaż Ajahn Chah potrafił czytać i pisać, to rzadko to robił. W zasadzie prawie w ogóle cokolwiek pisał, a już nigdy listów. Wiadomość zaczynała się od notatki Zachodniego mnicha. Brzmiała następująco: "Więc, Ajahnie Sumedho nie uwierzysz w to, ale Luang Por zdecydował, że chce napisać do Ciebie list. Poprosił mnie bym spisał jego słowa." Wiadomość od Ajahna Chah, była bardzo zwięzła, oto co powiedział: "Kiedykolwiek masz uczucia miłości lub nienawiści do czegokolwiek, to będą to twoje lekarstwa i partnerzy przy budowaniu pārami. Buddha-Dhammy nie można znaleźć poprzez posuwanie się do przodu, ani do tyłu, ani poprzez stanie nieruchomo. To, Sumedho, jest twoje miejsce niestałości."
Wciąż mam przez to gęsią skórkę.
- Ajaan Amaro, "SMALL BOAT, GREAT MOUNTAIN"

[center]Obrazek[/center]

Pozdrawiam,
pk


Na górę
Nieprzeczytany post: sob sie 12, 2006 10:45 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lut 14, 2006 23:10
Posty: 1120
Lokalizacja: Szczecin
Piotrze - świetny temat! Dzięki... warto poczytać...

_________________
братство и јединство!


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz sie 13, 2006 11:25 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

Siristru cieszy mnie, że korzystasz. :) Mam nadzieję, że nie będę jedynym ciągnącym ten wątek. 8)

[center]Obrazek[/center]
[Więc] tak długo jak poświęcamy się tylko teoretycznemu studiowaniu Dhammy, nie może ona nam dobrze służyć. Tylko gdy ćwiczyliśmy nasze serca by wyeliminowały swoje 'kameleony' - swoje zepsucia (upakkilesa) - odniesiemy całkowitą korzyść. I tylko wtedy prawdziwa Dhamma będzie czysta, wolna od zniekształceń i odchyleń od pierwotnych podstaw. - Phra Ajaan Mun, "A Heart Released"

[center]Obrazek[/center]

Pozdrawiam,
pk


Na górę
Nieprzeczytany post: pn sie 14, 2006 11:34 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

poniższy cytat dotyczy nauczania o paṭiccasamuppāda, z typowym dla Ajaana Chah humorem:

[center]Obrazek[/center]
W rzeczywistości nie ma tak naprawdę znaków mówiących, że teraz jest avijjā, teraz jest saṅkhāra, natępnie jest viññaṇa, teraz nāma-rūpa, i tak dalej. Ci uczeni którzy widzą w ten sposób, nie mają szansy by nawet przeczytać tej listy gdy proces ma miejsce. Chociaż Budda analizował jeden moment świadomości i opisał wszystkie jego różne części, dla mnie jest to bardzie jak spadanie z drzewa - wszystko dzieje się tak szybko, że nie masz czasu przypuszczać jak daleko spadłeś i gdzie jesteś w danym momencie. Co wiesz, to fakt, że uderzyłeś w ziemię z łomotem i że boli! - Ajaan Chah, "The Key to Liberation"

[center]Obrazek
Ajaan Chah w sali do medytacji IMS, 1979[/center]

Pozdrawiam,
pk


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sie 15, 2006 08:46 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

[center]Obrazek[/center]
Najpierw rozumiesz Dhammę swoimi myślami. Jeśli zaczynasz ją rozumieć, będziesz ją praktykował. Jeśli ją praktykujesz, będziesz zaczynał ją widzieć. Gdy ją zobaczysz, jesteś Dhammą i posiadasz radość Buddy. - Ajaan Chah

[center]Obrazek[/center]

Pozdrawiam,
pk


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sie 15, 2006 10:15 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
Posty: 3674
Tradycja: Youngdrung Bon
Lokalizacja: Pless/Silesia
Kurcze ale zeby tak sie cieszyc z bambusowego kija? ;)

_________________
Radical Polish Buddhism


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sie 15, 2006 11:30 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witaj,
Cytuj:
Kurcze ale zeby tak sie cieszyc z bambusowego kija? ;)
oj tam odrazu bambusowy. ;) To zdjęcie zrobione prawdopodobnie w Anglii, gdzieś około 1979 roku.

Pozdrawiam,
pk


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sie 15, 2006 11:40 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
Posty: 3674
Tradycja: Youngdrung Bon
Lokalizacja: Pless/Silesia
Cytuj:
To zdjęcie zrobione prawdopodobnie w Anglii, gdzieś około 1979 roku.

i to ma mi wytlumaczyc, dlaczego oni sie tak ciesza? :)
moze to jakis koan? ;)

_________________
Radical Polish Buddhism


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sie 15, 2006 12:04 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witaj,
Cytuj:
i to ma mi wytlumaczyc, dlaczego oni sie tak ciesza? :)
to ma tłumaczyć dlaczego kij nie jest bambusowy. :)
Cytuj:
moze to jakis koan? ;)
Koany to nie ten panel ;) 8)

Pozdrawiam,
pk


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sie 15, 2006 12:26 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lut 24, 2004 14:30
Posty: 992
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: Sosnowiec
a moze sie ciesza bo wlasnie nie jest bambusowy? :twisted:


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sie 15, 2006 12:43 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
Posty: 3674
Tradycja: Youngdrung Bon
Lokalizacja: Pless/Silesia
Cytuj:
Intraneus napisał/a:
i to ma mi wytlumaczyc, dlaczego oni sie tak ciesza? Smile


to ma tłumaczyć dlaczego kij nie jest bambusowy. Smile
a no racja. w 1979 w Anglii bambus jeszcze nie rosnął ;)

_________________
Radical Polish Buddhism


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sie 15, 2006 14:06 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lut 14, 2006 23:10
Posty: 1120
Lokalizacja: Szczecin
Cieszą sie bo mają w Sobie radość Buddhy - nie z kija - to wszak przedmiot. Już mówiłem jak bardzo podoba mi sie ten temat: wierzę, że nie długo sam "wrzucę" tutaj kilka cytatów... na razie czytam piotrowe.

_________________
братство и јединство!


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sie 15, 2006 14:17 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt lut 24, 2004 14:30
Posty: 992
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: Sosnowiec
Cytuj:
nie z kija - to wszak przedmiot.
kij wg niektorych to symbol falliczny :P


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sie 15, 2006 14:18 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
Posty: 3674
Tradycja: Youngdrung Bon
Lokalizacja: Pless/Silesia
Wrzucaj, wrucaj, bo mi tez sie bardzo podoba. Jak by mi sie nie podobal, to bym nie pytal z czego sie tak ciesza :)

_________________
Radical Polish Buddhism


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 16, 2006 00:06 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
Posty: 1901
Tradycja: Brak
Lokalizacja: Toruń
ja myśle że ten jeden ubija masło a reszta się cieszy bo będzie co jeść... rano

_________________
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 16, 2006 09:46 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

zamieszczam fragment wykładu Ajaana Lee, dotyczącego ānāpānasati bhāvanā, który może się przydać osobom zaznajomnionym z jego METODĄ medytacji.

[center]Obrazek[/center]
Gdy zaczynamy uczyć się pisać, musimy używać kredy, ponieważ jest duża, łatwa do pisania i wymazania. Jest to jak myślenie "buddho." Gdy raz posuniemy się do przodu w swojej nauce, zaczynamy używać ołówka, ponieważ jego kreska jest wyraźna i pozostaje dłużej. Na przykład zdanie, "Gdzie jest tata?" jest kawałkiem wiedzy. Gdy potrafimy tylko przeczytać poszczególne litery, "G" lub "T", to tak naprawdę nie liczy się to jako wiedza. Więc wtedy wyrzucamy naszą kredę. Innymi słowy, nie musimy powtarzać "buddho". Używamy mocy naszej oceny (vicāra), żeby zobaczyć gdy oddychamy: Czy wdech jest dobry? Czy wydech jest dobry? Jaki rodzaj oddychania jest wygodny? Jaki nie jest? - Ajaan Lee, "Inner Skill"

[center]Obrazek[/center]

Pozdrawiam,
pk


Ostatnio zmieniony czw wrz 21, 2006 10:05 przez piotr, łącznie zmieniany 2 razy.

Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 16, 2006 10:33 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
Posty: 1901
Tradycja: Brak
Lokalizacja: Toruń
Cytuj:
Ajaan Lee, "Inner Skill"
to jest ten typ nauczania którego... jakoś nie łapie :| , a szkoda :(

PS zresztą ja w ogóle mało rozumiem tych wszystkich mistrzów :mrgreen:

_________________
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 16, 2006 10:55 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witaj Łukasz,
Cytuj:
to jest ten typ nauczania którego... jakoś nie łapie :| , a szkoda :(
zawsze możesz to zrzucić na moje kiepskie umiejętności translatorskie. :) Na szczęście Phra Ajaan Lee to nie jedyny nauczyciel buddyjski. Powodzenia w szukaniu tego, którego "łapiesz" w mig - jeśli jeszcze go nie znalazłeś.

Pozdrawiam,
pk


Na górę
Nieprzeczytany post: czw sie 17, 2006 10:54 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

[center]Obrazek[/center]
Ajahn Chah słuchał, jak jeden z jego uczniów recytował Sutrę Serca. Gdy skończył, Ajahn Chah powiedział: "Nie ma żadnej pustki; nie ma żadnego bodhisatty." Potem zapytał: "Skąd pochodzi sutra?" "Uważa się, że została przekazana przez Buddę" - odpowiedział uczeń. "Nie ma żadnego Buddy" - odparł Ajahn Chah. Następnie powiedział: "To jest opis głębokiej mądrości poza wszelkimi konwencjami. Jak jednak można uczyć, nie używając ich? Musimy jakoś nazywać rzeczy, nieprawdaż?" - Ajaan Chah, "NO AJAHN CHAH"

[center]Obrazek[/center]

Pozdrawiam,
pk


Na górę
Nieprzeczytany post: czw sie 17, 2006 18:03 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9902
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
[center]"Budda nazwał osiągnięcie ostatecznego Oświecenia „wygasającym”, w ten sam sposób w jaki wygasa ogień. Gasimy ogień w miejscu, w którym się pojawił. W miejscu gdzie jest gorący, sprawiamy, że staje się zimny. I tak samo jest z Oświeceniem. Nibbana jest odnajdywana w Samsarze. Oświecenie i złudzenie (Samsara) istnieje w tym samym miejscu tak jak gorąco i zimno. Jest gorące tam, gdzie było zimne i zimne tam, gdzie było gorące. Kiedy pojawia się ciepło, zimno znika, a kiedy pojawia się zimno, nie ma już ciepła. W ten sposób Nibbana i Samsara są takie same. " - Życie z Kobrą, Ajahn Chan na metta.pl [/center]
[center]Obrazek [/center]

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: pt sie 18, 2006 09:39 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9902
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
[center]"Kiedy pojawia się dobroć, pozwalamy jej być dobrą, ale także jesteśmy świadomi, rozumiemy jej naturę. Pozwalamy także być czemuś, co nie jest dobre.
Pozwalamy, aby żyło wg własnej natury.
Nie bierzemy tego, ponieważ nie chcemy niczego.
Nie chcemy zła, ale i nie chcemy dobra. Nie chcemy ani ciężkości, ani lekkości, szczęścia, ani cierpienia.
Kiedy w ten sposób nasze pragnienia przestają mieć rację bytu, trwale utrwala się spokój".

- Czcigodny Ajahn Chah[/center]

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz sie 20, 2006 11:40 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

[center]Obrazek[/center]
Zwykłe oddychanie jest oddechem cierpienia i stresu. Innymi słowy, gdy wdychamy osiąga ono punkt braku komfortu, więc musi się wycofać. Gdy się wycofuje, ponownie osiąga punkt dyskomfortu, więc musi wrócić spowrotem. Tego rodzaju oddychania nie nazywamy medytacją. Medytacja oznacza skupienie całej naszej świadomości w umyśle. - Ajaan Lee, "The Skill of Release"

[center]Obrazek[/center]

Pozdrawiam,
pk


Na górę
Nieprzeczytany post: pn sie 21, 2006 18:07 
Offline

Rejestracja: pt maja 12, 2006 17:48
Posty: 132
Lokalizacja: Niechorze
Ostatecznie dla człowieka cały świat zlewa się
w jedno z umysłem miłującej dobroci,
olbrzymim, wzniosłym i niezmierzonym...

Bhikkhu Bodhi


Na górę
Nieprzeczytany post: czw sie 31, 2006 10:21 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

[center]Obrazek[/center]

Po tym jak Przebudzony odciął splugawienia żądzy, nienawiści i iluzji, był w stanie żyć bez negatywnych uczuć i złości. Jego umysł był obfity w życzliwość i współczucie - mettā. Jednak nie taką mettā, która jest cały czas powiązana z taṇhā. Mettā która powstaje razem z pożądaniem jest niewystarczająca, wciąż niedoskonała.

Przebudzony sugerował by po prostu patrzeć na świat w świetle pustki, by przejrzeć świat jako pusty. Nie mówił, że mamy uważać, że powinniśmy pomagać i dawać wsparcie kiedykolwiek widzimy osobę w bólu i cierpieniu. Nie w ten sposób Przebudzony postrzegał świat.

Przebudzony powiedział:

[center]Kammunā vattati loko
(Świat jest napędzany przez kammę)[/center]

Jeśli zaczniemy dawać porady ludziom, którzy wciąż są pod wpływem swoich kammicznych skłonności, przeciwstawią się naszej radzie. Nie przyjmą naszej pomocy. Nie chcą jej.

Możecie porównać to do dawania jedzenia zwierzętom - na przykład ludzkiego jedzenia wołom i krowom. Nie chcą go. To czego chcą to trawa.
- Ajaan Liem, "No Worries"

[center]Obrazek[/center]

Añjali,
pk


Na górę
Nieprzeczytany post: czw wrz 21, 2006 10:01 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

[center]Obrazek[/center]
Dhamma na dziś: to dwa słowa — bud- i dho. Jeśli nie potraficie utrzymać tych dwóch słów w umyśle, to uczenie was czegokolwiek innego będzie marnowaniem czasu. - Ajaan Fuang Jotiko

[center]Obrazek[/center]

Añjali,
Pio.


Na górę
Nieprzeczytany post: pt wrz 29, 2006 20:32 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9902
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
[center] In contemplating the Four Noble Truths, you have the truth of suffering; its arising; its cessation and then the Path. You can't know the Path and the way out of suffering until you are aware of where everything ceases - in the mind itself. The mind is still vital and alert even when there is no thought in it; but if you don't notice that, then you believe you are always thinking. That's the way it seems.

So the 'I am' is just a perception really - it arises in the mind and it ceases in the mind.

[/center]

[center] W kontemplowaniu Czterech Szlachetnych Prawd, znajdziesz prawdę o cierpieniu; jego powstawaniu; jego wygaśnięciu a następnie o Ścieżce. Nie poznasz Ścieżki oraz drogi wyjścia z cierpiena dopóki nie jesteś świadom tego gdzie wszystko wygasa [powraca] - do umysłu w samym sobie. Umysł jest wciąż żywotny i czujny nawet jeżeli nie ma w nim żadnej myśli; ale jeżeli tego nie rozpoznajesz, wówczas wierzysz, że zawsze myślisz. Tak to wygląda.

Tak więc "to ja" jest tak naprawdę tylko wyobrażeniem - powstaje w umyśle i wygasa w umyśle.

[/center]

Ajahn Sumedho - Zwracanie się ku pustce

Z Mettą
/M

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: czw paź 05, 2006 14:14 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9902
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
People are intent on the idea of
"made by me"
and attached to the idea of
"made by another."
Some do not realize this,
nor do they see it as a thorn.
But to one who sees,
having extracted this thorn,
[the thought] "I am doing," doesn't occur;
"Another is doing," doesn't occur.

This human race is
possessed by conceit
bound by conceit,
tied down by conceit.
Speaking hurtfully because of their views
they don't go beyond
transmigration — the wandering on.


Ludzie są pochłonięci pojęciem
"wykonane przezemnie [ja to zrobiłem]"
i przywiązani do pojęcia
"wykonane przez niego [on to zrobił]"

Niektórzy tego nie dostrzegają.
ani nie widzą jako cierń.

Ale ten kto widzi,
uwalniając ten cierń,
[myśli] "Ja to robię" - nie pojawiają się;
"Ktoś [inny] to robi" - nie pojawiają się.

Ludzkość jest
opętana wyobrażeniami [koncepcjami],
ograniczna poprzez wyobrażenia,
związana silnie wyobrażeniami.

Raniąc się wzajemnie z powodu poglądów,
nie wykroczy poza
transmigrację - błąkaninę.


Siakjamuni Budda - Ud.6.6

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: sob lis 11, 2006 21:46 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

fragment wykładu udzielonego na odosobnieniu medytacyjnym przez Ayya Khemę w 1994 roku.

[center]Obrazek[/center]

Medytacja jest nauką o umyśle. I dlatego, że jest nauką dotyczącą umysłu, wydarza się każdemu w ten sam sposób, jest powtarzalna i możliwa do wyjaśnienia. I to jest to co zrobił Budda - wyjaśnił ją. Posiada tą samą drogę dla wszystkich. - Ayya Khema

[center]Obrazek[/center]

A~njali,
Piotr


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lis 12, 2006 02:36 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9902
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Cytuj:
Przydarzyło mi się, bracia, zanim osiągnąłem Oświecenie, kiedy byłem wciąż jeszcze nieoświeconym Bodhisattwą, że naszła mnie taka myśl:

Niestety! Ten świat podlega cierpieniu. Są w nim narodziny i starzenie się, umieranie i ponowne odradzanie się. Sposób ucieczki przed tym cierpieniem, podobnie jak przed zniszczeniem i śmiercią, nie jest znany. Och, kiedy odkryty zostanie sposób ucieczki od tego cierpienia, jak również od zniszczenia i śmierci?

Następnie, bracia, pomyślałem tak:
Co, będąc teraz obecne, przywołuje rozpad i śmierć? Co warunkuje rozpad i śmierć?

Następnie do mnie tak myślącego przyszło zrozumienie wglądu:
Skoro istnieją narodziny, istnieje również rozpad i śmierć. Rozpad i śmierć uwarunkowane są przez narodziny.

Następnie, bracia, przyszła do mnie taka myśl:
Co, będąc teraz obecne, prowadzi do rozpadu i śmierci? Co warunkuje zniszczenie i śmierć?

Następnie do mnie tak myślącego przyszło zrozumienie wglądu:
Skoro istnieje stawanie się, prowadzi ono do narodzin...
skoro istnieje chwytliwość, prowadzi ona do stawania się...
skoro istnieje pożądanie, prowadzi ono do chwytliwości...
skoro istnieje odczuwanie, prowadzi ono do pożądania...
skoro istnieje kontakt, prowadzi on do odczuwania...
skoro istnieją zmysły, prowadzą one do kontaktu...
skoro istnieją nazwa i kształt, prowadzą do istnienia zmysłów...
skoro istnieje świadomość, prowadzi ona do powstania nazwy i kształtu...
skoro istnieją działania, prowadzą one do powstania świadomości... skoro istnieje niewiedza, prowadzi ona do zamierzonych działań... zamierzone działania uwarunkowane są przez niewiedzę.
Takie są doprawdy "działania uwarunkowane przez niewiedzę" i cała reszta. Takie również jest powstawanie całej masy zła.
Jedno prowadzi do drugiego! Jedno warunkuje drugie!
Gdy ta myśl powstała we mnie, bracia, pojawiła się we mnie wiedza, pojawił się wgląd, pojawiła się mądrość, pojawiło się światło.

Śakjamuni Budda.
Mowy Pokrewieństwa (Samutta-Nikaja)
Część II, Rozdz. XII, ustęp 10.

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lut 11, 2007 22:43 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9902
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
[center]Czym jest Dhamma? Niczym nie jest.

* * *

Jak Dhamma uczy właściwego sposobu życia?
Pokazuje nam, jak żyć. Ma wiele sposobów na to - góry, lasy
lub to, co jest tuż przed tobą. To nauka, która nie jest ujęta w słowa.
Zatem ucisz umysł, serce i naucz się patrzeć.
Cała Dhamma ukaże ci się tu i teraz.
Gdzie indziej i kiedy indziej zamierzasz ją zobaczyć?

* * *

Dhamma nie jest gdzieś daleko. Dhamma nie dotyczy
aniołów w niebie ani czegoś podobnego. Dotyczy po pro-
stu nas - tego, co robimy właśnie teraz. Obserwuj siebie.
Czasem pojawia się szczęście, czasem cierpienie, czasem
wygoda, czasem ból - to jest Dhamma. Widzisz ją?
Żeby poznać Dhammę,
musisz czytać swoje doświadczenie.

* * *

Budda chciał nas zapoznać z Dhammą, ale ludzie zapoznają
się tylko ze słowami, książkami i pismami.
To jest doświadczenie "o Dhammie",
a nie doświadczenie "prawdziwej Dhammy",
jakiej nauczał nasz wielki nauczyciel.
Jak ludzie mogą mówić, że praktykują dobrze i właściwie,
jeśli tak się zachowują? Dalecy są od tego.

* * *

Tylko jedną książkę warto czytać - serce. [umysł]

* * *

Ajhan Chah[/center]

Fragmenty z pozycji: Żadnego Ajana Chah

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lut 12, 2007 08:48 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

[center]Obrazek[/center]

"Studiowanie Abhidhammy może przynosić korzyści, ale musisz robić to bez przywiązywania się do książek. Właściwą drogą przy studiowaniu jest uświadomić sobie jasno, że studiujesz po to aby zrealizować prawdę i przekroczyć cierpienie." -- Ajaan Chah, "The Key to Liberation"

Pozdrawiam,
Piotr


Na górę
Nieprzeczytany post: pn wrz 10, 2007 21:53 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Posty: 5384
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Pyt: Czy poleca się czytać dużo lub czytać pisma jako część praktyki?

Ajahn Chah: Dharma Buddhy nie znajduje sie w książkach. Jeśli chcesz przekonać się sam, o czym mówił Buddha, nie musisz zaprzątać sobie głowy książkami. Przyjrzyj się własnemu umysłowi. Zbadaj jak uczucia i myśli przychodzą i odchodzą. Nie przywiązuj się do niczego, bądź tylko świadom wszystkiego, co jest do zobaczenia. Oto droga do prawd Buddy. Bądź naturalny. Wszystko, co robisz w tym życiu jest szansą by praktykować. To wszystko jest Dharmą. Kiedy wykonujesz prace domowe, próbuj być uważnym. Jeśli opróżniasz spluwaczkę, lub czyścisz toaletę, nie myśl, że jest to przysługa dla kogoś innego. W czyszczeniu spluwaczek jest Dharma.. Nie myśl, że praktykujesz tylko, gdy siedziesz ze skrzyżowanymi nogami. Niektórzy z was narzekali, że nie ma wystarczająco dużo czasu, by medytować. Czy jest wystarczająco dużo czasu by oddychać? To jest wasza medytacja: uważność, naturalność we wszystkim, co robicie.


A Still Forrest Pool - The Insight Meditation of Achaan Chah, Jack Cornfield & Paul Breiter


Na górę
Nieprzeczytany post: wt paź 30, 2007 17:39 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,
  • Młodzieniec rozmawiał z Ajaanem Fuang o wskazaniach i gdy doszli do piątego, przeciwko spożywaniu alkoholu, spytał:

    — Buddha zabronił alkoholu, ponieważ większość ludzi traci swoją uważność, gdy go piją, tak? Jednak jeśli pije się uważnie, to wszystko jest w porządku, czyż nie, Than Phaw?
    — Gdybyś był naprawdę uważny — odpowiedział — to po pierwsze, byś go nie wypił.
    — Ajaan Fuang Jotiko, Awarness Itself
[center]Obrazek[/center]

Pozdrawiam,
Piotr


Na górę
Nieprzeczytany post: sob lis 03, 2007 12:47 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,
  • Cokolwiek robisz bądź w tym prawdziwy, jeśli chcesz spotkać się z prawdą. Jeśli jesteś naprawdę prawdziwy w tym co robisz, to robienie tego tylko trochę, może być wystarczające. Jeden milion prawdziwych pieniędzy jest lepszy niż dziesięć milionów fałszywych. Gdy mówisz, pozostań ze swoim mówieniem. Cokolwiek robisz, pozostań z tym. Gdy jesz, pozostań z jedzeniem; gdy stoisz pozostań ze staniem; gdy chodzisz, pozostań z chodzeniem; gdy siedzisz, pozostań z siedzeniem; gdy leżysz, pozostań z leżeniem. Nie pozwól swojemu umysłowi, aby pozbył się prawdy. — Ajaan Lee Dhammadharo, The Skill of Release
[center]Obrazek[/center]

Pozdrawiam,
Piotrek


Na górę
Nieprzeczytany post: wt kwie 15, 2008 14:01 
Offline
ex Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
Posty: 3508
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Witam,

[center]Obrazek[/center]
  • Tylko osoba, która żyje w sposób subjektywno-zwrotny, nie jest zaabsorbowana w i nie identyfikuje się z pozytywnym światem, ale z samym sobą. Oczywiście świat pozostaje "tam", jednak taki ktoś uważa go za przypadkowy (Husserl mówi że "umieszcza go w cudzysłów, bierze w nawias") i oznacza to, że odrzuca on jako nieistotną jakąkolwiek pozytywną identyfikację, którą może mieć. Nie jest on już dłużej "politykiem" lub "rybakiem", ale "sobą". Ale to co nazywamy "sobą", o ile nie otrzyma pozytywnej identyfikacji z zewnątrz, pozostaje puste, innymi słowy negatywne. "Sobość" jest jednak pozytywna pod tym względem, że poszukuje identyfikacji. Zatem osoba, która identyfikuje samą siebie z samą sobą, odkrywa że jej pozytywność zawiera się w negatywności—nie "ja jestem tym" lub "ja jestem tamtym" czymś pozytywnym, ale zagadkowe, wprawiające w zakłopotanie a nawet udręczające "Czym jestem?". (Oto gdzie spotykamy pełną moc Kierkegaardowskiej "obawy i niepokoju".) Wieczne powtarzanie tego wiecznie wykluczającego odpowiedź pytania jest początkiem mądrości (jest początkiem filozofii). Jednak pokusa żeby dostarczyć samemu sobie określonej odpowiedzi jest zwykle zbyt mocna i wpada się w taki lub inny rodzaj błędnego poglądu. (Potrzebny jest Buddha aby wskazać drogę z tej beznadziejnej sytuacji). Dla sotāpanny, który zrozumiał zasadnicze Nauczanie Buddhy, to pytanie wciąż powstaje, jednak widzi on, że nie da się na nie odpowiedzieć i nie jest tym zmartwiony. Dla arahata to pytanie wogóle nie powstaje i to jest ostatecznym spokojem.)—Ñāṇavīra Thera, Listy zebrane
[center]Obrazek[/center]

Pozdrawiam,
Skałosz


Ostatnio zmieniony wt kwie 15, 2008 16:00 przez piotr, łącznie zmieniany 9 razy.

Na górę
Nieprzeczytany post: wt kwie 15, 2008 14:04 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9902
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Cytuj:
Tylko osoba (...)
Pokłon.

Pozdrawiam
/M

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 119 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl