Właściwy Wysiłek
Moderator: Har-Dao
-
- Posty: 23
- Rejestracja: śr sie 06, 2008 14:27
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Właściwy Wysiłek
Ja mam pytanie co do jednego z elementów Ośmorakiej Ścieżki,
a mianocie do właściwego wysiłku (sammāvāyāmo) nie rozumiem tego punktu. Buddha zaleca, aby pozbywac sie negatywnych myśli nawet siła zaciskając zęby. Nie rozumiem jak to sie mam do obserwowania wszystkich stanow mentalnych? Czy moglby mi to ktos wytlumaczyć?
a mianocie do właściwego wysiłku (sammāvāyāmo) nie rozumiem tego punktu. Buddha zaleca, aby pozbywac sie negatywnych myśli nawet siła zaciskając zęby. Nie rozumiem jak to sie mam do obserwowania wszystkich stanow mentalnych? Czy moglby mi to ktos wytlumaczyć?
Re: Właściwy Wysiłek
Najpierw, zeby je (stany mentalne) zaobserwowac, trzeba byc raczej wolnym od szkodzacych wrazen.
Wszyscy dookoła.. a gdzie środek...? - zapytał żywy.
Czekając na odpowiedź umarł.
Czekając na odpowiedź umarł.
-
- Posty: 23
- Rejestracja: śr sie 06, 2008 14:27
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Właściwy Wysiłek
Dobra czyli jak pojawia sie we mnie zawistna mysl to mam ją obserwowac czy odrzucac?
Re: Właściwy Wysiłek
Kamma Dordże,Buddha zaleca, aby pozbywac sie negatywnych myśli nawet siła zaciskając zęby. Nie rozumiem jak to sie mam do obserwowania wszystkich stanow mentalnych? Czy moglby mi to ktos wytlumaczyć?
bardzo mądre pytanie.
Nikt nie może się czegoś pozbyć poprzez zaciskanie zębów, wszystkie dhammy są anatta, pozbawione kontroli, nie nasze. Każda dhamma powstaje na bazie warunków, a nie na bazie woli. Nie możemy kontrolować co kiedy będzie lecieć, Dziś kusala a jutro akusala.
Nawet nie możemy wymusić kiedy będziemy zaciskać zęby żeby coś zrobić, to "zaciskanie zębów" powstanie na bazie warunków.
Nie mamy nad tym żadnej kontroli.
http://theravada.na.mahajana.net/glowne_sutty_1.html
Z reguły myślimy że to my robimy ten ciężki wysiłek. Jednak na ścieżce nie ma nikogo, kto by nią podążał. Wszyskie dhammy powstają na bazie warunków ,a nie naszej woli. Nawet jeśli wydaje nam się że coś robimy czy zmieniamy, to jedynie takie uwarunkowane dhammy.
sammavayamo jest jedną z takich dhamm, powstaje tylko wtedy gdy są warunki do jej powstania. Wtedmy możemy mówić o właściwy wysiłku. ale on jest nie nasz, nie możemy go spowodować. to sammavayamo sobie się stara nie my. to sati jest uważne nie my, to panja rozumie nie my, to dhammy mówią nie my.
Jess, nie możemy wybierać, to są ekstremalnie krótkie momenty one nie trwają w ogóle, od razu się rozpadają. Zawsze zaczynamy tam gdzie jesteśmy.Najpierw, zeby je (stany mentalne) zaobserwowac, trzeba byc raczej wolnym od szkodzacych wrazen.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Re: Właściwy Wysiłek
to co się ułoży to obserwuj. Niczego nie możesz z tym zrobić. Odpali takie jakie odpali, na bazie swoich warunków.Dobra czyli jak pojawia sie we mnie zawistna mysl to mam ją obserwowac czy odrzucac?
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Właściwy Wysiłek
Ikar, czytając Twoje posty odnosze wrażenie, że w sumie człowiek niczego nie może zrobić i w zasadzie niczego nie robi. Czy dobrze Cię rozumiem?
Całość -> http://sasana.wikidot.com/37-czynnikow- ... o-wiecenia
Pozdrawiam
/M
Może te szegółowe wyjasnienia będą dla Ciebie pomocne.Karma Dordże pisze:a mianocie do właściwego wysiłku (sammāvāyāmo) nie rozumiem tego punktu.
Całość -> http://sasana.wikidot.com/37-czynnikow- ... o-wiecenia
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Właściwy Wysiłek
booker
ignorancja jest tak bardzo głęboko zakorzeniona. Powinniśmy rozwijać właściwe rozumienie.
Tylko właściwe rozumienie może wykorzenić ignorancje, chcenie i niechęć, zakończyć całe cierpienie.
Oboje trafiliśmy na Dhammę w naszym życiu, ponieważ są ku temu warunki. Żeby ją słyszeć i praktykować.
ignorancja jest tak bardzo głęboko zakorzeniona. Powinniśmy rozwijać właściwe rozumienie.
Tylko właściwe rozumienie może wykorzenić ignorancje, chcenie i niechęć, zakończyć całe cierpienie.
Oboje trafiliśmy na Dhammę w naszym życiu, ponieważ są ku temu warunki. Żeby ją słyszeć i praktykować.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Właściwy Wysiłek
Ikar z tego co mówisz, to nikt nie słyszy i nie praktykuje. Czy to dla Ciebie jest własciwym rozumieniem?ikar pisze:booker
ignorancja jest tak bardzo głęboko zakorzeniona. Powinniśmy rozwijać właściwe rozumienie.
Tylko właściwe rozumienie może wykorzenić ignorancje, chcenie i niechęć, zakończyć całe cierpienie.
Oboje trafiliśmy na Dhammę w naszym życiu, ponieważ są ku temu warunki. Żeby ją słyszeć i praktykować.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Właściwy Wysiłek
booker widzisz z tego się robi kolejna dyskusja.Ikar z tego co mówisz, to nikt nie słyszy i nie praktykuje. Czy to dla Ciebie jest własciwym rozumieniem?
Ja już powiedziałem to co mialem, trzymajcie się
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
-
- Posty: 23
- Rejestracja: śr sie 06, 2008 14:27
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Właściwy Wysiłek
Chodziło mi o ten fragment"Jeśli złe, nierozsądne myśli - związane z pragnieniem, awersją albo ułudą wciąż powstają w mnichu, który podjął spokojną refleksję nad źródłem i eliminacją tych nierozsądnych myśli, wtedy z zaciśniętymi zębami i językiem przyciśniętym do podniebienia powinien powalić, opanować i zdruzgotać umysł, swoją inteligencją. "
Sutta o opanowaniu zlych mysli
http://theravada.na.mahajana.net/sutty_ ... yce_6.html
Z tego tekstu wynika ze trzeba przeciwstawic sie negatywnym myslom a nie poprostu je obserwowac.
Sutta o opanowaniu zlych mysli
http://theravada.na.mahajana.net/sutty_ ... yce_6.html
Z tego tekstu wynika ze trzeba przeciwstawic sie negatywnym myslom a nie poprostu je obserwowac.
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Właściwy Wysiłek
Ikarze nie uciekaj Chciałbym zauważyć, iż Twoje przedstawienie nt. osoby jest conajmniej mylące.ikar pisze:booker widzisz z tego się robi kolejna dyskusja.Ikar z tego co mówisz, to nikt nie słyszy i nie praktykuje. Czy to dla Ciebie jest własciwym rozumieniem?
Ja już powiedziałem to co mialem, trzymajcie się
Wybacz, iż Cię poprawiam, ale takie słowa jak:
Przyłożone do nauczania Błogosławionego:ikar pisze: Nikt nie może się czegoś pozbyć poprzez zaciskanie zębów, /.../
Nie możemy kontrolować co kiedy będzie lecieć,
Nawet nie możemy wymusić kiedy będziemy zaciskać zęby żeby coś zrobić
Z reguły myślimy że to my robimy ten ciężki wysiłek.
(...) Wtedmy możemy mówić o właściwy wysiłku. ale on jest nie nasz, nie możemy go spowodować. to sammavayamo sobie się stara nie my. to sati jest uważne nie my, to panja rozumie nie my, to dhammy mówią nie my.
wydają się sporym błędem. Jeżeli ktoś podejmuje właściwy wysiłek, będzie spadkobiercą wszystkiego, co za tym idzie. Może to kontrolować, to znaczy może podjąć działania ku temu wysiłkowi i osiągnąć tego pożądane konsekwencje."Intencja, powiadam wam, jest kamma. Intencyjnie, jednostka sprawia kammę poprzez ciało, mowę i intelekt".
— AN 6.63
"Jestem właścicielem mojego działania (kamma), spadkobiercą swojego działania, zrodzony z własnego działania, odnoszący się przez me działania, mający me działania jako swego sędziego. Cokolwiek zrobię, dla dobra lub zła, tego będe spadkobiercą...
"Nad tym faktem powinien rozmyślać, czy kobieta, mężczyzna, świecki czy mnich...
"Teraz, bazując na tym rozumowaniu, powinien często rozmyślać iż "jestem właścicielem swojego działania (kamma), spadkobiercą mych działań, zrodzony z mych działań, odnoszący się przez me działania, mający me działania za sędziego. Cokolwiek zrobie, dobrego lub złego, czyż nie będe tego spadkobiercą?"/.../
(...) — AN 5.57 http://www.accesstoinsight.org/tipitaka ... .than.html
* http://www.accesstoinsight.org/ptf/dham ... kamma.html
Pozdrawiam
/M
*Tłumaczenie z ang. moje.
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Właściwy Wysiłek
ikar:
A co mozemy?nie możemy wybierać
A gdzie jestesmy?Zawsze zaczynamy tam gdzie jesteśmy.
Wszyscy dookoła.. a gdzie środek...? - zapytał żywy.
Czekając na odpowiedź umarł.
Czekając na odpowiedź umarł.
Re: Właściwy Wysiłek
booker,wydają się sporym błędem. Jeżeli ktoś podejmuje właściwy wysiłek, będzie spadkobiercą wszystkiego, co za tym idzie. Może to kontrolować, to znaczy może podjąć działania ku temu wysiłkowi i osiągnąć tego pożądane konsekwencje.
zobacz te dwie Sutty:
http://theravada.na.mahajana.net/glowne_sutty_7.html
http://theravada.na.mahajana.net/glowne_sutty_1.html
Jess, wszystko możemy o ile są ku temu odpowiednie warunki. W przeciwnym razie to nie powstanie.nie możemy wybierać
A co mozemy?
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Właściwy Wysiłek
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Dobrze. A jak się nazywa to, co obserwuje i czy jest to trwałe, czy nietrwałe?ikar pisze:to co się ułoży to obserwuj. Niczego nie możesz z tym zrobić. Odpali takie jakie odpali, na bazie swoich warunków.
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Właściwy Wysiłek
Czy chcesz powiedzieć, że w jednych Suttach Budda mówi o tym, że jest spadkobiercą swoich czynów, a w innych, że nie?ikar pisze:booker,wydają się sporym błędem. Jeżeli ktoś podejmuje właściwy wysiłek, będzie spadkobiercą wszystkiego, co za tym idzie. Może to kontrolować, to znaczy może podjąć działania ku temu wysiłkowi i osiągnąć tego pożądane konsekwencje.
zobacz te dwie Sutty:
http://theravada.na.mahajana.net/glowne_sutty_7.html
http://theravada.na.mahajana.net/glowne_sutty_1.html
Dlaczego Budda używa zwrotów "jestem", "zrobię" itd. a nie używa "sati jest uważna, panja rozumie, dhamma mówi - to nie ja jestem uwazny, nie ja rozumeim, nie ja mówie" czy coś podobnego?ikar pisze:to sati jest uważne nie my, to panja rozumie nie my, to dhammy mówią nie my.
Zaproponował bym, byś podał Sutte mówiącą o właściwym wysiłku.
Raz nie możemy i nic nie robimy, raz możemyikar pisze:Jess, wszystko możemy o ile są ku temu odpowiednie warunki. W przeciwnym razie to nie powstanie.Jess pisze:A co mozemy?ikar pisze:nie możemy wybierać
Ciekaw jestem, w jaki sposób te warunki się pojawiają.... Czekamy na manne z nieba?
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Właściwy Wysiłek
bokerze i kunzangu,
zobaczcie na Sutta Pitakę. Jak wiele razy Buddha mówił o nama i rupa, ile razy o khandha, o 6 zmysłach i ich obiektach(dvara,ayatana...).
Uważam że są to nauki warte szczególnej uwagi. Myślę że takie codzienne rozważanie i stosowanie tych nauk w życiu warunkuje powstanie zrozumienia, że wszystko jest jedynie masą dhamm, anatta.
http://www.dhammastudy.com/Conditions.html
albo zajrzenie bezpośrednio do Patthany(gdzie mowa o warunkach):
http://tipitaka.org/romn/ (w abhidhammapitaka)
pozdrawiam
Ikar
zobaczcie na Sutta Pitakę. Jak wiele razy Buddha mówił o nama i rupa, ile razy o khandha, o 6 zmysłach i ich obiektach(dvara,ayatana...).
Uważam że są to nauki warte szczególnej uwagi. Myślę że takie codzienne rozważanie i stosowanie tych nauk w życiu warunkuje powstanie zrozumienia, że wszystko jest jedynie masą dhamm, anatta.
Polecam wam "Warunki" Pani Niny Van Gorkom:Raz nie możemy i nic nie robimy, raz możemy
Ciekaw jestem, w jaki sposób te warunki się pojawiają.... Czekamy na manne z nieba?
http://www.dhammastudy.com/Conditions.html
albo zajrzenie bezpośrednio do Patthany(gdzie mowa o warunkach):
http://tipitaka.org/romn/ (w abhidhammapitaka)
pozdrawiam
Ikar
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Właściwy Wysiłek
Jak dla mnie, Ikar, tak prezentowane przez ciebie ujecie to masa, ale zamieszania. Rowniez anatta
Pozdrawiam
/M
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Właściwy Wysiłek
Co do tych tlumaczen to jednak bylbym ostrozny. Tlumaczenie "sankhara" jako "inicjacje" w tym tekscie: http://theravada.na.mahajana.net/glowne_sutty_7.html jest dosc luzne.
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Właściwy Wysiłek
Czołem ikar
Buddha nie był (chyba) jakimś oddzielonym od rzeczywistości devą - któryby tylko wspominał o dvarach, i o tym, że nie ma nic, nawet świadomości. I tak w kółko - jasne, każdy przez okulary patrzy na Buddhę, ale może nie sprzedajmy sobie nawzajem kolorowych soczewek...
Musiałbym poszukać, natomiast na złe myśli są sposoby jak - "odrzucanie niczym jadowitego węża" - lub "jakby ktoś założył na szyję kawałek zgniłego mięsa" - cytuję z pamięci - to są sposoby na złe, natrętne myśli - tak należy je traktować.
Tutaj ciekawa sutta, która powinna rozwiać wątpliwości Karma Dordże.
http://www.accesstoinsight.org/lib/auth ... el021.html
metta&peace
p.
Buddha nie był (chyba) jakimś oddzielonym od rzeczywistości devą - któryby tylko wspominał o dvarach, i o tym, że nie ma nic, nawet świadomości. I tak w kółko - jasne, każdy przez okulary patrzy na Buddhę, ale może nie sprzedajmy sobie nawzajem kolorowych soczewek...
Musiałbym poszukać, natomiast na złe myśli są sposoby jak - "odrzucanie niczym jadowitego węża" - lub "jakby ktoś założył na szyję kawałek zgniłego mięsa" - cytuję z pamięci - to są sposoby na złe, natrętne myśli - tak należy je traktować.
Tutaj ciekawa sutta, która powinna rozwiać wątpliwości Karma Dordże.
http://www.accesstoinsight.org/lib/auth ... el021.html
metta&peace
p.
Re: Właściwy Wysiłek
Lubię groch z kapustą Kto potrafi pogodzić sprzeczności?
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Właściwy Wysiłek
off na temat grochu i sprzeczności przeniesiony do archiwum
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Właściwy Wysiłek
Cześć Ikarze,
Jeśli już jesteśmy przy "spoglądaniu na Sutta Pitakę", to pokaż mi gdzie Buddha mówił o "ekstremalnie krótkich momentach", w których wszystko powstaje i natychmiast się rozpada. Nie chcę tekstów, które będę musiał interpretować, a tylko takie które mówią o tym jasno i wprost. Według tego co piszesz, to jest to centralna nauka Buddhy, więc zapewne — skoro była tak istotna — to poświęcił jej najwięcej miejsca. Tylko gdzie? Narazie brzmi to jak dogmat, którym warto się według Ciebie kierować. Chciałbym również poprosić Cię o wyjaśnienie jak pogodzić takie nauczanie z tym powyższym z ust Buddhy. Czy rozwijanie czegokolwiek jest możliwe w świecie, w którym wszystko natychmiast powstaje i rozpada się, w świecie w którym nie można w ogóle niczego i do żadnego stopnia kontrolować?
Pozdrawiam,
Skałosz
spoglądamy i widzimy np.:zobaczcie na Sutta Pitakę.
- "Bhikkhowie, zarzucajcie to co jest nieumiejętne [akusala]. Jest możliwe, żeby zarzucać to co jest nieumiejętne. Gdyby było to niemożliwe, to nie powiedziałbym wam: 'Zarzucajcie to co jest nieumiejętne'. Gdyż jednak jest możliwe, żeby zarzucać to co jest nieumiejętne, to mówię wam: 'Zarzucajcie to co jest nieumiejętne'. Gdyby to zarzucanie przyczyniało się do krzywdy i bólu, to nie powiedziałbym wam: 'Zarzucajcie to co jest nieumiejętne'. Gdyż jednak zarzucanie tego co jest nieumiejętne przyczynia się do korzyści i przyjemności, to mówię wam: 'Zarzucajcie to co jest nieumiejętne'.
"Bhikkhowie, rozwijajcie to co jest umiejętne [kusala]. Jest możliwe, żeby rozwijać to co jest umiejętne. Gdyby było to niemożliwe, to nie powiedziałbym wam: 'Rozwijajcie to co jest umiejętne'. Gdyż jednak jest możliwe, żeby rozwijać to co jest umiejętne, to mówię wam: 'Rozwijajcie to co jest nieumiejętne'. Gdyby to rozwijanie przyczyniało się do krzywdy i bólu, to nie powiedziałbym wam: 'Rozwijajcie to co jest umiejętne'. Gdyż jednak rozwijanie tego co jest umiejętne przyczynia się do korzyści i przyjemności, to mówię wam: 'Rozwijajcie to co jest umiejętne'." — Kusala Sutta – Umiejętne
Nie możemy kontrolować co kiedy będzie lecieć
W powyższym tekście Buddha mówi, że nie tylko da się wybierać między tym co jest umiejętne, a tym co jest nieumiejętne, ale że istnieje również sposób na rozwijanie pozytywnych cech i zarzucanie tych negatywnych. Przez to, jak mi się wydaje, rozwijanie czwartej szlachetnej prawdy — ośmiorakiej ścieżki — jest możliwe.nie możemy wybierać
Jeśli już jesteśmy przy "spoglądaniu na Sutta Pitakę", to pokaż mi gdzie Buddha mówił o "ekstremalnie krótkich momentach", w których wszystko powstaje i natychmiast się rozpada. Nie chcę tekstów, które będę musiał interpretować, a tylko takie które mówią o tym jasno i wprost. Według tego co piszesz, to jest to centralna nauka Buddhy, więc zapewne — skoro była tak istotna — to poświęcił jej najwięcej miejsca. Tylko gdzie? Narazie brzmi to jak dogmat, którym warto się według Ciebie kierować. Chciałbym również poprosić Cię o wyjaśnienie jak pogodzić takie nauczanie z tym powyższym z ust Buddhy. Czy rozwijanie czegokolwiek jest możliwe w świecie, w którym wszystko natychmiast powstaje i rozpada się, w świecie w którym nie można w ogóle niczego i do żadnego stopnia kontrolować?
Pozdrawiam,
Skałosz
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Właściwy Wysiłek
Cześć Karmo Dordże,
Jednak, wydaje mi się, że to zwalczanie nieumiejętnych myśli nie ma być po prostu zamiataniem ich pod dywan, bo wtedy bardzo łatwo sprawić by zaczęły kierować działaniem z ukrycia. Raczej powinno się zrozumieć, że kierowanie się nimi i żywienie ich nie przykłada się do Twojego szczęścia i dobrobytu. Warto mieć "oczy dookoła głowy" i zauważyć co tak naprawdę nas w nich kręci. Bo z własnego doświadczenia wiem, że lubię się nużać w pewnych nieumiejętnych myślach. Tylko pytanie: "Dlaczego?" Kolejne pytanie na które warto sobie odpowiedzieć to: "Jakie są minusy podążania za nimi?" A trzecie: "Jaka jest od nich ucieczka?" Buddha w suttach daje pewne sposoby na to, ale samemu trzeba ocenić, który będzie działał w konkretnej sytuacji, albo samemu eksperymentować — co wzmaga siłę rozeznania i spostrzegawczości, często zwanej mądrością.
Pozdrawiam,
Skałosz
raczej niemożliwe jest obserwowanie czegokolwiek np. z głową pełną nienawistnych myśli, które ciągną w przeszłość lub wybiegają w przyszłość.Buddha zaleca, aby pozbywac sie negatywnych myśli nawet siła zaciskając zęby. Nie rozumiem jak to sie mam do obserwowania wszystkich stanow mentalnych?
Jednak, wydaje mi się, że to zwalczanie nieumiejętnych myśli nie ma być po prostu zamiataniem ich pod dywan, bo wtedy bardzo łatwo sprawić by zaczęły kierować działaniem z ukrycia. Raczej powinno się zrozumieć, że kierowanie się nimi i żywienie ich nie przykłada się do Twojego szczęścia i dobrobytu. Warto mieć "oczy dookoła głowy" i zauważyć co tak naprawdę nas w nich kręci. Bo z własnego doświadczenia wiem, że lubię się nużać w pewnych nieumiejętnych myślach. Tylko pytanie: "Dlaczego?" Kolejne pytanie na które warto sobie odpowiedzieć to: "Jakie są minusy podążania za nimi?" A trzecie: "Jaka jest od nich ucieczka?" Buddha w suttach daje pewne sposoby na to, ale samemu trzeba ocenić, który będzie działał w konkretnej sytuacji, albo samemu eksperymentować — co wzmaga siłę rozeznania i spostrzegawczości, często zwanej mądrością.
Pozdrawiam,
Skałosz
Re: Właściwy Wysiłek
Świetna sutta, Gdybyś przy okazji znalazł jej palijski odpowiednik było by fajnie, bo ja jej nigdy nie moglem znaleźć w zasobach tipitaka.orgspoglądamy i widzimy np.:
"Bhikkhowie, zarzucajcie to co jest nieumiejętne [akusala]. Jest możliwe, żeby zarzucać to co jest nieumiejętne. Gdyby było to niemożliwe, to nie powiedziałbym wam: 'Zarzucajcie to co jest nieumiejętne'. Gdyż jednak jest możliwe, żeby zarzucać to co jest nieumiejętne, to mówię wam: 'Zarzucajcie to co jest nieumiejętne'. Gdyby to zarzucanie przyczyniało się do krzywdy i bólu, to nie powiedziałbym wam: 'Zarzucajcie to co jest nieumiejętne'. Gdyż jednak zarzucanie tego co jest nieumiejętne przyczynia się do korzyści i przyjemności, to mówię wam: 'Zarzucajcie to co jest nieumiejętne'.
"Bhikkhowie, rozwijajcie to co jest umiejętne [kusala]. Jest możliwe, żeby rozwijać to co jest umiejętne. Gdyby było to niemożliwe, to nie powiedziałbym wam: 'Rozwijajcie to co jest umiejętne'. Gdyż jednak jest możliwe, żeby rozwijać to co jest umiejętne, to mówię wam: 'Rozwijajcie to co jest nieumiejętne'. Gdyby to rozwijanie przyczyniało się do krzywdy i bólu, to nie powiedziałbym wam: 'Rozwijajcie to co jest umiejętne'. Gdyż jednak rozwijanie tego co jesW powyższym tekście Buddha mówi, że nie tylko da się wybierać między tym co jest umiejętne, a tym co jest nieumiejętne, ale że istnieje również sposób na rozwijanie pozytywnych cech i zarzucanie tych negatywnych. Przez to, jak mi się wydaje, rozwijanie czwartej szlachetnej prawdy — ośmiorakiej ścieżki — jest możliwe.
t umiejętne przyczynia się do korzyści i przyjemności, to mówię wam: 'Rozwijajcie to co jest umiejętne'." — Kusala Sutta – Umiejętne
Tylko kwestia kto kultywuje? kto rozwija to co kusala? Czy rozwój mądrości nie jest pierwszy wśród Ośmioaspektowej Ściezki?W powyższym tekście Buddha mówi, że nie tylko da się wybierać między tym co jest umiejętne, a tym co jest nieumiejętne, ale że istnieje również sposób na rozwijanie pozytywnych cech i zarzucanie tych negatywnych. Przez to, jak mi się wydaje, rozwijanie czwartej szlachetnej prawdy — ośmiorakiej ścieżki — jest możliwe.
http://theravada.na.mahajana.net/sutty_ ... ie_11.html
Na razie dwie:Jeśli już jesteśmy przy "spoglądaniu na Sutta Pitakę", to pokaż mi gdzie Buddha mówił o "ekstremalnie krótkich momentach", w których wszystko powstaje i natychmiast się rozpada. Nie chcę tekstów, które będę musiał interpretować, a tylko takie które mówią o tym jasno i wprost.
http://theravada.na.mahajana.net/glowne_sutty_1.html
http://theravada.na.mahajana.net/glowne_sutty_7.html
czy to nie jest aby jeden ze skrajnych poglądów??Czy rozwijanie czegokolwiek jest możliwe w świecie, w którym wszystko natychmiast powstaje i rozpada się, w świecie w którym nie można w ogóle niczego i do żadnego stopnia kontrolować?
miłej nocy
ikar
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Właściwy Wysiłek
Cześć Ikarze,
Zadając te powyższe pytania, jednocześnie nie odniosłeś się do mojego stwiedzenia, że twoje słowa stoją w sprzeczności z tą suttą. Uważasz, że nie stoją?
Pozdrawiam,
Skałosz
Świetna sutta, Gdybyś przy okazji znalazł jej palijski odpowiednik było by fajnie, bo ja jej nigdy nie moglem znaleźć w zasobach tipitaka.org
- 2. 1. 2. 9.
19. Akusalaṃ bhikkhave pajahatha. Sakkā bhikkhave akusalaṃ pajahituṃ. No ce taṃ24 bhikkhave sakkā abhavissa akusalaṃ pajahituṃ, nāhaṃ evaṃ vadeyyaṃ "akusalaṃ bhikkhave pajahathā"ti. Yasmā ca kho bhikkhave sakkā akusalaṃ pajahituṃ, tasmāhaṃ evaṃ vadāmi "akusalaṃ bhikkhave pajahathā"ti. Akusalaṃ ca hidaṃ bhikkhave pahīnaṃ ahitāya dukkhāya saṃvatteyya, nāhaṃ evaṃ vadeyyaṃ "akusalaṃ bhikkhave pajahathā"ti. Yasmā ca kho bhikkhave akusalaṃ pahīnaṃ hitāya sukhāya saṃvattati, tasmāhaṃ evaṃ vadāmi "akusalaṃ bhikkhave pajahathā"ti.
Kusalaṃ bhikkhave bhāvetha. Sakkā bhikkhave kusalaṃ bhāvetuṃ. No ce taṃ25 bhikkhave sakkā abhavissa kusalaṃ bhāvetuṃ, nāhaṃ evaṃ vadeyyaṃ "kusalaṃ bhikkhave bhāvethā"ti. Yasmā ca kho bhikkhave sakkā kusalaṃ bhāvetuṃ, tasmāhaṃ evaṃ vadāmi "kusalaṃ bhikkhave bhāvethā"ti. Kusalaṃ ca hidaṃ bhikkhave bhāvitaṃ ahitāya dukkhāya saṃvatteyya, nāhaṃ evaṃ vadeyyaṃ "kusalaṃ bhikkhave bhāvethā"ti. Yasmā ca kho bhikkhave kusalaṃ bhāvitaṃ hitāya sukhāya saṃvattati, tasmāhaṃ evaṃ vadāmi "kusalaṃ bhikkhave bhāvethā"ti. — A.i,58
Jak to kto? Buddha powyżej mówi, żeby bhikkhowie rozwijali to co umiejętne i zarzucali to co jest nieumiejętne. To chyba jest dosyć bezpośrednie stwierdzenie, kto ma co rozwijać i co zarzucać.Tylko kwestia kto kultywuje? kto rozwija to co kusala?
Zadając te powyższe pytania, jednocześnie nie odniosłeś się do mojego stwiedzenia, że twoje słowa stoją w sprzeczności z tą suttą. Uważasz, że nie stoją?
ikar pisze:Nie możemy kontrolować co kiedy będzie lecieć
Jeśli nie można "kontrolować co kiedy będzie lecieć", to jak można zarzucać to co jest nieumiejętne i rozwijać to co jest umiejętne? Wytłumacz to nam.Buddha pisze:Jest możliwe, żeby zarzucać to co jest nieumiejętne. (...) Jest możliwe, żeby rozwijać to co jest umiejętne.
Jest. Ale jak już pisałem w innym wątku są dwa rodzaje właściwego poglądu, drugiego nie da się odłączyć od pierwszego.Czy rozwój mądrości nie jest pierwszy wśród Ośmioaspektowej Ściezki?
Wybacz Ikarze, musisz się trochę bardziej postarać, bo niestety nie widzę w tych tekstach mowy o ekstremalnie krótkich momentach w których wszystko powstaje i rozpada się. Musiałbym mieć niezwykle "dobrej" woli, żeby to tam zobaczyć. Skoro była to tak ważna nauka, bo ciągle o niej przypominasz — w każdym miejscu — to z całą pewnością pojawia się ona często w suttach i jest jasno wyjaśniona. Byłoby nielogiczne gdyby miała być jakoś zakamuflowana i podana w zaowalowany sposób. Więc proszę wskaż mi te fragmenty o ekstremalnie krótkich momentach w których wszystko powstaje i natychmiast się rozpada.
Czy to nie był aby twój pogląd?czy to nie jest aby jeden ze skrajnych poglądów??
Pozdrawiam,
Skałosz
Re: Właściwy Wysiłek
Piotrek dzięki za palijską wersję tej Sutty. Bardzo ją lubię
Piotrek w tym momencie ignorujesz nauczanie Błogosławionego. Podałem Ci anatta-lakhana suttę w której jest wyraźnie wskazane na to iż to co uważamy za siebie to 5 khandha.Tylko kwestia kto kultywuje? kto rozwija to co kusala?
Jak to kto? Buddha powyżej mówi, żeby bhikkhowie rozwijali to co umiejętne i zarzucali to co jest nieumiejętne. To chyba jest dosyć bezpośrednie stwierdzenie, kto ma co rozwijać i co zarzucać.
no dobrze pstryknij palcami i przywołaj mettę. Umiesz to zrobić?Jeśli nie można "kontrolować co kiedy będzie lecieć", to jak można zarzucać to co jest nieumiejętne i rozwijać to co jest umiejętne? Wytłumacz to nam.
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
Re: Właściwy Wysiłek
piotr jeszcze to:
http://theravada.na.mahajana.net/sutty_ ... yce_2.html
http://theravada.na.mahajana.net/sutty_o_swiecie_6.htmlTylko kwestia kto kultywuje? kto rozwija to co kusala?
Jak to kto? Buddha powyżej mówi, żeby bhikkhowie rozwijali to co umiejętne i zarzucali to co jest nieumiejętne. To chyba jest dosyć bezpośrednie stwierdzenie, kto ma co rozwijać i co zarzucać.
http://theravada.na.mahajana.net/sutty_ ... yce_2.html
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Właściwy Wysiłek
Czółko ikar
To pańca-khanda są tym krótkim czymś? Czy pojawiające się dhammy? Ikar mam nadzieję, że Twoje poglądy sa Twoimi....
metta&peace
p.
To pańca-khanda są tym krótkim czymś? Czy pojawiające się dhammy? Ikar mam nadzieję, że Twoje poglądy sa Twoimi....
metta&peace
p.
Re: Właściwy Wysiłek
Har-dao, ty to możesz znać jako banganiana(bhanga-nana).To pańca-khanda są tym krótkim czymś? Czy pojawiające się dhammy? Ikar mam nadzieję, że Twoje poglądy sa Twoimi....
"Chcemy iść łatwą drogą, ale jeżeli nie ma cierpienia, to nie ma mądrości. By dojrzeć do mądrości, musisz na swojej ścieżce naprawdę załamać się i zapłakać co najmniej trzy razy" Ajahn Chah
- piotr
- ex Global Moderator
- Posty: 3569
- Rejestracja: pn cze 30, 2003 08:02
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: brak
Re: Właściwy Wysiłek
Czołem Ikarze,
Swoim pytaniem sugerujesz, że nie ma czegoś takiego jak umiejętność, że nie da się jej rozwinąć. Sutta, którą "bardzo lubisz" mówi coś przeciwnego.
Na koniec parę obserwacji: Podajesz mi sutty, które nic nowego nie wnoszą do naszej dyskusji. Omijasz moje pytania albo odpowiadasz na nie pytaniami. Na niewygodne Ci fragmenty z sutt, reagujesz stwierdzeniem, że są "fajne", ale jakoś nie widzę byś w swoich rozważniach brał je pod uwagę.
Zauważyłem w innym wątku, że męczy Cię już taka dyskusja. Mnie również zmęczyła — rozmowa z kimś kogo nie ma.
Tymniemniej pozdrawiam,
Skałosz
proszę bardzo.Piotrek dzięki za palijską wersję tej Sutty. Bardzo ją lubię
Skoro uważasz, że ja ją ignoruję to ignoruje ją też Błogosławiony, w rozmowie z brāhmaṇem, który twierdził, że "nie ma niczego uczynionego przez siebie, niczego uczynionego przez innych" — bo nie dał mu nauki o kultywowaniu percepcji nie-się [anattasaññā].Piotrek w tym momencie ignorujesz nauczanie Błogosławionego. Podałem Ci anatta-lakhana suttę w której jest wyraźnie wskazane na to iż to co uważamy za siebie to 5 khandha.
Umiem pstryknąć palcami na zawołanie. Ale wracając do meritum... Twoje pytanie dotyczy właściwie zagadnienia umiejętności. Moim zdaniem można taką umiejętność rozwinąć do tego stopnia, by utrzymywać dobrą wolę nawet dla osób, które odcinają Ci nogi dwuręcznę piłą.no dobrze pstryknij palcami i przywołaj mettę. Umiesz to zrobić?
Swoim pytaniem sugerujesz, że nie ma czegoś takiego jak umiejętność, że nie da się jej rozwinąć. Sutta, którą "bardzo lubisz" mówi coś przeciwnego.
Na koniec parę obserwacji: Podajesz mi sutty, które nic nowego nie wnoszą do naszej dyskusji. Omijasz moje pytania albo odpowiadasz na nie pytaniami. Na niewygodne Ci fragmenty z sutt, reagujesz stwierdzeniem, że są "fajne", ale jakoś nie widzę byś w swoich rozważniach brał je pod uwagę.
Zauważyłem w innym wątku, że męczy Cię już taka dyskusja. Mnie również zmęczyła — rozmowa z kimś kogo nie ma.
Tymniemniej pozdrawiam,
Skałosz
- Har-Dao
- Global Moderator
- Posty: 3162
- Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Dhamma-Vinaya
- Lokalizacja: Polska
- Kontakt:
Re: Właściwy Wysiłek
Hmm ikarikar pisze:Har-dao, ty to możesz znać jako banganiana(bhanga-nana).To pańca-khanda są tym krótkim czymś? Czy pojawiające się dhammy? Ikar mam nadzieję, że Twoje poglądy sa Twoimi....
Bhangańana to fachowy termin z Abhidhammy - znaczenie jest bardzo trudne do wyłozenia, w tłumaczeniu znaczy "zniszczenie" - Goenka mówi "dissolution" - rozpad. To jest pewien etap w rozwoju, jak mozesz etap przyrównywać do czegoś o co pytam?
Mam nadzieję jednak, że po prostu Ci się cos myli i miałeś na myśli "kalapa" a dokładniej attha-kalapa. Czyli najmniejsze cząstki składowe jakie odkrył rzekomo Buddha (8 rodzai / 4 żywioły)?
Ikar - sprawdź moze dokłądnie w tekstach - zacytuj fragment najlepiej i podkreśl dokłądnie - tym sposobem odpowiadając. Nie chcę żadnych linek do strony Agriosa, chcę wyszczególnienia w cytacie - jeśli można, oki?
metta&peace
p.