Obserwowanie oddechu w bon ?
Moderator: kunzang
Obserwowanie oddechu w bon ?
Z tego co sie orientuje w bon nauczane jest szine z obiektem w postaci:
- bialego A na kijku,
- z dzwiekiem np. HUNG-HRI
- z wizualizacja bialego swietlistego punktu miedzy brwiami.
A czy jest nauczana koncentracja na oddechu np. na okolicach nosa, liczenie oddechow, obserwowanie oddechu, koncentrowanie sie na punkcie w dole brzucha ?
- bialego A na kijku,
- z dzwiekiem np. HUNG-HRI
- z wizualizacja bialego swietlistego punktu miedzy brwiami.
A czy jest nauczana koncentracja na oddechu np. na okolicach nosa, liczenie oddechow, obserwowanie oddechu, koncentrowanie sie na punkcie w dole brzucha ?
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
są ćwiczenia oddechowe, w których koncentruje się na oddechu, ale to nie są ćwiczenia koncentracji. cele ćwiczenia są inne.
Radical Polish Buddhism
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
To wiem, ze sa cwiczenia oddechowe np. 9 oczyszczajacych oddechow, 3 cw oddechowe przygotowujace do tummo, 3 cw z siang siung i jeszcze kiedys jakies robilem, ale nie pamietam nazwy /liczylo sie iles oddechow i bylo tez pochylanie tulowia w przod/.
Tu mi chodzi o to czy w bon naucza sie szine, w ktorym, oddech jest obiektem/podpora.
Tu mi chodzi o to czy w bon naucza sie szine, w ktorym, oddech jest obiektem/podpora.
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
ja nic o czymś takim nie słyszałemIgo pisze: Tu mi chodzi o to czy w bon naucza sie szine, w ktorym, oddech jest obiektem/podpora.
Radical Polish Buddhism
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Chociaz tak sobie mysle, ze skoro w bon sa rowniez sutry, ktore chyba nie byly w Polsce nauczane, w nich pewnie sa jakies wskazowki do szine z oddechem.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Witam
A i w dzogczen to ma miejsce. Jongdzin Rinpocze w komentarzach do siang siung njen dziu podaje jako jedną z metod koncentracji, koncentrację na oddechu.
Pozdrawiam
kunzang
Zgadza się.Igo pisze:Chociaz tak sobie mysle, ze skoro w bon sa rowniez sutry, ktore chyba nie byly w Polsce nauczane, w nich pewnie sa jakies wskazowki do szine z oddechem.
A i w dzogczen to ma miejsce. Jongdzin Rinpocze w komentarzach do siang siung njen dziu podaje jako jedną z metod koncentracji, koncentrację na oddechu.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Dzieki Kunzang Ucieszyla mnie ta informacja.
- sosnowiczanin
- Posty: 412
- Rejestracja: sob mar 03, 2007 15:48
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Bon
- Kontakt:
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Yongdzin podawał jeszcze 3 inne szine z Magyu, skierowane dla mających problemy z wizualizacją, m.in. szine turkusowej pszczoły.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Witam
Pozdrawiam
kunzang
Poczekaj... to z pszczołą, to nie jest szine a jedna z trzech metod podnoszenia: podnoszenie miejsca, podnoszenie ciała, podnoszenie umysłu /nazywane ''Kontemplacja złotej pszczoły''/. Natomiast trzy rodzaje szine to: koncentracja na A, koncentracja na srebrnej kropli, koncentracja na niebieskiej kropli. Rzecz jasna wszystko to w ramach Magyu.sosnowiczanin pisze:Yongdzin podawał jeszcze 3 inne szine z Magyu, skierowane dla mających problemy z wizualizacją, m.in. szine turkusowej pszczoły.
Pozdrawiam
kunzang
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Witam
Pozdrawiam
kunzang
A dlaczego Ciebie ucieszyła?Igo pisze:Dzieki Kunzang Ucieszyla mnie ta informacja.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Bo swiadczy o tym jak bogata jest sciezka bon, ze posiada tyle rodzajow praktyk. Plus jakos nie za bardzo mi przypadlo do gustu szine z bialym A na kijku, a z oddechem juz bardziej.kunzang pisze:A dlaczego Ciebie ucieszyła?Igo pisze:Dzieki Kunzang Ucieszyla mnie ta informacja.
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
W takim razie jeszcze sie dopytam. Dlaczego w sandze bon /w Warszawie/ praktykuje sie oraz w ksiazkach Tenzina Wangyala Rinpocze omawiana jest praktyka szine z bialym A na kijku, a nie koncentracja na oddechu ?kunzang pisze: Jongdzin Rinpocze w komentarzach do siang siung njen dziu podaje jako jedną z metod koncentracji, koncentrację na oddechu.
Czy to przypadek? Tradycja ? Czy tez jest jakis inny powod np. ze jest to latwiejsze dla poczatkujacych lub lepiej przygotowuje do dzogczen ?
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Witam
Odnosisz się także, jak rozumiem, do praktyk grupowych w warszawie - nie indywidualnych - co jest tu istotnym jako tło. Przede wszystkim, praktykuje się określony rodzaj szine zgodny z cyklem dzogczen A-khrid /w tym roku pojawi się szine z cyklu śang śung njen dziu - tak w ramach ciekawostki/. Główne nauki cyklu A-khrid /nyndo i szine itd.../, były przekazywane w polsce / i są cały czas poszerzane/ przez J.T.N.R., T.W.R. N.D.R.. A-krid jest jednym z trzech bazowych cykli nauk przekazanych w polsce. To konkretne szine z tego cyklu, jest nauczane /i praktykowane/ w ''otwarty sposób'', pozostałe wymagają przekazu i przejścia przez praktyki wstępne /nyndro itp/. itd...
Koncentracja na oddechu jest związana przede wszystkim z systemem sutr, a ten /poza modlitwami/, nie był przekazywany. Natomiast w dzogczen, koncentracja na oddechu w kontekście szine jest traktowana marginalnie i też nie były udzielane szersze wyjaśnienia na ten temat.
Pozdrawiam
kunzang
Ponieważ w cyklu dzogczen A-krid, jest takie a nie inne szine, dlatego takie szine jest omawiane przez Tenzina Wangyala Rinpocze.Igo pisze:W takim razie jeszcze sie dopytam. Dlaczego w sandze bon /w Warszawie/ praktykuje sie oraz w ksiazkach Tenzina Wangyala Rinpocze omawiana jest praktyka szine z bialym A na kijku, a nie koncentracja na oddechu ?
Odnosisz się także, jak rozumiem, do praktyk grupowych w warszawie - nie indywidualnych - co jest tu istotnym jako tło. Przede wszystkim, praktykuje się określony rodzaj szine zgodny z cyklem dzogczen A-khrid /w tym roku pojawi się szine z cyklu śang śung njen dziu - tak w ramach ciekawostki/. Główne nauki cyklu A-khrid /nyndo i szine itd.../, były przekazywane w polsce / i są cały czas poszerzane/ przez J.T.N.R., T.W.R. N.D.R.. A-krid jest jednym z trzech bazowych cykli nauk przekazanych w polsce. To konkretne szine z tego cyklu, jest nauczane /i praktykowane/ w ''otwarty sposób'', pozostałe wymagają przekazu i przejścia przez praktyki wstępne /nyndro itp/. itd...
Koncentracja na oddechu jest związana przede wszystkim z systemem sutr, a ten /poza modlitwami/, nie był przekazywany. Natomiast w dzogczen, koncentracja na oddechu w kontekście szine jest traktowana marginalnie i też nie były udzielane szersze wyjaśnienia na ten temat.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Dzieki za wyjasnienia
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Proszę. Był drobny edit z mej strony.Igo pisze:Dzieki za wyjasnienia
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Jeszcze jednak podraze temat, bo to mi nie daje spokoju. Zatem: dlaczego "w dzogczen, koncentracja na oddechu w kontekście szine jest traktowana marginalnie" ? Czy jest jakis powod ?kunzang pisze: Natomiast w dzogczen, koncentracja na oddechu w kontekście szine jest traktowana marginalnie i też nie były udzielane szersze wyjaśnienia na ten temat.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Co reprezentuje oddech /z czym jest związany/, a co reprezentuje białe A /z czym jest zwiazane/?Igo pisze: Jeszcze jednak podraze temat, bo to mi nie daje spokoju. Zatem: dlaczego "w dzogczen, koncentracja na oddechu w kontekście szine jest traktowana marginalnie" ? Czy jest jakis powod ?
Jaki jest główny cel szine z białym A?
Na co przede wszystkim kładzie się nacisk w dzogczen?
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Oddech zwiazany jest z prana, z elementem wiatru. Chyba tez umysl, jak jezdziec na koniu, jedzie na oddechu. A moze po prostu oddech reprezentuje sam umysl.kunzang pisze: Co reprezentuje oddech /z czym jest związany/, a co reprezentuje białe A /z czym jest zwiazane/?
Jaki jest główny cel szine z białym A?
Na co przede wszystkim kładzie się nacisk w dzogczen?
Biale A reprezentuje pewnie naturalny stan, rigpe.
Tutaj http://en.wikipedia.org/wiki/Rainbow_body napisano pod obrazkiem bialego A.
"Tybetanska litera A, symbol ciala swiatla".Tibetan letter "A", the symbol of body of light
Glowny cel szine z bialym A - to pewnie wprowadzenie, rozpoznanie naturalnego stanu. W dzogczen kladzie sie przede wszystkim nacisk na rozpoznanie, a gdy to sie uda, spoczywanie w naturalnym stanie, a gdy z kolei to sie uda, na zintegrowanie tego spoczywania z kazda codzienna czynnoscia /to chyba wynika z 3 wskazan Garaba Dordze/.
Czy dobrze odpowiedzialem na te pyt?
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Witam
Tak więc masz swą odpowiedź, na swe wcześniejsze pytania
Pozdrawiam
kunzang
ps
co do białego A, to ma ono wiele sybolicznych znaczeń a w kontekście szine reprezentuje rigpę.
Tak... generalnie tak. Oddech reprezentuje pranę.Igo pisze: (...) Czy dobrze odpowiedzialem na te pyt?
Tak więc masz swą odpowiedź, na swe wcześniejsze pytania
Pozdrawiam
kunzang
ps
co do białego A, to ma ono wiele sybolicznych znaczeń a w kontekście szine reprezentuje rigpę.
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Nie neguję niczego co na temat oddechu było powiedziane.Oczywiście nie jest to główna praktyka w żadnycj szkole buddyzmu, ale jest bardzo wazna.To praktyka z energiami, ich gromadzenie i wyrównywanie w naszym ciele,Jest tez praktyką uspokojenia umysłu, czyli szine.Od tego trzeba wszystko zaczynać.Rytmiczny, świadomy, głęboki oddech, włącznie z wprowadzaniem prany do kanału centralnego, przybliża nas do stanu kontemplacji, do stanu pustki, w której możemy być obecni.Dla mnie jest to praktyka codzienna.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Witam
Pozdrawiam
kunzang
By była to praktyka z energiami /cokolwiek to znaczy/, samo obserwowanie oddechu nie wystarczy.garawa pisze:Nie neguję niczego co na temat oddechu było powiedziane.Oczywiście nie jest to główna praktyka w żadnycj szkole buddyzmu, ale jest bardzo wazna.To praktyka z energiami, ich gromadzenie i wyrównywanie w naszym ciele,
Nie, nie trzeba zaczynać od oddechu, ale swobodnie można uznać, że trzeba - wszystko zależy od tego, co komu trzeba.garawa pisze:Jest tez praktyką uspokojenia umysłu, czyli szine.Od tego trzeba wszystko zaczynać.
Obserwowanie oddechu nie jest tożsame z wprowadzenie esencji do kanału centralnego. By to miało miejsce, samo obserwowanie oddechu nie wystarczy. Możesz opisać, jak konkretnie wygląda Twa praktyka z oddechem?garawa pisze:Rytmiczny, świadomy, głęboki oddech, włącznie z wprowadzaniem prany do kanału centralnego, przybliża nas do stanu kontemplacji, do stanu pustki, w której możemy być obecni.Dla mnie jest to praktyka codzienna.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Obserwowanie oddechu w bon ?
Nie będe sie szczegółowo rozpisywał, czym dla mnie jest jantrajoga i jak się co nazywa.Praktykujemy wszystko, co nas przybliża do absolutnej prawdy. Każdy może praktykowac co innego w tym celu i na swój sposób.Wszystko zalęży od stanu umysłu ucznia. Ci co zaczynają praktykę, maja mętlik w głowie i ucza sie formułek, aby cokolwiek zrozumieć.Dopiero potem odgadują, że ledwie dotknęli tematu, a juz pobłądzili.Ale to dobrze że dalej szukają , bo umysł sam może wejść na własciwą ścieżkę.Gorzej jest gdy praktykujacy od razu czuje sie oświecony i wszystko wie.Pozostanie juz tam gdzie był.Jeśli nie umie się wyjść poza pojęcia,wciąż będzie sie dyskutowac o rzeczach zbędnych.Cała praktyka buddyjska polega na osiąganiu takiej relaksacji,w której rodzi sie i dojrzewa wiedza.Do relaksacji prowadzi jantrajoga. przynajmniej w moim przypadku.Bardzo polecam ją początkującemu IGO.