Cytaty Nauczycieli

dyskusje i rozmowy

Moderator: iwanxxx

Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Prawdziwa natura pustej góry jest poza milionami lat w przeszłości i przyszłości.
Biała chmura, chłodny wiatr, przychodzą i odchodzą bez końca same z siebie.
Dlaczego Bodhidharma przybył do Chin?
Kogut pieje przed świtem i wtedy słońce wschodzi nad widnokręgiem.''
Mangong
.
dane :580:
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Mnich: Dae Soen Sa Nim, jaka jest różnica pomiędzy hua tou* i konganem?

MZSS: Hua tou jest jak wskazujący palec. Sam palec nie jest ważny. Najważniejszy jest kierunek. Hua tou nie ma znaczenia. Jest po prostu wskazującym palcem. Kierunek jest najważniejszy. Hua tou oznacza twój kierunek. Pytanie, takie jak - Kto mówi? - posiada dwa punkty, podmiot i przedmiot. Jeśli posiadasz dwie rzeczy, wtedy przeciwieństwa już się pojawiły. Nie twórz przeciwieństw. Kto mówi? ... wtedy myślenie, myślenie, myślenie się pojawia. Hua tou oznacza odcięcie całego myślenia. Czym jest Budda? - Suche gówno na patyku. W tym nie ma myślenia; to jest wskazywanie kierunku! Kongan również oznacza odcięcie wszelkiego myślenia. Po prostu rób to.

Mnich: Jednak kiedy zadajesz pytanie chcesz znaleźć odpowiedź, prawda?

MZSS: Nie powinieneś chcieć znaleźć odpowiedzi. Teraz w Chinach bardzo popularna jest praktyka Czystej Krainy. Wielu ludzi praktykuje pytając siebie - Kim jest O Mi To Fo, kim jest Bodhisattwa Amitabul? To jest OK, ale to nie jest prawdziwy Zen. To jest tak jak to: Co to jest Budda? Pałeczki do jedzenia. Wtedy jeśli pojawia się myślenie - dlaczego pałeczki?, to nie jest zbyt dobrze. Co to jest Budda? Pałeczki. Wtedy, tylko działanie - użyj pałeczek, jedz! To jest właściwe. Kto śpiewa? Jeśli myślisz, wtedy dwa umysły się pojawiają: umysł śpiewania, umysł pytający. Lecz hua tou oznacza odciąć oba te umysły - odciąć całe myślenie. Da Sung Il Pung - UDERZENIE! Stań się jednym. Tylko rób to!

Mnich: Lecz każdy praktykuje: Kto śpiewa O MI To Fo? Da Sung Il Pung jest bardzo wysokiej klasy. Nikt tego nie rozumie.

MZSS: Tak, ten styl nauczania był używany przez tak długi czas że prawdziwe znaczenie zostało zagubione. Dziś nikt nie rozumie. W czasach dynastii Tang i Sung każdy rozumiał właściwe nauczanie. Żywe słowa są bardzo istotne - to jest Zen. Nie myślące słowa. Po prostu postrzegaj, wtedy wewnętrzne i zewnętrzne BUM! stają się jednym. Więc wszyscy, proszę jeść!

Mnich: Sir, co robisz w trakcie siedzącej medytacji?

MZSS: Siedząca medytacja, leżąca medytacja, chodząca medytacja, to nie ma znaczenia. Właśnie teraz wszystko musi być jasne przed tobą.

Mnich: To co zrozumiałem z twojej mowy, to że kiedy powtarzasz mantrę, czytasz sutrę, etc. tylko rób to. Lecz ludzie w Chinach, kiedy recytują O MI To Fo, myślą o O Mi To Fo, czystej krainie, etc. Lecz ty mówisz tylko rób to - czy to jest w porządku?

MZSS: Tak, dobrze. Tylko rób to! Wtedy powtarzanie O MI To Fo i Zen nie różnią się.

Mnich: Czyli kiedy jest czas pokłonów, tylko się kłaniaj?

MZSS: Tak jest. Tylko rób to!

Mnich: Oni w Chinach nie mają takich Mistrzów Zen jak ty. Oni tam tylko siedzą. Nie będą kłaniać się ani praktykować z mantrą. Poza tym oni tylko siedzą w świątyni. Ale ty używasz wszystkiego jako praktyki.

MZSS: Pokłony, śpiewanie, siedzenie - tylko rób to. Jeśli chcesz czegoś, jest to wielki błąd. Jeśli chcesz iść do Czystej Krainy lub chcesz oświecenia, będziesz miał problem. Tylko rób to! Praktykując O Mi To Fo, jedząc, musisz próbować. Jeśli nie masz umysłu próbowania, wszystko jest problemem. Jeśli masz umysł próbowania, nic nie jest problemem. Proszę jedz.

Mnich: Jestem bardzo szczęśliwy, nie mogę jeść.

MZSS: Jedz, jedz! Czas jedzenia, jedz.

Mnich: Jesteś żywym słowem. Teraz osiągnąłem żywe słowo!''

- cytat pochodzi z rozmowy podczas lunchu w Hong Kongu pomiędzy Mistrzem Zen Seung Sahnem, słynnym mnichem, i kilkoma uczniami.

*Hua tou znaczy - najwyższa mowa. Jest to punkt przed myśleniem. Tradycyjnie jest to słowo lub fraza (tak jak mu lub: Co to jest?) używana przez praktykującego do odcięcia wszelkiego myślenia i powrotu do oryginalnej jaźni sprzed myślenia.
.
dane :580:
Awatar użytkownika
amogh
Posty: 3535
Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: amogh »

"Każde poruszenie i każde zatrzymanie, nie ma niczego, co nie byłoby namalowanym obrazem."

Dogen Kigen, Shobogenzo - "Zwój 24, Namalowane ciastko"
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Czym jest praktyka? Czasem myślimy: „Och, zrobię tysiąc pokłonów, dziesięć godzin medytacji siedzącej i wtedy coś otrzymam”. To nie tak. Jeśli wasz kierunek nie jest jasny, możecie zrobić milion pokłonów i medytować cały dzień i noc, lecz nic się nie zdarzy… być może rozbolą was nogi i po chwili poddacie się. „Bolą mnie nogi, boli mnie ciało i niczego nie osiągnąłem.!” A zatem jeśli macie jasny kierunek wówczas wasza praktyka będzie trwać bez przerwy, dwadzieścia cztery godziny na dobę. Lecz dla wielu ludzi pytaniem jest: Czego chcę? Dlaczego praktykuję? Aby co osiągnąć?
Wielokrotnie chcemy coś otrzymać poprzez praktykę, ale oświecenie oznacza stracić wszystko – nie coś otrzymać. Niczego nie otrzymujecie, wszystko tracicie. Musicie być na to przygotowani. Musicie być gotowi, aby naprawdę wszystko stracić, stracić wszystkie złudzenia wobec siebie. Nie jest to łatwe. Nie lubimy tego. Chcemy zatrzymać chociaż małe złudzenie, mieć chociaż cokolwiek, jaką maleńką rzecz, której można się przytrzymać, by poczuć się bezpiecznie.''
Mistrzyni Zen Bon Shim
.
dane :580:
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Oto pytanie dla wszystkich: Jak możecie wydostać się z samsary, jak możecie wydostać się z cierpienia? Wszyscy jesteśmy naprawdę szczęśliwi ponieważ mamy dobrą sytuację do praktyki. Możemy sobie nawzajem pomagać i wspierać się, przychodzimy tu dobrowolnie i nic nas nie powstrzymuje od praktykowania poza naszym umysłem „ja, mnie moje”. Jednakże wiele razy kiedy chcecie udać się na odosobnienie lub robić pokłony, bądź posiedzieć, z tyłu głowy pojawia się cichutki głosik: „tylko minutę... zrobię to później... wpierw musze pozmywać naczynia... zadzwonić do kogoś... albo zrobić to czy tamto”. (...)
Pewien uczeń, który zawsze był bardzo nieśmiały i nigdy nic nie mówił, przyszedł do mnie i tym razem przemówił: „Przyszedłem na to odosobnienie ale to moje ostatnie. Zen nie jest dla mnie. Praktykowałem przez sześć lat i nic się nie wydarzyło.”
Zapytałam: „Kiedy ostatnio byłeś na odosobnieniu?” Pomyślał chwilę i powiedział „Cztery lub pięć lat temu.”
„A jaka jest twoja codzienna praktyka?”
„Cóż, czasami wstaję rano i robię sto osiem pokłonów oraz siedzę przez piętnaście minut, ale nie mogę tego robić codziennie, tylko czasami.”
„A więc czego oczekujesz? Masz tylko to, co robisz, a to niewiele, bo robisz niewiele.”
Tylko spróbujcie trzech prostych rzeczy w swoim życiu: wskazań, medytacji i konganów. Jeśli wykonujecie te trzy praktyki, to jakbyście byli na trzech ścieżkach jednocześnie, wzrastacie wówczas bardzo szybko, ponieważ polegają one na dyscyplinie, której potrzebujecie.''

Mistrzyni Zen Bon Shim
.
dane :580:
Awatar użytkownika
Kallimach
Posty: 53
Rejestracja: sob wrz 24, 2016 11:47
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Ateizm / Theravāda / Thiền
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: Kallimach »

Codziennie rodzą się nowe komórki [w ciele], a stare umierają,
ale nikt nie świętuje ich urodzin
ani nie urządza im pogrzebów.


Thich Nhat Hanh „Świat w naszych rękach”
Awatar użytkownika
Kallimach
Posty: 53
Rejestracja: sob wrz 24, 2016 11:47
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Ateizm / Theravāda / Thiền
Lokalizacja: Warszawa

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: Kallimach »

Jeszcze kilka myśli Thâya z tej samej książki:

Za każdym razem, gdy stawiamy krok w medytacji chodzonej, poruszamy się jako cały organizm, jako kosmos, i wszyscy przodkowie poruszają się i stawiają kroki razem z nami. Nie tylko zresztą przodkowie. Wraz z nami poruszają się także nasze dzieci i ich dzieci. W jednym mieści się wszystko.

Nie sądź, że kamienie nie żyją. Atomy są stale w ruchu. Elektrony poruszają się z prędkościami bliskimi prędkości światła. Zgodnie z nauczaniem buddyzmu atomy i kamienie są świadomością. Dlatego należy odrzucić różnicowanie na istoty żyjące i istoty nieżyjące.

Nie ma we wszechświecie zjawiska – od kamyka spoczywającego na dnie oceanu po ruch galaktyk odległych o miliony lat świetlnych – z którym nie mielibyśmy ścisłego związku. Wszystkie zjawiska są współzależne. (…) Jedność i różnorodność swobodnie przenikają się nawzajem. Jedność jest różnorodnością, a różnorodność jest jednością. Oto zasada współbycia.

W naszych poprzednich życiach byliśmy skałami, chmurami i drzewami. Byliśmy także dębem. To nie jest tylko buddyjska nauka, to stwierdzenie ma podstawy naukowe. My, ludzie, jesteśmy młodym gatunkiem. Kiedyś byliśmy roślinami, byliśmy drzewami. Musimy pamiętać o swojej wcześniejszej egzystencji i być pokorni. Od dębu możemy się wiele nauczyć.
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

"W telewizji i gazetach roi się od złych wiadomości, dokucza nam miejski hałas i wiele innych natarczywych bodźców. Ale wszystko to możesz wchłonąć, naprawdę w siebie przyjąć, a potem wypuścić wraz z wydechem. No więc wypuszczasz. Jest to oddech szikantazy. Jego działanie można porównać do alchemicznej przemiany ołowiu w złoto. Napełniasz się własnym smutkiem, gniewem (lub jakimkolwiek innym uczuciem, którego przeważnie starasz się unikać) i w ten sposób uznajesz jego obecność. Ale to dopiero część praktyki, bo później, przy wydechu, uwalniasz to uczucie i pozwalasz mu odejść. Potrzebuje ono twojego uznania, żeby mogło odpłynąć.
Trochę to dziwne, ale zazwyczaj nie uświadamiamy sobie cudzego ani nawet własnego gniewu, chociaż cała praktyka medytacyjna ma na celu poszerzenie obszaru świadomości. Co możesz zrobić, a czemu nie podołasz, co chcesz uczynić , a czego nie – wszystko to wiąże się ze świadomością. W naszej praktyce chodzi o to, żeby odważyć się naprawdę poczuć i zaakceptować te aspekty człowieczeństwa."

- Roshi Jakusho Kwong, "Bez początki, bez końca"

ps
podobne podejście jest w dzogczen
.
dane :580:
Jeden
Posty: 104
Rejestracja: śr maja 16, 2018 11:33
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Humanizm
Lokalizacja: Śląsk

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: Jeden »

Kunzang podał fragment tego tekstu a ja napiszę całość.

Zenji Sosen (Trzeci patriarcha zen)
"Wersety wiary w umysł"

Wielka Droga nie jest trudna
gdy idziesz nią bez upodobań
Gdzie nie ma miłości i nienawiści
tam wszystko staje się jasne
Najmniejsze jednak rozróżnienie
Niebo i Ziemię dzieli nieskończenie
Jeśli chcesz ujrzeć prawdę
nie bądź za ani przeciw
Ciągła walka dobra i zła
jest chorobą umysłu
Gdy umysł nie pojmuje prawdziwego sensu rzeczy
bezpowrotnie znika wrodzony mu spokój

Wielka droga jest tak doskonała
jak nieskończona przestrzeń
Niczego tu nie brak
niczego nie zbywa
Prawdy nie osiągniesz wybierając i odrzucając
Nie tkwij w pułapce świata zewnętrznego
ani w poczuciu wewnętrznej pustki
Bądź pogodny w jedości wszystkiego
a złudzenia znikną same z siebie
Próbując powstrzymać aktywność umysłu
tylko ją wzmagasz
Trwając w skrajnościach
jedności nie poznasz

Uznając i zaprzeczając
chybiasz w działaniu
i chybiasz w niedziałaniu
Twierdząc że świata nie ma
nie widzisz jego istnienia
Myśląc że istnieje
nie dostrzegasz pustki
Im głębiej w to wchodzisz
tym od prawdy dalej odchodzisz
Nie mów i nie myśl
a pojmiesz ją w mgnieniu oka
Wracając do korzeni rzeczy
odnajdziesz ich znaczenie
Goniąc za pozorami
odcinasz źródło
W błysku oświecenia
i forma i pustka zostają przekroczone
Wszelkie przemiany w pustym świecie
jako rzeczywiste jawią się tylko z niewiedzy
Prawdy nie szukaj
porzuć tylko poglądy
które tak miłujesz

Nie trwaj dłużej w rozdwojeniu
unikaj sporów co dobre a co złe
Jeśli choć ślad po nich zostanie
umysł zagubi się we mgle
Wszelka dwoistość wynika z jednego
nie próbuj go jednak uchwycić
Gdy umysł trwa nieruchomy
nic go nie poruszy
Co go dotknąć nie może
to nie istnieje

Gdy znika myślenie
znika też umysł
Bez przedmiotu myśli
znika ten kto myśli
Gdy znika umysł
znika cały świat
Rzeczy się jawią za sprawą umysłu
za sprawą rzeczy umysł się pojawia
Uchwyć ich względność
Jej źródłem jest pustka
W pustce nie są dwoma
Każde w sobie zawiera wszystko
Gdy nie osądzasz co dobre a co złe
znikają wszelkie wątpliwości

Wielka droga nie jest łatwa ani trudna
To ciasne poglądy sprawiają
że się boisz i wahasz
Im bardziej się spieszysz
tym wolniej idziesz
Dążąc do oświecenia
już zbaczasz z drogi
Pozwól wszystkiemu być sobą
a nic nie przybędzie
i nic nie ubędzie

Posłuszny naturze rzeczy
idź swobodnie i bez lęku
Myśl uwięziona to prawda ukryta
wszystko jest i mgliste i dalekie
Ciągłe osądzanie rodzi niepokój i męczy
jakiż więc z niego pożytek?

Chcąc podążać drogą
nie odrzucaj zmysłów i pojęć
Same w sobie już są oświeceniem
Nie zmierzaj do żadnego celu
tylko głupiec wiąże się z celem
Dharma jest jedna
To chciwość głupca jest matką wielości
Dzielić po to, aby jedność osiągnąć
jest największym z błędów
Wypoczynek czy zmęczenie
są takim samym złudzeniem
Oświecenie nie zna lubię czy nie lubię
Wszelkie dwoistości biorą się z myślenia
Są jak kwiaty we śnie
nie próbuj ich zrywać
Pozbądź się tego
co słuszne i niesłuszne
co jest zyskiem i stratą

Jeśli oko nigdy nie śpi
to sny mamiące znikną same z siebie
W umyśle który niczego nie dzieli
dziesięć tysięcy rzeczy pozostaje sobą
wszystkie sobie równe
wszystkie z jednej substancji
Aby pojąć jej tajemnicę
uwolnij się od wszystkiego
Brak tu odniesień i przyczyn
nie ma porównań i nie ma podobieństw

Gdy ruch zobaczysz w bezruchu
a bezruch w ruchu
to zniknie jedno i drugie
Gdzie nie ma rozdwojenia
jedności także nie ma
Słowa i prawa są tu daremne
Gdy umysł w pełni zjednoczy się z drogą
znikają egocentryczne zmagania
Znikają zwątpienia i zamęt
powstaje prawdziwa wiara
Jednym ruchem uwolnieni z więzów
nic nie lgnie do nas
ani my nie lgniemy do niczego
Wszystko jest puste, jasne i doskonałe
bez żadnego wysiłku
Myśli, uczucia, wiedza, wyobraźnia
nic nie są warte
Tu gdzie wszystko jest sobą
nie ma jaźni ani nie-jaźni

Jeśli chcesz to osiągnąć
mów tylko nie-dwa
niczego nie dzieląc
niczego nie wykluczając
Wszędzie i zawsze
takie jest oświecenie
Ani więcej, ani mniej
ani tu, ani tam
w przestrzeni lub w czasie
Jedna chwila to wieczność cała

Wszędzie pustka przed tobą i bezkres
- to świat
Nieskończenie wielki i mały zarazem
żadnej różnicy, żadnej granicy
Byt to nie-byt
Nie-byt jest bytem
Nie trać czasu na wątpliwości i spory

Jedno jest wszystkim
Wszystko jest jednym
W tym się przejawia doskonałość rzeczy
Umysł i wiara to nie- dwa
Nie-dwa to umysł wiary
Wielka droga
bez słów, myśli, celu
Poza jutrem, dzisiaj i wczoraj.
"Czy potrzeba choćby jednej strony świętej księgi w świetle lampy?" Kido(1185-1269)
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Jeśli potrafisz praktykować nawet we śnie, uczyniłeś praktykę swoim nauczycielem.
Nawet w głębokim śnie bez snów powinieneś wiedzieć, gdzie kierujesz swój „nieporuszający się” umysł.
Kiedy nie śpimy, wędrujemy przez życie sterowani naszym myśleniem. Śnienie wywodzi się z naszego ciała karmicznego, które imituje przeszłe działania naszego ciała formy.
Powinieneś być w stanie ćwiczyć tak, jakby sen i czuwanie były jednym.
Zastanów się: czy jesteś w stanie zachować swój codzienny umysł, nawet jeśli twoje ciało płonie ogniem? Jeśli nie możesz, wiedz, że gdy przejdziesz z życia w śmierć, twoja ścieżka będzie spowita mrokiem i nie będziesz wiedział, co robić.''
- mistrz zen Man Gong
.
dane :580:
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Wewnątrz zjednoczonego, pochłaniającego wszystko zdumienia, ciało i umysł stanowią jedno; pytanie i zdumienie są jednym; środowisko i ja są jednym. Ten stan jest wyjątkowym rodzajem samadhi, w którym zadawanie pytania (wątpienie) zapobiega popadnięciu w stan spoczynku i bezruchu. Zamiast tego skoncentrowana moc tego zjednoczonego zachwytu prowadzi na oślep do eksplozji pradżni, czyli mądrości braku jaźni. Niektórzy praktycy i nauczyciele uważają, że przebudzenie to po prostu doświadczenie jedności, ucieleśnienie pytania. To nieprawda i niewystarczające. Jedność nie jest przebudzeniem, ponieważ jedność musi zostać rozbita, aby zamanifestowała się prawdziwa bezinteresowna mądrość.''

- fragment zaczerpnięty z artykułu o praktyce Wielkiego Pytania, autorstwa Guo Gu Laoshi
.
dane :580:
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Yongjia powiedział: ''Nie istnieją ani zwykli ludzie, ani buddowie: wszechświat jest niczym bańka piany na powierzchni oceanu, a wszyscy mędrcy są niczym błyski gromów''.
Jeśliby sam nie dotarł do tego stadium, jak Yongjia mógłby mówić takie rzeczy? Jednak wielu nie rozumie właściwie tych słów. Nie przenikając do źródła, będziesz tylko stwarzał słowne rozumienie i mówił, że wszystko jest nie istniejące, zaprzeczając przyczynie i skutkowi, uważając wszystkie nauki wygłoszone przez buddów i patriarchów za fałszywe i puste, twierdząc, że wprowadzają ludzi w błąd i ułudę. Jeśli ta choroba nie zostanie usunięta, wtedy będziesz: „pomieszany i nieostrożny, sprowadzający na siebie nieszczęście”.
Budda powiedział: „Fałszywe i niestałe umysły mnożą swe najróżniejsze błyskotliwe poglądy. Jeśli nie stosują istnienia, stosują nieistnienie. Jeśli nie stosują jednego ani drugiego, wtedy próbują zrozumieć to gdzieś pomiędzy istnieniem a nieistnieniem. Nawet jeśli postrzegą tę chorobę, z pewnością i tak potkną się na »ani istnieniu, ani nieistnieniu«”.
Tak oto dawni mistrzowie dokładali starań, aby upominać nas, sprawiać, abyśmy uwolnili się od przywiązań do czterech stwierdzeń i odcięli ich stokrotne negacje, abyśmy bezpośrednio dokonali czystego przebicia się [na drugą stronę], nie myśleli już więcej o przed i po, i odcięli głowy tysiącu mędrców. Te cztery stwierdzenia to „istnieje”, „nie istnieje”, „ani istnieje, ani nie istnieje” i „zarówno istnieje, jak i nie istnieje”. Przeniknąwszy te cztery stwierdzenia, kiedy słyszę kogoś mówiącego, że wszystkie rzeczy naprawdę istnieją, podążam za tym i mówię o istnieniu, jednak tak, że to „istnieje” nie staje się przeszkodą; kiedy słyszę kogoś mówiącego, że wszystkie rzeczy naprawdę nie istnieją, podążam za tym i mówię o nieistnieniu, jednak nie o tym, że nieistnienie świata jest całkowicie puste; kiedy słyszę kogoś mówiącego, że wszystkie rzeczy zarówno istnieją, jak i nie istnieją, podążam za tym i mówię zarówno o istnieniu, jak i nieistnieniu, jednak bez sofistyki; kiedy słyszę kogoś mówiącego, że wszystkie rzeczy ani istnieją, ani nie istnieją, podążam za tym i nie mówię ani o istnieniu, ani o nieistnieniu, jednak bez popadania w sprzeczność. To właśnie miał na myśli Wimalakirti mówiąc: „Tam, gdzie upada sześciu postronnych*, ty upadasz wraz z nimi”.

- Mistrz zen Dahui Zonggao (1089-1163), "Kwiaty na bagnach", twórca metody ''wielkiego pytania'' /hwadu/.

* - chodzi tu o sześć zmysłów
.
dane :580:
Awatar użytkownika
karuna
Posty: 1225
Rejestracja: wt kwie 09, 2013 18:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kamtsang
Lokalizacja: Ziemia teraz

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: karuna »

"To, że tak łatwo się rozpraszamy jest rodzajem żartu. Często zdaję sobie sprawę, że moja własna praktyka jest bardzo marna właśnie z tego powodu. Po prostu obserwuj uważnie swój umysł przez pół godziny i zauważ ile razy ulegasz rozproszeniu. To naprawdę żałosne (śmiech). Roshi Uchiyama nazywa to ciągłe rozpraszanie umysłowymi „wydzielinami”. Twój myślący umysł jest po prostu jeszcze jednym organem – mówi – narzędziem ciała. W sposób nieopanowany kontynuuje myślenie, nawet gdy nie ma potrzeby, ponieważ to jego biologiczna funkcja. Skłonność do całkowitej wiary w realność tej nieustannej aktywności umysłowej powoduje, że nasze życie nie staje się ani szczęśliwe ani radosne. W momencie, w którym zdamy sobie sprawę, że te idee są tylko umysłowymi wydzielinami, tracą one na ważności i targają nami mniej natarczywe. "
Roshi Jakusho Kwong
koniec wojen
tylko liście do zamiatania
:namaste:
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Chciałbyś pomagać innym, ale co to znaczy pomagać innym?
Bardzo często prowadzi to do nie najlepszych rezultatów, dlatego zawsze wpierw musisz sam stać się czysty.
Często powtarzamy "dla innych, dla innych, dla innych.." ale szósty Patriarcha nauczał: Co to oznacza wyzwolić wszystkie istoty? A więc: ślubuje wyzwolić w sobie istotę gniewu, istotę pożądania, istotę pomieszania, pragnienia itd.
Te wszystkie istoty są mieszkańcami naszego umysłu. Najpierw musisz pomóc swojemu umysłowi, a wtedy wszystkie istoty już na tym skorzystają. Naturalnie będziesz widział jak właściwie pomagać innym.''

- Mistrz Zen Joeng Hye /Andrzej Piotrowski/
.
dane :580:
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Zen”