Forum e-Budda PL

"Dla praktykującego Dharmę nie ma większego błędu niż praktykować ją w niewłaściwy sposób." - Duddziom Rinpocze
Dzisiaj jest śr kwie 08, 2020 10:04

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 361 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 59 Następna
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany post: czw cze 21, 2007 10:19 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Cytuj:
Jak sam widzisz, zabic nie wystarczy ... +
Więc co jeszcze ? :)

Pozdrawiam
/M

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: czw cze 21, 2007 11:57 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Cytuj:
W drodze powrotnej do świątyni Mistrz Zengen nie wytrzymał i powiedział : “ Mistrzu ! Proszę odpowiedz ! Natychmiast ! Jeżeli nie to tego pożałujesz! “
Mistrz Dogo: “ Możesz mnie tłuc ile chcesz. Ale i tak nie powiem.”
Mimo tego, że Zengen sprawił swojemu nauczycielowi tęgie lanie, ten i tak nie powiedział nic.
Że te japońce się muszą tak tłuc, no :twisted:

Pozdrawiam
/M

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: czw cze 21, 2007 12:23 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
kwestia nie dotyczy paru ciosów, które spadły na biedną głowę Dogo - te świadczą tylko o stopniu frustracji młodego 'fundamentalisty' Zengena nie potrafiącego dostrzec swojego nawykowego zawężania spektrum otaczającej go rzeczywistości . istotna jest nieuległa a za razem pełna współczucia postawa Dogo wobec upraszczającego świat ucznia domagającego się odpowiedzi w konwencji 'białe albo czarne' lub w tym przypadku 'żywy albo martwy'. +


Na górę
Nieprzeczytany post: czw cze 21, 2007 12:28 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Posty: 5394
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń
Zatem: zywy - martwy. Jaka jest różnica?

Pzdr
Piotr


Na górę
Nieprzeczytany post: czw cze 21, 2007 12:32 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Piotrze : “ Nigdy nie powiem. Nigdy.” +


Na górę
Nieprzeczytany post: czw cze 21, 2007 12:34 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Posty: 5394
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń
Cytuj:
Piotrze : “ Nigdy nie powiem. Nigdy.” +
Hehe :)
Pisałeś, że praktykujesz z nauczycielem z Ordinary Mind, jesli dobrze pamiętam. Praktykujecie z koanem?

Pzdr
Piotr


Na górę
Nieprzeczytany post: czw cze 21, 2007 17:34 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Cytuj:
Niektórzy ludzie całkowicie rozumieją sutry.
Dawno temu, słynny stary Mistrz Sutr odwiedził Mistrza Zen Ko Bonga.

Ko Bong Sunim zapytał go: "Od jak dawna nauczasz sutr?"

Mistrz Sutr Dae Un powiedział: "Nauczam sutr od pięćdziesięciu lat."

"Pięćdziesiąt lat nauczania sutr? Jaki rodzaj nauczania?"

"Ach, Umysł jest Buddą; Budda jest Umysłem. Tak więc, osiągnij Oświecenie, stań się Buddą."

Ko Bong Sunim powiedział: "Och, Umysł jest Buddą, Budda jest Umysłem. Przed Umysłem, przed Buddą, co to jest? Co to znaczy? Twoje usta mówią Umysł jest Buddą, Budda jest Umysłem. Jeśli nie masz ust, co powiesz?"

Mistrza Sutr zatkało. Mistrz Zen Ko Bong chwycił kij i uderzył mocno Dae Un Sunima w nogę.

Mistrz Sutr krzyknął: "Uch!!"

Ko Bong Sunim powiedział: "Och, to jest pierwszorzędna mowa sutr!"

Dae Soen Sa Nim Seung Sahn - Uh!

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: czw cze 21, 2007 23:33 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
' Uch ! ' - ostatecznie czy nie jest to nudne ... ? ;)


Na górę
Nieprzeczytany post: czw cze 21, 2007 23:38 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Cytuj:
' Uch ! ' - ostatecznie czy nie jest to nudne ... ? ;)
Ale co ? :)

Pozdrawiam
/M

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: pt cze 22, 2007 01:07 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Piotrze a propos Twojego pytania dotyczącego praktykowania z koanami i Zwykłego Umysłu ... to sprawa indywidualna danego nauczyciela w tej lini. W przypadku Barry Magid’a koany są istotną częścią ‘curriculum’ ale nie jest to sformalizowana praktyka taką jaką miałem okazję doświadczyć w przypadku Kwan Um , czy o jakiej słyszałem od praktykujących powiedzmy u takich nauczycieli Rinzai jak Roshi Sasaki z Mount Baldy. U Barry’ego koany są swego rodzaju spoiwem i kontekstem łączącym praktykę każdego z nas w świecie współczesnym ( praktyka na poziomie ‘zen na codzień’ ) z całą tradycją rozciągającą się daleko wstecz ... łatwo przekonać się o kreatywności komentarzy do kilkunastu koanów jakie Barry opatrzył swoim komentarzem – swoją drogą to bardzo żywo rozwijający się kierunek na scenie amerykańskiego Zen ... regularnie zbieramy się aby otwarcie ‘dyskutować’ na temat poszczególnych historii ( cases )z dostępnych angielskich przekładów tradycyjnych zbiorów koanów takich jak ‘ Gateless Barrier ‘ czy ‘Book of Equanimity’ ale nie spędzamy czasu na ‘koncentrowaniu się’ na poszczególnych z nich. No może w indywidualnych przypadkach ( wiedz o tym, że grupa praktykujących jest dość niewielka) Barry ‘sprawdza’ postęp w zgłębianiu przez danego delikwenta wglądu w ‘MU’. Poza tym, każdy kto ‘siedzi’ już jakiś czas zmienia stopniowo stosunek do tych enigmatycznych opowieści i może lub nie ‘relacjonować’ czy sprawdzać swoje indywidualne rozumienie ich w konfrontacji z Barry’m w prywatnej rozmowie podczas dokusan ( rozmowa indywidualna ) ... Niemniej jednak ‘techniką’ podstawową pozostaje ‘zazen’ czyli praktyka promowowana tradycyjnie przez Soto ... z pewnymi niuansami ale nie będę już zanudzał ( ;) tutaj oko dla Bookera ) ... +


Na górę
Nieprzeczytany post: pt cze 22, 2007 10:02 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Cytuj:
Barry ‘sprawdza’ postęp w zgłębianiu przez danego delikwenta wglądu w ‘MU’.
Tomku możesz coś powiedzieć więcej, jak ogólnie wygląda sprawdzanie postępu wglądu w 'MU' ? (może na przykładzie np.)

Thnx.

Pozdrawiam
/M

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: pt cze 22, 2007 20:54 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
jakoże moje MU polga teraz na ' siedzeniu na walizkach ' i próbach dopięcia ich - w koncu wakacje ! - rzec mogę niewiele, a temat prznaję wielce intrygujący. równocześnie czując niechęć wobec mało spektakularnych w wirtualnym świecie tzw. demonstracji MUUUUU ;) nie silę się na powalenie Cię jakimś przykładem o jaki pytasz. Nie wiem na ile orientujesz się w jankeskiej pop-buddyjskiej literaturze, niemniej jednak Jack Kornfield napisał kiedyś książkę o dosyć intrygującym tytule 'After the Ecstasy, the Laundry' - myślę, że ten tytuł w dość dobry sposób określa podejście Barry' ego do MU i zwięźle ujmuje to wszystko co dzieje się na etapie post-kensho ... cholera, na mnie już czas muszę wyciągnąć ciuchy z suszarki ;) ... pa +

ps. jak dobrze poszukasz to znajdziesz świetny komentarz Barry'ego do tego koanu (chao-chou's dog) ... powodzenia.


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lip 15, 2007 15:20 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
[center]"Nie myśl" w buddyjskim znaczeniu jest specjalnym terminem oznaczającym, nieprzywiązywanie się do myśli lub niewstrzymywanie myśli.
Myślenie i wspomnienia wydarzają się, lecz nie pozwala się powstawać innym, związanymi z nimi myślom.
Nie-myśl jest odpowiednikiem nie-formy -- zawierając całą egzystencję, fizyczną, mentalną lub materialną, która istnieje w obrębie czasu i przestrzeni.
Nie-forma jest jednym i tym samym z czystym umysłem i myślą, jest tym samym czym mądrość i oświecenie.

- Mistrz Szeng-yen

[/center]

Fragment z History of Ch'an

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: czw lip 19, 2007 12:55 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
[center]
---

Nie dajcie się nikomu zwieść; oto całe moje nauczanie.

Jeśli chcecie z niego skorzystać, wtedy skorzystajcie z niego w tej właśnie chwili, bez wahania ani zwłoki.
Jednak w dzisiejszych czasach uczniom się to nie udaje, ponieważ cierpią oni na brak niezależności.

Z powodu tego braku biegacie wciąż w te i we w te, jesteście miotani w różne strony przez okoliczności
i utrzymywani w pomieszaniu przez dziesięć tysięcy rzeczy.
W ten sposób nie osiągniecie wyzwolenia.

Jednak jeśli będziecie potrafili powstrzymać wasze umysły od nieustannej pogoni za podszeptami woli,
nie będziecie różnili się od Buddy ani patriarchów.

Tylko dlatego, że brakuje wam wiary w siebie, zwracacie się ku rzeczom zewnętrznym
i wciąż czegoś poszukujecie.

Nawet jeśli coś tam znajdziecie,
to będą to tylko słowa i litery,
a nigdy nie żyjący duch patriarchów.

---

- mistrz Lin-chi I-hsüan, w jap.Rinzai Gigen w ang. Linji Yixuan (?–866 n.e.)
Chiny, czas dynasti Tang
[/center]

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: sob lip 21, 2007 20:05 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
會則事同一家 [center]Z urzeczywistnieniem, rzeczy tworzą jedną rodzinę;[/center]
不會萬別千差 [center]Bez urzeczywistnienia, rzeczy są rozdzielone na tysiąc sposobów.[/center]
不會事同一家 [center]Bez urzeczywistnienia, rzeczy tworzą jedną rodzinę;[/center]
會則萬別千差 [center]Z urzeczywistnieniem, rzeczy są rozdzielone na tysiąc sposobów.[/center]
頌曰[center]Wiersz Mumon'a[/center]

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lip 22, 2007 16:54 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
O ile mi wiadomo powyższy wiersz został napisany przez Wu-mena do następującego koanu:

Mumonkan – rozdział 16

Yun-men: Dźwięk dzwonu

Yun – men powiedział : „ Spójrz jak ogromny i rozległy jest świat ! Dlaczego zakładasz swą siedmioczęściową szatę na dźwięk dzwonu ?”

Komentarz Wu-mena

Wszyscy z was uczniowie Zen, podążający Ścieżką, nie dajcie oszukać się dźwiękom, nie dajcie zwieść się formom. Możecie znaleźć drogę urzeczywistnienia słysząc jeden dźwięk, możecie osiągnąć oświecenie widząc jeden kształt - po prostu. Czy wiecie jednak, że prawdziwi adepci Zen pędzą bezkształtni niczym dźwięk ? Widzą wszystko bez wyjatku, zwinnie wykonują każdy ruch.
Być może jesteś jednym z nich. Ale powiedz mi – czy to dźwięk idzie do ucha, czy to ucho idzie za dźwiękiem ? Jeżeli wykroczyłeś poza ciszę, wykroczyłeś poza dźwięk, co wtedy poczniesz ? Jeżeli słuchasz uchem, trudno będzie ci zrozumieć. Jeżeli słuchasz okiem, w końcu jesteś blisko.

Szkoda, że ‘ ogon ‘ z tematu ‘zen jako religia’ został już skonsumowany ... Ten koan jak mi się wydaje wiele ma wspólnego z brakującym ‘ogonkiem’ Wu-tsu . +


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lip 22, 2007 17:18 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Hm, poem Ci Tomek, że komentarze w "Whole world is a single flower" są jakieś....inne.

Pozdrawiam
/M

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Ostatnio zmieniony ndz lip 22, 2007 17:52 przez booker, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lip 22, 2007 17:39 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Przykładowo....

#53 Prosta Linia w Kole

Wielki świecki człowiek Hwa Ryon Gosa otrzymał Inka od mistrza zen Ko Bonga.
Pewnego dnia uczeń zapytał go "Czym jest Dharma?"
Odpowiedział tworząc w powietrzu okrąg.

Student odpowiedział "W dalszym ciągu nie rozumiem."

Hwa Ryon Gosa powiedział: "W kręgu jest jedno miejsce, gdzie jest prosta linia, nie krzywa. Gdzie jest to miejsce ?"

Student w dalszym ciągu nie rozumiał, wiec Hwa Ryon Gosa powiedział "Musisz siedzieć więcej ."

Pyt1. Hwa Ryon Gosa odpowiedział kreśląc w powietrzu koło. Co to oznacza ?
Pyt2. W kole jest jedno miejsce, gdzie jest prosta linia, nie krzywa. Gdzie jest to miejsce ?

KOMENTARZ:
Ziemia podróżuje się wokól Słońca, Księżyc podróżuje wokół Ziemi.
Nigy się nie zatrzymują i nigdy nie idą prosto. Ale te rzeczy oryginalnie
nie mają nazwy ani formy i nie poruszają się.
Kiedy umysł się pojawia, wszystko się pojawia;
kiedy umysł znika, wszystko znika.

Kiedy umysł ani nie pojawia się ani znika, to wówczas co ?
Wówczas wszystko jest prosto [proste].
Cytuj:
Straight Line in the Circle:
The great layman Hwa Ryon Gosa received inga from Zen Master Ko Bong.
One day, a student asked him, "What is Dharma?"
He answered by making a circle in the air.
The student said, "I still don't understand."
Hwa Ryon Gosa replied, "In the circle there is one
place where there is a straight line, not curved.
Where is that place?"
The student still could not understand,
so Hwa Ryon Gosa told him, "You must sit more."

Q1. Hwa Ryon Gosa answered by making the circle in the air. What does that mean ?
Q2. In the circle there is one place where there is a straight line, not curved. Where is that place?"

COMMENTARY:
The earth goes around the sun; the moon goes around the earth.
They never stop, and they never go straight. But these things originally
have no name and no form, and they are unmoving. When mind appears,
everything appears; when mind disappears, everything disappears.
When mind does not appear or disappear, then what?
Then everything is straight.
Pozdrawiam
/M

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lip 22, 2007 20:19 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Jak wiemy Sueng Sahn był dynamicznym i kreatywnym nauczycielem. Można sobie wyobrazić, że chcąc dodać autentyczności swojej koreańskiej lini przekazu wykorzystał wiersz Mumon’a tworząc swój 'podręcznik' dla potrzeb własnego nauczania. Orginalnie wiersz ten pochodzi z Mumonkan (Bezbramna Brama) - tradycyjnego chińskiego zbioru koanów ( 48 rozdziałów), który wraz z Zapiskami Błękitnej Skały ( Blue Cliff Record) i Księgą wielkiego spokoju ( Book of Equanimity) tworzy trzon kanonu.Tłumacząc wcześniej treść koanu o dzwonie wraz z komentarzem do niego, posłużyłem się Mumonkan w przekładzie R. Aitkena.

Pomimo różnic nic nie stoi na przeszkodzie aby próbować doszukać się pomiędzy tymi dwoma przykładami analogii. Bo przecież kiedy Hwa Ryon Gosa kreśli swój krąg to tak jakby mówił: Spójrz jak ogromny i rozległy jest świat ! I następnie, pytając o linię prostą istniejącą gdzieś w tym kręgu, można wyobrażać sobie, że chce wskazać na jakiś szczegół, który z dualistycznego punktu widzenia całkowicie nie pasuje do idealnej lini kręgu, lub inaczej do wyimaginowanego obrazu świata ku jakiemu uporczywie lgnie pragnący czarno-białych odpowiedzi uczeń. Bo DLACZEGO kiedy świat jest taki nieskończony, na dżwięk dzwonu wkładasz swoje szaty, albo jak pisza Aitken dlaczego słysząc rano budzik wstajesz, ubierasz się i idziesz do pracy ?

Albo fragment później ... ‘Kiedy umysł ani nie pojawia się ani znika, to wówczas co’ ? Czy tego nie można porównać do ‘Jeżeli wykroczyłeś poza ciszę, wykroczyłeś poza dźwięk, co wtedy poczniesz ?’ ?

+


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lip 22, 2007 20:53 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12727
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
Witam
Cytuj:
(...) ‘Jeżeli wykroczyłeś poza ciszę, wykroczyłeś poza dźwięk, co wtedy poczniesz ?’ ?
Napiję się herbaty - a Ty?

Pozdrawiam
kunzang

_________________
.
bullet


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lip 22, 2007 22:27 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Ja kawy - z mlekiem, jedna łyżeczka cukru ... +


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lip 22, 2007 22:34 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Cytuj:
Można sobie wyobrazić, że chcąc dodać autentyczności swojej koreańskiej lini przekazu wykorzystał wiersz Mumon’a tworząc swój 'podręcznik' dla potrzeb własnego nauczania
Jaki wiersz Mumona ?
Cytuj:
Bo przecież kiedy Hwa Ryon Gosa kreśli swój krąg to tak jakby mówił: Spójrz jak ogromny i rozległy jest świat ! I następnie, pytając o linię prostą istniejącą gdzieś w tym kręgu, można wyobrażać sobie, że chce wskazać na jakiś szczegół, który z dualistycznego punktu widzenia całkowicie nie pasuje do idealnej lini kręgu, lub inaczej do wyimaginowanego obrazu świata ku jakiemu uporczywie lgnie pragnący czarno-białych odpowiedzi uczeń.
Aż się boje zapytać co się dzieje, kiedy Hwan Ryon Gosa nie otwiera ust i nie porusza się. :sylwester: ;)
Cytuj:
Albo fragment później ... ‘Kiedy umysł ani nie pojawia się ani znika, to wówczas co’ ? Czy tego nie można porównać do ‘Jeżeli wykroczyłeś poza ciszę, wykroczyłeś poza dźwięk, co wtedy poczniesz ?’ ?
Pewnie i można, tylko, że czym jest to co wykracza poza ciszę i poza dźwięk ?

Pozdrawiam
/M

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Ostatnio zmieniony ndz lip 22, 2007 22:50 przez booker, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lip 22, 2007 22:48 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12727
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
Witam
Cytuj:
Ja kawy - z mlekiem, jedna łyżeczka cukru ... +
Powodowany ciekawością kota zapytam - bezkofeinowa ?

Pozdrawiam
kunznag

_________________
.
bullet


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz lip 22, 2007 23:44 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Cytuj:
Jaki wiersz Mumona ?
no wiesz, ten który cytujesz parę postów wcześniej:

Z urzeczywistnieniem, rzeczy tworzą jedną rodzinę; itd

Mumon i Wu-men to ta sama postać - ten, który skompilował Bezbramną Bramę w roku 1228. Tak jak napisałem wcześniej dokładnie ten sam wiersz znalazłem w Gateless Barrier ( Mumonkan) tłumaczonej przez R. Aitken'a case# 16 :

With realization, all things are one family
without realization, all things are disconnected
Without realization, all things are one family
with realization, all things are disconnected.

Ty jak zrozumiałem znalazłeś ten sam wiersz w zbiorze Sueng Sahna 'Whole world is a ... " dołączony do rozdziału #53 Prosta Linia w Kole. A może się mylę ?
Cytuj:
Aż się boje zapytać co się dzieje, kiedy Hwan Ryon Gosa nie otwiera ust i nie porusza się.


Na szczęście nie jast tak okrutny - zamaszyście kreśli koło - to taka zabawa booker ... kwadratura koła. znany ci jest zapewne ten termin ;)

Cytuj:
Pewnie i można, tylko, że czym jest to co wykracza poza ciszę i poza dźwięk ?
Kunzang, poproszę zwykłe, podwójne latte ;)

+


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lip 23, 2007 09:37 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Cytuj:
Ty jak zrozumiałem znalazłeś ten sam wiersz w zbiorze Sueng Sahna 'Whole world is a ... " dołączony do rozdziału #53 Prosta Linia w Kole. A może się mylę ?
Yep, zmieszałeś razem wiersz Mumona i #53

Inne tłumaczenie tego wiersza Mumona jest:
Cytuj:
With realization, things make one family;
Without realization, things are separated in a thousand ways.
Without realization, things make one family;
With realization, things are separated in a thousand ways.
Pozdrawiam
M

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lip 23, 2007 11:33 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn cze 05, 2006 14:44
Posty: 121
Tradycja: Chan
Cytuj:
Witam
Cytuj:
(...) ‘Jeżeli wykroczyłeś poza ciszę, wykroczyłeś poza dźwięk, co wtedy poczniesz ?’ ?
Napiję się herbaty - a Ty?

Pozdrawiam
kunzang

Nie wiem jak Tomek,ale ja sie z Toba napije.

:564: (brak opcji"herbata")

Pozdrawiam,
pingchang


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lip 23, 2007 11:41 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12727
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
Witam
Cytuj:
Nie wiem jak Tomek,ale ja sie z Toba napije.
:D
Cytuj:
(brak opcji"herbata")
Ano... przydałaby się :)
Booker z Nayaelem przygotowują emotikony dla forum, może i ''herbata'' się pojawi :roll:

Pozdrawiam
kunzang

_________________
.
bullet


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lip 23, 2007 14:06 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Cytuj:
Yep, zmieszałeś razem wiersz Mumona i #53

Inne tłumaczenie tego wiersza Mumona jest ...
Powiesz mi więc gdzie znalazłeś ten wiersz ... ? +


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lip 23, 2007 15:58 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Cytuj:
Cytuj:
Yep, zmieszałeś razem wiersz Mumona i #53

Inne tłumaczenie tego wiersza Mumona jest ...
Powiesz mi więc gdzie znalazłeś ten wiersz ... ? +
No pewa.

Z tąd

Pozdrawiam
/M

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: pn lip 23, 2007 17:11 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Dzięki za pozostawienie mi kontekstu z jakiego wypływa ten wiesz. Odczytywanie tej historyjki wraz z kometarzami ( zawsze ich niedosyt ;) )po raz kolejny nasuwa nowe nieoczekiwane wnioski ... oto jak komentuje ten wiersz mój nauczyciel :

Z urzeczywistnieniem, rzeczy tworzą jedną rodzinę;

Bez urzeczywistnienia, rzeczy są rozdzielone na tysiąc sposobów.

To jest można by powiedzieć widzenie oświecenia z zewnątrz. Kiedy zaczynamy praktykę tkwimy w kleszczach dualizmu, z urzeczywistnieniem dostrzegamy wszechogarniającą jedność . Potem z kolei wpadamy w pułapkę innego dualizmu: ułudy i oświecenia.


Bez urzeczywistnienia, rzeczy tworzą jedną rodzinę;

Z urzeczywistnieniem, rzeczy są rozdzielone na tysiąc sposobów.


Jedność wszechświata nie jest funkcją naszej subiektywności, ani też stanem naszej świadomości. Jedna rodzina istnieje pomimo tego czy zdajemy sobie z tego sprawę (urzeczywistniamy) czy też nie. Ale prawdziwe urzeczywistnienie wykracza poza uświadomienie sobie jedności rodziny : każdy z jej członków posiada swą własną tożsamość i rolę jaką przyszło mu grać. Jaką rolę grasz ty ?

Jedni wolą pić herbatę drudzy kawę. Jedni z cukrem drudzy bez. Kunazan, kto wie może nie długo napijemy się … +


Na górę
Nieprzeczytany post: wt lip 24, 2007 00:10 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12727
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
Cytuj:
Kunazan, kto wie może nie długo napijemy się … +
Kto wie...
może :)

_________________
.
bullet


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz sie 05, 2007 15:08 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Uczeń spytał mistrza zen Wu Bonga:
"Mistrzu, a kim by mistrz był, gdyby nie był mistrzem ?"
- "Niemistrzem" - odparł mistrz Wu Bong

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: ndz sie 05, 2007 16:59 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Mumonkan rozdział 9:

Nieurzeczywistniony Budda



Uczeń zapytał kapłana Ching-jang’a z Hsing-yang: „Budda najwspanialszej,
wszystko przenikającej, niezrównanej mądrości siedział w zazen pod drzewem Bodhi przez
dziesięć kalp. Na próżno, ponieważ Dharma nie ujawniła się i nie mógł on
urzeczywistnistnić stanu Buddy. Dlaczego tak się stało ?”

Ching-jang powiedział: „Oto właśnie chodzi – to dobre pytanie”

Uczeń powiedział: „Przecież siedział w zazen pod samym drzewem Bodhi. Dlaczego więc nie mógł urzeczywistnić stanu Buddy ?”

Ching- jang powiedział: „Ponieważ był on nieurzeczywistnionym Buddą.”


Komentarz Wu-mena:

Potwierdzam urzeczywistnienie Starego Barbarzyńcy ale nie potwierdzam jego zrozumienia.

Jeżel uświadomi to sobie zwykła osoba, on lub ona staje się mędrcem. Jeżeli zrozumie to mędrzec, on lub ona staje się zwykłą osobą.


Wiersz:

Lepiej niż poznać ciało jest poznać umysł pełen spokoju;

Kiedy umysł staje się urzeczywistniony, ciało pozbywa się lęków.

Kiedy ciało i umysł są wpełni urzeczywistnione,

Świątobliwy pustelnik odmawia szlachectwa.


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sie 07, 2007 23:11 
Offline
ex Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Posty: 9915
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ka-dag czhien-po
Lokalizacja: Londyn/W-ch
Dawno temu w Korei, troje sławnych mistrzów z różnych tradycji rozmawiało o ścieżce.

Mistrz Konfucjanizmu powiedział, "Patrz jasno, słuchaj jasno - wówczas wszystko staje się jasne".

Mistrz Taoizmu powiedział, "To jest czyste jak przestrzeń. Utrzymuj umysł czysty jak przestrzeń."

Wreszcie, mistrz Zen powiedział, "Z chwili na chwilę, rób to."

Troje mistrzów miało inny styl mowy, ale znaczenie jest takie samo. Konfucjanizm oznacza utrzymywanie właściwej sytuacji, właściwej funkcji i właściwej relacji o każdej porze. Nigdy nie myślenie o przeszłości, teraźniejszości ani przyszłości. Tylko ten moment: właściwa sytuacja, właściwa funkcja, właściwy związek. To jest Konfucjanizm.

Taoizm oznacza utrzymywanie umysłu, który jest czysty jak przestrzeń. Brak stwarzania czegokolwiek: niestwarzanie umysłu, niestwarzanie ciała, niestwarzanie "ja", niestwarzanie "ty". Wszystko jest czyste jak przestrzeń. Wówczas odzwierciedlone działanie jest możliwe.

Mowa mistrza Zen oznacza: nie stwarzaj niczego, z chwili na chwilę. Po prostu rób to. Jedynie rób to oznacza nie stwarzaj przeszłości, nie stwarzaj teraźniejszości, nie stwarzaj przyszłości, nie stwarzaj nieba albo ziemi, nie stwarzaj niczego. Z chwili na chwilę, tylko jedna rzecz "Co robisz teraz?"...

- Mistrz Zen Seung Sahn

Fragment: "Objaśniający styl nauczania, to za mało..."

_________________
"Bądź buddystą, albo bądź Buddą"


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 08, 2007 02:59 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Booker, prawdziwa fala Zen, ale myślę, że nawet Ted Haggard wzdrygnął by się na myśl aby przypisywać Chrześcijaństwu to co Zen przypisuje Seung Sahn mówiąc :

Taoism and Confucianism understand truth and how to attain truth, but they don’t understand how truth functions correctly in our life. Only Zen practice teaches us how to attain truth and make this truth function to help all beings. Even Mahayana and Hinayana Buddhism do not have this teaching style.

Co za arogancja !!!

+


Ostatnio zmieniony śr sie 08, 2007 03:19 przez Tomek, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 08, 2007 03:09 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12727
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
Witam
Cytuj:
Co za arogancja !!!
Tak, to straszne... 8) ...że nie w wersji PL cytowany tekst, rzecz jasna ;)

Pozdrawiam
kunzang

_________________
.
bullet


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 08, 2007 04:22 
Offline
ex Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz paź 16, 2005 21:52
Posty: 1901
Tradycja: Brak
Lokalizacja: Toruń
Cytuj:
Cytuj:
Co za arogancja !!!
Tak, to straszne... 8) ...że nie w wersji PL cytowany tekst, rzecz jasna ;)
Dokladnie!!! Niektorzy maja juz dosc angielskiego :P Np. booker pewnie :)

_________________
"Rozkradzione krople
jej skóra
czyni wodę wiosną. "
by Har Dao _/|\_


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 08, 2007 04:27 
Offline
użytkownik zbanowany

Rejestracja: ndz sty 14, 2007 05:07
Posty: 1010
Płeć: mężczyzna
Tradycja: brak
Taoism and Confucianism understand truth and how to attain truth, but they don’t understand how truth functions correctly in our life. Only Zen practice teaches us how to attain truth and make this truth function to help all beings. Even Mahayana and Hinayana Buddhism do not have this teaching style.

Taoizm i Konfucjanizm pojmują prawdę i wiedzą jak ją osiągnąć, tego czego jednak nie rozumieją to sposób w jaki prawda funkcjonuje prawidłowo w naszym życiu. Tylko praktyka Zen uczy nas jak osiągnąć prawdę i jak sprawić aby prawda ta funkcjonowała na rzecz wszystkich istot. Nawet Buddyzm Mahayana i Hinayana nie posiadają takiego sposobu nauczania [jak Zen oczywiście !].

Kunzang wybacz mi moją impulsywność. +

zniecierpliwonym lub znudzonym elitarnościa Zen jak na powyższym obrazku
proponuję :[URL=http://amitaba.republika.pl/koany/koan22.htm]to[/URL]


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 08, 2007 07:11 
Offline
Senior User
Awatar użytkownika

Rejestracja: wt cze 27, 2006 16:23
Posty: 547
Płeć: kobieta
Tradycja: Zen/Kwan Um
Lokalizacja: Łódź
"Zen nie jest specjalny. Jeśli stwarzasz coś, jeśli stwarzasz <specjalny> wtedy masz coś, masz <specjalny>. Ale to coś, to specjalne, nie może ci pomóc. Odrzuć to wszystko. Co robisz właśnie teraz?"
Seung Sahn "Tylko nie wiem"

_________________
10 razy upaść... 11 razy wstać


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 08, 2007 07:20 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Posty: 5394
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń
Cytuj:
Nawet Buddyzm Mahayana i Hinayana nie posiadają takiego sposobu nauczania [jak Zen oczywiście !].
Czy chcesz powiedzieć, że gdzieś poza zen używa się nauczania w stylu zen? Nie rozumiem na co tak się oburzasz.

Pzdr
Piotr


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 08, 2007 08:34 
Offline
ex Moderator

Rejestracja: czw lis 02, 2006 23:45
Posty: 1858
Cytuj:
Nawet Buddyzm Mahayana i Hinayana nie posiadają takiego sposobu nauczania [jak Zen oczywiście !].
Nie rozumiem tego zdania. Mógłbyś je objaśnić?


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 08, 2007 08:54 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12727
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
Witam
Cytuj:
Nie rozumiem tego zdania. Mógłbyś je objaśnić?
O to należałoby poprosić SSN, bo to Jego słowa są cytowane... ;)

Pozdrawiam
kunznag

_________________
.
bullet


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 08, 2007 09:18 
Offline
ex Moderator

Rejestracja: czw lis 02, 2006 23:45
Posty: 1858
Cytuj:
O to należałoby poprosić SSN, bo to Jego słowa są cytowane...
No właśnie się zastanawiam 'co autor miał na myśli'... :? :566:


Na górę
Nieprzeczytany post: śr sie 08, 2007 09:38 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Posty: 5394
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń
Cytuj:
No właśnie się zastanawiam 'co autor miał na myśli'... Confused n
Seung Sahn mówi to o nauczaniu dwóch rzeczy: prawda i funkcja. Jest to nauczanie charakterystyczne dla koreańskiego zen i można powiedzieć, że bardzo uwypuklone w nauczaniu Seung Sahna. Chodzi o to, że jedną rzeczą jest rozumienie prawdy, naturalnego stanu, prawdziwej natury - niebo jest niebieskie, trawa jest zielona itd, a inną rozumienie właściwej sytuacji, odniesienia do sytuacji i właściwej funkcji. Osiągnięcie prawdy wyrażane jest przez "ktoś jest głodny, daj mu jeść - ktoś jest zmęczony - daj mu pić". Prawda to umysł, który wszystko odbija, czyste lustro, a funkcja to takie lustro "z trikiem" właściwego działania. Te dwie rzeczy są oczywiście połączone: bez osiągnięcia prawdy, nie można zrozumieć właściwej funkcji. Mówi, że Mahajana i Hinajana nie mają tego sposobu nauczania. Co więcej, uważał, że nie było to jasne w nauczaniu wielu dawnych mistrzów zen. Jest taki słynny poemat zen, z grubsza idzie on tak:

Nim zająłem się zen, góry były tylko górami, rzeki zaś tylko rzekami
Kiedy zgłębiłem się w zen, góry już nie były górami, a rzeki rzekami
Ale kiedy zrozumiałem zen, góry były po prostu górami, a rzeki rzekami


W pierwszej linijce mamy karmiczne ja. W drugiej mamy osiagnięcie jednej substancji, albo przywiązanie do pustki. W trzeciej mamy prawdę. Seung Sahn uważał, że ten poemat jest niekompletny, że brakuje w nim czwartej linijki, np.: Góry pną się ku niebu, rzeki płyna do morza. Ten sposób ujmowania funkcji charakterystyczny jest dla zen i, o ile wiem, nie ma go w innych szkołach.

Pzdr
Piotr


Ostatnio zmieniony śr sie 08, 2007 09:58 przez iwanxxx, łącznie zmieniany 1 raz.

Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 361 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2 3 4 59 Następna

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl