Cytaty Nauczycieli

dyskusje i rozmowy
Awatar użytkownika
jw
Senior User
Posty: 2151
Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
Kontakt:

Re: Cytaty

Nieprzeczytany post autor: jw »

atomuse pisze:ale czemu "jak sól"??
Być może ma to związek z przyrządzaniem tybetańskiej słonej herbaty? ;) Kiedy zalewasz liście herbaty wodą, musisz chwilę poczekać, aż napój się zaparzy. Natomiast jeśli zalejesz gorącą wodą bryłkę soli, to woda staje się słona prawie natychmiast. O pasku nic nie wygdybam ;)
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Awatar użytkownika
pawel
Posty: 1271
Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Cytaty

Nieprzeczytany post autor: pawel »

atomuse pisze:
Bądźmy jak pasek - łatwi we współżyciu. Bądźmy jak sól - po prostu róbmy co trzeba, nie ociągając się przed każdym zadaniem.
Ciekawe metafory... Z paskiem to moge sobie jeszcze znaczenie dorymowac, ale czemu "jak sól"??
Ugotowałaś kiedyś coś bez soli? Widać od razu, że jej brakuje, kiedy jej nie ma.
Co do paska - łatwy jest we współżyciu - zakładasz kiedy chcesz, zdejmujesz kiedy chcesz, odkładasz - to leży. A przy odrobinie fantazji może również dać wiele przyjemności ;)
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Cytaty

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

jw pisze:O pasku nic nie wygdybam ;)
Pasek skojarzyl mi sie z jidamem, ale nie wiem oczywiscie o jaki rodzaj paska chodzi w tej metaforze ;)
pawel pisze:Ugotowałaś kiedyś coś bez soli? Widać od razu, że jej brakuje, kiedy jej nie ma.
A jak dopiero widac od razu, kiedy jest jej za duzo :hyhy:
pawel pisze:Co do paska - łatwy jest we współżyciu - zakładasz kiedy chcesz, zdejmujesz kiedy chcesz, odkładasz - to leży.
No tak, jesli pasek sluzy tylko za ozdobe, wtedy mozna go zakladac i odkladac, kiedy sie chce ;)
jw pisze:Natomiast jeśli zalejesz gorącą wodą bryłkę soli, to woda staje się słona prawie natychmiast.
No tak, skutek pojawia sie prawie natychmiast...
Awatar użytkownika
pawel
Posty: 1271
Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Cytaty

Nieprzeczytany post autor: pawel »

atomuse pisze:
pawel pisze:Ugotowałaś kiedyś coś bez soli? Widać od razu, że jej brakuje, kiedy jej nie ma.
A jak dopiero widac od razu, kiedy soli jest za duzo :hyhy:
pawel pisze:Co do paska - łatwy jest we współżyciu - zakładasz kiedy chcesz, zdejmujesz kiedy chcesz, odkładasz - to leży.
No tak, jesli pasek sluzy tylko za ozdobe, wtedy mozna go zakladac i odkladac, kiedy sie chce ;)
:rotfl:
wszystko ma dwie strony w zwykłym świecie...

...no może poza wstęgą Moebiusa (tu)
:)
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Cytaty

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

pawel pisze:...no może poza wstęgą Moebiusa (tu)
:)
:ok:

Jedna powierzchnia i jedna krawedz... ulatwiaja wspolzycie niezmiernie ;)
Awatar użytkownika
airavana
Posty: 482
Rejestracja: pn paź 20, 2008 08:51
Kontakt:

Re: Cytaty

Nieprzeczytany post autor: airavana »

pawel pisze:...no może poza wstęgą Moebiusa
I butelką Kleina ;)

"A mathematician named Klein
Thought the Möbius band was divine.
Said he: "If you glue
The edges of two,
You'll get a weird bottle like mine."


Obrazek
Awatar użytkownika
stepowy jeż
Senior User
Posty: 1852
Rejestracja: pn paź 23, 2006 18:58
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogczen, Zen

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: stepowy jeż »

"Ostatecznym celem praktyki medytacji w dzogczen jest po prostu utrzymywanie obecności zarówno w stanie spokoju i ruchu (...)
Tak naprawdę praktyka oznacza życie bez rozproszenia."


Czogjal Namkhai Norbu "Lustro"
Awatar użytkownika
tomo
Posty: 262
Rejestracja: wt wrz 19, 2006 21:35
Lokalizacja: Tarnów

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: tomo »

Natknąłem się dzisiaj na bardzo przyjemną publikację, która zawiera zbiór cytatów:

http://www.lotsawaschool.org/Compendium.pdf

Powyższe kompendium zawiera najpopularniejsze cytaty, wykorzystywane przez nauczycieli buddyzmu tybetańskiego. Kompendium jest podzielone na słowa Buddhy, oraz prominentnych mistrzów z Indii i Tybetu.
Wyślij list lub kartkę choremu dziecku:
http://marzycielskapoczta.pl
Awatar użytkownika
jw
Senior User
Posty: 2151
Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
Kontakt:

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: jw »

Nic z tego nie rozumiem, ale fajne ;)
Mahasiddha Kankana pisze: When the void joins the void,
All things then arise.
I am perfectly aware of the four moments;
By stopping in between, there is supreme awakening.
Dot and crescent have not entered the mind;
While seeking one, the other's lost.
Knowing where you come from
You remain centered, unencumbered.
Kankana says, in tumultuous sounds,
"All has been smashed by the roar of Suchness!"
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Awatar użytkownika
jerez
ex Moderator
Posty: 993
Rejestracja: wt lut 24, 2004 14:30
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Cytaty

Nieprzeczytany post autor: jerez »

jw pisze:Patrul Rinpocze "Słowa mistrza Samantabhadry" ("Kunzang lamai szallung" w tłum. Joanny Greli), str. 145-146:

Patrul Rinpocze pisze:
Bądźmy jak pasek - łatwi we współżyciu. [/color]
??? o co w tym biega??
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

Z Pieśni Mahamudry Tilopy:

(...)
Odetnij korzenie drzewa, a jego liście zwiędną,
Odetnij korzeń umysłu, a gałęzie samsary obumrą.

Jedna lampa rozprasza ciemność tysiąca eonów,
Podobnie jeden przebłysk przejrzystego światła umysłu
Usuwa eony karmicznego uwarunkowania i duchowej ślepoty.
(...)
Awatar użytkownika
atomuse
Posty: 2817
Rejestracja: pn maja 14, 2007 11:24
Płeć: kobieta
Tradycja: Bön, Kagyu

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: atomuse »

Wielki Mistrz z Oddinayi powiedzial raz:

Nie badaj korzenia rzeczy,
Zbadaj korzen samego umyslu!
Kiedy umyslu korzen zostanie odnaleziony,
Wtedy poznasz jedna rzecz, jednak wszystko jest wyzwolone.
Ale kiedy chybisz odnalezienie podstawy umyslu,
Bedziesz wszystko wiedzial i nic nie rozumial.

(z ulotki do kursu dzogczen z Keith'em Dowman'em)
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Czogiam Trungpa Rinpocze pisze: Na początku istnieje otwarta przestrzeń, przestrzeń nie należąca do nikogo. Istnieje też związana z przestrzenią i otwartością pierwotna inteligencja widja (sanskr.). Widja to precyzja, ostrość, której towarzyszy przestrzeń. Ostrość tak przestrzenna, że można w niej umieszczać i przedstawiać rzeczy. Przypomina przestronną salę, w której jest dość miejsca na tańce, w której nie istnieje niebezpieczeństwo przewrócenia się czy potknięcia o różne przedmioty, gdyż jest to przestrzeń całkowicie otwarta. My jesteśmy tą przestrzenią, my i ona to jedno, my to widja to inteligencja, otwartość.
Skoro cały czas tym właśnie jesteśmy, skąd wzięło się pomieszanie; gdzie podziała się przestrzeń; co się stało? W rzeczywistości nic się nie stało. Po prostu staliśmy się w tej przestrzeni zbyt aktywni. Jest ona tak wielka, że kusi, by w niej tańczyć. Jednak nasz taniec stał się zbyt dynamiczny, zaczęliśmy wirować bardziej, niż to konieczne. W tym momencie uzyskaliśmy samoświadomość – świadomość: to ja tańczę w przestrzeni.
W tym momencie przestrzeń przestaje być przestrzenią jako taką. Staje się czymś stałym. My zamiast stanowić z nią jedność, postrzegamy teraz przestrzeń jako oddzielny byt, jako coś namacalnego. Na tym polega pierwsze doświadczenie dualizmu: przestrzeń i ja – ja tańczę w przestrzeni, a ona jest czymś stałym i oddzielnym ode mnie. Dualizm ten to koncepcja '''przestrzeń i ja'', to brak absolutnej jedności z przestrzenią. Tak rodzi się forma, tak rodzi się podział na ''ja'' i ''nie-ja''.
(...)
''Wolność od duchowego materializmu''
.
dane :580:
Awatar użytkownika
TeZeT
Posty: 845
Rejestracja: pn sty 08, 2007 21:20
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Brak

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: TeZeT »

To co wyżej - piękne :) Szkoda, że ciężko weryfikowalne :(
Istnieje też związana z przestrzenią i otwartością pierwotna inteligencja widja (sanskr.).
Ciekawym tylko, czy ta pierwotna inteligencja ma poczucie "ja", "ego" - czy nauczyciele coś o tym mówią ?

Z książki T.W.R. "Uzdrawianie dźwiękiem w tradycji tybetańskiej":
Zgodnie z najwyższymi naukami tybetańskiej buddyjskiej tradycji bon, prawdziwe "ja", za którym tak tęsknimy, jest pierwotnie czyste
Czy w powyższym cytacie, mowa o tym samym ?
Cały czas jest teraz.
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Witam
TeZeT pisze:(...) Szkoda, że ciężko weryfikowalne :(
Raczej nie. To kwestia ''dupogodzin''.
TeZeT pisze:Czy w powyższym cytacie, mowa o tym samym ?
Możliwe.

Pozdrawiam
kunzang
.
dane :580:
Awatar użytkownika
jw
Senior User
Posty: 2151
Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
Kontakt:

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: jw »

Nie byłem pewien, czy nie wrzucić tego do panelu z muzyką, ale to przecież są nauki w wykonaniu buddyjskiego nauczyciela :)

Zatem miłego odsłuchu - Sakjong Mipham Rinpocze, "What about me?":
http://www.youtube.com/watch?v=FDSAAlrqAHM
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

'' Jeżeli intencja jest dobra,
ścieżka i owoc będą dobre.

Jeżeli intencja jest zła,
ścieżka i owoc będą złe.

Ponieważ wszystko zatem
zależy od dobrej intencji,

zawsze staraj się pielęgnować
pozytywną postawę umysłu.''

Dzigme Lingpa
Awatar użytkownika
chaon
Posty: 799
Rejestracja: czw wrz 06, 2007 00:36
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Soto Zen
Lokalizacja: Szczecin

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: chaon »

A to ciekawy cytat Kunzagu, bo roszi Uchiyama w komentarzu do "Tenzo Kyokun" Dogena Zenji, twierdzi coś odmiennego. Mianowicie roszi Uchiyama pisze że pogląd iż liczy się intencja jest hinajanistyczny, za to w mahajanie liczy się przede wszystkim skutek. Uzasadnia to za pomocą przykładu nawożenia rośliny - jeśli ktoś będzie chciał obłożyć roślinę nawozem, ale przesadzi z jego ilością, to nawóz wypali korzenie i co z tego że intencje były dobre, skoro skutkiem jest uschnięcie rośliny.
Ciekawe, nie? :hyhy:
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

chaon pisze: Ciekawe, nie? :hyhy:
Możliwe :)
Uważasz to:
'' (...)
zawsze staraj się pielęgnować
pozytywną postawę umysłu.''
za przedobrzenie nawozu?
.
dane :580:
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

chaon pisze:A to ciekawy cytat Kunzagu, bo roszi Uchiyama w komentarzu do "Tenzo Kyokun" Dogena Zenji, twierdzi coś odmiennego. Mianowicie roszi Uchiyama pisze że pogląd iż liczy się intencja jest hinajanistyczny, za to w mahajanie liczy się przede wszystkim skutek. Uzasadnia to za pomocą przykładu nawożenia rośliny - jeśli ktoś będzie chciał obłożyć roślinę nawozem, ale przesadzi z jego ilością, to nawóz wypali korzenie i co z tego że intencje były dobre, skoro skutkiem jest uschnięcie rośliny.
Ciekawe, nie? :hyhy:
Roshi Uchiyama dość radykalnie ujął sprawę.
Generalnie jest różnica między ujęciem karmy w Nikayach/Agamach a wschodnioacjatyckim buddyzmem. Jeszcze inaczej może być w tybetańskim. W Nikajach faktycznie liczy się intencja: intencja - działanie - skutek. System ten jest przede wszystkim systemem zależności pomiędzy czującymi istotami. Ten model został rozszerzony przez szkołę jogaczary, która była przede wszystkim szkołą doświadczenia medytacyjnego. W systemie jogaczary istnieje pojęcie strumienia umysłu, w którym znajdują się nasiona karmiczne. Nasiona te są dynamiczne, na bieżąco modyfikowane przez aktualny stan umysłu. Istnieje wyrażenie, że są "perfumowane" przez inne dharmy - można zmienić karmę praktykami oczyszczającymi, albo z drugiej strony satysfakcją z czynu. W ujęciu mahajany cały świat jest skutkiem karmy, wszystko co napotykasz jest związane z twoją karmą. To, w połączeniu z etosem bodhisattwy przesuwa środek ciężkości na skutek działania. Niemniej jednak powiedzieć, że liczy się przede wszystkim skutek to chyba dość ekstrawaganckie. Druga sprawa, to sutry mahajany, które opowiadają o działaniu karmy - wpłynęły na mahajanistyczne rozumienie, ponieważ były studiowane jako kazusy. Być może stamtąd pochodzi metafora nawozu?

Pzdr
Piotr
Awatar użytkownika
TeZeT
Posty: 845
Rejestracja: pn sty 08, 2007 21:20
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Brak

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: TeZeT »

jeśli ktoś będzie chciał obłożyć roślinę nawozem, ale przesadzi z jego ilością, to nawóz wypali korzeni
Może to przez brak mądrości przy nawożeniu ?

Dobra intencja + mądrość = dobry owoc, dobra intencja + brak mądrości = "nie wiadomo jaki" owoc ?

Na poprzedniej stronie nr 1 tego wątku są w cytatach odniesienia do mądrości - ale akurat bez wyraźnego powiązania z intencją/działaniem/skutkami.
Cały czas jest teraz.
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

iwanxxx pisze:Generalnie jest różnica między ujęciem karmy w Nikayach/Agamach a wschodnioacjatyckim buddyzmem. Jeszcze inaczej może być w tybetańskim. W Nikajach faktycznie liczy się intencja: intencja - działanie - skutek. (...)
To mi przypomina podział i klasyfikację ścieżek ze względu na: pogląd, ścieżkę i owoc - gdzie bywa /zależy to od kontekstu/, iż pogląd jest identyfikowany z intencją; ścieżka, to działanie; owoc, to skutek owego działania. Intencją może być bodhiczitta; działaniem - postępowanie bodhisattwy; a skutkiem - natura buddy trzech ciał /dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja/.
.
dane :580:
Awatar użytkownika
Har-Dao
Global Moderator
Posty: 3162
Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Kontakt:

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: Har-Dao »

kunzang pisze:
iwanxxx pisze:Generalnie jest różnica między ujęciem karmy w Nikayach/Agamach a wschodnioacjatyckim buddyzmem. Jeszcze inaczej może być w tybetańskim. W Nikajach faktycznie liczy się intencja: intencja - działanie - skutek. (...)
To mi przypomina podział i klasyfikację ścieżek ze względu na: pogląd, ścieżkę i owoc - gdzie bywa /zależy to od kontekstu/, iż pogląd jest identyfikowany z intencją; ścieżka, to działanie; owoc, to skutek owego działania. Intencją może być bodhiczitta; działaniem - postępowanie bodhisattwy; a skutkiem - natura buddy trzech ciał /dharmakaja, sambhogakaja, nirmanakaja/.
Czołem

A ja bym ujął cetana - kamma - phala.

BTW - hinajana? Co to takiego? :)

metta&peace
p.
Awatar użytkownika
iwanxxx
Admin
Posty: 5373
Rejestracja: pn lis 17, 2003 13:41
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Buddhadharma
Lokalizacja: Toruń

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: iwanxxx »

Har-Dao pisze:A ja bym ujął cetana - kamma - phala.
Siur, ale w tym panelu to znaczy, że rozmawiasz sam ze sobą :P
Har-Dao pisze:BTW - hinajana? Co to takiego? :)
Pojęcie używane w mahajanie.

Pzdr
Piotr
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Dodam jeszcze tylko, że wymiennie z ''poglądem'' funkcjonuje także określenie ''podstawa'', tak więc może to być przedstawione też tak: podstawa, ścieżka, owoc.
.
dane :580:
Awatar użytkownika
jw
Senior User
Posty: 2151
Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
Kontakt:

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: jw »

Dilgo Czientse Rinpocze:

Kiedy buddowie widzą piekła jako czyste krainy, zwykłe istoty pogrążone w niewiedzy biorą czystą krainę za piekło.
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Awatar użytkownika
jw
Senior User
Posty: 2151
Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
Kontakt:

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: jw »

Dilgo Czientse Rinpocze:

Czystość zjawisk nie jest tworem waszej medytacji, to po prostu prawdziwa natura wszystkich rzeczy.
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Awatar użytkownika
stworzenie
Posty: 1034
Rejestracja: śr maja 28, 2008 21:24
Płeć: kobieta
Tradycja: bon
Lokalizacja: Reda

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: stworzenie »

Ngakpa Czogjam, Khandro Deczen: Spektrum ekstazy. Emocje jako ścieżka tantry wewnętrznej:
Kiedy zaczynamy jakieś wydarzenie w życiu uznawać za bolesne lub kiedy przeżywamy serię życiowych katastrof, pomocne będzie, jeżeli unikniemy angażowania się w "nieuczciwą grę". Kiedy mówisz: "To nieuczciwe! Nie zasługuję na to!", wtedy tylko zwiększasz swój ból. Lepiej byłoby zrobić unik przed frustracją i zamętem, mówiąc sobie: "Tak się po prostu stało". W niebie nie istnieje żadne stowarzyszenie chroniące konsumenta, do którego mógłbyś się odwołać. Nie ma żadnego trybunału przyjmującego apelacje w sprawie niesatysfakcjonującego życia, w którym mógłbyś zażądać: "Życie nie jest takie, jak się spodziewałem, chcę zwrotu pieniędzy!". Jest to, co jest, to co mamy. Uczciwa czy nie, nasza sytuacja jest taka, jaka jest, właśnie tutaj i teraz: w twoim własnym frontowym pokoju, na dentystycznym krześle, na oddziale dla nieuleczalnie chorych, w ramionach kochanki, na ulicy w godzinach szczytu, w celi śmierci, przed kamerami telewizji, podczas zaspokajania swego pożądania, w wypadku samochodowym, w świątyni, w poczekalni na lotnisku, w czterogwiazdkowej restauracji, w objęciach luksusu, w uwodzicielskim tańcu, na deszczu, w każdej sytuacji, jakąkolwiek tylko możesz sobie wyobrazić... To jest materiał twoich doświadczeń i nie możesz się go wyprzeć. Możesz tylko usiłować to zrobić, stwarzając jeszcze więcej zamętu.
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Poniższy cytat pochodzi z: ''Gest równowagi'' Tarthang Tulku. /na prawach rękopisu. przełożył Karma Trinle Gyamtso. warszawa 1986/ Jakiś czas temu ta książka została też wydana przez wyd. ''Rebis''.
(...)
Uczeń: W jaki sposób mogę wyjść poza dualizm?
Rinpocze: Bezpośrednia świadomość! Wydaje się jednak, iż w medytacji stale chcemy coś robić - kontaktować się z czymś rzeczywistym. Zawsze chcemy rezultatów... w przeciwnym razie nie uważamy swego doświadczenia za wartościowe. Możemy medytować przez cztery czy pięć lat i nie znaleźć nic namacalnego, a nasza medytacja może wydać się ponura, nieciekawa i nudna. Możemy ulec rozczarowaniu i przestać medytować. Jest to więc sytuacja trudna - to, czego szukamy jest tym, co porzucamy.
Uczeń: Czy uważasz przez to, że to, czego uczymy się z medytacji może spowodować, że porzucimy swoją praktykę.
Rinpocze: To co porzucamy, to oczekiwania. Może to wyprowadzić nas z równowagi ponieważ zwykle czujemy, iż jeśli nie możemy czegoś posiąść, wówczas nie ma to z nami nic wspólnego.
Uczeń: Więc jakie są pożytki z medytacji, skoro nie ma ona ze mną nic wspólnego?
Rinpocze: Pożytki te nie są namacalne. Polegają one na niezajmowaniu stanowisk i na przekraczaniu ego tak dalece jak potrafimy. Świadomość nie jest jakąś namacalną ''rzeczą'' i ta określona ''nie-rzecz'' jest czymś nieuchwytnym. Nawet ''nic'' nie oznacza ''niczego''. Świadomość nie ma rąk. Jeśli mówimy o niej, jest to tylko dźwięk. Kiedy urzeczywistniamy to głębiej, możemy nagle pomyśleć: ''Co ja robię? W byciu tutaj nie ma żadnej widocznej wartości''. Ale postawa taka nie jest zdrowa.
Uczeń: Czy odczuwasz to w ten sposób?
Rinpocze: Wspomniałem o tym, ponieważ ludzie często pytają mnie: ''Czy miałeś jakieś doświadczenia?''. Wierzymy, że posiadanie doświadczeń jest bardzo ważne, stale więc osądzamy swoją medytację i dokuczamy sobie odnośnie ''doświadczenia''. Może to stać się obsesją. Chcemy czuć się przyjemnie, być spokojnymi, wyciszonymi i zrównoważonymi. Niektórzy ludzie uważają, iż trzeba mieć wizje, wędrować do innych światów czy komunikować się z niewidzialnymi duchami.
Uczeń: Czy nie jest to przyjemniejsze niż przebywanie w depresji.
Rinpocze: Słusznie. Lecz gdy wchodzimy głębiej w medytację, uczucia te już nie występują. Im więcej doświadczamy wyższych poziomów, tym bardziej s t a j e m y się świadomością - doświadczenie nie rozprasza nas. Nie ulegamy mu ani nie odpychamy go od siebie.
Uczeń: Jest to, tak jakbyś mówił, że gdy ktoś stanie się oświeconym, będzie rozczarowany.
Rinpocze: Dokładnie tak. Tak właśnie myślę. Jesteśmy rozczarowani, ponieważ nasze oczekiwania nie są spełnione. Stworzyliśmy niewiarygodne fantazje - wszystko co mogliśmy sobie wyobrazić lub co do czego mogliśmy żywić nadzieje - jest fikcją, bo im bardzie rozwijamy wyższą świadomość, tym lepiej rozumiemy, że te symulacje, sny i fantazje nie istnieją.
Czy jest bezpiecznie porzucać swe najbardziej wypieszczone złudzenia?... Mogliśmy medytować każdego dnia godzinę czy dwie, przez sześć czy siedem lat, myśląc, że coś osiągamy lecz teraz uświadamiamy sobie, że nie ma nic do osiągnięcia.
Mógłbyś zapytać: ''Dlaczego powinienem kłopotać się medytacją? Jeśli medytacja nie przynosi korzyści moim odczuciom, postrzeżeniom, mojemu fizycznemu czy psychicznemu stanowi, więc jaki z niej pożytek?''
Uczeń: Czy nie ma z niej żadnego pożytku?
Rinpocze: Może pomóc nam być radosnym czy zrelaksowanym. Może pomóc nam zrównoważyć nasze ciała czy umysły. Lecz gdy doświadczamy głębiej, spostrzegamy, że ten wyższy rodzaj medytacji po prostu tylko jest; nie ma on celu, istnieje sam w sobie.
Uczeń: Więc dlaczego nauczasz medytacji?
Rinpocze: Celem nauczania jest dać ludziom rozczarowanie. Ludzie potrzebują rozczarowania. Jeśli oczekujemy czegoś, zawsze pojawi się rozczarowanie.
Uczeń: Ja nie oczekuję rozczarowania - nie potrzebuję go!
Rinpocze: Jest to jedyny sposób, byś mógł się przebudzić. Gdy tylko przyjdzie więcej rozczarowania, będziesz mógł się przebudzić.
Uczeń: Powinienem być więc bardzo przebudzony. Życie dostarcza mi wielkiej ilości rozczarowań.
Rinpocze: Racja. Naprawdę medytujący stale się uczy, zawsze pracuje z rozczarowaniem. Wie jak postępować z tym światem i wszelkim doświadczeniem,które napotyka w swoim życiu codziennym - jest to prawdziwie edukacyjny proces. Realistyczne spojrzenie na swoje życie jest inteligentnym sposobem medytowania, w przeciwnym razie spędzimy życie nie korzystając z własnego duchowego zrozumienia.
Mówię więc, że medytacja na powrót sprowadza nas do życia. Możemy być zmuszeni walczyć, lecz jeśli zdecydowaliśmy się przejść przez przeszkody, zamiast uciekać przed nimi czy unikać ich,możemy doświadczyć wszystkiego - widzenia, słuchania, smakowania, wąchania, dotykania i bycia świadomym - możemy tańczyć z każdą sytuacją, a nie ukrywać czy chronić przed nią. Kiedy mamy medytacyjną świadomość, wiemy jak w bezpośredni sposób odnosić się do wszelkich doświadczeń - dzięki temu nie jesteśmy wciągani i chwytani przez oczekiwania czy rozczarowania. Żyjąc w ten sposób, możemy dostrzec, że życie jest pełne znaczenia.
Zwykle jednak odczuwamy, że nuda i niepokój są negatywne, podczas gdy szczęśliwość i wesołość pozytywne. Jednak świadomość nie jest ani szczęśliwa, ani smutna, ani pozytywna, ani negatywna. Świadomość zawsze jest w równowadze. Możemy na przykład nauczyć się bardzo szybko przechodzić z jednego stanu emocjonalnego w inny. Przez dwie minuty możemy być spokojni, przez dwie minuty w depresji, a przez dwie minuty radośni, przechodząc wiele razy od jednego do drugiego, od negatywnego do pozytywnego, od pozytywnego do negatywnego. Stopniowo możemy rozwinąć taką elastyczność, że bez trudu będziemy zajmować obydwa stanowiska. Nie jesteśmy usztywnieni. Przedtem nie mieliśmy wyboru odnośnie tego jakim być. Teraz mamy wybór.
(...)
.
dane :580:
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

Poniższy cytat pochodzi z książki wymienionej w poście powyżej.
Tarthang Tulku pisze:(...)
Głębsza medytacja nie może być wyrażona słowami, ponieważ gdy zwerbalizujemy nasze doświadczenia, stają się one skostniałe i świadomość kamienieje. Więc dopóki nasza praktyka nie jest w pełni rozwinięta, lepiej będzie, jeśli o swoich medytacyjnych doświadczeniach mówić będziemy tylko z urzeczywistnionym doradcą, który może nam pomóc; w przeciwnym razie mogą one utracić swoje znaczenie i moc.

Zwykle jednak mamy silną skłonność do werbalizowania doświadczeń. Odczuwamy, że dopóki nie możemy ich interpretować czy omawiać, nie są one rzeczywiste. Odkrywamy, że trudno nam pozwolić sobie na milczenie, ponieważ cisza niepokoi nas. Chociaż mówienie o swoich problemach i doświadczeniach może być od czasu do czasu pożyteczne, zwykle jednak zamiast pomóc nam w integracji czy zrozumieniu doświadczeń, wzmacnia przywiązanie do nich. Dlatego zamiast iść za skłonnością do werbalizowania doświadczeń zarówno własnych jak i cudzych, zwykle najlepiej jest pracować z nimi w ciszy.

Gdy zaczynamy używać języka i słów, by stworzyć pojęcia, automatycznie zubożamy i konkretyzujemy teraźniejszość; wówczas nie mamy doświadczenia danej chwili bezpośrednio. Nie ma sposobu, byśmy dzięki słowom mogli wyjść ''poza'' cokolwiek. Nie znaczy to, że słowa są bez wartości, a jedynie to, że nie ma sposobu byśmy mogli doświadczyć bezpośrednio chwili teraźniejszej, jeśli polegamy na słowach, pojęciach intelektualnych czy próbach skoncentrowania w podobny sposób swej uwagi.
(...)
.
dane :580:
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: booker »

:poklon3:
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
jw
Senior User
Posty: 2151
Rejestracja: śr lip 30, 2003 22:46
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Tradycja Rogatego Buddy ;)
Kontakt:

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: jw »

Książka Tarthanga Tulku jest doskonała. REBIS wydał ją ponad 10 lat temu. Przydałoby się wznowienie.
http://www.rogatybudda.pl
Wszystko, co napisałem powyżej wyraża wyłącznie moje prywatne opinie, chyba że zostało to WYRAŹNIE zaznaczone inaczej. Nikt nie musi się z nimi zgadzać.
Awatar użytkownika
GreenTea
ex Global Moderator
Posty: 4530
Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: GreenTea »

Szamar Rinpocze:

„To nie twarz należy zmienić, lecz jej wyraz. Gdy pozbędziemy się grymasu pomieszania, wolny od niego uśmiech pojawi się naturalnie.”
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Chociaż mówi się, że przestrzeń jest pusta
jednak istota przestrzeni nie może być opisana.
Chociaż mówi się, że umysł jest świetlisty,
nie oznacza to jego istnienia.
Przestrzeń nie jest o nic zaczepiona,
tak samo umysł mahamudry nie lgnie do niczego.''

Tilopa ''Mahamudrapadeśa''
.
dane :580:
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: booker »

Sprawa ulotek i niemisjonowania w D.D. do odnalezienia w Cafe off-topic
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

''Ponieważ ci, którzy działają w sposób nawykowy od niemającego początku czasu mają obsesję na punkcie ''bytów'', nie mają możliwości, aby zaistniała w nich świeża świadomość (dżniana; ye shes), która jest wolna od czterech skrajności (istnienia, nieistnienie, zarówno istnienia i nieistnienie, oraz ani istnienia ani nieistnienia), niezbędne (dla nich) jest, po pierwsze, zaktywizowanie zdolności rozróżniającej (pradżnia; shes rab), będącej mentalnym wydarzeniem, które zauważa, że wszystkie ''byty'' są ostatecznie po prostu nieistniejące.''

Mipham Gyatso
.
dane :580:
Awatar użytkownika
kunzang
Admin
Posty: 12729
Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: zantyr

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: kunzang »

'' (...)
''Wyrzeczenie'' zasadza się na usunięciu przyczyn cierpienia i transmigracji. By
to osiągnąć, należy unikać działań, które wytwarzają negatywną karmę. Pojęcie
''karmy'' musimy jednak prawidłowo zrozumieć. Często rozumie się je
niewłaściwie, niekompletnie. Podstawowy sens terminu ''karma'' (dosł.
''działanie'') jest taki, że określone działanie pociąga za sobą określone
skutki. Karmy nie można jednak rozumieć jako nieodwołalnego prawa, którego nie
można zmienić. By skutki karmy mogły się zamanifestować, muszą zaistnieć do tego
określone warunki określane mianem ''przyczyn drugorzędnych''. Objaśniając
pojęcie karmy'', mówi się zazwyczaj o dwóch głównych czynnikach, nazywanych
przyczynami pierwszorzędnymi i drugorzędnymi przyczynami. Do wytworzenia
przyczyny pierwszorzędnej, która potencjalnie może wywołać skutek, konieczne są
trzy momenty: intencja, faktyczne działanie i zadowolenie z tego. Stworzoną w
ten sposób przyczynę pierwszorzędną porównuje się do nasiona kwiatu, którego
rozwój zależy od wielu czynników, takich jak nawodnienie, żyzność gleby,
nasłonecznienie itd. Wszystkie te czynniki są przyczynami drugorzędnymi. W
naszym życiu stanowią one różnorakie okoliczności, które napotykamy w trakcie
jego trwania. Będąc tego świadomi, możemy unikać sytuacji, które mogą sprzyjać
zamanifestowani się przyczyn pierwszorzędnych. Przykład: w poprzednim żywocie
popełniłem czyn, którego konsekwencją może być to, że w obecnym życiu zostanę
zabity. Mamy tu do czynienia z przyczyną pierwszorzędną, która może się
zamanifestować, jeśli pojawią się sprzyjające ku temu przyczyny drugorzędne.
Może to być choćby kłótnia. Jeśli jednak w trakcie jej przebiegu uświadomię
sobie, że tworzę właśnie karmę negatywną, a to spowoduje, że powstrzymam się od
gniewu, to uczestnicząca w sprzeczce osoba zapewne uspokoi się, co odsunie
możliwość zadania mi przez nią śmierci. Mówiąc ogólnie, wszystkie przyczyny
drugorzędne są odbiciem przyczyn pierwszorzędnych. Jak powiedział Budda: ''Jeśli
chcesz wiedzieć, co robiłeś w poprzednich żywotach, to obserwuj swą obecną
sytuację; jeśli chcesz coś wiedzieć o swej przyszłości, to obserwuj swe obecne
działania''.''

Namkhai Norbu Rinpocze ''Dzogczen - stan doskonałości samej w sobie'', rozdział:
''Ścieżka wyrzeczenia i przekształcenia''
.
dane :580:
Awatar użytkownika
gem
Posty: 158
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 18:11
Płeć: mężczyzna
Tradycja: FSM
Lokalizacja: wrocław

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: gem »

TeZeT pisze:
Istnieje też związana z przestrzenią i otwartością pierwotna inteligencja widja (sanskr.).
Ciekawym tylko, czy ta pierwotna inteligencja ma poczucie "ja", "ego" - czy nauczyciele coś o tym mówią ?
To pytanie jest trochę jak "nie mogę rozmawiać o smaku herbaty bo usta mam pełne herbaty".

Wyobraź sobie, że buddzie śni się, że jest dwoma, trzema, albo dziesięcioma osobami. Czy dla buddy jest to możliwe?
Jeśli to możliwe, to czy nie jest tak, że właśnie ta pierwotna inteligencja myśląc, że jest jakimś "ja" napisała pytanie, a teraz – używając innego "ja" – na nie odpowiada? :)
gem
Awatar użytkownika
gem
Posty: 158
Rejestracja: ndz mar 30, 2008 18:11
Płeć: mężczyzna
Tradycja: FSM
Lokalizacja: wrocław

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: gem »

EDIT: to jest chyba różnie w różnych szkołach z poglądem: pierwotna inteligencja == budda
gem
Awatar użytkownika
pawel
Posty: 1271
Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: pawel »

Namkhai Norbu Rinpocze, Merigar 2005:

"W dzogchen mówimy o bezpośrednim wprowadzeniu. Oznacza ono, że Nauczyciel daje Ci do zrozumienia, pokazuje, jak możesz odkryć swój prawdziwy stan. Daje Ci metodę i jeżeli ją zastosujesz możesz to odkryć. Nie wystarcza że uwierzysz, że skoro nauczyciel powiedział że coś jest tak i tak, to tak jest. To w co wierzysz także może się zmienić. Potrzebujesz mieć konkretne doświadczenie. Konkretne doświadczenie a wierzenie lub jakieś wyobrażenie to dwie zupełnie różne rzeczy. Na przykład kiedy studiujemy coś ktoś wyjaśnia że coś ma być w taki to a taki sposób i wierzysz w to. Myślisz sobie 'tak, to jest fantastyczne wyjaśnienie, bardzo mi się podobało'. I potem wierzysz w to, w ten sposób. Ale następnego dnia ktoś może udzielić innego wyjaśnienia które bardziej Ci się spodoba. I co się wtedy dzieje? Zmieniasz to. Czyli Twoje wierzenie nie jest stabilne, jest związane tylko z Twoim umysłem. Ale doświadczenie, doświadczenie to jest coś konkretnego. Wiele doświadczeń jest związanych np. z naszymi zmysłami i kontaktem z obiektami i mamy wówczas doświadczenie konkretne. Jeśli ktoś powie że ogień jest gorący, jeśli nie miałeś tego doświadczenia, powinieneś uwierzyć, jeśli rozumiesz co znaczy 'gorący', ale jeśli nawet nie wiesz co znaczy 'gorący', wówczas kiedy włożysz palec w ogień, odkryjesz to. Nie potrzebujesz do tego żadnej książki ani nauczyciela, to jest doświadczenie. Wszystkiego w życiu nauczyliśmy się przez doświadczenie, bezpośrednio przez doświadczenie. Dla tego powodu również dla odkrycia naszej prawdziwej natury wyłączną drogą (org. unique)jest przez doświadczenie. Również w naukach sutr Budda powiedział że prajniaparamita jest poza wyjaśnieniem. Jeżeli jest poza wyjaśnieniem to jak możesz ją zrozumieć? Jeżeli nie ma możliwości wyjaśnienia, to po co słuchamy nauk i podążamy za nimi? ale jest sposób mimo iż to jest poza konceptem, językiem i wyjaśnieniami - to jest przez doświadczenie. Doświadczeń jest miliony, choćby z samym smakiem - jeśli zjesz trochę czekolady, cukry, pieprzu, chleba, będziesz wiedzieć że każde inaczej smakuje. Ale nasze doświadczenia nie są związane tylko z żywnością, ale ze wszystkim w życiu, dlatego mówimy że są nieskończone doświadczenia, ale w naukach doświadczenia są związane głównie z naszymi trzema bramami: ciałem, mową i umysłem - trzy bramy są jak klucz do otwarcia wiedzy."
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
Awatar użytkownika
pawel
Posty: 1271
Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: pawel »

Namkhai Norbu Rinpocze, Merigar 2005:

"Więc powinieneś odkryć ją. Ta bezpośrednia obecność stanowi Twój prawdziwy stan. Nawet jeśli pracujesz z różnymi doświadczeniami(*), odczuciem, pustką, przejrzystością, kiedy wchodzisz w ową bezpośrednią obecność, nie ma różnicy. Jest to wyjątkowy (unique) stan, ten który nazywamy bezpośrednia obecność, i nie jest to zwykła obecność. Zwykła obecność wymaga pewnej postawy, np. 'nie będę teraz rozproszony', a bezpośrednia obecność jest poza tego rodzaju konceptem. Więc powinieneś odkryć (discover) ją. To o tym mówimy 'bezpośrednie wprowadzenie'."


(*) doświadczenia odczucia, pustki i przejrzystości związane są wg nauk tantry i dzogczen z trzema bramami: ciałem, umysłem i głosem jednostki.
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
Awatar użytkownika
pawel
Posty: 1271
Rejestracja: czw sie 30, 2007 21:55
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dzogczen Longsal/ZhangZhungNG
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: pawel »

Namkhai Norbu Rinpocze, Merigar 2005:

"W naukach sutr nie ma tego wyjaśnienia, nie bierze się tam pod uwagę energii, i kiedy mówi się o materialnej egzystencji, uważa się samsarę za nieczystą wizję, coś co należy porzucić, bo nie ma żadnej wartości. Więc widzicie że jest tu różnica. Oni nie używają żadnych doświadczeń tego rodzaju, a jedynie mówią o śunjacie, pustce i uważają, że kiedy się jest w śunjacie, pustce, to reprezentuje to stan dharmakai. Kiedy mówią o dwóch prawdach, mówią o względnej - np. o zwykłej, karmicznej wizji, oraz o prawdzie absolutnej, czyli o jej prawdziwej naturze - wtedy mówią o pustce. Kiedy odkrywasz że możesz odnaleźć się w tym stanie, uważasz że jest to stan medytacji. Ale kiedy poznasz nauki wadżrajany, a szczególnie dzogczen, to zauważasz że sutra to nie jest kompletna ścieżka, dlatego uważa się ją za niższą. Mimo iż nie jest kompletna, ma ona wile korzyści dla zwykłych ludzi, pomaga im zrozumieć i daje się łatwiej zastosować.
Także w naukach sutry mahajany istnieje ścieżka stopniowa i niestopniowa. Nauki stopniowe to to czego zwykle uczymy się w obrębie mahajany, a niestopniowe nauki to to co rozwinęło się w Chinach i w Japonii i jest dziś nazywane Zen. Czemu nazywają się niestopniowe? Niestopniowe oznacza pójść bezpośrednio. Gdzie oni idą bezpośrednio? Bezpośrednio do stanu prawdy absolutnej, pustki, jak jest wyjaśniona w sutrach, ale nie tak jak jest wyjaśniona prawda absolutna w wadżrajanie lub dzogczen, gdzie mówi się o pierwotnej potencjalności itd. - oni są zawsze na poziomie sutry, nie wadżrajany.
Wiele osób pyta 'jaka jest różnica między dzogczen a zen'? Dlaczego oni mają ten pomysł? Ponieważ w Zenie mówi się o pójściu bezpośrednio o również w Dzogczen mówi się o bezpośrednim wprowadzeniu prawdziwego stanu. Może sposób pójścia bezpośrednio jest nieco podobny: dla przykładu polecisz samolotem. Np. wybierasz się zobaczyć Górę Kailaś, niech to będzie przykład tego co się uważa za realizację w dzogczen. Bierzesz samolot i lecisz bezpośrednio, ale jeśli spojrzysz na to od strony tradycji Zen, nawet jeśli też polecisz bezpośrednio wybierając się do Kailaś, to to co uważasz za Kailaś to nie będzie Kailaś, ponieważ to nie jest kompletne prawdziwe Kailaś, ale także poleciałeś tam bezpośrednio, ale stamtąd gdzie doleciałeś nie wiadomo jak jeszcze daleko jest do Kailaś. Należy to zrozumieć i wówczas nie będą się pojawiały tego rodzaju pytania. Jest to związane z naszym doświadczeniem pustki, w wadżrajanie to co nazywa się wadżra uważa się za prawdziwy stan a w naukach dzogczen mówi się o pierwotnym stanie. O tym mówi się w kategoriach trzech pierwotnych mądrości i trzech pierwotnych potencjalności, a nie tylko mówiąc o pustce. Możesz odkryć to jeśli przyjrzysz się sobie, swoim myślom. (...)
To rozpoznanie jest obecne we wszystkich naukach wadżrajany, nie tylko w dzogczen, ale oczywiście tylko w dzogczen idzie się bezpośrednio i ukazuje, pozwala zrozumieć bezpośrednio. Nie moglibyście zrozumieć tych rzeczy tylko ucząc się zwyczajnie wadżrajany, bo nie ma tam tego rodzaju wyjaśnień, ale w dzogczen macie tą możliwość. Więc widzicie że dla ukazania tego, używamy doświadczeń związanych z ciałem fizycznym - odczuwania, doświadczeń związanych z głosem lub energią - przejrzystości, także doświadczeń związanych z umysłem - pustki. Są to trzy główne doświadczenia. Z tymi doświadczeniami nauczyciel daje precyzyjne wskazówki, co powinieneś zrobić i kiedy uczysz się tego, dowiadujesz się jak powinieneś to zastosować i wówczas jak się nauczysz, w tym samym czasie stosujesz to razem z nauczycielem i w tym samym momencie i tak to jest przekazane, w ten sposób możesz mieć bezpośrednie doświadczenie, wiedzę. To się nazywa bezpośrednie wprowadzenie. Nie że słuchasz nauczyciela i wierzysz w to co powiedział. Nie potrzeba w naukach dzogczen żadnej wiary. Możesz mieć jakieś wierzenie, ale to nie jest główny punkt. Ale to co potrzeba w naukach dzogczen to odkryć to samodzielnie, samemu odkryć. Nie jest tak że nauczyciel odkryje Twój prawdziwy stan - nie ma takiego nauczyciela, nawet ani Budda Śakjamuni ani Samantabhadra nie mógłby tego zrobić gdyby tu był obecny. Ale oczywiście potrzebujesz być połączony z przekazem od Samantabhadry, Buddy Śakjamuniego, z linią przekazu tej wiedzy. Teraz wiesz jak zasosować naukę, stosujesz z nauczycielem i wtedy możesz to odkryć, a jeśli Ci się nie udało kiedy nauczyciel przekazywał co powinieneś zrobić? Powinieneś zastosować tą metodę ponownie wraz z GuruYogą, tylko poprzez moc przekazu możesz odnaleźć się w tym stanie. Jeśli nie jesteś połączony z przekazem, a tylko w intelektualny sposób zrozumiałeś że w taki to a taki sposób możesz odkryć swój prawdziwy stan, to wówczas nigdy tego nie odkryjesz, bo jest to związane z Twoim mentalnym, intelektualnym pomysłem, poza który właśnie powinieneś wyjść."
Niebo nie jest niebieskie, kolor z powodu atmosfery ziemskiej, z Księżyca nie ma koloru niebieskiego.
'a a ha sha sa ma
Heaven holds a place for those who pray
When all are one and one is all To be a rock and not to roll
Awatar użytkownika
booker
Posty: 10090
Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Yungdrung Bön
Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: booker »

Dyskusja nt. Zen i Dzogczen została scalona ze starym wątkiem tutaj
Bojan
Posty: 132
Rejestracja: pt maja 12, 2006 17:48
Lokalizacja: Niechorze

Re: Cytaty Nauczycieli

Nieprzeczytany post autor: Bojan »

"Nie jest prawdą, że cierpimy za czyjeś grzechy lub że ktoś zsyła na nas nieszczęścia. Jedyną przyczyną naszych obecnych trudności są błędy, które sami kiedyś popełniliśmy. Te z kolei zostały spowodowane wcześniejszymi złymi nawykami. I tak jest od zawsze: cierpienie, spowodowane negatywnym działaniem, które ma swe źródło w złych nawykach, wywołuje emocje, które z kolei wzmacniają dotychczasowe niewłaściwe skłonności. Jest to samonapędzające się koło - niczym perpetuum mobile - tak właśnie funkcjonuje samsara." Lama Rinczen
ODPOWIEDZ

Wróć do „Buddyzm Tybetański”