Ile razy można przyjąć schronienie?

Wasze pierwsze pytania tyczące się buddyzmu

Moderator: forum e-budda team

dzo
konto zablokowane
Posty: 198
Rejestracja: pt lip 26, 2013 08:29
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ateizm

Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: dzo »

Ile razy można przyjąć schronienie i ile razy można przyjąć imię dharmy?
Np. na katolickim bierzmowaniu można sobie samemu wybrać imię patrona.
Czy jest taka możliwość w czasie buddyjskiej ceremonii?
Co decyduje o imieniu?
Bo to co u Olego jest że kobiety maja Karma Pema a mężczyźni Karma Dorje wydaje mi się mało motywujące i mało tajemne.
Awatar użytkownika
GatoNegro
Posty: 503
Rejestracja: śr lis 24, 2010 19:07
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Szkoła Zen Kwan Um
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: GatoNegro »

Witaj dzo. :)

Wydaje mi się że zależy to od tradycji w jakiej się praktykuje.

Więc mogę powiedzieć Ci jak to wygląda w tradycji Zen Szkoły Kwan Um, gdzie wraz z przyjęciem pięciu wskazań otrzymałem imię Dharmy. Więc o imieniu Dharmy decydował nauczyciel prowadzący (Mistrz Zen). Było to w kwietniu tego roku, niedługo po śmierci Mistrza Zen Wu Bonga. Więc otrzymaliśmy jako drugi człon imię Bong, na cześć zmarłego Mistrza. Pierwszy człon był dla każdej osoby inny, tak więc moje imię Dharmy to Do Bong.

Słowniczek imion Dharmy używanych w Szkole Zen Kwan Um

Pozdrawiam.
GN
Kwan Seum Bosal
dzo
konto zablokowane
Posty: 198
Rejestracja: pt lip 26, 2013 08:29
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ateizm

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: dzo »

GatoNegro pisze:Witaj dzo. :)

Wydaje mi się że zależy to od tradycji w jakiej się praktykuje.

Więc mogę powiedzieć Ci jak to wygląda w tradycji Zen Szkoły Kwan Um, gdzie wraz z przyjęciem pięciu wskazań otrzymałem imię Dharmy. Więc o imieniu Dharmy decydował nauczyciel prowadzący (Mistrz Zen). Było to w kwietniu tego roku, niedługo po śmierci Mistrza Zen Wu Bonga. Więc otrzymaliśmy jako drugi człon imię Bong, na cześć zmarłego Mistrza. Pierwszy człon był dla każdej osoby inny, tak więc moje imię Dharmy to Do Bong.

Słowniczek imion Dharmy używanych w Szkole Zen Kwan Um

Pozdrawiam.
GN
Czołem GN :)

dzięki za odpowiedź. No fajnie masz. Ciekawe czy można by takie imię dharmy wpisać do dowodu osobistego jako "vel, alias" jak to czasem się zdarza.
p. Jan Kowalski alias Nowak albo Gato Negro alias Do Bong.
Byłbym jak najbardziej za taka możliwością ! :super:
Awatar użytkownika
GatoNegro
Posty: 503
Rejestracja: śr lis 24, 2010 19:07
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Szkoła Zen Kwan Um
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: GatoNegro »

Czołem dzo. :)
dzo pisze: Ciekawe czy można by takie imię dharmy wpisać do dowodu osobistego jako "vel, alias" jak to czasem się zdarza.
Musiałbyś zapytać o to w Urzędzie Stanu Cywilnego.

Pozdrawiam.
GN
Kwan Seum Bosal
Awatar użytkownika
LordD
Posty: 2542
Rejestracja: czw sie 31, 2006 09:12
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kamtsang
Lokalizacja: Olsztyn
Kontakt:

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: LordD »

Schronienie każdy buddysta przyjmuje codziennie przed praktyką, albo wiele razy dziennie np. po przebudzeniu się czy przed pójściem spać. Jeśli chodzi o oficjalną ceremonię to raczej jednorazowo.
dzo
konto zablokowane
Posty: 198
Rejestracja: pt lip 26, 2013 08:29
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ateizm

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: dzo »

dzo pisze:Ile razy można przyjąć schronienie i ile razy można przyjąć imię dharmy?
Np. na katolickim bierzmowaniu można sobie samemu wybrać imię patrona.
Czy jest taka możliwość w czasie buddyjskiej ceremonii?
Co decyduje o imieniu?
Bo to co u Olego jest że kobiety maja Karma Pema a mężczyźni Karma Dorje wydaje mi się mało motywujące i mało tajemne.
Czy to prawda, że schronienie najlepiej przyjmować u najwyższych Lamów?
Czy Dalaj Lama ma czas na dawanie schronienia? Ponoć będzie w tym miesiącu w Polsce ale charakter jego wizyty ma być polityczno-okolicznościowy.
Ciekawe czy znajdzie czas dla swoich sympatyków. Gdzie sie tego dowiedzieć?
Awatar użytkownika
miluszka
ex Global Moderator
Posty: 1515
Rejestracja: śr sie 04, 2004 15:27
Tradycja: buddyzm tybetański Kagju
Lokalizacja: Kraków

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: miluszka »

Dalaj Lama ma tyle samo czasu na wizytach co głowa państwa . Jeśli spotkanie nie jest umówione wcześniej, nic się nie da zrobić w trakcie wizyty.
A schronienie można wziąć u każdego lamy, którego upoważnił do tego jego własny nauczyciel. Lama reprezentuje tu Trzy Klejnoty, bo to one są obiektem schronienia.
maximus
Posty: 66
Rejestracja: pn mar 05, 2007 14:30
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Ningmapa

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: maximus »

dzo pisze:Bo to co u Olego jest że kobiety maja Karma Pema a mężczyźni Karma Dorje wydaje mi się mało motywujące i mało tajemne.
Hej dzo :-)

Co prawda minęły już czasy, gdy Lama Ole na publicznych wykładach dawał każdemu indywidualne imię (wielu chętnych :-) ), ale jeśli chcesz dostać indywidualne imię, które będzie pasowało do Ciebie, zawsze możesz poprosić o takowe podczas mniej oficjalnego spotkania z Lamą w ośrodku.
dzo
konto zablokowane
Posty: 198
Rejestracja: pt lip 26, 2013 08:29
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ateizm

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: dzo »

maximus pisze:Co prawda minęły już czasy, gdy Lama Ole na publicznych wykładach dawał każdemu indywidualne imię (wielu chętnych :-) ), ale jeśli chcesz dostać indywidualne imię, które będzie pasowało do Ciebie, zawsze możesz poprosić o takowe podczas mniej oficjalnego spotkania z Lamą w ośrodku.
dziękuję za odpowiedzi a poniżej uzupełniający je link :)

http://forum.medytacja.net/viewtopic.php?t=7594&p=77630
Awatar użytkownika
Karinos
Posty: 731
Rejestracja: czw cze 17, 2010 19:20
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Wadżrajana
Lokalizacja: Dublin/Irlandia

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: Karinos »

rozumiem ze pytanie jest o zewnetrzna ceremonie slubowania Schronienia.
nie ma tutaj sztywnych zasad. niektorzy przeszli ceremonie raz i to im wystarcza, niektorzy czuja potrzebe przejscia przez to ponownie (moze to byc rodzaj odnowienia czy oczyszczenia praktyki) a niektorzy tez po jakims czasie poczuja szczegolny zwiazek z konkretnym Lama badz Rinpocze i chca ponownie od tego mistrza otrzymac Slubowanie Schronienia.

W trakcie kursow w Karma Kamtzang (Grabnik) na przyklad przyjete jest ze jesli sa osoby chetne to podchodza do Lamy do przodu ale formule slubowania Schronienia powtarza cala sala razem. Jest to tez rodzaj odnowienia slubowania Schroenia i zwiazkow z Trzema Klejnotami i jest mile dla nowych czlonkow Sangi :) W takiej sytuacji imie Dharmy otrzymuja tylko osoby ktore podeszly do Lamy na poczatku. Reszta uzywa swojego dotychczasowego imienia Dharmy.
dzo
konto zablokowane
Posty: 198
Rejestracja: pt lip 26, 2013 08:29
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ateizm

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: dzo »

Karinos pisze:rozumiem ze pytanie jest o zewnetrzna ceremonie slubowania Schronienia.
Witaj Karinos :)

a co z wewnętrznym schronieniem? btw. jeśli jest zewnętrzne, wewnętrzne to czy jest też tajemne?
dzo
konto zablokowane
Posty: 198
Rejestracja: pt lip 26, 2013 08:29
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ateizm

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: dzo »

W tradycji Gelug panuje pogląd, że do tego, aby zostać buddystą, a nawet bodhisattwą, nie jest koniecznie potrzebna tzw. osoba upoważniona do przeprowadzania ceremonii. Ceremonia Schronienia nie jest w swej istocie podobna do abhiszeki wadżrajany, a osoba upoważniona do jej przeprowadzania nie zostaje automatycznie naszym guru lub nauczycielem, wobec którego mamy dozgonne zobowiązania pod karmiczną groźbą. Osoba upoważniona nie ma duchowego monopolu na to, czy otrzymamy przekaz błogosławieństwa, czy nie. Przekaz błogosławieństwa nie zależy ani od samej ceremonii, ani od osoby upoważnionej - zależy od naszej silnej, czystej, duchowej intencji i silnej, czystej, duchowej motywacji. Np. tradycja Therawady nie uznaje doktryny o „Naturze Buddy” ani o przekazie błogosławieństwa takiego, jak podczas inicjacji wadżrajany. Tradycja Therawady nie uznaje nauk i praktyk wadżrajany, zatem z punktu widzenia tradycji Kagju może narodzić się wątpliwość, czy buddyści Therawady są w ogóle buddystami.

http://zbigniew-modrzejewski.webs.com/t ... index.html
Awatar użytkownika
sosnowiczanin
Posty: 412
Rejestracja: sob mar 03, 2007 15:48
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Bon
Kontakt:

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: sosnowiczanin »

to tylko kolejne podziały. właściciel strony był masakrowany na forach niezliczoną ilość razy.
dzo
konto zablokowane
Posty: 198
Rejestracja: pt lip 26, 2013 08:29
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ateizm

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: dzo »

ok, lubię przeglądać jego stronę jednak jedyna słuszna opcja wydawała mi się zawsze pewnym ograniczeniem postrzegania świata
paolo
Senior User
Posty: 398
Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kamtsang
Lokalizacja: częstochowa
Kontakt:

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: paolo »

dzo pisze:Ile razy można przyjąć schronienie i ile razy można przyjąć imię dharmy?
Np. na katolickim bierzmowaniu można sobie samemu wybrać imię patrona.
Czy jest taka możliwość w czasie buddyjskiej ceremonii?
Co decyduje o imieniu?
Bo to co u Olego jest że kobiety maja Karma Pema a mężczyźni Karma Dorje wydaje mi się mało motywujące i mało tajemne.
Formalnie, kiedy rozpoczynasz podążać ścieżka dharmy, tzw. schronienie przyjmuje się raz. Ponadto, czasem zdarza się, że ktoś chce powtórzyć przyjęcie schronienia, wówczas może tak zrobić, ale nie jest to wymóg formalny, lecz osobista potrzeba zainteresowanego. Po za tym, każdą medytację rozpoczyna się od przyjęcia schronienia. Co do imienia dharmy, imię wybiera nauczyciel. Mówi się, że imię jest dobrowróżebnym znakiem wskazującym na twoje główne właściwości, zdolności. Tzw. imię dharmy można otrzymać wiele razy, pierwszy raz podczas ceremonii schronienia, później podczas pewnych inicjacji np. kalaczakry otrzymuje się kolejne imię dharmy. To tyle w skrócie.
Co do wewnętrznego, sekretnego i ostatecznego schronienia...to w zasadzie chodzi o to samo. To są różne sposoby podejścia do tego samego. Tak zwane zewnętrzne schronienie w trzech klejnotach tj. Buddzie Dharmie i Sandze, tworzy podstawę wszystkich buddyjskich szkół. Wewnętrzne schronienie jest przyjęciem schronienia w trzech klejnotach na sposób wadżrajany. Tutaj przyjmuje się schronienie w tzw. trzech korzeniach: lamie, jidamach i strażnikach dharmy. Sekretne przyjęcie schronienia oznacza przyjęcie schronienia w kanałach, wiatrach energii i thigle.
Zewnętrzne schronienie:
Buddha -cel ścieżki dharmy
Dharma - nauki, które pomagają nam urzeczywistnić stan buddy
Sangha - wszyscy ci, którzy wspierają i pomagają nam na ścieżce.
Wewnętrzne schronienie
Lama - źródło błogosławieństwa
jidam - źródło siddhi
Strażnicy dharmy - źródło aktywności, pomocy i ochrony na ścieżce

Sekretne schronienie
Kanały energii - oczyszczone kanały energii są podstawą urzeczywistnienia nirmanakaji
wiatry energii - oczyszczone wiatry energii są podstawą urzeczywistnienia sambhogakaji
thigle - są podstawą urzeczywistnienia dharmakaji

Nirmanakaja, sambhogakaja i dharmakaja to są trzy aspekty stanu Buddy.

Buddha = lama = thigle = dharmakaja
Dharma = jidam = wiatry energii = sambhogakaja
sangha = strażnicy dharmy = kanały energii = nirmanakaja.
Przykład:
Ogólnie sangha oznacza społeczność praktykujących dharmę, którzy wzajemnie wspierają się i pomagają sobie na ścieżce.
Podobne znaczenie mają strażnicy dharmy, którzy przejawiają aktywność usuwania przeszkód na ścieżce. W ten sposób schronienie w strażnikach dharmy jest wewnętrznym, wadżrajanowym odpowiednikiem przyjęcia schronienia w sandze.
Wewnętrzne i sekretne schronienie to nie są jakieś inne, dodatkowe obiekty schronienia. Tylko specjalne sposoby rozumienia schronienia w Buddzie, Dharmie i Sandze.
Te trzy sposoby przyjęcia schronienia przenikają się. Nie ma między nimi sprzeczności.
Sorry za tak skrótowy opis :namaste:
Ps.
Ostateczne schronienie oznacza schronienie w naturze naszego umysłu.
odczuwaj dobro
dzo
konto zablokowane
Posty: 198
Rejestracja: pt lip 26, 2013 08:29
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ateizm

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: dzo »

Dziękuję Tobie paolo za tak rzetelną odpowiedź !
:namaste:
Awatar użytkownika
Karinos
Posty: 731
Rejestracja: czw cze 17, 2010 19:20
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Wadżrajana
Lokalizacja: Dublin/Irlandia

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: Karinos »

Paolo wyczerpal temat - bardzo ladnie :namaste:
kuba77
Posty: 705
Rejestracja: śr gru 01, 2010 17:52
Płeć: mężczyzna
Tradycja: jungdrung bon
Lokalizacja: Siedlątków

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: kuba77 »

Lubię czytać Paolo :D prawdziwe streszczenie tematu :)
dzo
konto zablokowane
Posty: 198
Rejestracja: pt lip 26, 2013 08:29
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ateizm

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: dzo »

Dharmakaja - Ciało Dharmy, ostatecznego prawa, mądrość. Wszystko obejmująca, nigdy nieustająca "takość", istota i podstawa wszystkiego, nigdy nie powstała, ani niestworzona i nieuwarunkowana przez przyczyny i warunki.

Sambhogakaja - Ciało "radości" manifestujące się dla pożytku bodhisattwów znajdujących się na 10 poziomach (skt. Bhumi) Ścieżki.

Nirmanakaja - Ciało emanacji, manifestujące się dla pożytków wszystkich rodzaju czujących istot o mniej lub bardziej korzystnej zasłudze, nawet w piekłach.
W buddyzmie wadżrajany mistrzowie mogą odradzać się w ludzkim ciele emanacji jako Duchowi Przewodnicy (tybetańscy Tulku), jednakże Pełne Doskonałe Ciało Nirmanakji ze wszystkimi cechami zamanifestował Siakjamuni Budda.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Trzy_cia%C5%82a_Buddy

bindu (kropla energii), prana (wiatry energii) i nadi (kanały energii)

Thigle (sanskryt: bindu) – forma medytacyjna w tradycji buddyzmu tybetańskiego, zwłaszcza dzogczen, posiadająca formę punktu lśniącego światła, stanowiącego zalążek wizji, będącej manifestacją energii umysłu.

Prana – w hinduizmie i teozofii siła życiowa utrzymująca przy życiu wszystkie istoty żywe, utożsamiana z oddechem. Bez upewnienia się, że całkowicie zanikła, lekarz hinduski nie może odłączyć nawet umarłej osoby od aparatury, która podtrzymywała życie.

Nadi (dosł. kanał, naczynie, żyła, arteria, także nerw) – składnik ciała pranicznego w hinduizmie, subtelny przewód w pranaśarira, którym przepływa jedna z pran (energii życiowych) człowieka. Jego rolę można porównać do tętnicy transportującej krew w ciele fizycznym (sthulaśarira). Proces oczyszczania kanalików nadi nosi nazwę nadiśodhana

Z tego powyżej wynika zatem, że Tummo jest swoistym rozwinięciem tajemnego schronienia:

Tummo – praktyka związana z opanowaniem subtelnych energii przez medytacje na nadi (kanały energii), pranę (wiatry energii) i bindu (krople energii), charakteryzująca się ponadto wywoływaniem wielkiej ilości ciepła w ciele praktykującego, pozwalając mu żyć w skrajnie nieprzyjaznych warunkach zimna i doświadczenie błogości, co jest szczególnie ważne z punktu widzenia mahamudry łączącej doświadczenia błogości i pustki.
paolo
Senior User
Posty: 398
Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kamtsang
Lokalizacja: częstochowa
Kontakt:

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: paolo »

dzo pisze:
bindu (kropla energii), prana (wiatry energii) i nadi (kanały energii)

Thigle (sanskryt: bindu) – forma medytacyjna w tradycji buddyzmu tybetańskiego, zwłaszcza dzogczen, posiadająca formę punktu lśniącego światła, stanowiącego zalążek wizji, będącej manifestacją energii umysłu.

Prana – w hinduizmie i teozofii siła życiowa utrzymująca przy życiu wszystkie istoty żywe, utożsamiana z oddechem. Bez upewnienia się, że całkowicie zanikła, lekarz hinduski nie może odłączyć nawet umarłej osoby od aparatury, która podtrzymywała życie.

Nadi (dosł. kanał, naczynie, żyła, arteria, także nerw) – składnik ciała pranicznego w hinduizmie, subtelny przewód w pranaśarira, którym przepływa jedna z pran (energii życiowych) człowieka. Jego rolę można porównać do tętnicy transportującej krew w ciele fizycznym (sthulaśarira). Proces oczyszczania kanalików nadi nosi nazwę nadiśodhana

Z tego powyżej wynika zatem, że Tummo jest swoistym rozwinięciem tajemnego schronienia:

Tummo – praktyka związana z opanowaniem subtelnych energii przez medytacje na nadi (kanały energii), pranę (wiatry energii) i bindu (krople energii), charakteryzująca się ponadto wywoływaniem wielkiej ilości ciepła w ciele praktykującego, pozwalając mu żyć w skrajnie nieprzyjaznych warunkach zimna i doświadczenie błogości, co jest szczególnie ważne z punktu widzenia mahamudry łączącej doświadczenia błogości i pustki.
Trochę tu namieszałeś :89:
Jeśli chodzi o sekretne schronienie:
Bindu tyb. thigle, w wadżrajanie oznacza wiele rzeczy:
• Świetlisty punkt
• Sperma (i jej odpowiednik w ciele kobiety)
• Esencja, sama istota
• Ziarno skondensowanej energii, znajdujące się na skrzyżowaniach kanałów ciała subtelnego
W kontekście sekretnego schronienia, chodzi o to ostatnie, czyli białe i czerwone thigle.
Co do prany. W buddyzmie wadżrajany mówi się o skr. waju tyb. lung, czyli wiatrach(energii). Mówi się o pięciu podstawowych wiatrach i pięciu dodatkowych. Prana odnosi się do jednego z pięciu podstawowych wiatrów. Prana tyb. sok lung jest to wiatr siły życiowej.
Nadi tyb. tsa są to kanały, którymi poruszają się wiatry. Przy czym tantra buddyjska nieco inaczej niż tantra hinduska podchodzi do kanałów i czakr. Tutaj są one postrzegane raczej jako proces a nie struktura jak w tantrze hinduskiej.

Z powyższego nie wynika wprost, że praktyka tummo jest rozwinięciem sekretnego schronienia ;) Zwłaszcza, że jest ono praktykowane jako element praktyki dowolnego jidama z poziomu anuttarajoga tantry. Ale... w kanałach energii istnieje potencjał urzeczywistnienia nirmanakaji, w wiatrach zawarty jest potencjał urzeczywistnienia sambhogakaji, w thigle(białym i czerwonym) istnieje potencjał urzeczywistnienia dharmakaji. Nirmanakaja to wadżra ciało, sambhogakaja to wadżra mowa, dharmakaja to wadżra umysł. Są to trzy wadżry lamy. W ten sposób lama jest tożsamy z Buddą. Wadżra ciało lamy to strażnicy, wadżra mowa lamy to jidamy, wadżra umysł lamy to Budda. Wszystkie rodzaje schronienia przenikają się tworząc jedną całość. Wszystkie praktyki wadżrajany są rozwinięciem schronienia, wszystkie zawierają podstawę, drogę i owoc. Masz rację praktyka tummo jest bardzo pomocna w urzeczywistnieniu mahamudry.
odczuwaj dobro
dzo
konto zablokowane
Posty: 198
Rejestracja: pt lip 26, 2013 08:29
Płeć: mężczyzna
Tradycja: ateizm

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: dzo »

No namieszałem trochę, ale też się cieszę że dobrze wychwyciłem pewne prawidłowości. Lubię takie ezo-puzzle no i ogólnie Naukę Buddhy.
Dziękuję za fachowe wypowiedzi i sprostowania :namaste: bo pomogą mi one w przyszłości ze zrozumieniem przyjąć schronienie.
Inaczej była by to emocjonalna kalka komunii św. albo bierzmowania a bez głębszego zrozumienia sensu zgubiłby się cel w niejasnościach orientalnych ceremonii. :duh:
paolo
Senior User
Posty: 398
Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kamtsang
Lokalizacja: częstochowa
Kontakt:

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: paolo »

dzo pisze:No namieszałem trochę, ale też się cieszę że dobrze wychwyciłem pewne prawidłowości. Lubię takie ezo-puzzle no i ogólnie Naukę Buddhy.
Dziękuję za fachowe wypowiedzi i sprostowania :namaste: bo pomogą mi one w przyszłości ze zrozumieniem przyjąć schronienie.
Inaczej była by to emocjonalna kalka komunii św. albo bierzmowania a bez głębszego zrozumienia sensu zgubiłby się cel w niejasnościach orientalnych ceremonii. :duh:
W moim poprzednim wpisie zaznaczyłem, że w buddyjskiej tantrze kanały energii i czakry postrzega się raczej jako proces a nie strukturę. Pisząc to miałem na myśli to, że w hinduistycznych szkołach kanały i czakry są bardzo dokładnie opisane i „poszufladkowane”. Natomiast w buddyjskiej tantrze kanałom i czakrom nie nadaje się takiej realności. Dlatego w buddyjskiej tantrze mówi się o kanałach podstawy i kanałach ścieżki. Kanały podstawy są to kanały energii takie jakie są obecnie w naszym ciele, kanały ścieżki - są to wyobrażone podczas medytacji kanały energii, których kształt i kolor nie musi odpowiadać ich faktycznemu stanowi. Dlatego np. kanał centralny bywa wyobrażany od szczytu głowy do czterech szerokości palca poniżej pępka, a innym razem aż do krocza. Raz będzie miał kolor niebieski innym razem biały z czerwoną poświatą itp. Czasem lewy i prawy kanał wyobraża się jako biegnące wzdłuż kanału centralnego, innym razem krzyżują się, a w miejscach skrzyżowania się kanałów wyobraża się czakry. Podobnie jest z czakrami ich ilością, kolorem, wyglądem, które będą się zmieniały w zależności od celu jaki chcemy osiągnąć. Na przykład w systemie Sześciu Jog Nigumy(jest to odpowiednik Sześciu Dharm Naropy. Obie metody są identyczne), każdą z sześciu jog można urzeczywistnić praktykując z dowolną czakrą i z tą samą sylabą nasienną.
odczuwaj dobro
Awatar użytkownika
nataliablanka
Posty: 403
Rejestracja: ndz kwie 17, 2022 16:50
Płeć: kobieta
Tradycja: Bon

Re: Ile razy można przyjąć schronienie?

Nieprzeczytany post autor: nataliablanka »

Bo to co u Olego jest że kobiety maja Karma Pema a mężczyźni Karma Dorje wydaje mi się mało motywujące i mało tajemne.
Ach, to zachodnie dążenie do wyjątkowości :king: Ale tak, sama też mam odruch przy różnych takich 'dajcie mi indywidualne'.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Wasze pierwsze pytania”