Forum e-Budda PL

"Dla praktykującego Dharmę nie ma większego błędu niż praktykować ją w niewłaściwy sposób." - Duddziom Rinpocze
Dzisiaj jest wt lip 23, 2019 12:06

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany post: pt sie 29, 2014 06:02 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn lip 28, 2014 14:23
Posty: 113
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Życie
Jak w codziennym życiu pracujecie nad pozbyciem się dualistycznego sposobu widzenia "lubie-nie lubie" "lepszy-gorszy" itd?

_________________
"Pomiędzy bodźcem, a reakcją jest przestrzeń. W tej przestrzeni leży wolność-moc wyboru naszej odpowiedzi"
Victor E. Frankl
:sage:


Na górę
Nieprzeczytany post: pt sie 29, 2014 09:54 
Offline

Rejestracja: śr lip 09, 2014 10:30
Posty: 49
Płeć: mężczyzna
Tradycja: szukam; nie-mistyk
Za pomocą współczucia lub medytacji metta.


Na górę
Nieprzeczytany post: pt sie 29, 2014 10:10 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz mar 30, 2008 18:11
Posty: 158
Płeć: mężczyzna
Tradycja: FSM
Lokalizacja: wrocław
Cytuj:
Jak w codziennym życiu pracujecie nad pozbyciem się dualistycznego sposobu widzenia "lubie-nie lubie" "lepszy-gorszy" itd?
Bez tego sposobu widzenia ciężko byłoby przetrwać w świecie. On nie jest problemem, tylko problemem jest to, że jest to dominująca perspektywa nawet w sytuacjach, które jej nie potrzebują.

Poza tym to są efekty praktyki, więc po prostu się zauważa, że jest mniej dualizmu, ciężko to wymusić.

Jeśli chodzi o praktyki, których można używać bez medytacji, a które przybliżają (przygotowują) do innej niż egoistyczna perspektywy, to w codziennych działaniach można rozwijać bohiczittę, bo już nawet zmiana zachowania wysiłkiem woli, jeśli "tylko" motywowana czymś co nazywamy "rozwijaniem bodhiczitty" czy pragnieniem stania się lepszym człowiekiem dla pożytku wszystkich, przekształca wewnętrzne warunki, zmienia sposób w jaki reagujemy. Wtedy można poczuć, że jesteśmy tu razem i działanie "dla nas" jest korzystniejsze niż działanie "wyłącznie dla mnie" w opozycji do innych. To jest praca na poziomie zachowań i towarzyszących im emocji. Można przywoływać / uskuteczniać Cztery Niezmierzoności, w przypadku DD można pozwalać sobie działać jak współczująca forma medytacyjna w pewnych sytuacjach…

Jeżeli chodzi o gruntowną zmianę i niedwoistą percepcję, to nie ma błyskawicznej metody, ale są tzw. metody celu, np. shine-lagtong i praktyki towarzyszące z mahamudry sutr, Sześć Jog Naropy z mahamudry tantr czy Inherentna Jedność z mahamudry esencji. Dwie ostatnie ścieżki są "szybkie", ale wymagają obecności lamy, pierwsza jest "bezpieczna", ale zaleca się wcześniej skończyć Nyndro i być względnie szczęśliwym i dobrze w tym ustanowionym, aby nie używać wchłonięcia jako mechanizmu ucieczkowego.

_________________
gem


Na górę
Nieprzeczytany post: pt sie 29, 2014 20:18 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12591
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
Witaj
Cytuj:
(...) Jeżeli chodzi o gruntowną zmianę i niedwoistą percepcję, to nie ma błyskawicznej metody, ale są tzw. metody celu, np. shine-lagtong i praktyki towarzyszące z mahamudry sutr, Sześć Jog Naropy z mahamudry tantr czy Inherentna Jedność z mahamudry esencji. Dwie ostatnie ścieżki są "szybkie", ale wymagają obecności lamy, pierwsza jest "bezpieczna", ale zaleca się wcześniej skończyć Nyndro i być względnie szczęśliwym i dobrze w tym ustanowionym, aby nie używać wchłonięcia jako mechanizmu ucieczkowego.
W dzogczen mówi się o trzech podstawowych /rdzennych/ typach wchłonięcia, które mogą stać się przyczyną popadnięcia w mechanizm ucieczkowy - są to: popadniecie w aspekt natury zjawisk /śunjatę/, aspekt uważności /rigpę/, oraz niedualny aspekt /yer-me/.
Czy w sześciu jogach naropy lub jedności mahamudry z esencją, wyróżnia się jakieś podstawowe /rdzenne/ typy wchłonięcia, które mogą być przyczyną popadnięcia w mechanizm ucieczkowy?

Pozdrawiam
:14:

_________________
arriving somewhere but not here
.
to: :oczami: w wypowiedziach z mej strony, znaczy: pół żartem - pół serio


Na górę
Nieprzeczytany post: sob sie 30, 2014 17:54 
Offline
Senior User

Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
Posty: 380
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kamtsang
Lokalizacja: częstochowa
Cytuj:
Jak w codziennym życiu pracujecie nad pozbyciem się dualistycznego sposobu widzenia "lubie-nie lubie" "lepszy-gorszy" itd?
Najpierw należałoby się uwolnić od poglądu kibica sportowego, który uważa, że trzeba się pozbyć jednego by uzyskać "nagrodę" w postaci drugiego. W codziennym życiu dualistyczny sposób widzenia(prawda względna) bywa pożyteczny ;) W przeciwnym razie np.wjechanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle może być bardzo "wyzwalającym" doświadczeniem ;)
Cytuj:
Witaj
Cytuj:
(...) Jeżeli chodzi o gruntowną zmianę i niedwoistą percepcję, to nie ma błyskawicznej metody, ale są tzw. metody celu, np. shine-lagtong i praktyki towarzyszące z mahamudry sutr, Sześć Jog Naropy z mahamudry tantr czy Inherentna Jedność z mahamudry esencji. Dwie ostatnie ścieżki są "szybkie", ale wymagają obecności lamy, pierwsza jest "bezpieczna", ale zaleca się wcześniej skończyć Nyndro i być względnie szczęśliwym i dobrze w tym ustanowionym, aby nie używać wchłonięcia jako mechanizmu ucieczkowego.
W dzogczen mówi się o trzech podstawowych /rdzennych/ typach wchłonięcia, które mogą stać się przyczyną popadnięcia w mechanizm ucieczkowy - są to: popadniecie w aspekt natury zjawisk /śunjatę/, aspekt uważności /rigpę/, oraz niedualny aspekt /yer-me/.
Czy w sześciu jogach naropy lub jedności mahamudry z esencją, wyróżnia się jakieś podstawowe /rdzenne/ typy wchłonięcia, które mogą być przyczyną popadnięcia w mechanizm ucieczkowy?

Pozdrawiam
W mahamudrze(czy w sześciu jogach naropy, które w tym kontekście są częścią mahamudry tantr) jest podobnie do tego o czym pisałeś. Podstawę stanowią trzy miejsca w których można pobłądzić, które z grubsza odpowiadają wspomnianym przez ciebie trzem typom wchłonięcia... Ponadto naucza się o czterech miejscach w których można utracić siunjatę, pięciu niebezpiecznych miejscach i trzech przeszkodach(w jednoupunktowieniu). To są główne zjazdy sprowadzające nas z głównej ścieżki mahamudry :) Ogólnie obejmują one różne rodzaje wchłonięcia(niewłaściwego ich zrozumienia), które sprawia, że "uciekamy" w różne dziwne stany, lgnąc do nich, uważając je za właściwy owoc praktyki mahamudry. To tyle, w skrócie, z mej strony.

_________________
odczuwaj dobro


Na górę
Nieprzeczytany post: pn mar 18, 2019 14:49 
Offline

Rejestracja: sob mar 16, 2019 20:55
Posty: 3
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravada
Cytuj:

W dzogczen mówi się o trzech podstawowych /rdzennych/ typach wchłonięcia, które mogą stać się przyczyną popadnięcia w mechanizm ucieczkowy - są to: popadniecie w aspekt natury zjawisk /śunjatę/, aspekt uważności /rigpę/, oraz niedualny aspekt /yer-me/.
Przepraszam, że odświeżam stary wątek, jednak coś mnie zainteresowało i chciałbym prosić Kunzang (lub kogokolwiek:)) o rozwinięcie, jeśli można :padam:

O co chodzi z popadnięciem w mechanizm ucieczkowy. Czy dobrze rozumiem, że chodzi o zawieszenie się w jakimś stanie w wyniku praktyki i - błedne - trwanie w nim?

Czy można prosić o rozwinięcie czym jest yer-me? Jak to może się objawiać?

Pozdrawiam:) :hello:


Na górę
Nieprzeczytany post: pn mar 18, 2019 17:23 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12591
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
witaj

Cytuj:
Cytuj:
W dzogczen mówi się o trzech podstawowych /rdzennych/ typach wchłonięcia, które mogą stać się przyczyną popadnięcia w mechanizm ucieczkowy - są to: popadniecie w aspekt natury zjawisk /śunjatę/, aspekt uważności /rigpę/, oraz niedualny aspekt /yer-me/.
(...) O co chodzi z popadnięciem w mechanizm ucieczkowy. Czy dobrze rozumiem, że chodzi o zawieszenie się w jakimś stanie w wyniku praktyki i - błedne - trwanie w nim?
tak - w przypadku dzogczen - chodzi tu o popadniecie w takie stany umysłu, które manifestują się następnie jako pogląd nihilizmu, eternalizmu, lub niedualny.

Cytuj:
Czy można prosić o rozwinięcie czym jest yer-me? Jak to może się objawiać?
cytat z mej strony:

''Te nauki, dzogczen, zawierają w sobie wszystko i jeśli praktykujesz je mogą one odkryć wszystkie wizje i aspekty naturalnego stanu. Jeśli chcesz wykonać praktykę długiego życia, to praktyka dzogczen sama w sobie jest najlepszą praktyką długiego życia. Lub jeśli potrzebujesz mocy żeby odesłać zakłócenia albo cośkolwiek - to jest najlepszy sposób. Wszystko jest spontanicznie zawarte w naturalnym stanie, nic nie brakuje, tak więc to jedno podejście osiąga wszystko. Jednakowoż, jest tak tylko wówczas, gdy praktykujesz to i realizujesz to.
Jeżeli polegamy na spekulacji intelektualnej, to będziemy bardzo daleko od poglądu dzogczen. Nie jest to sprawa myślenia, że dzogczen jest tym albo może jest tamtym - to coś sztucznego, to nie jest bezpośrednie doświadczenie. Na początku wymagane jest bezpośrednie wprowadzenie do naturalnego stanu. Samo wprowadzenie jest bardzo proste, konieczne jest jednak jego otrzymanie ponieważ mimo, iż naturalny stan jest nam bardzo bliski, to nie możemy go rozpoznać z powodu naszych zaciemnień. To bezpośrednie wprowadzenie otrzymujemy od mistrza który posiada osobiste doświadczenie naturalnego stanu. Ten naturalny stan to pogląd treczie.
W praktyce dzogczen, w zależności od okoliczności, możemy używać dowolnych metod - nie ma tu żadnych ograniczeń. Jeśli jednak zaczynamy od naturalnego stanu - jak ma to miejsce gdy praktykujemy dzogczen - nasza praktyka musi pozostawać w zgodzie z dzogczen. W naszej praktyce musimy postępować konsekwentnie.
(...)
Percepcja, która chwyta się luki pomiędzy myślami jest pewnym doświadczeniem, jest to subtelna chwytająca myśl. Nie jest to podstawa.
Podstawa jest stanem całkowitej pierwotnej czystości (kadag). To pod pewnymi względami mogłoby przypominać nieświadomość, ale w żaden sposób tak nie jest, ponieważ podstawę charakteryzuje obecność świadomości (awarness, rigpa). Często porównujemy to do nieba ale jest to tylko przykład, ponieważ niebo nie jest świadome, jednak podobnie jak niebo nie ulega zmianie np. wskutek pojawiających się chmur, tak i podstawa w żaden sposób się nie zmienia, np. z powodu tego, że coś myślimy lub robimy - jest w sposób naturalny czysta i nigdy nie było inaczej - przypomina zwierciadło, którego nie zmieniają pojawiające się w nim odbicia.
W tej podstawie, która jest naturalnym stanem, w spontaniczny sposób pojawiają się manifestacje, ponieważ taka jest jej właściwość spontanicznej manifestacji (lhundrup), manifestacje te reprezentują twórczą potencjalność (tsal) naturalnego stanu. W samsarze i nirwanie nie ma niczego, co wychodziłoby poza ten naturalny stan. Wszystkie istoty, wszystko co myślimy i widzimy, co postrzegamy jako indywidualne czujące istoty, to manifestacje energii (tsal) naturalnego stanu. Wszystko, co się pojawia istnieje jako spontanicznie samodoskonałe (lhundrup) a jednak jest puste. Aspekt pustości nosi nazwę pierwotnej czystości (kadag), i chociaż rozróżniamy oba te aspekty, to w rzeczywistości są one nieoddzielne (yerme).
Kiedy faktycznie praktykujemy kontemplację w naturalnym stanie, nie oddzielamy ani nie analizujemy niczego w intelektualny sposób - wówczas zaburzylibyśmy kontemplację.
W dzogczen mówimy o trzech seriach nauk: semde, longde i menagde. Semde podkreśla aspekt śunjaty, podczas gdy longde aspekt przejrzystości, a upadesza, czyli menagde, aspekt nierozdzielności obu pozostałych. Różnica między nimi polega na tym w jaki sposób prowadzą praktykującego do odkrycia jego prawdziwego stanu, kompletnego i całego takim jaki on jest - nierozdzielności spontanicznej manifestacji i pierwotnej czystości.
Termin yerme nie oznacza połączenia dwóch rzeczy i uczynienia z nich jedności - oznacza on, że one nigdy nie były oddzielone. Pierwotna czystość i spontaniczna manifestacja od samego początku są nieoddzielne, jak woda i wilgoć lub ogień i gorąco i nigdy nie było inaczej. Tak więc jeśli praktykujemy dzogczen nie popadamy w jeden czy iny aspekt - mimo, iż trzy serie dzogczen podkreślają różne aspekty, zawsze podstawową, fundamentalną rzeczą jest ich zjednoczenie i zrealizowanie ich nierozdzielności. Upadesza od razu podkreśla tą nierozdzielność i nie potrzebuje przejść przez śunjatę czy przejrzystość. Jednak rzeczywista natura dzogczen jest poza możliwością wyrażenia jej słowami, możesz jedynie odkryć ją w sobie. Dlatego doświadczenia stanu spokoju, ruchu itd. mogą być użyte jako bezpośrednie wprowadzenie naturalnego stanu. Istnieje wiele metod jakich można użyć aby doprowadzić ucznia do rozpoznania naturalnego stanu. To, której użyjemy, nie ma wielkiego znaczenia. Na różne sposoby, w zależności od jednostki, możemy zbliżyć się do naturalnego stanu. Jeśli jednak bawimy się dyskursywnymi myślami, to odpadamy od stanu dzogczen. Filozofie i intelektualne spekulacje nie wystarczą do odkrycia rzeczywistej natury.
(...)
Jaki jest pożytek z urzeczywistnienia własnego prawdziwego stanu, stanu dzogczen? Co jest celem? Wszystkie pozytywne właściwości, szczodrość, współczucie, całe dziesięć paramit jest już spontanicznie zawarte w naturalnym stanie. Jeśli praktykujemy ten naturalny stan, sama ta jedna rzecz sprawi, że wszystkie te najrozmaitsze pozytywne właściwości zamanifestują się same spontanicznie i bez wysiłku. Wszystkie zalety są już w naturalnym stanie. Nie potrzebujemy rozwijać ich osobno. Musimy jednak o tym wiedzieć i mieć to zrozumienie bo inaczej zboczymy w błędne działania i błędne poglądy. W kategoriach praktyki musimy postępować w zależności od indywidualnych okoliczności, aby utrzymać związek z linią mistrzów dzogczen. Oznacza to np. regularne praktykowanie pudży do strażników, tym niemniej podstawą praktyki dla każdego jest guruyoga - wszyscy mistrzowie, zrealizowani adepci dzogczen praktykowali w taki sposób. Poprzez guruyogę łączymy nasz umysł z prawdziwym stanem naszego mistrza, z naszym prawdziwym stanem - Kuntuzangpo. Nie jest tak, że naturalny stan potrzebuje tych aktywności - to my sami ich potrzebujemy. To jest nasz względny poziom.''

cytat z książki: ''Masters of the Zhang Zhung Nyengyud'', yongdzin Tenzin Namdak Rinpocze

pozdrawiam
:14:

_________________
arriving somewhere but not here
.
to: :oczami: w wypowiedziach z mej strony, znaczy: pół żartem - pół serio


Na górę
Nieprzeczytany post: pn mar 18, 2019 19:06 
Offline

Rejestracja: sob mar 16, 2019 20:55
Posty: 3
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Theravada
ok, dzięki Kunzang :namaste:


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl