Forum e-Budda PL

"Dla praktykującego Dharmę nie ma większego błędu niż praktykować ją w niewłaściwy sposób." - Duddziom Rinpocze
Dzisiaj jest śr kwie 24, 2019 01:52

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany post: wt sie 27, 2013 06:03 
Offline
Senior User

Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
Posty: 380
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kamtsang
Lokalizacja: częstochowa
Cytuj:
Guru Rinpocze poza tym, że identyfikuje sie Go z mistrzem, który przyniósł nauki do Tybetu, jest także jidamem, uosobieniem współczucia. W modlitwach mówi się, że wypromieniował z serca Amithaby , określa się go też jako wspaniałą Nirmanakaję lub mówi o Nim jako o drugim Buddzie. Jest kimś o wiele większym niż tylko tantrykiem, który ujarzmiał demony Tybetu.
Dobrze, że o tym wspomniałaś :) Guru Rinpocze nie jest tylko jednym z lamów ningmapy. Jeśli zaś chodzi o to, że jest również jidamem, to przykładem jest praktyka Kyncziok Cidy, gdzie medytujemy na G.R jako jidama tzn. wyobrażamy siebie w formie G.R, mamy jego ciało, mowę i umysł :)

_________________
odczuwaj dobro


Na górę
Nieprzeczytany post: wt sie 27, 2013 11:10 
Offline
Senior User
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob maja 23, 2009 16:01
Posty: 844
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Wspólnota Dzogczen
Lokalizacja: Czysta Kraina
Cytuj:
Dzięki za odpowiedź Ale nie odpowiedziałeś na moje pytanie:) Pytanie było bardzo proste "czy można powtarzać mantry bez wizualizacji? Czyli pytanie dotyczyło kwestii technicznej, sposobu praktyki z mantrą. Czy można tak praktykować.
No faktycznie nie odpowiedziałem na to pytanie, ale za to Ty na nie odpowiedziałeś :) Nie neguję niczego o czym tutaj piszesz, chociaż mam małe zastrzeżenie :) O ile, w świetle tego o czym tutaj piszesz w porządku wydaje się "bezmyślne klepanie" łagodnej mantry, o tyle nie jestem pewien czy to samo można by zastosować w stosunku do mantry groźnej (te mają inną funkcję swojego działania), a już na pewno nie jeśli chodzi o całe rytuały do strażników itp. Mój Rinpocze opowiadał, jak pewnego razu wykonywał pewną praktykę do pewnego lokalnego strażnika a potem nikt nie wiedząc dlaczego przez trzy kolejne dni miał pewne problemy. Wtedy zdał sobie sprawę, że robiąc ową praktykę, miał tylko poczucie jak wspaniałą rzecz robi, jednocześnie nie będąc przy tym zbyt obecny. Stąd moje wątpliwości, czasem moim zdaniem lepiej sobie coś odpuścić, niż robić to z poczucia obowiązku itp. Dodam jeszcze, że samemu zdarza mi się bezmyślnie klepać mantry, kiedy mam coś fizycznego do zrobienia, ale wtedy wybieram te łagodne, bo o rozproszenie tu nie trudno, tu ktoś o coś zagada, tu trzeba chwilę pomyśleć itd. Ale staram się utrzymywać odpowiednią koncentrację i wizualizację i tak jak piszesz, jest to też w pewien sposób pogłębianie swojej zdolności koncentracji. Z drugiej strony kiedy gdzieś tylko idę lub spokojnie gdzieś siedzę itp. i mogę być bardziej skoncentrowany na tym co robię w umyśle, wtedy i z groźnymi nie mam problemu.

Teraz jeśli jeszcze pytasz o mantry bez wizualizacji to jako ciekawostkę podam, że mamy u nas w sandze takowe, jednak jest to trochę inna bajka, bo i wtedy powinno się być w stanie kontemplacji i trwać w stanie tego dźwięku, więc o żadnym rozproszeniu także nie ma tu mowy. I dzięki za tą historię o tym starszym człowieku, jak dla mnie inspirująca :)

_________________
http://www.jasnesny.wordpress.com
„Nie oce­niaj suk­ce­su człowieka po tym jak wy­soko się wspiął, lecz jak wy­soko od­bił się od dna.”


Na górę
Nieprzeczytany post: czw sie 29, 2013 11:43 
Offline
Senior User

Rejestracja: sob sie 11, 2007 15:20
Posty: 380
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Karma Kamtsang
Lokalizacja: częstochowa
Cytuj:
Cytuj:
Dzięki za odpowiedź Ale nie odpowiedziałeś na moje pytanie:) Pytanie było bardzo proste "czy można powtarzać mantry bez wizualizacji? Czyli pytanie dotyczyło kwestii technicznej, sposobu praktyki z mantrą. Czy można tak praktykować.
No faktycznie nie odpowiedziałem na to pytanie, ale za to Ty na nie odpowiedziałeś :) Nie neguję niczego o czym tutaj piszesz, chociaż mam małe zastrzeżenie :) O ile, w świetle tego o czym tutaj piszesz w porządku wydaje się "bezmyślne klepanie" łagodnej mantry, o tyle nie jestem pewien czy to samo można by zastosować w stosunku do mantry groźnej (te mają inną funkcję swojego działania), a już na pewno nie jeśli chodzi o całe rytuały do strażników itp.
Nie, "klepanie mantr" nie jest tak do końca w porządku. W przeciwnym razie ktoś mógłby sobie pomyśleć, że w zasadzie mantra to takie fajne narzędzie, wystarczy sobie coś mruczeć pod nosem, a do tego to takie mało wymagające :) Ale nie jest też zupełnie pozbawioną sensu aktywnością. Po to są nauki na temat mantr, ich znaczenia, jak je poprawnie powtarzać, różne sposoby pracy z mantrą itd., abyśmy nie tracili czasu na sadzenie jabłonek, które nie dają owoców :) Teraz wszystko zależy od naszej motywacji, chęci i możliwości.
Piszesz o tzw. gniewnych mantrach. Myślę, że ten temat nie nadaje się na forumowe, otwartą dyskusję. Zwłaszcza, że wątek ten dotyczy tzw. łagodnych mantr. W zasadzie wszystko o czym dotychczas pisałem związane jest(przede wszystkim) z tzw. łagodnymi matrami. Ogólnie moje wypowiedzi na temat samego powtarzania mantr dotyczyły formalnej sesji medytacji. Również wspomniane przeze mnie śpiewanie mantr dotyczyło formalnej sesji medytacji, a nie podśpiewywania sobie np. podczas obierania ziemniaków. Chyba teraz rozumiesz, skąd się wzięły niektóre nieporozumienia. Powtarzanie mantr poza formalną sesją medytacji to nieco inna bajka. Ale i tutaj zwracamy uwagę na jakość i inne elementy np. nie przerywamy powtarzania mantr zwykłą mową.
Oczywiście, wiem, że są mantry, które praktykuje się bez wizualizacji. Klasycznym przykładem jest np. mantra zbroi wadżry.
Ps.
Ogólne zasady powtarzania gniewnych mantr są takie same jak w przypadku innych mantr. Oczywiście, że różne tantry, cykle nauk, mogą zawierać jakieś szczególne, specyficzne dla tych nauk, zasady postępowania z mantrą. Temat gniewnych mantr, nieco komplikuje fakt, że można strażnika praktykować jako jidama. A zgodnie z ogólnymi naukami, mantrę jidama można zawsze powtarzać. Nie ma takiej sytuacji, kiedy niestosownym byłoby powtarzanie mantr jidama. Oczywiście należy tutaj sposób powtarzania dostosować do okoliczności, by nie wzbudzać sensacji itp.

_________________
odczuwaj dobro


Na górę
Nieprzeczytany post: sob sty 19, 2019 18:38 
Offline

Rejestracja: sob sty 19, 2019 18:31
Posty: 3
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Szukam
Witajcie :namaste:
jestem nowu na forum, proszę o wyrozumiałość ;)
Czytałem sporo tematów na forum, gdyż jestem początkującym buddystą. Trudno mi się jeszcze określić, ale wkrótce chcę wybrać konkretną tradycję. Jedną z nich jest Karma Kagyu w wersji prezentowanej w diamentowej drodze Lamy Ole.
Moje pytanie brzmi, jak może wyglądać zwykła medytacja dla nowej osoby? Czy wszystko sprowadza się tylko np. do medytacji XVI Karmapy i nic więcej, czy też można do tego coś dodać przed lub po?Jak powtarzanie na mali prostej mantry om mani padme hum? Można medytować próbując oczyścić umysł czy też skupiać się na jakimś problemie/myśli?


Na górę
Nieprzeczytany post: pn sty 21, 2019 16:17 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: czw mar 19, 2009 22:04
Posty: 4502
Płeć: kobieta
Tradycja: Vajrayana (Szkoła Kagyu)
Cytuj:
Czy wszystko sprowadza się tylko np. do medytacji XVI Karmapy i nic więcej, czy też można do tego coś dodać przed lub po?Jak powtarzanie na mali prostej mantry om mani padme hum? Można medytować próbując oczyścić umysł czy też skupiać się na jakimś problemie/myśli?

Cześć, Ranjit, witaj na forum,

w DD medytacja XVI Karmapy ma sens, jeśli połączy się ją z wiedzą o sposobie nauczania lamy Ole. Lamę łączyła bliska więź z XVI Karmapą, to był jego bezpośredni nauczyciel, do którego wskazówek ściśle się stosował. Ponieważ tę właśnie medytację uczniom lamy zalecił sam XVI Karmapa, a potem potwierdził jej wagę i potrzebę kontynuacji Karmapa Taje Dordże, jest ona rzeczywiście podstawową praktyką w DD, obok Nyndro i później medytacji VIII Karmapy.

Ale równolegle można także wykonywać wiele innych medytacji, m.in. tę, podczas której powtarzana jest mantra om mani peme hung. Uczniowie lamy uczestniczą w spotkaniach z tybetańskimi nauczycielami i Karmapą, otrzymują od nich tzw. inicjacje i w ten sposób pogłębiają wiedzę o różnych formach medytacyjnych w szkole Kagyu. Sam lama inicjacji nie przekazuje, daje jedynie wprowadzenia (lungi) do tych praktyk, do których może dawać (np. Nyndro, Budda Medycyny, Amitabha, Tsepame), przekazuje też niektóre z mantr.

Mantrę om mani peme hung (w DD w ten sposób się ją wymawia) może powtarzać każdy, nie trzeba mieć specjalnego pozwolenia, jest to mantra Czenreziga (Buddy Nieograniczonego Współczucia). Szczegóły całej medytacji zawarte są w książeczce medytacyjnej, którą można kupić w ośrodku lub na jakimś ogólnopolskim kursie (do innych medytacji także są książeczki).

Tak więc, w DD praktykuje się z jednej strony według ściśle określonego sposobu, pozostającego w zgodzie z przekazem XVI Karmapy i możliwościami nauczyciela (jego głównymi właściwościami), z drugiej zaś, poprzez spotkania z lamami tybetańskimi i Karmapą można zdobyć ogólne rozeznanie w praktykach tybetańskiej szkoły Kagyu. W inicjacjach trzeba uczestniczyć osobiście (no, niestety, wiąże się to często z wyjazdami zagranicznymi, bo w Polsce takie spotkania zdarzają się raz/dwa razy w roku), natomiast wykłady są nagrywane i dostępne w ośrodkach. To tyle takich ogólnych informacji.


Pozdrawiam, gt


Na górę
Nieprzeczytany post: pn sty 21, 2019 16:23 
Offline

Rejestracja: sob sty 19, 2019 18:31
Posty: 3
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Szukam
Dziękuję za informację. :)


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 50 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 1 2

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl