Forum e-Budda PL

"Dla praktykującego Dharmę nie ma większego błędu niż praktykować ją w niewłaściwy sposób." - Duddziom Rinpocze
Dzisiaj jest ndz gru 08, 2019 08:46

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany post: ndz lis 03, 2019 22:20 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz cze 18, 2006 00:34
Posty: 167
Płeć: mężczyzna
Tradycja: φιλοσοφία
Lokalizacja: Kraków
Zacni forumowicze,
mając na uwadze Waszą wiedzę i poznanie, chciałbym prosić o poszerzenie tematu/zagadnienia strumienia bycia albo zmian (bhavangasota). Pytam, bowiem na podstawie poniżej zamieszczonego cytatu wstępnie doszedłem do wniosku, iż świadomość to materia. Problem polega na tym, że materia w mentalności Zachodu rozumiana jest dogmatycznie, tzn. przez pryzmat podziału duch-materia. Wg. mnie świadomość jest materią o różnych - nazwę to - stanach skupienia (od subtelnej do masywnej). Byłbym wdzięczny za krytyczne uwagi i wskazówki.

W pokłonie


"Theravadinowie w swych komentarzach do Abidhammy zwali ten strumień bhavangasota, nieświadomy strumień bycia albo zmian (stawania się), w którym od niemającego początku czasu gromadzone są wszystkie doświadczenia i treści, by zmienić się w aktywną świadomość czuwania, gdy wymagają tego aktualne okoliczności i skojarzenia."
Wcześniej o samej świadomości:
"Jeśli nawet definiuje się w buddyźmie osobowość (albo to, co nazywamy jednostką indywiduum) jako współdziałania pięciu grup albo skandh, to nie jest to niczym innym jak opisem aktywnych i reaktywowanych funkcji świadomości, w kolejności zmniejszania się gęstości czy też materialności i zwiększania się mobilności, od-materializowania się i u-duchowienia [...]
5) Vijnana-skandha: grupa świadomości duchowej, obejmująca wszystkie poprzednie funkcje, koordynująca je i wiążąca; jest potencjalnością świadomości w jej czystej, niezróżnicowanej formie.
W tej (5.) grupie można wyróżnić, jak to się spotyka w najstarszych tekstach sześć rodzajów świadomości:
1) świadomość wzrokowa (dosłownie: świadomość oczna)
2) świadomość słuchowa (dosłownie: świadomość uszna)
3) świadomość węchowa (dosł: świadomość nosowa)
4) świadomość smakowa (dosł: świadomość językowa)
5) świadomość czuciowa (dosł: cielesna)
6.) świadomość myślowa (albo umysłowa: mano-vijnana)"
Anagarika Govinda "Pięć skandh" [w] "Buddyzm", Biblioteka Pisma Literacko-Artystycznego, Kraków 1987, s. 51/52


Na górę
Nieprzeczytany post: śr lis 27, 2019 10:23 
Offline
Global Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: pn paź 04, 2004 20:06
Posty: 3163
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Dhamma-Vinaya
Lokalizacja: Polska
Czołem

Wniosek, że świadomość to materia dosyć pochopny, moje zdanie. Już założenie, że 5 khandh to tylko różnego rodzaju świadomość podchodzi pod ekstremum eternalizmu. Albo inaczej, można też wszystkie khandhy nazwać wytworzeniami (sankhara), etc. Jeśli Govinda tak faktycznie napisał, cóż, bywa. Ale to w takim razie pytasz jak to widział Buddha czy Govinda czy Abhidhamma?

metta&peace
H-D

_________________
Portal Sāsana
Fundacja Theravādy w Polsce


Na górę
Nieprzeczytany post: śr lis 27, 2019 12:42 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: ndz cze 18, 2006 00:34
Posty: 167
Płeć: mężczyzna
Tradycja: φιλοσοφία
Lokalizacja: Kraków
Cytuj:
Wniosek, że świadomość to materia dosyć pochopny, moje zdanie.

Dzięki za odpowiedź,
przyjmując świadomość jako materię miałem na uwadze energię, nic innego. Nie wiem czy stoi to w kolizji z nauką Buddy, ale cokolwiek istnieje ma swoją energetyczną przyczynę - no tak myślę.

W pokłonie
Chrystian


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 3 ] 

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl