Forum e-Budda PL

"Dla praktykującego Dharmę nie ma większego błędu niż praktykować ją w niewłaściwy sposób." - Duddziom Rinpocze
Dzisiaj jest wt lip 23, 2019 12:17

Strefa czasowa UTC+01:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 360 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 15 6 7 8 9
Autor Wiadomość
Nieprzeczytany post: pn cze 12, 2017 01:41 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12591
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
''Prawdziwa natura pustej góry jest poza milionami lat w przeszłości i przyszłości.
Biała chmura, chłodny wiatr, przychodzą i odchodzą bez końca same z siebie.
Dlaczego Bodhidharma przybył do Chin?
Kogut pieje przed świtem i wtedy słońce wschodzi nad widnokręgiem.''
Mangong

_________________
arriving somewhere but not here
.
to: :oczami: w wypowiedziach z mej strony, znaczy: pół żartem - pół serio


Na górę
Nieprzeczytany post: sob sie 18, 2018 12:55 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12591
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
''Mnich: Dae Soen Sa Nim, jaka jest różnica pomiędzy hua tou* i konganem?

MZSS: Hua tou jest jak wskazujący palec. Sam palec nie jest ważny. Najważniejszy jest kierunek. Hua tou nie ma znaczenia. Jest po prostu wskazującym palcem. Kierunek jest najważniejszy. Hua tou oznacza twój kierunek. Pytanie, takie jak - Kto mówi? - posiada dwa punkty, podmiot i przedmiot. Jeśli posiadasz dwie rzeczy, wtedy przeciwieństwa już się pojawiły. Nie twórz przeciwieństw. Kto mówi? ... wtedy myślenie, myślenie, myślenie się pojawia. Hua tou oznacza odcięcie całego myślenia. Czym jest Budda? - Suche gówno na patyku. W tym nie ma myślenia; to jest wskazywanie kierunku! Kongan również oznacza odcięcie wszelkiego myślenia. Po prostu rób to.

Mnich: Jednak kiedy zadajesz pytanie chcesz znaleźć odpowiedź, prawda?

MZSS: Nie powinieneś chcieć znaleźć odpowiedzi. Teraz w Chinach bardzo popularna jest praktyka Czystej Krainy. Wielu ludzi praktykuje pytając siebie - Kim jest O Mi To Fo, kim jest Bodhisattwa Amitabul? To jest OK, ale to nie jest prawdziwy Zen. To jest tak jak to: Co to jest Budda? Pałeczki do jedzenia. Wtedy jeśli pojawia się myślenie - dlaczego pałeczki?, to nie jest zbyt dobrze. Co to jest Budda? Pałeczki. Wtedy, tylko działanie - użyj pałeczek, jedz! To jest właściwe. Kto śpiewa? Jeśli myślisz, wtedy dwa umysły się pojawiają: umysł śpiewania, umysł pytający. Lecz hua tou oznacza odciąć oba te umysły - odciąć całe myślenie. Da Sung Il Pung - UDERZENIE! Stań się jednym. Tylko rób to!

Mnich: Lecz każdy praktykuje: Kto śpiewa O MI To Fo? Da Sung Il Pung jest bardzo wysokiej klasy. Nikt tego nie rozumie.

MZSS: Tak, ten styl nauczania był używany przez tak długi czas że prawdziwe znaczenie zostało zagubione. Dziś nikt nie rozumie. W czasach dynastii Tang i Sung każdy rozumiał właściwe nauczanie. Żywe słowa są bardzo istotne - to jest Zen. Nie myślące słowa. Po prostu postrzegaj, wtedy wewnętrzne i zewnętrzne BUM! stają się jednym. Więc wszyscy, proszę jeść!

Mnich: Sir, co robisz w trakcie siedzącej medytacji?

MZSS: Siedząca medytacja, leżąca medytacja, chodząca medytacja, to nie ma znaczenia. Właśnie teraz wszystko musi być jasne przed tobą.

Mnich: To co zrozumiałem z twojej mowy, to że kiedy powtarzasz mantrę, czytasz sutrę, etc. tylko rób to. Lecz ludzie w Chinach, kiedy recytują O MI To Fo, myślą o O Mi To Fo, czystej krainie, etc. Lecz ty mówisz tylko rób to - czy to jest w porządku?

MZSS: Tak, dobrze. Tylko rób to! Wtedy powtarzanie O MI To Fo i Zen nie różnią się.

Mnich: Czyli kiedy jest czas pokłonów, tylko się kłaniaj?

MZSS: Tak jest. Tylko rób to!

Mnich: Oni w Chinach nie mają takich Mistrzów Zen jak ty. Oni tam tylko siedzą. Nie będą kłaniać się ani praktykować z mantrą. Poza tym oni tylko siedzą w świątyni. Ale ty używasz wszystkiego jako praktyki.

MZSS: Pokłony, śpiewanie, siedzenie - tylko rób to. Jeśli chcesz czegoś, jest to wielki błąd. Jeśli chcesz iść do Czystej Krainy lub chcesz oświecenia, będziesz miał problem. Tylko rób to! Praktykując O Mi To Fo, jedząc, musisz próbować. Jeśli nie masz umysłu próbowania, wszystko jest problemem. Jeśli masz umysł próbowania, nic nie jest problemem. Proszę jedz.

Mnich: Jestem bardzo szczęśliwy, nie mogę jeść.

MZSS: Jedz, jedz! Czas jedzenia, jedz.

Mnich: Jesteś żywym słowem. Teraz osiągnąłem żywe słowo!''

- cytat pochodzi z rozmowy podczas lunchu w Hong Kongu pomiędzy Mistrzem Zen Seung Sahnem, słynnym mnichem, i kilkoma uczniami.

*Hua tou znaczy - najwyższa mowa. Jest to punkt przed myśleniem. Tradycyjnie jest to słowo lub fraza (tak jak mu lub: Co to jest?) używana przez praktykującego do odcięcia wszelkiego myślenia i powrotu do oryginalnej jaźni sprzed myślenia.

_________________
arriving somewhere but not here
.
to: :oczami: w wypowiedziach z mej strony, znaczy: pół żartem - pół serio


Na górę
Nieprzeczytany post: czw wrz 27, 2018 14:53 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt mar 21, 2008 20:16
Posty: 3279
Płeć: mężczyzna
Tradycja: hołd nie-nazwanemu
Lokalizacja: piwnica Auerbacha
"Każde poruszenie i każde zatrzymanie, nie ma niczego, co nie byłoby namalowanym obrazem."

Dogen Kigen, Shobogenzo - "Zwój 24, Namalowane ciastko"

_________________
"Fałszywy obraz, słowa zmylone, odmienią umysł, przestrzeń i stronę — bądźcie tu i tam. "


Na górę
Nieprzeczytany post: wt kwie 16, 2019 20:07 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12591
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
''Czym jest praktyka? Czasem myślimy: „Och, zrobię tysiąc pokłonów, dziesięć godzin medytacji siedzącej i wtedy coś otrzymam”. To nie tak. Jeśli wasz kierunek nie jest jasny, możecie zrobić milion pokłonów i medytować cały dzień i noc, lecz nic się nie zdarzy… być może rozbolą was nogi i po chwili poddacie się. „Bolą mnie nogi, boli mnie ciało i niczego nie osiągnąłem.!” A zatem jeśli macie jasny kierunek wówczas wasza praktyka będzie trwać bez przerwy, dwadzieścia cztery godziny na dobę. Lecz dla wielu ludzi pytaniem jest: Czego chcę? Dlaczego praktykuję? Aby co osiągnąć?
Wielokrotnie chcemy coś otrzymać poprzez praktykę, ale oświecenie oznacza stracić wszystko – nie coś otrzymać. Niczego nie otrzymujecie, wszystko tracicie. Musicie być na to przygotowani. Musicie być gotowi, aby naprawdę wszystko stracić, stracić wszystkie złudzenia wobec siebie. Nie jest to łatwe. Nie lubimy tego. Chcemy zatrzymać chociaż małe złudzenie, mieć chociaż cokolwiek, jaką maleńką rzecz, której można się przytrzymać, by poczuć się bezpiecznie.''
Mistrzyni Zen Bon Shim

_________________
arriving somewhere but not here
.
to: :oczami: w wypowiedziach z mej strony, znaczy: pół żartem - pół serio


Na górę
Nieprzeczytany post: pn maja 20, 2019 17:00 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12591
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
''Oto pytanie dla wszystkich: Jak możecie wydostać się z samsary, jak możecie wydostać się z cierpienia? Wszyscy jesteśmy naprawdę szczęśliwi ponieważ mamy dobrą sytuację do praktyki. Możemy sobie nawzajem pomagać i wspierać się, przychodzimy tu dobrowolnie i nic nas nie powstrzymuje od praktykowania poza naszym umysłem „ja, mnie moje”. Jednakże wiele razy kiedy chcecie udać się na odosobnienie lub robić pokłony, bądź posiedzieć, z tyłu głowy pojawia się cichutki głosik: „tylko minutę... zrobię to później... wpierw musze pozmywać naczynia... zadzwonić do kogoś... albo zrobić to czy tamto”. (...)
Pewien uczeń, który zawsze był bardzo nieśmiały i nigdy nic nie mówił, przyszedł do mnie i tym razem przemówił: „Przyszedłem na to odosobnienie ale to moje ostatnie. Zen nie jest dla mnie. Praktykowałem przez sześć lat i nic się nie wydarzyło.”
Zapytałam: „Kiedy ostatnio byłeś na odosobnieniu?” Pomyślał chwilę i powiedział „Cztery lub pięć lat temu.”
„A jaka jest twoja codzienna praktyka?”
„Cóż, czasami wstaję rano i robię sto osiem pokłonów oraz siedzę przez piętnaście minut, ale nie mogę tego robić codziennie, tylko czasami.”
„A więc czego oczekujesz? Masz tylko to, co robisz, a to niewiele, bo robisz niewiele.”
Tylko spróbujcie trzech prostych rzeczy w swoim życiu: wskazań, medytacji i konganów. Jeśli wykonujecie te trzy praktyki, to jakbyście byli na trzech ścieżkach jednocześnie, wzrastacie wówczas bardzo szybko, ponieważ polegają one na dyscyplinie, której potrzebujecie.''

Mistrzyni Zen Bon Shim

_________________
arriving somewhere but not here
.
to: :oczami: w wypowiedziach z mej strony, znaczy: pół żartem - pół serio


Na górę
Nieprzeczytany post: pt cze 14, 2019 10:53 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob wrz 24, 2016 11:47
Posty: 53
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Ateizm / Theravāda
Lokalizacja: Warszawa
Codziennie rodzą się nowe komórki [w ciele], a stare umierają,
ale nikt nie świętuje ich urodzin
ani nie urządza im pogrzebów.


Thich Nhat Hanh „Świat w naszych rękach”


Na górę
Nieprzeczytany post: pt cze 14, 2019 14:07 
Offline
Awatar użytkownika

Rejestracja: sob wrz 24, 2016 11:47
Posty: 53
Płeć: mężczyzna
Tradycja: Ateizm / Theravāda
Lokalizacja: Warszawa
Jeszcze kilka myśli Thâya z tej samej książki:

Za każdym razem, gdy stawiamy krok w medytacji chodzonej, poruszamy się jako cały organizm, jako kosmos, i wszyscy przodkowie poruszają się i stawiają kroki razem z nami. Nie tylko zresztą przodkowie. Wraz z nami poruszają się także nasze dzieci i ich dzieci. W jednym mieści się wszystko.

Nie sądź, że kamienie nie żyją. Atomy są stale w ruchu. Elektrony poruszają się z prędkościami bliskimi prędkości światła. Zgodnie z nauczaniem buddyzmu atomy i kamienie są świadomością. Dlatego należy odrzucić różnicowanie na istoty żyjące i istoty nieżyjące.

Nie ma we wszechświecie zjawiska – od kamyka spoczywającego na dnie oceanu po ruch galaktyk odległych o miliony lat świetlnych – z którym nie mielibyśmy ścisłego związku. Wszystkie zjawiska są współzależne. (…) Jedność i różnorodność swobodnie przenikają się nawzajem. Jedność jest różnorodnością, a różnorodność jest jednością. Oto zasada współbycia.

W naszych poprzednich życiach byliśmy skałami, chmurami i drzewami. Byliśmy także dębem. To nie jest tylko buddyjska nauka, to stwierdzenie ma podstawy naukowe. My, ludzie, jesteśmy młodym gatunkiem. Kiedyś byliśmy roślinami, byliśmy drzewami. Musimy pamiętać o swojej wcześniejszej egzystencji i być pokorni. Od dębu możemy się wiele nauczyć.


Na górę
Nieprzeczytany post: czw cze 27, 2019 19:24 
Offline
Admin
Awatar użytkownika

Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
Posty: 12591
Płeć: mężczyzna
Tradycja: yungdrung bon
Lokalizacja: krzaki
"W telewizji i gazetach roi się od złych wiadomości, dokucza nam miejski hałas i wiele innych natarczywych bodźców. Ale wszystko to możesz wchłonąć, naprawdę w siebie przyjąć, a potem wypuścić wraz z wydechem. No więc wypuszczasz. Jest to oddech szikantazy. Jego działanie można porównać do alchemicznej przemiany ołowiu w złoto. Napełniasz się własnym smutkiem, gniewem (lub jakimkolwiek innym uczuciem, którego przeważnie starasz się unikać) i w ten sposób uznajesz jego obecność. Ale to dopiero część praktyki, bo później, przy wydechu, uwalniasz to uczucie i pozwalasz mu odejść. Potrzebuje ono twojego uznania, żeby mogło odpłynąć.
Trochę to dziwne, ale zazwyczaj nie uświadamiamy sobie cudzego ani nawet własnego gniewu, chociaż cała praktyka medytacyjna ma na celu poszerzenie obszaru świadomości. Co możesz zrobić, a czemu nie podołasz, co chcesz uczynić , a czego nie – wszystko to wiąże się ze świadomością. W naszej praktyce chodzi o to, żeby odważyć się naprawdę poczuć i zaakceptować te aspekty człowieczeństwa."

- Roshi Jakusho Kwong, "Bez początki, bez końca"

ps
podobne podejście jest w dzogczen

_________________
arriving somewhere but not here
.
to: :oczami: w wypowiedziach z mej strony, znaczy: pół żartem - pół serio


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 360 ]  Przejdź na stronę Poprzednia 15 6 7 8 9

Strefa czasowa UTC+01:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl