Dobre czy złe Szine?
Moderator: kunzang
Dobre czy złe Szine?
Mamy w Polsce dwie główne nauki o szine od lamy Ole Nudahla.
http://www.buddyzm.pl/108/16.html
Od Tenzina Wangyala Rinpocze:
http://dzogczen.budda.pl/a/Wiedza/Podst ... szine.html
Lama Ole opisuje szine na wizualizacji np. na karmapie lub uważa żeby najlepiej robić szine po nydro. Pisze, ze przy złym szine są niebezpieczeństwa odrodzenia się dużą rybą.
Tenzin Wangyal Rinpocze uważa szine za najważniejszą praktykę, którą można rozpocząć od razu, nie jest konieczne do tego nyndro. Szine jest podstawą dla innych praktyk ale tez pisze ze są pewne niebezpieczeństwa związane ze złym praktykowaniem szine, cytuj;
”Mówi się, że ludzie, którzy praktykują dużo szine bez ukierunkowania na naturalny stan umysłu wytwarzają przyczyny odrodzenia się w sferze bogów. Jeżeli praktykuje się szine bez przejrzystości, to bardzo możliwe, że uzyskamy zwierzęce odrodzenie. Podobnie jak siedzą godzinami nieruchome koty”.
Mam pytanie, jak rozpoznać, ze się dobrze praktykuje szine ?
Czy trzeba się kierować swoją intuicją wewnętrznym guru, czy radzić się nauczyciela a w razie nieprawidłowego szine robić inną praktykę?
http://www.buddyzm.pl/108/16.html
Od Tenzina Wangyala Rinpocze:
http://dzogczen.budda.pl/a/Wiedza/Podst ... szine.html
Lama Ole opisuje szine na wizualizacji np. na karmapie lub uważa żeby najlepiej robić szine po nydro. Pisze, ze przy złym szine są niebezpieczeństwa odrodzenia się dużą rybą.
Tenzin Wangyal Rinpocze uważa szine za najważniejszą praktykę, którą można rozpocząć od razu, nie jest konieczne do tego nyndro. Szine jest podstawą dla innych praktyk ale tez pisze ze są pewne niebezpieczeństwa związane ze złym praktykowaniem szine, cytuj;
”Mówi się, że ludzie, którzy praktykują dużo szine bez ukierunkowania na naturalny stan umysłu wytwarzają przyczyny odrodzenia się w sferze bogów. Jeżeli praktykuje się szine bez przejrzystości, to bardzo możliwe, że uzyskamy zwierzęce odrodzenie. Podobnie jak siedzą godzinami nieruchome koty”.
Mam pytanie, jak rozpoznać, ze się dobrze praktykuje szine ?
Czy trzeba się kierować swoją intuicją wewnętrznym guru, czy radzić się nauczyciela a w razie nieprawidłowego szine robić inną praktykę?
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Dobre czy złe Szine?
Na ten temat Garuda wydala ksiazeczke. Zapis z wykladu Tenzina. Polecam. Sa tam opisane oznaki dobrego szine oraz etapy jakie ta praktyka przyjmuje, gdy sie ja wlasciwie wykonuje
Radical Polish Buddhism
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Dobre czy złe Szine?
Witam
Jeżeli Twe szine jest nieprawidłowe, to kompetentny nauczyciel wyjaśni Tobie, jak powinieneś praktykować by było to, prawidłowe szine.
Pozdrawiam
kunzang
Oznaki, o których wspomina Intraneus, zostały wymienione w wykładzie Tenzina Wangyala Rinpocze na temat szine. Warto wspomnieć, że są to tylko niektóre oznaki. Po prosu, system A-tri wymienia te oznaki, co nie znaczy, że są to jedyne ''oznaki powodzenia w praktyce'', czyli prawidłowego szine.Milarepa pisze:Mam pytanie, jak rozpoznać, ze się dobrze praktykuje szine ?
Swą praktykę - jaka by to niebyła praktyka - należy konsultować z kompetentnym nauczycielem. /Czy wewnętrzny guru dał Tobie wyjaśnienia do szine /Czy trzeba się kierować swoją intuicją wewnętrznym guru, czy radzić się nauczyciela a w razie nieprawidłowego szine robić inną praktykę?
Jeżeli Twe szine jest nieprawidłowe, to kompetentny nauczyciel wyjaśni Tobie, jak powinieneś praktykować by było to, prawidłowe szine.
Pozdrawiam
kunzang
- booker
- Posty: 10090
- Rejestracja: pt mar 31, 2006 13:22
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: Yungdrung Bön
- Lokalizacja: Londyn/Wałbrzych
Re: Dobre czy złe Szine?
Myśle iż nie powinno mieszać się instrukcji Lamy nauczającego Mahamudry i instrukcji Lamów Dzogczen, chyba, że wyraźnie powiedziano, której instrukcja dotyczy.Milarepa pisze:Mamy w Polsce dwie główne nauki o szine od lamy Ole Nudahla.
http://www.buddyzm.pl/108/16.html
Lama Ole ma obydwa przekazy, ale naucza Mahamudry i na niej się głównie koncentruje.
Różne tradycje, podają rózne sprawy z shine.
Przykładowo nauczyciel Lamy Ole, Kunzig Shamar Rimpoche (obecnie głowa Karma-Kagyu do czasu wyjaśnienia kontrowersji z odrodzeniem XVI Karmapy) wyraznie zaznacza iż shine na naturę umysłu przed zrobieniem shine na obiekt i uzyskaniem panowania nad umysłem spowoduje efekt "wodospadu" i może całkowicie rozwalić komuś praktykę.
Generalnie coś takiego mi się dostało, musiałem szybko zrealizować naturę myśli, choć w części, ponieważ miałem taki zalew wrażeniami, że trudno było o normalne skupienie w czasie dnia. Po prostu myśli zalewały mnie jak z wodospadu, bez ładu i składu, powodując rozproszenie, również gdy nie medytowałem a musiałem być aktywny np. w pracy. No nie jest to miłe....zwłaszcza, że pierwszym odruchem na to co się pojawia jest napięcie - to z kolei napędza kolejne wrażenia.
Pozdrawiam
/M
"Bądź buddystą, albo bądź buddą."
Re: Dobre czy złe Szine?
Osobiście ma problem ze sennością w czasie praktyki szine na zewnętrznym obiekcie czyli na tybetańskiej literze A.
Podejrzewam, że mam nie zharmonizowany element ziemi lub prany, z różnych powodów.
Stosuje rożne metody na senność patrzę do góry i mowie hung, robię guru jogę na Tapihriste, wyobrażam sobie kule ze światła, która unosi się do góry ale nie zawsze to pomaga. Najciekawsze, ze jak przestaje praktykować, senność mija.
Przeczytałem w książce „Cuda naturalnego umysłu”, ze mogą być taki znaki zewnętrzne poprawnego szine jak: chęć śmiania się i płakania bez żadnego widocznego powodu, ochota na skakanie, zmiana zabarwienia cery, drżenie ciała lub niechęć do dalszego siedzenia, mamy wrażenie, ze trochę wariujemy. Słyszałem tez o wymiotach i zemdleniach.
Senności nie należy do oznak poprawnego szine, tez miłe rozproszenie i błogości, które mi się zdarzają, tu zacytuje Tenzina Wangyala Rinpocze na temat przeszkód w szine:
Rozproszenie
Rozproszenie sprawia, że umysł niespokojnie skacze od jednej myśli do drugiej, utrudniając koncentrację. Aby temu zapobiec, uspokój się przed rozpoczęciem sesji medytacyjnej, unikając zbyt wielkiej aktywności fizycznej i umysłowej. Powolne rozciąganie się pomoże rozluźnić ciało i uspokoić umysł. Kiedy usiądziesz do medytacji, wykonaj kilka głębokich, spokojnych oddechów. Wyrób w sobie zwyczaj koncentrowania umysłu od razu po rozpoczęciu praktyki, aby uniknąć rozwijania nawyku błądzenia umysłem w tę i wew tę podczas siedzenia w pozycji medytacyjnej.
Ospałość
Drugą przeszkodą jest ospałość lub senność wkraczająca do umysłu jak mgła, jako ociężałość i odrętwienie stępiające świadomość. Gdy się to stanie, spróbuj wzmocnić koncentrację umysłu na obiekcie medytacji, aby przebić się przez ospałość. Odkryjesz wówczas, że owa senność jest w rzeczywistości ruchem umysłu, który możesz zatrzymać silną koncentracją. Jeżeli to nie zadziała, zrób sobie przerwę, porozciągaj się i może zrób jakąś praktykę w pozycji stojącej.
Rozprężenie
Trzecią przeszkodą jest rozprężenie. Kiedy się pojawia, możesz odczuwać, że umysł jest spokojny, ale zarazem bierny i słaby, co powoduje, iż koncentracja nie ma mocy. Ważne jest, aby rozpoznać ten stan, może on bowiem być całkiem przyjemnym, rozluźnionym doświadczeniem. Jeżeli pomyli się go z właściwą medytacją, może dojść do tego, iż praktykujący starci kilka lat błędnie rozwijając ten stan, a żadna dostrzegalna zmiana w świadomości nie nastąpi. Jeżeli koncentracja traci siłę, a praktyka staje się zbyt rozluźniona, wyprostuj ciało i zbudź swój umysł. Wzmocnij uwagę i staraj się stale przytomnie przebywać w "tu i teraz". Traktuj praktykę jako coś niezwykle cennego, bo taka właśnie jest, jako coś, co doprowadzi do osiągnięcia najwyższego urzeczywistnienia, bo tak właśnie będzie. Wzmocnij motywację, przez co automatycznie zwiększy się czujność umysłu.
Podejrzewam, że mam nie zharmonizowany element ziemi lub prany, z różnych powodów.
Stosuje rożne metody na senność patrzę do góry i mowie hung, robię guru jogę na Tapihriste, wyobrażam sobie kule ze światła, która unosi się do góry ale nie zawsze to pomaga. Najciekawsze, ze jak przestaje praktykować, senność mija.
Przeczytałem w książce „Cuda naturalnego umysłu”, ze mogą być taki znaki zewnętrzne poprawnego szine jak: chęć śmiania się i płakania bez żadnego widocznego powodu, ochota na skakanie, zmiana zabarwienia cery, drżenie ciała lub niechęć do dalszego siedzenia, mamy wrażenie, ze trochę wariujemy. Słyszałem tez o wymiotach i zemdleniach.
Senności nie należy do oznak poprawnego szine, tez miłe rozproszenie i błogości, które mi się zdarzają, tu zacytuje Tenzina Wangyala Rinpocze na temat przeszkód w szine:
Rozproszenie
Rozproszenie sprawia, że umysł niespokojnie skacze od jednej myśli do drugiej, utrudniając koncentrację. Aby temu zapobiec, uspokój się przed rozpoczęciem sesji medytacyjnej, unikając zbyt wielkiej aktywności fizycznej i umysłowej. Powolne rozciąganie się pomoże rozluźnić ciało i uspokoić umysł. Kiedy usiądziesz do medytacji, wykonaj kilka głębokich, spokojnych oddechów. Wyrób w sobie zwyczaj koncentrowania umysłu od razu po rozpoczęciu praktyki, aby uniknąć rozwijania nawyku błądzenia umysłem w tę i wew tę podczas siedzenia w pozycji medytacyjnej.
Ospałość
Drugą przeszkodą jest ospałość lub senność wkraczająca do umysłu jak mgła, jako ociężałość i odrętwienie stępiające świadomość. Gdy się to stanie, spróbuj wzmocnić koncentrację umysłu na obiekcie medytacji, aby przebić się przez ospałość. Odkryjesz wówczas, że owa senność jest w rzeczywistości ruchem umysłu, który możesz zatrzymać silną koncentracją. Jeżeli to nie zadziała, zrób sobie przerwę, porozciągaj się i może zrób jakąś praktykę w pozycji stojącej.
Rozprężenie
Trzecią przeszkodą jest rozprężenie. Kiedy się pojawia, możesz odczuwać, że umysł jest spokojny, ale zarazem bierny i słaby, co powoduje, iż koncentracja nie ma mocy. Ważne jest, aby rozpoznać ten stan, może on bowiem być całkiem przyjemnym, rozluźnionym doświadczeniem. Jeżeli pomyli się go z właściwą medytacją, może dojść do tego, iż praktykujący starci kilka lat błędnie rozwijając ten stan, a żadna dostrzegalna zmiana w świadomości nie nastąpi. Jeżeli koncentracja traci siłę, a praktyka staje się zbyt rozluźniona, wyprostuj ciało i zbudź swój umysł. Wzmocnij uwagę i staraj się stale przytomnie przebywać w "tu i teraz". Traktuj praktykę jako coś niezwykle cennego, bo taka właśnie jest, jako coś, co doprowadzi do osiągnięcia najwyższego urzeczywistnienia, bo tak właśnie będzie. Wzmocnij motywację, przez co automatycznie zwiększy się czujność umysłu.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Dobre czy złe Szine?
Witam
Jeżeli masz rozchwiane prany, ustabilizuj je poprzez praktykę tsalung - pierwszy tsalung prany idącej do góry przede wszystkim, oraz uzupełnij, lub oczyść elementy poprzez praktykę elementów.
Masz na miejscu instruktora, więc skonsultuj z nim to, co się z Tobą dzieje podczas praktyki.
Pozdrawiam
kunzang
W szine, 'A' powinno być umieszczone na wysokości wzroku - tak jak patrzymy na wprost przed siebie. Jeżeli mamy permanentny problem z ospałością, umieszczamy 'A' dziesięć-dwadzieścia centymetrów wyżej /to zależy jak daleko jest od nas 'A'/. Podczas praktyki mamy wtedy skierowany wzrok do góry, co sprzyja podniesieniu energii i przezwyciężeniu ospałości. Po przezwyciężeni ospałości, wracamy do 'A' na wysokości wzroku - na wprost.Milarepa pisze:Osobiście ma problem ze sennością w czasie praktyki szine na zewnętrznym obiekcie czyli na tybetańskiej literze A.
Podejrzewam, że mam nie zharmonizowany element ziemi lub prany, z różnych powodów.
Jeżeli masz rozchwiane prany, ustabilizuj je poprzez praktykę tsalung - pierwszy tsalung prany idącej do góry przede wszystkim, oraz uzupełnij, lub oczyść elementy poprzez praktykę elementów.
Masz na miejscu instruktora, więc skonsultuj z nim to, co się z Tobą dzieje podczas praktyki.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Dobre czy złe Szine?
Tak będzie okazja jutro przy wspólnym słuchaniu i oglądaniu wykładu przez Internet Tenzina Wangyala Rinpocze.kunzang pisze:Witam
Masz na miejscu instruktora, więc skonsultuj z nim to, co się z Tobą dzieje podczas praktyki.
Czy można poprosić jakiegoś Rinpocze lub Gesze żeby np. dla mnie zrobił praktykę odzyskania duszy za drobny datek, czy trzeba ją samemu robić i się nauczyć.?
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Dobre czy złe Szine?
Witam
Możesz też oto porosić sangę w Krakowie - by wykonała tą praktykę dla Ciebie. Wiem, że wykonywano tą praktykę /dla kogoś/ w Katowicach. W Warszawie, swego czasu, też to miało miejsce /uczestniczyłem w tej praktyce/.
Pozdrawiam
kunzang
Pewnie można.Milarepa pisze:Czy można poprosić jakiegoś Rinpocze lub Gesze żeby np. dla mnie zrobił praktykę odzyskania duszy za drobny datek, czy trzeba ją samemu robić i się nauczyć.?
Możesz też oto porosić sangę w Krakowie - by wykonała tą praktykę dla Ciebie. Wiem, że wykonywano tą praktykę /dla kogoś/ w Katowicach. W Warszawie, swego czasu, też to miało miejsce /uczestniczyłem w tej praktyce/.
Pozdrawiam
kunzang
Re: Dobre czy złe Szine?
Czy w Jungdrung Bon wierzy się w istnienie duszy? Jaki cel ma taka praktyka?
- Intraneus
- ex Moderator
- Posty: 3671
- Rejestracja: pt cze 25, 2004 13:03
- Tradycja: Youngdrung Bon
- Lokalizacja: Pless/Silesia
Re: Dobre czy złe Szine?
Zaleznie od paradygmatozy na ktora chorujesz.Nezz pisze:Czy w Jungdrung Bon wierzy się w istnienie duszy? Jaki cel ma taka praktyka?
1. Jest to raczej odzyskiwanie energii, ktora zostala gdzies tam zatrzymana przez duchy czy innych ludzi. Najczesciej w tarumatycznych sytuacjach.
2. Jesli chorujesz na paradygmatoze psychologiczna, jest to odreagowywanie traumatycznych sytuacji, wracanie do nich w innym stanie umyslu, pelnym np. wspolczucia, proba spojrzenia z dystansu, itp.
Radical Polish Buddhism
- jerez
- ex Moderator
- Posty: 993
- Rejestracja: wt lut 24, 2004 14:30
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: Sosnowiec
Re: Dobre czy złe Szine?
pnizej masz linka do odpowiedzi na swe pytanieCzy w Jungdrung Bon wierzy się w istnienie duszy? Jaki cel ma taka praktyka?
tu
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Dobre czy złe Szine?
Witam
Są dwie praktyki , zajmujące się dwoma aspektami istoty ludzkiej /patrząc poprzez pryzmat nauk szamańskich/. Praktyka odzyskiwania duszy i praktyka odzyskiwania energii.
Pozdrawiam
kunzang
Mamy dwie praktyki. Praktykę odzyskiwania duszy, i do tego odnosi się Twój pt 2 Intraneus, oraz praktykę odzyskiwania energii /siły życiowej/. Praktyka odzyskiwania duszy, nie jest: ''to raczej odzyskiwanie energii, ktora zostala gdzies tam zatrzymana przez duchy czy innych ludzi.''Intraneus pisze:1. Jest to raczej odzyskiwanie energii, ktora zostala gdzies tam zatrzymana przez duchy czy innych ludzi. Najczesciej w tarumatycznych sytuacjach.
2. Jesli chorujesz na paradygmatoze psychologiczna, jest to odreagowywanie traumatycznych sytuacji, wracanie do nich w innym stanie umyslu, pelnym np. wspolczucia, proba spojrzenia z dystansu, itp.
Są dwie praktyki , zajmujące się dwoma aspektami istoty ludzkiej /patrząc poprzez pryzmat nauk szamańskich/. Praktyka odzyskiwania duszy i praktyka odzyskiwania energii.
Nie. W yungdrung bon nie wierzy się w istnienie duszy. W ramach nauk yungdrung bon, praktykuje się z aspektem istoty ludzkiej, który określamy mianem duszy. Jest to zakres pierwszej ścieżki, czyli tzw nauk szamańskich.Nezz pisze:Czy w Jungdrung Bon wierzy się w istnienie duszy? Jaki cel ma taka praktyka?
Pozdrawiam
kunzang
- nataliablanka
- Posty: 404
- Rejestracja: ndz kwie 17, 2022 16:50
- Płeć: kobieta
- Tradycja: Bon
Re: Dobre czy złe Szine?
Odzyskiwanie energii życiowej to jest to samo, co praktyka długiego życia, czy jednak nie?Praktykę odzyskiwania duszy, i do tego odnosi się Twój pt 2 Intraneus, oraz praktykę odzyskiwania energii /siły życiowej/.
- kunzang
- Admin
- Posty: 12729
- Rejestracja: pt lis 14, 2003 18:21
- Płeć: mężczyzna
- Tradycja: yungdrung bon
- Lokalizacja: zantyr
Re: Dobre czy złe Szine?
witaj
pozdrawiam
to nie jest to samo. w jednej odzyskuje się to, co się utraciło, a w drugiej wzmacnia się to, co już się ma. wspólne jest to, że obydwa typy praktyk - jest ich wiele - i w szamanizmie i tantrze odnoszą się do siły życiowej. mieszanie podejścia szamańskiego z tantrycznym - czyli brak rozróżnienia pomiędzy nimi - prowadzi do pomieszania i braku zrozumienia, znaczy, warto studiować teksty odnoszące się do tego, co się praktykuje /komentarze nauczycieli/, a nie tylko ''suche teksty praktyk''.nataliablanka pisze: ↑śr maja 03, 2023 17:08Odzyskiwanie energii życiowej to jest to samo, co praktyka długiego życia, czy jednak nie?
pozdrawiam